Την έντονη διαμαρτυρία της εκφράζει, με ανακοίνωσή της προς τον Τύπο, η Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών για «τη δυσφήμιση της Ελλάδας με την τοποθέτηση κακότεχνων γλυπτών στις Ολυμπιακές πόλεις και σε ιστορικούς τόπους, όπως οι Δελφοί και η Ολυμπία». Μια σειρά από κακότεχνα γλυπτά, τα οποία, όπως αναφέρει η ανακοίνωση, «υποτίθεται ότι εκφράζουν το Ολυμπιακό Πνεύμα, προσφέρονται ως δώρα, τοποθετούνται και εκπροσωπούν την Ελλάδα στις Ολυμπιακές πόλεις και, μάλιστα, πληρωμένα από διάφορους δημόσιους οργανισμούς». Ανάλογα γλυπτά, «τα οποία, κατά ...σύμπτωση, έχουν ανατεθεί στον ίδιο καλλιτέχνη», σημειώνεται στην ανακοίνωση, «έχουν τοποθετηθεί σε ιστορικούς τόπους, όπως οι Δελφοί και η Ολυμπία, χωρίς και πάλι να τηρηθεί ουδεμία νόμιμη διαδικασία, χωρίς να περάσουν από καμία κρίση των αρμοδίων επιτροπών του υπουργείου Πολιτισμού».
Η παλαιότερη διαμαρτυρία του Διδακτικού Προσωπικού της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών, του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου Δελφών και της Αννας Σικελιανού (για την τοποθέτηση δεύτερου έργου στους Δελφούς, μπροστά από το Μουσείο Σικελιανού), έπεσαν στο κενό.
«Από αγάπη στην τέχνη, στη γλυπτική παράδοση της Ελλάδας και από σεβασμό στους θεσμούς», καταλήγει η ανακοίνωση, «καταγγέλλουμε αυτού του είδους τις μεθοδεύσεις που διασύρουν τη χώρα μας διεθνώς».
Την τυπική του έγκριση - αν και όχι ομόφωνη - για το δανεισμό αρχαίων έργων στο Ιδρυμα «Αλέξανδρος Ωνάσης» στη Ν. Υόρκη με αφορμή την έκθεση «Σιωπηλοί Μάρτυρες» έδωσε το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) κατά την τελευταία του συνεδρίαση. Θυμίζουμε πως η συμμετοχή της Ελλάδας στην έκθεση ανακοινώθηκε από τον υπουργό Πολιτισμού, Ε. Βενιζέλο, πρόσφατα, αμέσως μετά την επιστροφή του από τις ΗΠΑ, γεγονός το οποίο κατέστησε απλώς τυπική τη συζήτηση στο ΚΑΣ.
Συνολικά θα δοθούν 26 αντικείμενα από την ΚΑ ΕΠΚΑ (ευρήματα από τάφους στη Νάξο και την Πάρο) και το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης (ειδώλια, λίθινα αντικείμενα κ.ά.). Στις επισημάνσεις ορισμένων μελών του συμβουλίου για τους κινδύνους που διατρέχουν οι αρχαιότητες από τέτοιου είδους ταξίδια και ειδικά στις ΗΠΑ, ο επιστημονικός σύμβουλος της έκθεσης, Αρίστος Ντούμας, απάντησε ότι το θέμα είναι «και πολιτικό» και πως ειδικά αυτήν την περίοδο, η Ν. Υόρκη είναι πιο ασφαλής από ποτέ. Η πολιτική διάσταση του θέματος πάντως σημαίνει, ότι η πολιτιστική μας κληρονομιά δεν παίζει μόνο συμβολικό διπλωματικό ρόλο αλλά και κυριολεκτικό, με την έννοια πως χρησιμοποιείται για να υπογραμμιστούν οι «καλές προθέσεις» μας, προς τους υπερατλαντικούς «συμμάχους» μας. Ρόλος μάλλον άχαρος για τις αρχαιότητες.
Ο σύμβουλος πρόσθεσε πως με την έκθεση αυτή αναδεικνύεται και το μέγεθος της ζημιάς που προκαλεί η αρχαιοκαπηλία και η λαθρανασκαφή, ενώ σημείωσε πως συνειδητά δεν επέλεξε αντικείμενα από ιδιωτικές συλλογές, διότι «ποτέ δεν ξέρεις πού θα βρεθούν» (!), αλλά και για να μην ανέβει η εμπορική τους αξία μέσω κρατικών δραστηριοτήτων, όπως η συγκεκριμένη αποστολή. Ο ίδιος πάντως πιστεύει πως οι ιδιωτικές συλλογές πρέπει να περάσουν με κάθε τρόπο στα μουσεία για να γίνουν κτήμα του κόσμου.
Η ραψωδία λ` της «Οδύσσειας», γνωστή ως «Νέκυια», περιγράφει τον πηγεμό του Οδυσσέα στον Αδη για να πάρει χρησμό από τον νεκρό μάντη Τειρεσία, για να συνεχίσει το ταξίδι του. Εκεί θα συναντήσει ανάμεσα στους νεκρούς πρόσωπα αγαπημένα: τον σύντροφό του Ελπήνορα, τη μητέρα του που πέθανε από τον καημό της για εκείνον, τους συμπολεμιστές του στην Τροία, ήρωες μιας παλαιότερης μυθολογικής γενιάς. Πρόκειται για την πιο συγκινητική και πνευματική περιπέτεια του ομηρικού ήρωα. Στη Νέκυια η ζωή συναντιέται με το θάνατο και ο Αδης γίνεται δίαυλος ενός εσωτερικού νόστου.
Παίζουν: Εφη Δρόσου, Φώτης Ζήκος, Μαρία Ιωαννίδου, Σταύρος Καραγιάννης, Κώστας Καπετάνιος, Μάριος Μεβουλιώτης, Βάλια Μωραϊτοπούλου, Τάσος Νούσιας, Αννυ Ντουμούζη κ.ά.
Το Διεθνές Φεστιβάλ OIKO-ΣINEMA, «Κινηματογράφος και περιβάλλον», ένα χρόνο μετά την επιτυχημένη του πρώτη διοργάνωση στη Ζάκυνθο, απέκτησε τις προϋποθέσεις για να μονιμοποιηθεί ως θεσμός. Το Φεστιβάλ OIKO-ΣINEMA θα πραγματοποιείται κάθε χρόνο στα μέσα του Σεπτέμβρη και θα περιλαμβάνει: διεθνές διαγωνιστικό πρόγραμμα με προβολή ταινιών απ' όλο τον κόσμο - ορισμένες εκ των οποίων σε πρώτη παγκόσμια προβολή. Ενημερωτικό πρόγραμμα με προβολή της πρόσφατης ελληνικής παραγωγής της σχετιζόμενης με το θέμα του Φεστιβάλ.
Η ημερομηνία υποβολής ταινιών και για τα δυο προγράμματα θα είναι το τέλος του Μάη 2002, οπότε και θα ανακοινωθεί και ο κατάλογος των ταινιών που θα πάρουν μέρος στη διοργάνωση, καθώς και τα βραβεία.
Το φετινό πρόγραμμα θα περιλαμβάνει επίσης: Αφιέρωμα στον Ζακ Περέν. Φέτος προτείνεται να παρουσιαστούν οι πρόσφατες παραγωγές του Ζακ Περέν «Μικρόκοσμος» και «Ταξιδιάρικα Πουλιά», καθώς και σκηνές από τα γυρίσματα και τις τεχνικές που χρησιμοποιήθηκαν.
«Τηλεόραση και Περιβάλλον - η θεωρία των καταστροφών». Συζήτηση με συμμετοχή επιστημόνων, περιβαλλοντιστών και κοινού και προβολή χαρακτηριστικών σκηνών αποκαλυπτικών της οπτικής των ηλεκτρονικών μέσων ενημέρωσης.
Εργαστήρι του National Geographic, όπου θα παρουσιαστεί η νέα τεχνολογία που προωθεί το National Geographic στον τομέα της εικόνας και του ήχου για την έρευνα και την παραγωγή ταινιών με θέμα τη ζωή των ζώων.
Για τη γενική διαχείριση και τη διεύθυνση του Φεστιβάλ δημιουργήθηκε η αστική μη κερδοσκοπική εταιρία «ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ», με πρόεδρο τον Ηλία Ευθυμιόπουλο και μέλη τους: Ευστρατιάδη Μάνο, Ζορμπά Μυρσίνη, Καμπύλη Τάκη, Κανελλοπούλου Βάσω, Κοπανά Γιάννη, Μουζάκη Δέσποινα, Μπακογιαννόπουλο Γιάννη, κριτικό κινηματογράφου - σύμβουλο ΥΠΠΟ, κ.ά. Την καλλιτεχνική διεύθυνση του Φεστιβάλ έχει αναλάβει η σκηνοθέτις Λουκία Ρικάκη.