Καταγγελίες του ΣΕΗ για τα συμβαίνοντα στο θέατρο (ιδιωτικού δικαίου "κρατικά", επιχορηγούμενα και "ελεύθερα")
Κάθε άλλο παρά αισιόδοξα είναι, δυστυχώς, τα μηνύματα από το θεατρικό χώρο, τις συνθήκες και τις εργασιακές σχέσεις που επικρατούν σ' αυτόν.Η αλλαγή του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας των κρατικών σκηνών, που με τόση "αυταπάρνηση" υπερασπίζονταν κάποιοι ηθοποιοί, γύρισε μπούμερανγκ.
Το ΔΣ του ΣΕΗ,πάντως, θεωρεί πως όλα όσα συμβαίνουν οφείλονται στη μη εφαρμογή του νόμου.Καθόλου περίεργο, βέβαια, αφού το αστείο που ψιθυρίζεται πάντα στις παρέες, "οι νόμοι υπάρχουν για να καταστρατηγούνται", δεν είναι καθόλου αστείο. Κατ' αρχήν και τα δύο κρατικά θέατρα λειτουργούν χωρίς Εσωτερικό Κανονισμό,ενώ το ΥΠΠΟ τηρεί "σιγήν ιχθύος" επί του θέματος. Ετσι, οι καλλιτεχνικοί διευθυντές ασυδοτούν. Η καταστρατήγηση των (ατομικών) συμβάσεων είναι καθεστώς. Κάποιες από αυτές έχουν πάρει τη δικαστική οδό. Οπως η περίπτωση του Χρήστου Καλαβρούζου,ο οποίος κλήθηκε και συμμετείχε στην ανάγνωση του έργου "Το τέλος του παιχνιδιού",που επρόκειτο να ανέβει στη Νέα Σκηνή του Εθνικού,ενώ αργότερα τον ενημέρωσαν πως δε θα ανέβει τελικά, αφήνοντάς τον φυσικά χωρίς δουλιά. Τη δικαστική οδό έχει πάρει και το θέμα των κομπάρσων, που προσέλαβε το Εθνικό με μισθό κομπάρσου και τους χρησιμοποίησε σαν ηθοποιούς.
Το ΔΣ του ΣΕΗ ενημέρωσε, πάντως, χτες, τους δημοσιογράφους σημειώνοντας την πολεμική που ασκεί ο αναπληρωτής καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού, Διαγόρας Χρονόπουλος,εναντίον του ΣΕΗ.Ο Διαγόρας Χρονόπουλος, στους διαδρόμους και στο μπαρ του θεάτρου, επιχειρεί να φέρει σε αντιπαράθεση τους ηθοποιούς του Εθνικού με το ΣΕΗ.Αλλά και οι απειλές "δίνουν και παίρνουν": "Να είσαι καλό παιδί, γιατί αύριο μπορεί να μην είσαι στο Εθνικό...".Οποιοδήποτε μικρό ή μεγάλο πρόβλημα παρουσιάζεται στο Εθνικό, παραπέμπεται στον Νίκο Κούρκουλο,ενώ οι αναπληρωτές δηλώνουν αναρμόδιοι.
Αλλά το κυριότερο πρόβλημα του Εθνικού Θεάτρου είναι ο προγραμματισμός του, που βρίσκεται στον "αέρα". Ο τριετής προγραμματισμός, που επιβάλλει ο νόμος, είναι πολυτέλεια για το Εθνικό Θέατρο,το οποίο δεν έχει ακόμη προγραμματίσει τις φεστιβαλικές του παραγωγές.Εχει ημερομηνίες, αλλά δεν έχει έργα.
Αλλά και το ρεπερτόριο του ΚΘΒΕ δεν είναι από τα αξιολογότερα. Ούτε, βέβαια, και αυτό έκανε μακροπρόθεσμο προγραμματισμό. Το μόνο σίγουρο που υπάρχει στο ΚΘΒΕ είναι επαναλήψεις, "παραληρήματα" και "παρεϊστικες" αναθέσεις.
Χάος επικρατεί και στα ΔΗΠΕΘΕ: Σε μερικά δεν υπάρχουν καν δραστηριότητες. Μερικά είναι και χωρίς καλλιτεχνικό διευθυντή (Κρήτης, Ρόδου, Βέροιας). Σε κάποια άλλα, ο καλλιτεχνικός διευθυντής είναι και σκηνοθέτης και συγγραφέας και πρωταγωνιστής και με δική του δραματική σχολή (Λαμίας).
"Υπάρχει μια γενική ασυδοσία - επισήμανε ο πρόεδρος του ΣΕΗ, Ρήγας Αξελός - για την οποία ευθύνονται και οι δημοτικοί άρχοντες".Το ΣΕΗ, πάντως, έχει καταθέσει τις προτάσεις του στο ΥΠΠΟ για την αναβάθμιση του θεσμού των ΔΗΠΕΘΕ,αλλά κανένα βήμα δεν έγινε ακόμη.
Το ΔΣ του ΣΕΗ βρίσκεται αντιμέτωπο και με μια ακόμη σειρά προβλημάτων, που αφορούν την καταστρατήγηση της συλλογικής σύμβασης εργασίας - και στο Ελεύθερο Θέατρο, αλλά και σε πολλά επιχορηγούμενα θέατρα. Σε όλα τα επιχορηγούμενα θέατρα το ΥΠΠΟ έθεσε συγκεκριμένες υποχρεώσεις και όρους. Επειδή και κατά το παρελθόν υπήρχαν καταγγελίες, ότι επιχορηγούμενοι θίασοι δεν πλήρωναν τους μισθούς των ηθοποιών ή δεν πλήρωναν τις καταβολές στο ΙΚΑ - ή και τα δύο - φέτος, μέσα στους όρους επιχορήγησης του θιασάρχη περιλαμβάνεται και η υποχρεωτική καταβολή από τον εργοδότη - θίασο του μισθού και των ενσήμων των ηθοποιών, ενώ η μη καταβολή θα συνεπάγεται τον αποκλεισμό του από τις επιχορηγήσεις στο μέλλον.Κάποιες σχετικές καταγγελίες έφτασαν και φέτος στο ΣΕΗ, το οποίο με τη σειρά του το κατήγγειλε στο ΥΠΠΟ.
Καταστρατήγηση, όμως, της ασφαλιστικής νομοθεσίας και της συλλογικής σύμβασης εργασίας παρατηρείται και στο ελεύθερο θέατρο.Τα θέματα αυτά θα θέσει το ΣΕΗ στην ΠΕΕΘ (ένωση των θεατρικών επιχειρηματιών) ενόψει της διαπραγμάτευσης της νέας συλλογικής σύμβασης εργασίας. Το ΣΕΗ, εξάλλου, δικαίως, ζήτησε από την Εργατική Εστία να μη χορηγεί εργατικά εισιτήρια στους εργοδότες, που δεν τηρούν τις συμβατικές υποχρεώσεις τους.
Σ. Α.
Τα σημαντικότερα γεγονότα που σημάδεψαν το χώρο των εικαστικών στη χώρα μας και όλα όσα αφορούν στην κίνηση γύρω από την τέχνη των εικαστικών, εδώ και στο εξωτερικό, περιλαμβάνει το 21ο τεύχος του περιοδικού "Art Magazine".Οι σελίδες του φιλοξενούν συνέντευξη με τον πρωτοπόρο εικαστικό δημιουργό Τζέφρεϊ Ντιτς και τον Στήβεν Αντωνάκο,δημιουργό που εισήγαγε το "νέον" στην καλλιτεχνική έκφραση. Επίσης, παρουσιάζεται σ' ένα μεγάλο αφιέρωμα η συλλογή του Γιώργου Κωστάκη με έργα από τα σημαντικότερα καλλιτεχνικά κινήματα του αιώνα μας, τη "Ρώσικη Πρωτοπορία",που δείγματά της φιλοξενούνται στην Εθνική Πινακοθήκη. Ακόμα υπάρχουν άρθρα για τις σχέσεις τέχνης και πόλης και τέχνης και σεξ, σχολιασμός της τρέχουσας επικαιρότητας, κριτικές, καθώς και νέα από τη σκηνή της τέχνης στην Ελλάδα και στον κόσμο. Τιμή τεύχους 2.500 δραχμές.
Αρνήθηκαν οι παραγωγοί να αποδώσουν τα πνευματικά δικαιώματα των δημιουργών (σεναριογράφων και σκηνοθετών) και ουσιαστικά οδηγήθηκαν σε αδιέξοδο οι διαπραγματεύσεις του Οργανισμού Συλλογικής Διαχείρισης Δημιουργών Θεατρικών και Οπτικοακουστικών Εργων,που τελεί υπό την προεδρία του Οργανισμού Πνευματικής Ιδιοκτησίας (που εποπτεύεται από το ΥΠΠΟ).
Πάντως, ύστερα από το "ναυάγιο" των διαπραγματεύσεων, ο Οργανισμός αλλά και δημιουργοί, μεταξύ των οποίων οι Γιώργος Λαζαρίδης, Λάκης Μιχαηλίδης, Θάνος Λειβαδίτης,οι κληρονόμοι των Αλέκου Σακελλάριου και Κωνσταντίνου Ανδρίτσου,κατέθεσαν αίτηση ασφαλιστικών μέτρων (22/1) κατά της εταιρίας "Καραγιάννης - Καρατζόπουλος ΑΕ",ζητώντας την απαγόρευση της τηλεοπτικής μετάδοσης 70 ελληνικών ταινιών,δικής της παραγωγής.
Η δικάσιμος ορίστηκε για τις 6 Φλεβάρη.Ομως, χορηγήθηκε και προσωρινή διαταγή απαγόρευσης της εκμετάλλευσης των ταινιών μέχρι την εκδίκαση της απόφασης.Τις επόμενες μέρες θα ακολουθήσει η κατάθεση ασφαλιστικών μέτρων και για τους υπόλοιπους παραγωγούς που αρνούνται να συμμορφωθούν με το νόμο.
Να σημειωθεί ότι οι μόνες εταιρίες που ανταποκρίθηκαν και καταβάλλουν πνευματικά δικαιώματα είναι οι "Φίνος Φιλμ","Παπανδρέου ΑΕ" και οι κληρονόμοι του Κλέαρχου Κονιτσιώτη.
Οι διοικούντες το Εθνικό Θέατρο "σκηνοθετούν" την "αποστασιοποίηση" ηθοποιών από το σωματείο τους
Στο ΚΘΒΕ τα πράγματα είναι γενικώς ρευστά, με αναζήτηση άλλων αιθουσών, επαναλήψεις, "υιοθετήσεις" παραστάσεων - παραγωγών τρίτων, "αναθέσεις" παραστάσεων κλπ.
Την πρωτοχρονιάτικη πίτα της κόβει σήμερα, στις 6.30μμ, η λογοτεχνική οικογένεια. Λέμε για την κοπή της πίτας της Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών,στα γραφεία της (Γεναδίου 8), εκδήλωση που δίνει την ευκαιρία για πλατιά, γιορταστική, ευχητήρια - για τους ατομικούς και συλλογικούς στόχους - συνεύρεση όλων των μελών του σωματείου.
Δύο παραστάσεις ανέβασε φέτος το ΔΗΠΕΘΕ Σερρών,που παρουσιάζονται σε εναλλασσόμενο ρεπερτόριο. Πρόκειται για την κωμωδία του Δημήτρη Ψαθά "Ζητείται ψεύτης",και τα δύο μονόπρακτα - σε ενιαία παράσταση - "Ο Μανώλης" του Γιώργου Νεοφύτου και "Ο άνθρωπος με το λουλούδι στο στόμα" του Λουίτζι Πιραντέλο.Και οι δύο παραστάσεις ανεβαίνουν σε σκηνοθεσία Γιώργου Σίσκου,σκηνικά - κοστούμια Λαμπρινής Καρδαρά και μουσική επιμέλεια Αφροδίτης Παπούλια.Στο "Ζητείται ψεύτης" παίζουν: Γιώργος Σίσκος, Χάρης Παναγιώτου, Εφη Οικονόμου, Χρήστος Μωραϊτης, Αννέτα Μολύβα, Νίκος Βεργίδης, Μιχάλης Κοβανίδης κ.ά. Στο μονόπρακτο "Ο Μανώλης" παίζει η Εφη Οικονόμου και στο "Ο άνθρωπος με το λουλούδι στο στόμα",που παρουσιάζεται σε μετάφραση Λάμπη Μυριβήλη,παίζουν: Γιώργος Σίσκος, Χρήστος Μωραϊτης, Βάσια Τζοτζοπούλου.
Ο σύλλογος "Φίλοι Κοινωνικής Παιδιατρικής" του νοσοκομείου Παίδων "Αγλαϊα Κυριακού", οργανώνει και φέτος για την ενίσχυση των στόχων του - που είναι η στήριξη με κάθε μορφή του χρονίως πάσχοντος παιδιού (νοσηλευόμενου ή μη) - καλλιτεχνική εκδήλωση. Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή στο "Γκραν σαλέ" στην Πολιτεία και θα περιλαμβάνει δείπνο, μουσική και χορό. Η πρόσκληση κοστίζει 10.000 (θα γίνει και λαχειοφόρος αγορά). Να σημειώσουμε ότι με επιχορήγηση του ομίλου Μαρινόπουλου (και τη στήριξη του Λάκη Λαζόπουλου) θα εξοπλιστεί το Ογκολογικό Τμήμα και η αίθουσα παραμονής του Νοσοκομείου Παίδων "Αγλ. Κυριακού".
Επιστρέφει στην Αθήνα ο θίασος "Θέσις" με το έργο του Ζαν Κοκτό "Η Ανθρώπινη Φωνή",για να παρουσιαστεί το Φλεβάρη στο θέατρο "Διάνα". Το έργο πρωτοπαρουσιάστηκε το 1995 στην Αθήνα και στη συνέχεια ο θίασος ταξίδεψε στη Νέα Υόρκη. Τη σκηνοθεσία του έργου έκανε ο Ρωσοαμερικανός Εβγκένι Λανσκόι.Πρωταγωνίστρια της παράστασης είναι η Αλεξάνδρα Λαζαρίδου.Τη χορογραφική επιμέλεια είναι της Εβίτα Ηλιοπούλου και του Δημήτρη Ιβάνωφ.Η "Ανθρώπινη Φωνή" παρουσιάζεται σε μετάφραση Μάριου Πλωρίτη.