ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 21 Γενάρη 2000
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Δημόσια καλλιτεχνικά έργα χωρίς διαγωνισμούς

Πάνω από 10 χρόνια ταλαιπωρεί τους εικαστικούς δημιουργούς και το μαζικό τους φορέα, το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας, το θέμα της καλλιτεχνικής διακόσμησης των δημοσίων κτιρίων και του περιβάλλοντος χώρου. Από το 1989 μέχρι σήμερα και παρά τις προβλέψεις του Νόμου, το ΥΠΠΟ και το ΥΠΕΧΩΔΕ αρνούνται να εκδώσουν την υπουργική απόφαση που θα ορίσει τους όρους, τις διαδικασίες και τις προϋποθέσεις. Στο μεταξύ έχουν δρομολογηθεί μεγάλα δημόσια έργα, όπως το μετρό, η ενοποίηση αρχαιολογικών χώρων, οι Ολυμπιακοί Αγώνες.

Το καυτό αυτό πρόβλημα, ήταν το θέμα της χτεσινής συνέντευξης Τύπου, του ΔΣ του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών. «Το μετρό - ανέφερε η πρόεδρος του ΕΕΤΕ, Εύα Μελά - κάνει εγκαίνια στις 28 Ιανουαρίου, αποδίδοντας στην κυκλοφορία 13 σταθμούς με μεγάλα κενά στην καλλιτεχνική διακόσμηση, τα οποία οφείλονται στην προσπάθεια της διοίκησής του, με τη συμπαράσταση του ΥΠΠΟ και του ΥΠΕΧΩΔΕ, να αποφύγουν τις νόμιμες διαδικασίες, που πρέπει να ακολουθηθούν».

Χρονοβόρες και άκαρπες ήταν οι ενέργειες του ΕΕΤΕ και ως προς το θέμα των έργων στις εγκαταστάσεις του «2004». «Ολες μας οι προσπάθειες, μετά την ανάληψη από την Ελλάδα της διεξαγωγής των Ολυμπιακών Αγώνων, να συναντηθούμε με την Ολυμπιακή Επιτροπή και τον κύριο Στρατήγη έπεσαν στο κενό, χωρίς καν να δίνεται κάποια επίσημη απάντηση στο θέμα».

Το ΕΕΤΕ από τον Ιούλη του 1999 έχει καταθέσει στην υπουργό Πολιτισμού και στο ΥΠΕΧΩΔΕ σχέδιο Υπουργικής Απόφασης για τους δημόσιους καλλιτεχνικούς διαγωνισμούς (μετά από συνεργασία με τη διεύθυνση Καλών Τεχνών του ΥΠΠΟ).

«Το σχέδιο της Υπουργικής Απόφασης υπερασπίζεται το δημοκρατικό δικαίωμα του κάθε καλλιτέχνη να διαγωνίζεται, να καταθέτει τις προτάσεις του και να κρίνεται γι' αυτό από επιτροπές με πλειοψηφία καλλιτέχνες και όπου εκπροσωπείται και το ΕΕΤΕ. Την πρότασή μας καταθέσαμε ξανά προς το ΥΠΕΧΩΔΕ το Νοέμβριο και παρά τη δέσμευση του γενικού γραμματέα του ΥΠΕΧΩΔΕ ότι θα προκληθεί συζήτηση πάνω σ' αυτήν, επί της ουσίας, δεν έχει τοποθετηθεί ούτε το ΥΠΕΧΩΔΕ ούτε το ΥΠΠΟ».

«Τέλος, παρά τις επίμονες προσπάθειές μας επί τέσσερις μήνες να συναντηθούμε με την υπουργό Πολιτισμού και τον υπουργό ΥΠΕΧΩΔΕ, δεν έχουν δεχτεί να τους δούμε, ενώ τα μεγάλα έργα προχωρούν».

Κλοπή έργων των Μπουζιάνη και Χαριάτη

«Οι τσαγκαρίνες» της Κ. Χαριάτη - Σισμάνη
«Οι τσαγκαρίνες» της Κ. Χαριάτη - Σισμάνη
Περισσότεροι από σαράντα σημαντικοί πίνακες του Γιώργου Μπουζιάνη, της μαθήτριάς του, ζωγράφου Κατερίνας Χαριάτη - Σισμάνη, αλλά και του ζωγράφου Κώστα Περάκη, κλάπηκαν το περασμένο Σαββατοκύριακο από δύο διαμερίσματα στην περιοχή της Κυψέλης και των Αμπελοκήπων. Τα έργα είχε στην κατοχή του ο γιος της ζωγράφου, Χαρίλαος Σισμάνης. Η πρώτη κλοπή έγινε το βράδυ του Σαββάτου στο διαμέρισμα - εργαστήριο της Κ. Χαριάτη - Σισμάνη, στην οδό Σύρου, στην Κυψέλη. Οι δράστες, αφαίρεσαν μεγάλο αριθμό έργων της ζωγράφου, ο αριθμός των οποίων δεν έχει ακόμη υπολογιστεί. Στο διαμέρισμα της Σύρου φυλασσόταν το σύνολο του έργου που είχε μείνει μετά το θάνατο της Κ. Χαριάτη - Σισμάνη, μαζί με κάποια ακόμη έργα που είχε αγοράσει ο Χαρ. Σισμάνης, για την ετοιμασία μιας μονογραφίας με το συνολικό έργο της σημαντικής μας ζωγράφου.

Η δεύτερη κλοπή έγινε την επόμενη μέρα, την Κυριακή. Αυτή τη φορά οι δράστες χτύπησαν το διαμέρισμα του Χαρ. Σισμάνη στους Αμπελοκήπους. Από εκεί αφαίρεσαν τρία έργα (λάδια) του Γιώργου Μπουζιάνη, τρία έργα του Κ. Περάκη και πίνακες της Κ. Χαριάτη - Σισμάνη. Ανάμεσα στα έργα που κλάπηκαν ήταν και οι περίφημες «Τσαγκαρίνες», οι εξόριστες γυναίκες στο Τρίκκερι της Μαγνησίας, στην περίοδο '48 - '51, που η αριστερή καλλιτέχνης είχε ζωγραφίσει επιτόπου. Ηταν το μοναδικό λάδι εκείνης της περιόδου.

Αυτοπροσωπογραφία του Γ. Μπουζιάνη
Αυτοπροσωπογραφία του Γ. Μπουζιάνη
Οπως μας ανέφερε σε τηλεφωνική μας επικοινωνία ο Χαρ. Σισμάνης: «Οι άνθρωποι που τα πήραν πρέπει να ήταν γνώστες. Τα έργα που εκλάπησαν ήταν από τα καλύτερα της συλλογής. Το βιβλίο που κυκλοφόρησε πριν τα Χριστούγεννα με τίτλο "Ο Μπουζιάνης ο δάσκαλος" και ήταν αφιερωμένο στη σχέση δασκάλου - μαθητή, Μπουζιάνη και Χαριάτη - Σισμάνη, ίσως να αποτέλεσε οδηγό για τους δράστες».

Την υπόθεση έχει αναλάβει η Ελληνική Αστυνομία, ενώ χθες θα ενημερωνόταν και η υπουργός Πολιτισμού.

Πολιτισμός άνευ... υπουργείου

Το Ελληνικό Τμήμα του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου, ξαναβρίσκεται στο δρόμο με αποκλειστική ευθύνη του ΥΠΠΟ. Μετά από μακροχρόνιο αγώνα του Ινστιτούτου, να εξασφαλίσει μια μόνιμη στέγη και μόλις 5 μήνες αφού αυτό επιτεύχθηκε, το ίδιο το ΥΠΠΟ κάνει έξωση προκειμένου να στεγάσει μια επιτροπή του ΥΠΠΟ για τους Ολυμπιακούς Αγώνες... μια επιτροπή με ημερομηνία λήξης...

Πρόκειται για το κτίριο της οδού Λυσίου 9 στην Πλάκα, το οποίο επί Μελίνας Μερκούρη ακόμη είχε παραχωρηθεί προς χρήση στο ΔΙΘ. Για πολλά χρόνια γίνονταν οι απαιτούμενες εργασίες αποκατάστασης του νεοκλασικού κτιρίου και μάλιστα σύμφωνα και με τις ανάγκες του Ινστιτούτου. Στο παρελθόν βέβαια, αρκετοί φορείς διεκδίκησαν το κτίριο αυτό και από τις υπουργούς Ντ. Μπακογιάννη και Α. Ψαρούδα - Μπενάκη, έως ότου ο Θ. Μικρούτσικος αποφάσισε την επαναχορήγηση της χρήσης στο ΔΙΘ. Μόλις τον Ιούλιο, λοιπόν, το Ινστιτούτο μετακόμισε στο κτίριο αυτό. Στις 25 Νοεμβρίου, με δικαστικό επιμελητή, το ΥΠΠΟ κίνησε θέμα έξωσης ανακαλώντας το δικαίωμα της χρήσης και παραχώρησης του κτιρίου με την υπ' αριθμ. Φ38/4859/19-10-99 υπουργική απόφαση.

Ενα Ινστιτούτο με πολύ σημαντικό έργο τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, το οποίο επιχορηγείται από το ΥΠΠΟ με το μηδαμινό ποσό των 10 εκατομμυρίων δρχ. και μάλιστα με τον τρόπο σχεδόν όλων των επιχορηγούμενων σχημάτων, δηλαδή με τεράστια καθυστέρηση, κινδυνεύει τώρα να μείνει άστεγο. Και δεν είναι το ότι δεν έχει την οικονομική δυνατότητα το ΔΙΘ να βρει έναν άλλο χώρο. Κυρίως είναι η ανευθυνότητα του ΥΠΠΟ και η απόδειξη πλέον των προτεραιοτήτων του υπουργείου. Δεν ενδιαφέρεται ούτε για το θέατρο, ούτε για τον κινηματογράφο, ούτε για το βιβλίο, παρά μόνο για φιέστες, κόντρες με την Ευρώπη σε επίπεδο εντυπωσιασμού και για τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Μήπως το ΥΠΠΟ άλλαξε αρμοδιότητες και δεν ανακοινώθηκε; Μήπως είναι υπουργείο Ολυμπιακών Αγώνων;

Ομως, η ανευθυνότητα του ΥΠΠΟ είναι ένα συχνό φαινόμενο και τα μικρά ή μεγάλα λάθη του ολοκληρώνουν τη θλιβερή εικόνα του υπουργείου. Το περασμένο καλοκαίρι το ΥΠΠΟ ακύρωσε την έκθεση του Μετζικώφ, που οργάνωσε το ΔΙΘ, συμμετέχοντας στη μεγαλύτερη και σπουδαιότερη παγκόσμια έκθεση σκηνογραφίας - ενδυματολογίας και αρχιτεκτονικής θεάτρου, που γίνεται κάθε 4 χρόνια στην Πράγα. Στην έκθεση αυτή έχουν συμμετάσχει στο παρελθόν καλλιτέχνες όπως ο Περράκης, ο Φωτόπουλος και ο Πάτσας αποσπώντας βραβεία, γεγονός τιμητικό για τη χώρα μας. Κι ενώ όλα ήταν σχεδόν έτοιμα, η υπουργός είπε πως δεν υπάρχουν χρήματα για να πραγματοποιηθεί η έκθεση αυτή. Πρότεινε μάλιστα στο ΔΙΘ να βάλουν αυτοί τα χρήματα (20 περίπου εκατομμύρια) και να τους τα δώσει μετά, όταν όλοι θυμόμαστε ότι το ΥΠΠΟ έδωσε περί τα 500 εκατομμύρια τον Αύγουστο για την «τελευταία» πανσέληνο της χιλιετίας.

Χειροκρότησαν τον Κώστα Βουτσά

Πολλοί ήταν οι επίσημοι προσκεκλημένοι του Κώστα Βουτσά, την περασμένη Τρίτη, στο θέατρο «Αλίκη», μεταξύ των οποίων και η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα (φωτό). Η νέα παράσταση που παρουσιάζει ο Κώστας Βουτσάς, είναι η επίκαιρη κωμωδία του Σπύρου Νικολετάτου «Εδώ γίνεται της... Σοφοκλέους». Η παράσταση ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Κώστα Βουτσά, σκηνικά Μανόλη Μαριδάκη και μουσική επιλογή Σπύρου Νικολετάτου. Παίζουν: Κώστας Βουτσάς, Δέσποινα Στυλιανοπούλου, Αβα Γαλανοπούλου, Ελενα Τζαβαλιά, Θεοδώρα Βουτσά, Γιώτα Κουτσουδάκη, Σίλας Σεραφείμ, Δημήτρης Βασιλειάδης, Στηβ Ντούζος. Ο βιομήχανος Κώστας Μπάρνης έχει προβλήματα με τη γυναίκα του, την κόρη του, τον υπάλληλό του, την υπηρέτριά του, το γαμπρό του, του κλέβουν τις ανώνυμες μετοχές του, τους κωδικούς. Με λίγα λόγια η ζωή του γίνεται Σοφοκλέους...

Νέο μουσείο στα Αβδηρα

Το Αρχαιολογικό Μουσείο Αβδήρων, εγκαινιάστηκε χθες, για πολλοστή φορά και ελπίζουμε τελευταία. Το κτίριο του Μουσείου ολοκληρώθηκε το 1992 και η αρχιτεκτονική του μορφή μιμείται παραδοσιακά κτίσματα της Θράκης.

Στις αίθουσες του Μουσείου εκτίθενται αντικείμενα που προέρχονται από ανασκαφές της περιόδου 1950 - 1997 στην πόλη, στο νεκροταφείο των Αβδήρων και στον οχυρωμένο οικισμό του Πολύστυλου. Η έκθεση αναπτύσσεται σε τρεις θεματικές ενότητες: δημόσιος βίος (θρησκεία, κρατική οργάνωση, νομίσματα, πολεμική δραστηριότητα), ιδιωτικός βίος (επαγγέλματα, οικοδομική δραστηριότητα, ενδυμασία, οικιακές δραστηριότητες, καλλωπισμός) και ταφικά έθιμα (ταφικά σύνολα, επιτύμβια σήματα από τον 7ο αι. π.Χ. μέχρι τον 12 αι. μ.Χ., αναπαραστάσεις τάφων).

Τα αντικείμενα συνοδεύονται από εποπτικό και ενημερωτικό υλικό για την ιστορία των Αβδήρων και την εξέλιξη της αρχαιολογικής έρευνας.

Πρεμιέρα, έχει τη Δευτέρα 24 του Γενάρη, το θέατρο «Αθηνών», με τη «Συνάντηση» του Πέτερ Νάντας, που θα παίζεται κάθε Δευτέρα και Τρίτη (9.15 μμ) και κάθε Παρασκευή μεταμεσονύκτια 12.15. Η παράσταση ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Ανδρέα Βουτσινά, μετάφραση Λουΐζας Μητσάκου, σκηνικά - κοστούμια Γιώργου Ασημακόπουλου και μουσική Πλάτωνα Ανδριτσάκη. Τους ρόλους ερμηνεύουν: Ζωή Λάσκαρη και Απόστολος Γκλέτσος. Τη μουσική παίζουν επί σκηνής οι Ηβη Παπαθανασιά (βιολοντσέλο), Κορίνα Παπαδόδημα (βιολί) και Θάλεια Αθανίτη (πιάνο).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ