ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 19 Μάη 2007
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΣΥΜΒΑΣΙΟΥΧΟΙ ΥΠΠΟ
Αρνούνται τον «αργό θάνατο»

Από την κινητοποίηση στα εγκαίνια της έκθεσης βιβλίου στη Δ. Αεροπαγίτου στις αρχές Μάη

Eurokinissi

Από την κινητοποίηση στα εγκαίνια της έκθεσης βιβλίου στη Δ. Αεροπαγίτου στις αρχές Μάη
Για τέταρτη φορά μέσα σε ένα μήνα διαδήλωσαν χτες οι συμβασιούχοι του ΥΠΠΟ το δικαίωμά τους για μόνιμη, σταθερή δουλιά, με πλήρη εργασιακά δικαιώματα.

Αφορμή της χτεσινής κινητοποίησης ήταν, πάλι, η εκδίκαση ασφαλιστικών μέτρων 100 συναδέλφων τους, οι οποίοι απέσπασαν δίμηνη παράταση, γεγονός που υπογραμμίζει απλώς τις συνθήκες «αργού θανάτου», δηλαδή της αναμονής της απόλυσης - όπως δηλώνουν χαρακτηριστικά - που βιώνουν, λόγω της αδιαφορίας και της σημερινής κυβέρνησης.

Από τα δικαστήρια της πρώην Ευελπίδων, οι συμβασιούχοι, με πανό και συνθήματα, πορεύτηκαν για μια ακόμη φορά στο ΥΠΠΟ, η πολιτική ηγεσία του οποίου αρνήθηκε και πάλι να τους δεχτεί, παραπέμποντάς τους στον διευθυντή του πολιτικού γραφείου του υπουργού. Η μόνη «δέσμευση» που έχουν εισπράξει μέχρι στιγμής είναι ότι θα πληρώνονται όσοι, ήδη, εργάζονται με ασφαλιστικά μέτρα..!

Οι συμβασιούχοι ξεκαθαρίζουν ότι το θέμα δεν είναι νομικό, αλλά βαθιά πολιτικό και άπτεται της βούλησης ή μη της κυβέρνησης να τους διατηρήσει στις εργασιακές τους θέσεις. Πάντως, το επόμενο αγωνιστικό «ραντεβού» είναι για τις 24 Μάη, οπότε στο πλαίσιο 4ωρης στάσης εργασίας οι συμβασιούχοι θα προχωρήσουν σε ωριαίο αποκλεισμό του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, με τη συμμετοχή και των συναδέλφων τους του Ενιαίου Συλλόγου Εργαζομένων ΥΠΠΟ.

Ανησυχία για το αύριο του βιβλίου

Την ανησυχία τους για το μέλλον της παραγωγής και αναγνωσιμότητας του βιβλίου στην Ελλάδα και συνολικά στην Ευρώπη, εξέφρασαν σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου εκπρόσωποι της Ομοσπονδίας Ευρωπαίων Εκδοτών (FEP) και της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εκδοτών - Βιβλιοπωλών (ΠΟΕΒ), στο πλαίσιο της 4ης Διεθνούς Εκθεσης Βιβλίου Θεσσαλονίκης. Τα προβλήματα - αιτήματα που «πρέπει να αντιμετωπιστούν και με την καθιέρωση ενιαίου θεσμικού πλαισίου για όλες τις χώρες της ΕΕ», είναι: Προστασία των πνευματικών δικαιωμάτων που καταπατιούνται ολοένα και περισσότερο, με την παράνομη αντιγραφή, την ψηφιοποίηση και διακίνηση μέσω διαδικτύου. Μείωση της φορολόγησης του βιβλίου, που συνήθως είναι ιδιαίτερα βαριά (λ.χ: Δανία 22%, Βουλγαρία 20%).

Σχετικά με τη μικρή αναγνωσιμότητα, σημείωσαν πως το κράτος δε στηρίζει - ενθαρρύνει την αναγνωσιμότητα. Στην Ελλάδα λ.χ. είναι ελάχιστες οι βιβλιοθήκες: σε 10.000 σχολεία λειτουργούν 500 βιβλιοθήκες, ενώ οι δημόσιες βιβλιοθήκες, πανελλαδικά, είναι μόλις 43.

Τέλος,σχολιάζοντας τα αποτελέσματα της έρευνας του ΕΚΕΒΙ που παρουσιάζει αύξηση των εκδόσεων το 2006, επισήμαναν πως οι ποσοτικές αυξήσεις οφείλονται στην κρατική παραγωγή βιβλίων. Στην πραγματικότητα «δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι η αγορά πηγαίνει καλύτερα χρόνο με το χρόνο».

«Εφυγε» ο Θ. Χατζησάββας

Μ. Τόμπρος, «Οι δύο φίλες» (1930)
Μ. Τόμπρος, «Οι δύο φίλες» (1930)
«Εφυγε» ο συλλέκτης έργων Τέχνης, γιατρός Θόδωρος Χατζησάββας. Ανθρωπος με ήθος, αληθινός εραστής της Τέχνης, ο Θ. Χατζησάββας έκανε έργο ζωής τη συγκέντρωση σημαντικών δημιουργιών. Ποτέ δεν εμπορεύτηκε το «θησαυρό» του, ποτέ δεν τον πρόβαλε για προσωπικό όφελος. Το τελευταίο διάστημα προσπαθούσε να προσφέρει τη συλλογή του στο Δήμο Νίκαιας.

Η συλλογή περιλαμβάνει περισσότερα από 800 γλυπτά 71 Ελλήνων καλλιτεχνών (Θ. Θωμόπουλου, Γ. Χαλεπά, Μ. Τόμπρου, Θ. Απάρτη, Γ. Σκλάβου, κ.ά.), 2.000 χαρακτικά 100 δημιουργών (Γ. Κεφαλληνού, Λ. Κογεβίνα, Αγ. Θεοδωρόπουλου, Δ. Γαλάνη, Β. Κατράκη, Α. Τάσσου, Κ. Γραμματόπουλου, Γ. Βαρλάμου, Χρ. Δαγκλή, Αλ. Κορογιαννάκη, Δ. Γιαννουκάκη, Ν. Βεντούρα κ.ά.) και αρκετά μετάλλια Ελλήνων καλλιτεχνών. Συμπληρώνεται από συλλεκτικά βιβλία με αυθεντικά χαρακτικά, εργαλεία γλυπτικής και χαρακτικής, προσωπικά αντικείμενα και πλήρη αρχεία καλλιτεχνών, (Μ. Τόμπρου, Φ. Μαστιχιάδη κ.ά.), επιστολές και έγγραφα (Κ. Παρθένη, Γιόχαν Ρωμανού, Εμμανουήλ Καρπαθάκη).

  • Τα θερμά του συλλυπητήρια στο γιο του, εκφράζει με ανακοίνωσή του το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας.

ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ

- Ζήτρος: «Οι τρεις Μιλήσιοι: Θαλής, Αναξίμανδρος, Αναξιμένης» (εισαγωγή, μετάφραση, σχόλια, ανάλυση Θεόδωρος Γ. Μαυρόπουλος. Εξετάζεται το έργο των τριών πρωτεργατών της ελληνικής επιστήμης και φιλοσοφίας, οι οποίοι επιχείρησαν μια λογική ερμηνεία του κόσμου, αλλά και η ευρύτερη προσωκρατική φιλοσοφία, πριν τη λειτουργία των φιλοσοφικών σχολών). «Το κατά Θωμάν απόκρυφο Ευαγγέλιο» (πρόλογος, εισαγωγή, μετάφραση, υπόμνημα Ευάγγελος Αδάμος - Σταύρος Γκιργκένης. Στο βιβλίο αποδίδεται στα νεοελληνικά το πρωτοχριστιανικό κείμενο, που μαζί με άλλα κείμενα της λεγόμενης «γνωστικής αίρεσης», βρέθηκε το 1945 στο Ναγκ Χαμαντί της Αιγύπτου).

- Δ. Παπαδήμας: Λεοπόλντ Μιγκεότ «Η οικονομία των ελληνικών πόλεων (Από την αρχαϊκή περίοδο μέχρι τους πρώιμους αυτοκρατορικούς χρόνους)» (μετάφραση, επιμέλεια Μανόλης Παπαθωμόπουλος. Ο συγγραφέας εξετάζει την οικονομία των αρχαίων πόλεων, τις οικονομικές δραστηριότητες και συμπεριφορές τους, σε σχέση με το γεωγραφικό περιβάλλον, την εργασία, τους ιδιωτικούς, δημόσιους και ιερούς χώρους, τη φορολογία, τις δημόσιες δαπάνες, τα νομίσματα κλπ.). Νόαμ Τσόμσκι «Για τη φύση και τη γλώσσα» (πρόλογος, επιμέλεια Χριστόφορος Χαραλαμπάκης, μετάφραση Γιώργος Κοτζόγλου. Στο βιβλίο εξετάζεται η σχέση μεταξύ γλώσσας - νου - εγκεφάλου, εισάγοντας τη σύγχρονη γλωσσολογική έρευνα στην αναπτυσσόμενη νευροεπιστήμη. Το βιβλίο κλείνει με δοκίμιο για το ρόλο των διανοουμένων στην κοινωνία και τη διοίκηση. Β΄ έκδοση).

- «Αρμός»: Φιοντόρ Μιχαήλοβιτς Ντοστογιέφσκι «Το ημερολόγιο του συγγραφέα. (Α΄ και Β΄ μέρος. 1873-1876)» (εισαγωγή, μετάφραση, σχόλια Δημήτρης Β. Τριανταφυλλίδης, επιμέλεια Ντίνα Σαμοθράκη. Το μνημειώδες αυτό έργο του Ντοστογιέφσκι εκδίδεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Το έργο, που κυκλοφόρησε σε τεύχη, όπως έγραψε ο Ντοστογιέφσκι, «είναι ημερολόγιο, απολογισμός για όλα όσα είδα, άκουσα, διάβασα. Εδώ μπορεί να παρατεθούν διηγήματα και νουβέλες, αλλά κατά βάση θα περιλαμβάνονται πραγματικά γεγονότα». Στο έργο αυτό ο μεγάλος Ρώσος ανατόμος της ανθρώπινης ψυχής σχολιάζει γεγονότα της λογοτεχνίας, της πολιτικής, της κοινωνίας, της καθημερινότητας, των σχέσεων Ρωσίας - Δύσης, σλαβόφιλων - δυτικόφιλων, δουλοπαροικίας - καπιταλισμού, πλούτου - φτώχειας).

- «Κέδρος»: Αννα Βαγενά «Το Θεσσαλικό μου Θέατρο» (πλούσια εικονογραφημένη με φωτογραφίες παραστάσεων, προγραμμάτων, αφισών και άλλα τεκμήρια, βιωματική, από καρδιάς γραμμένη, μαρτυρία της ηθοποιού - δημιουργού του πρώτου σημαντικού επαρχιακού θεάτρου, που έγινε εφαλτήριο για τη δημιουργία στη Λάρισα του πρώτου Δημοτικού Περιφερειακού Θεάτρου). Μπεν Σέπαρντ «Μετά την αυγή (Η απελευθέρωση του στρατοπέδου Μπέργκεν - Μπέλσεν από τα βρετανικά στρατεύματα το 1945)» (μετάφραση Αθανάσιος Ζάβαλος. Ιστορική μελέτη για την είσοδο των Βρετανών στο στρατόπεδο, όπου λιμοκτονούσαν περίπου 60.000 έγκλειστοι. Η επιχείρηση αυτή των Βρετανών επικρίθηκε για πλημμελή σχεδιασμό, ιατρικά λάθη και παροχή ακατάλληλης τροφής στους εγκλείστους, καθώς από τις 15/4/1945 που μπήκαν οι Βρετανοί στο στρατόπεδο μέχρι τα τέλη του Ιουνίου πέθαναν 14.000 άτομα, κύρια Εβραίοι). Αντρέ Κοντ-Σπουβίλ «Ο μύθος του Ικαρου (πραγματεία περί απελπισμού και μακαριότητας)» (μετάφραση Γιάννης Καυκίας. Πραγματεία του υλιστή φιλοσόφου περί των ανεκπλήρωτων ονείρων στη ζωή και την κοινωνία που αποκαρδιώνουν τον άνθρωπο και τον κάνουν αδύνατο να αγωνιστεί για μια νέα προοπτική). Μαρκ Ντουγκέν «Η κατάρα του Εντγκαρ (το μυθιστόρημα για τον αρχηγό του FBI)» (μετάφραση Εύη Γεροκώστα. Πολιτικό θρίλερ για τα παρασκήνια της εξουσίας και της αντισοβιετικής κατασκοπίας, στα χρόνια 1924-1972 του πανίσχυρου αρχηγού του FBI, Τζο Εντγκαρ Χούβερ. Ο συγγραφέας χρησιμοποιεί τα ημερολόγια του εραστή του Χούβερ και αναπληρωτή διευθυντή του FBI για τις σχέσεις του Χούβερ με τους Ρούσβελτ, Τρούμαν, Αϊζενχάουερ, τη στήριξη του μακαρθισμού, τις διώξεις και το φακέλωμα πολιτικών, διανοουμένων, καλλιτεχνών). Ανθή Μαρωνίτη «Το ακόντιο» (ποιητική συλλογή). Γιάννης Στίγκας «Η όραση θ' αρχίσει ξανά» (ποιητική συλλογή).

- «Μεταίχμιο»: Γεράσιμος Δενδρινός «Γραφή εισερχομένων κλήσεων» (μυθιστόρημα).

- Κωνσταντίνος Αριστείδου Ανδρίτσος «Νοώντας το γιατί μας δυστυχούνε!» (στοχασμοί του συγγραφέα. Εκδόσεις «Ελευσις», Αθήνα 2006).

- «Πνευματική Ζωή» (περιοδικό λογοτεχνίας. Τεύχος 172, με αφιέρωμα σε Λατινοαμερικανούς συγγραφείς).

- «Πολίτης» (μηνιαία επιθεώρηση ποικίλης ύλης. Τεύχη 149, 150).

- «Η Κινστέρνα» (περιοδικό λόγου και τέχνης. Τεύχος δέκατο).

- «Μεθόριος του Αιγαίου» (περιοδικό της Σάμου. Τεύχος 22).

Στο θέατρο «Σημείο» (πίσω από το Πάντειο Πανεπιστήμιο) από χτες και μέχρι τις 3/6 (9 μ.μ., εκτός Τρίτης), ο θίασος «Ακτίς Αελίου», από τη Θεσσαλονίκη, θα παρουσιάζει την επιτυχημένη παράστασή του «Μεταμόρφωση». Πρόκειται για την ομώνυμη νουβέλα του Κάφκα, σε μετάφραση-διασκευή Πέπης Οικονομοπούλου - Βίκυς Δέμου, δραματουργική επεξεργασία - σκηνοθεσία Νίκου Σακαλίδη, σκηνικά -κοστούμια Ευαγγελίας Κιρκινέ, μουσική Δημήτρη Δημητρακόπουλου, φωτισμούς Μάκη Μαριάδη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ