Μια από τις μεγαλύτερες καταστροφές αφορά στις αρχαιότητες του Μαραθώνα χάριν του κωπηλατοδρομίου, όπου, κατά τους ξεδιάντροπους και ψευδέστατους ισχυρισμούς του ΥΠΠΟ, «δεν υπήρχαν αρχαιότητες». Τώρα κρίνεται η τύχη και ενός άλλου μεγάλου αρχαιολογικού ευρήματος. Την περασμένη βδομάδα, συνεργείο του ΥΠΕΧΩΔΕ διενεργώντας εκσκαφές για τη διάνοιξη καναλιού απορροής των υδάτων μέσα στον -επί δεκαετίες καταστρεφόμενο αρχαιολογικό χώρο του ναού της Ισιδας (ο ναός βρίσκεται στην Α' αρχαιολογική ζώνη, στη θέση Μπρεξίζα του Μαραθώνα και συνορεύει με ρωμαϊκό βαλανείο), έπεσε πάνω σε εκτεταμένα λείψανα ενός μεγάλου ελλειψοειδούς κτιρίου, το οποίο αρχίζει από τη θάλασσα και φθάνει μέχρι το ναό. Πρόκειται, προφανώς, για κτίριο σχετικό με το ιερό (το οποίο ανήγειρε ο Ηρώδης ο Αττικός), για το είδος και τη χρήση του οποίου μόνο μια συστηματική ανασκαφή μπορεί να αποφανθεί.
Οι μπουλντόζες του ΥΠΕΧΩΔΕ, όμως, ήδη κατέστρεψαν μεγάλο μέρος του τοίχου του αρχαίου κτιρίου. Το ερώτημα είναι: ποια θα είναι η τύχη του υπόλοιπου ευρήματος; Θα ανασκαφεί συστηματικά και θα σωθεί ή θα θυσιαστεί και αυτό προς χάριν ολυμπιακών «έργων» και των ιδιωτικών ξενοδοχειακών συμφερόντων, που ατιμωρητί, έχουν ρημάξει και άλλα τμήματα του ιερού;
Η έκθεση περιλαμβάνει 234 συνολικά έργα. Από αυτά, τα 176 έργα προέρχονται από 16 ελληνικά μουσεία, ενώ τα υπόλοιπα 58 έργα από 18 ξένα μουσεία, τα οποία, προφανώς, κατέχουν εκτός από αυτές και άλλες κλεμμένες, ανά τους αιώνες, ελληνικές αρχαιότητες. Μεταξύ των συμμετεχόντων σ' αυτήν την έκθεση ξένων μουσείων είναι και τα μουσεία: Μητροπολιτικό Ν. Υόρκης, Λούβρου, τα μουσεία Καπολίνι της Ρώμης, Μουσείο Βατικανού, Ερμιτάζ, Εθνική Πινακοθήκη Μονάχου.
Η προετοιμασία της έκθεσης χρειάστηκε δύο χρόνια και γι' αυτήν εργάστηκε μια ομάδα αρχαιολόγων, αποτελούμενη από τον διευθυντή του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, Ν. Καλτσά και τους Ελ. Σπαθάρη, Π. Βαλαβάνη, Ελ. Κουρίνου, Χαρ. Λαναρά, Αλ. Αλεξοπούλου.
Τι είπε ο Π. Τατούλης; Οτι «ο Πολιτισμός και η Παιδεία αποτελούν προτεραιότητα για την κυβέρνησή μας», πλην όμως ξεκαθάρισε την «αναγκαιότητα της στρατηγικής, που ξεπερνά τα όρια κάθε δήμου». Ιδού ποια είναι η... στρατηγική της κυβέρνησής του: «Οι πόροι που θα διατίθενται από εδώ και πέρα για πολιτιστικούς χώρους δε θα είναι αυξανόμενοι». Οχι μόνο στη χώρα μας. «Ηδη στην Ευρώπη τα τελευταία δύο χρόνια διαμορφώνεται μια τέτοια πολιτική. Αυτό σημαίνει ότι ο σχεδιασμός μας θα πρέπει να υπηρετεί τη βασική άποψη πως ό,τι επενδύεται πρέπει αυτομάτως να ανταποδίδει γενικότερα».
Η Ομοσπονδία Γυναικών Ελλάδας, συνεχίζοντας την πολιτιστική της διαδρομή - μια μακρόχρονη παράδοσή της - καλεί τις γυναίκες μέλη και φίλες της να παρακολουθήσουν, σήμερα (9μμ), την παράσταση «Μισός αιώνας Αριστοφάνης», από το «Θέατρο Τέχνης», στο θέατρο Βράχων Βύρωνα. Εισιτήρια διατίθενται στα γραφεία της ΟΓΕ (Ιπποκράτους 120, τηλ. 210-3629460), από τους τοπικούς συλλόγους της ΟΓΕ, στην Αθήνα και τον Πειραιά και από το ταμείο που θα έχει η ομοσπονδία, στην είσοδο του θεάτρου, στις 16/7.
«Μάγεψαν» οι μελωδίες της Εμμα Σάπλιν στο Λυκαβηττό. Παρά το «τσουχτερό» εισιτήριο (από 30 ευρώ το φοιτητικό - έως 60 ευρώ), η αγάπη του κοινού, για την κυρία της ποπ όπερας, γέμισε ασφυκτικά το θέατρο. Ο συνδυασμός της σύγχρονης ποπ μουσικής με την όπερα έδωσε μια μουσική διάσταση που, αν και είναι «της μόδας», παραμένει ασυνήθιστη στη χώρα μας.
Παρότι τα κιθαριστικά σόλο, κάποιες στιγμές κούραζαν, αφού ερχόταν σε αντίθεση με τη χορωδία και τη φωνή της Σάπλιν, η μαγευτική σκηνική παρουσία, ο δυναμισμός του φωνητικού χρώματος της τραγουδίστριας, τα απλά, αλλά προσεγμένα χορευτικά και η εναλλαγή ηχοχρωμάτων απέπνεαν έντονο αισθησιασμό.
Να σημειώσουμε ότι τα χορευτικά υποδήλωναν, με διαφορετικό κάθε φορά τρόπο, τη μάχη του αρσενικού για την κατάκτηση του θηλυκού. Το ενθουσιασμένο κοινό αποθέωσε την τραγουδίστρια πηγαίνοντας και μπροστά στην εξέδρα για να τη δει από κοντά.
Στα αρνητικά της συναυλίας ήταν το γεγονός ότι τα διαφημιστικά πανό των χορηγών εμπόδισαν στους μισούς σχεδόν θεατές την παράσταση. Επρεπε να υπάρξουν έντονες διαμαρτυρίες του κοινού για να κατέβουν οι διαφημίσεις.
Συνεχίζεται το Φεστιβάλ Αρχαίας Ολυμπίας: 16/7 συναυλία της Windsong Symphony Orchestra & Chorale. 17/7 συναυλία της Χάρις Αλεξίου και του Μανώλη Φάμελλου. 21/7 συναυλία του Παντελή Θαλασσινού. 29/7 ισπανικό φλαμένγκο και αργεντίνικο τανγκό με τους Ισπανούς χορευτές Antonio Najarro και Pascal Gaona. 31/7 «Τρωάδες» του Ευριπίδη από το Θέατρο «Διαδρομή». 3/8 συναυλία του Μιχάλη Χατζηγιάννη. 8/8 συναυλία της Μαρινέλλας. 17/8 συναυλία των Μαρία Φαραντούρη, Βασίλη Παπακωνσταντίνου, Μάριου Φραγκούλη. 21/8 «Ευμενίδες» του Αισχύλου με την Αννα Συνοδινού. 4/9 «Ολυμπία - Ειρήνη», σε σκηνοθεσία Σπύρου Ευαγγελάτου από το «Αμφι-Θέατρο».
Στον «Απόλλωνα», το ιστορικό θέατρο της γενέτειράς του, της Ερμούπολης Σύρου, θα παρουσιαστεί το εξαιρετικό μυθιστόρημα του ποιητή Μάνου Ελευθερίου «Ο καιρός των χρυσανθέμων» («Μεταίχμιο»). Η εκδήλωση θα γίνει στις 24/7 (8μμ) και θα περιλάβει και παρουσίαση του βιβλίου «Ερμούπολη, μια πόλη στη λογοτεχνία», το οποίο περιλαμβάνει κείμενα που ανθολόγησε ο Μ. Ελευθερίου. Θα μιλήσουν ο ποιητής - στιχουργός - σκηνοθέτης Θοδωρής Γκόνης, ο συγγραφέας - κριτικός Μάρκος Λ. Φρέρης και ο Μ. Ελευθερίου. Αποσπάσματα από τον «Καιρό των χρυσανθέμων» θα διαβάσει η ηθοποιός Κλαυδία Ζαροφωτίστου.
Ολοκληρώνεται την Κυριακή το 1ο Συμπόσιο Γλυπτικής που διοργάνωσε ο Δήμος Αγίας Παρασκευής. Η τελετή λήξης και παράδοσης των έργων στο δήμο θα γίνει (8.30μμ) στην κεντρική πλατεία Αγίας Παρασκευής. Θα ακολουθήσει συναυλία με την Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής της ΕΡΤ με διεύθυνση του Γ. Νιάρχου. Συμμετείχαν οι: Θ. Παπαγιάννης, Γ. Χουλιαράς, Κυρ. Ρόκος, Δ. Γερολυμάτος, Χρ. Ρηγανάς, Κ. Βρούβας, Τ. Κοζόκος, Χρ. Λαζαράκης, Εκτ. Παπαδάκης, Γ. Σταματόπουλος, Χρ. Λάμπρου.