Επιβεβαιώνει ότι η «απελευθερωμένη» αγορά οδηγεί στην εκτίναξη της τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος
Τιμολόγια με «ρήτρα καυσίμου», τα οποία θα αυξομειώνονται - ενδεικτικά ανά τρίμηνο - ανάλογα με τις διακυμάνσεις της τιμής των καυσίμων, προτείνει και προκρίνει ο πρόεδρος της ΔΕΗ ΑΕ, Γ. Παλαιοκρασσάς, με συνέντευξή του στον «Ελεύθερο Τύπο». Προδικάζοντας ουσιαστικά μια εφιαλτική για τα νοικοκυριά πορεία της τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος, για να υλοποιηθεί η «απελευθέρωση» της αγοράς, ο πρόεδρος της ΔΕΗ, αφού υποστηρίζει πως «τα τιμολόγια περιέχουν αρκετές στρεβλώσεις», σπεύδει να διατυπώσει και το «διά ταύτα», αναφέροντας: «Είναι γνωστό ότι ουσιαστικά τα τιμολόγια είναι τα χαμηλότερα στην Ευρώπη στον οικιακό τομέα».
Ολα όμως ξεκινούν από τον ίδιο το χαρακτήρα της ΔΕΗ, η οποία έχει ήδη απολέσει σε μεγάλο βαθμό τα όποια κοινωνικά και δημόσια χαρακτηριστικά είχε. «Η ΔΕΗ τώρα είναι υποχρεωμένη να εφαρμόζει κι αυτή επιχειρηματικά κριτήρια», δήλωσε ο πρόεδρός της και πρόσθεσε ότι «δεν μπορεί να κάνει επενδύσεις οι οποίες να μην έχουν εύλογη απόδοση». Σε αυτή τη βάση ανέφερε ότι «στην απελευθερωμένη αγορά ενέργειας τα τιμολόγια πρέπει να υπολογίζονται, όπως γίνεται σε όλες τις χώρες της Ευρώπης, από το ρυθμιστή. Οι ρυθμιστές σε όλη την Ευρώπη χρησιμοποιούν το κριτήριο μιας εύλογης απόδοσης των κεφαλαίων, προκειμένου να υπολογίσουν το ύψος των τιμολογίων». Την ίδια ώρα ο Γ. Παλαιοκρασσάς σημειώνει ότι δεν εναντιώνεται στην έγκριση των ανώτατων ορίων της τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος από το κράτος, αρκεί τα τιμολόγια να διαμορφώνονται σύμφωνα με τα κριτήρια που... ο ίδιος θέτει!
Δεν είναι η πρώτη φορά που ο Γ. Παλαιοκρασσάς θέτει ζήτημα τιμολογίων, τώρα όμως είναι ακόμη πιο πιεστικός και συγκεκριμένος, καθώς αυτό επιτάσσει η κυβερνητική πολιτική. Αλλωστε η κυβέρνηση, εγκρίνοντας το προηγούμενο διάστημα αυξήσεις - «φωτιά» στα τιμολόγια, έχει εκφράσει την ίδια θέση στην πράξη. Βασικό σημείο της πολιτικής της είναι η εισβολή των ιδιωτών με όρους γρήγορης απόσβεσης και υψηλότατης κερδοφορίας. Μόνος τρόπος για να επιτευχθεί αυτό είναι η επιβάρυνση των καταναλωτών ή η άμεση χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό. Ο πρόεδρος της ΔΕΗ, στην ίδια συνέντευξη, δηλώνει για την εμπλοκή των ιδιωτών: «Πιστεύω ότι δεν εκδηλώνεται ενδιαφέρον εφόσον η τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος παραμένει στα σημερινά επίπεδα, τα οποία δεν είναι επίπεδα που κάνουν τις επενδύσεις χρηματοδοτήσιμες με τραπεζικά κριτήρια». Σε άλλο σημείο, χαρακτηρίζει «αναχρονισμό» την κρατική εποπτεία στις ΔΕΚΟ.
Το Διευθυντήριο των Βρυξελλών προσπαθεί τώρα να εξωραΐσει την πολιτική απελευθέρωσης των αερομεταφορών, που ενίσχυσε την κερδοσκοπική ασυδοσία αλλά και τα αεροπορικά ατυχήματα
ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ (Της ανταποκρίτριάς μας ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΣ ΦΩΤΑΚΗ).--
Με «μαύρες λίστες» των επικίνδυνων αεροπορικών εταιριών προσπαθεί τώρα το Διευθυντήριο των Βρυξελλών να χρυσώσει το χάπι των πολιτικών απελευθέρωσης των αερομεταφορών, που εκτός από την ενίσχυση της κερδοσκοπικής ασυδοσίας ενίσχυσαν και τα αεροπορικά ατυχήματα. Επιχειρώντας τώρα να χρυσώσουν το χάπι, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αποφάσισαν χτες στο Στρασβούργο την κατάρτιση «μαύρης λίστας» με επικίνδυνες αεροπορικές εταιρίες, τη θεσμοθέτηση της υποχρέωσης ενημέρωσης των επιβατών για την ταυτότητα της εταιρίας με την οποία ταξιδεύουν και τον εκσυγχρονισμό του ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας, για τη δήθεν προστασία των Ευρωπαίων πολιτών.
Σύμφωνα με την πρόταση της Επιτροπής (εγκρίθηκε στη χτεσινή Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στο Στρασβούργο με 577 ψήφους υπέρ, 16 κατά και 1 αποχή και αναμένεται να επικυρωθεί και από το συμβούλιο των υπουργών Μεταφορών της ΕΕ στις 5 του Δεκέμβρη): Πρώτον, θα συνταχθεί μία λίστα στην οποία θα αναφέρονται όλες οι αεροπορικές εταιρίες που κρίνονται επικίνδυνες και απαγορεύεται να λειτουργούν στα 25 κράτη-μέλη της ΕΕ, η οποία θα δημοσιοποιηθεί σε κάθε χώρο πώλησης εισιτηρίων. Δεύτερον, θεσμοθετείται το αυτονόητο δικαίωμα κάθε πολίτη να γνωρίζει την ταυτότητα της εταιρίας με την οποία ταξιδεύει. Εάν ο μεταφορέας μπει στη λίστα ο επιβάτης θα δικαιούται αποζημίωση ή εισιτήριο με άλλη αεροπορική εταιρία.
Ωστόσο, κανένα από τα μέτρα αυτά δεν είναι δυνατό να αποδώσει στα πλαίσια της πολιτικής της απελευθέρωσης των αερομεταφορών και των κανόνων του ανταγωνισμού και της κερδοσκοπίας υπό τους οποίους λειτουργούν οι αεροπορικές εταιρίες σήμερα. Η μαύρη λίστα της ΕΕ, που θα εκδίδεται βάσει των ελέγχων, οι οποίοι θα διενεργούνται στα αεροσκάφη από τις αεροπορικές εταιρίες, αποτελεί φενάκη, καθώς και σήμερα γίνονται έλεγχοι σε θεωρητική βάση, χωρίς αποτέλεσμα, αφού οι εταιρίες δίνουν πλασματικά στοιχεία και οι έλεγχοι που «πραγματοποιούν» στα αεροσκάφη τους είναι εικονικοί και καταλήγουμε σε τραγωδίες τύπου ΗΛΙΟΣ, με εκατοντάδες νεκρούς να προστίθενται στη λίστα των θυμάτων της ανταγωνιστικότητας και της κερδοσκοπίας του κεφαλαίου.
Επίσης, οι διάφορες αεροπορικές εταιρίες, που ξεφυτρώνουν πλέον σαν μανιτάρια, μπορούν κάλλιστα να κλείνουν μετά την καταχώρισή τους στη μαύρη λίστα και να ανοίγουν με άλλο όνομα, εξακολουθώντας να αποτελούν κίνδυνο για τους επιβάτες τους. Οσο για τον εκσυγχρονισμό του ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας, παρότι είναι απαραίτητος, προφανώς και δε θα είναι δυνατόν να αποδώσει καθώς η απελευθέρωση είχε ως αποτέλεσμα να εμφανιστούν πλήθος αεροπορικών εταιριών, που διενεργούν πτήσεις και επομένως δημιουργούν αυξημένη κίνηση στους δρόμους εναέριας κυκλοφορίας.
Καταλήγουμε, λοιπόν, στο ότι η «πολιτική προστασίας των επιβατών» είναι μία εκ των υστέρων προσπάθεια της ΕΕ να αντιμετωπίσει την ασυδοσία που δημιούργησε με την «προώθηση των ανοιχτών ουρανών» και την εμπορευματοποίηση των αερομεταφορών, η οποία, σε αυτά τα πλαίσια, δεν αναμένεται να φέρει κανένα απολύτως αποτέλεσμα...
Τη σφοδρή αντίδραση των άμεσα ενδιαφερομένων - καθώς και διαφόρων φορέων - προκάλεσε η εισήγηση της διοίκησης του ΟΤΕ για εξωφρενικές ανατιμήσεις στα τέλη πρόσβασης στο Ιντερνετ μέχρι και 240%, με στόχο να τροφοδοτήσει την ήδη υπέρογκη κερδοφορία των μεγαλομετόχων του Οργανισμού. Εξαίρεση, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Θ. Ρουσόπουλος, ο οποίος προσπάθησε να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα, προβάλλοντας διάφορα διάτρητα επιχειρήματα.
Σχολιάζοντας την πρόταση της διοίκησης του ΟΤΕ:
Είναι απόλυτα φανερό πως οι ισχυροί επιχειρηματικοί όμιλοι του κλάδου που έχουν το πάνω χέρι στη διαμόρφωση των τιμών στο Ιντερνετ (παραγωγή και διαχείριση των συστημάτων πληροφόρησης) θα συνεχίζουν, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, να αυθαιρετούν σε βάρος της πελατείας τους με στόχο τη μεγιστοποίηση των κερδών τους.
Μια μέρα μετά τη δημόσια αναγγελία «λουκέτου» της «Ολυμπιακής Αεροπορίας» (ΟΑ), η κυβέρνηση Καραμανλή άρχισε κιόλας να στρώνει το έδαφος για τις επερχόμενες απολύσεις εργαζομένων από τον όμιλο εταιριών της εταιρίας. Στο πλαίσιο αυτό, σήμερα, η κυβέρνηση ανοίγει το ...διάλογο για τα εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα όσων εργάζονται στον όμιλο με συνομιλητές (για σήμερα) τον υπουργό Μεταφορών - Επικοινωνιών M. Λιάπη και το προεδρείο της ΟΣΠΑ.
Ωστόσο, τα πρώτα μηνύματα για τις προθέσεις της κυβέρνησης για το μέλλον των εργαζομένων είναι άκρως αποκαλυπτικά. Πρώτος έσπευσε ο αρμόδιος υφυπουργός Μεταφορών - Επικοινωνιών Αν. Νεράτζης να ξεκαθαρίσει ότι στο νέο φορέα δε χωρούν όλοι οι εργαζόμενοι, για να προσθέσει ότι όσοι δε θα συμμετέχουν στη νέα εταιρία και δε συνταξιοδοτηθούν, θα μπορούν να συμμετέχουν σε προγράμματα του ΟΑΕΔ! Κληθείς αργότερα να σχολιάσει τις ραδιοφωνικές δηλώσεις του υφυπουργού, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Θ. Ρουσόπουλος ήταν ακόμα πιο αποκαλυπτικός, λέγοντας: «Εάν υπάρχουν συμβασιούχοι που εργάστηκαν φέτος το καλοκαίρι για τρεις - τέσσερις μήνες, δε νομίζω να υπάρχει Ελληνας πολίτης που θα δεχτεί ότι έναν άνθρωπο που εργάστηκε για τρεις - τέσσερις μήνες οφείλει η πολιτεία να τον κάνει μόνιμο υπάλληλο του Δημοσίου».
Η «Ενωτική Συνδικαλιστική Κίνηση» (ΕΣΚ) ζητά να συγκληθεί άμεσα το ΔΣ της ΟΣΠΑ, με σκοπό την κήρυξη απεργιακών κινητοποιήσεων, ενάντια στα καταστροφικά, αντεργατικά σχέδια της κυβέρνησης για την ΟΑ.