ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 25 Σεπτέμβρη 1997
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Τυφλο-μετροπόντικας στον Κεραμεικό

Μπορεί ο Μετροπόντικας της "Αττικό - Μετρό" στο πέρασμά του να παρασύρει εδάφη, να προκαλεί καθιζήσεις, να δημιουργεί ρωγμές σε κτίρια, αλλά το ΥΠΠΟ ακόμα "ψάχνεται" για την πιθανή συμπεριφορά του Κεραμεικού, δεδομένου ότι - σύμφωνα με την πολιτική ηγεσία - το υπουργείο οφείλει να παρουσιάσει πλήρως τεκμηριωμένη την τελική του απόφαση για την οριστική διέλευση ή μη της γραμμής "3" κάτω από τον αρχαιολογικό χώρο.

Ετσι αν και είναι έτοιμη η μελέτη των δύο συγκοινωνιολόγων - αποτελεί υλοποίηση απόφασης του ΚΑΣ - η οποία προτείνει ολική παράκαμψη του Κεραμεικού και μετατροπή τού εκεί σταθμού σε γκαράζ, η "Αττικό - Μετρό" θα προχωρήσει εντός των ημερών στη διάνοιξη της πιλοτικής σήραγγας με την αυστριακή μέθοδο (δηλ. δε θα χρησιμοποιηθεί Μετροπόντικας). Και σ' αυτό συνηγορεί και το ΥΠΠΟ διότι, σύμφωνα με την ενημέρωση που έκανε προχθές στα μέλη του ΚΑΣ ο γενικός γραμματέας του ΥΠΠΟ, Ευγένιος Γιαννακόπουλος, η πιλοτική σήραγγα προέκυψε ύστερα από κατά πλειοψηφία γνωμοδότηση του ΚΑΣ που υπέγραψε ο υπουργός,προκειμένου να ελεγχθεί σφαιρικά η ασφάλεια του χώρου. Τις εργασίες θα παρακολουθούν δύο επιτροπές με τη συμμετοχή και ξένων επιστημόνων, ενώ τα αποτελέσματα μαζί με τη μελέτη των συγκοινωνιολόγων θα συνεκτιμηθούν, ώστε να ληφθεί η τελική απόφαση.Στο μεταξύ οι αρχαιολόγοι επιμένουν ότι τα μνημεία θα κινδυνεύσουν και με την πιλοτική σήραγγα, ενώ δεν έλειψαν και οι παρατηρήσεις από μέλη του Συμβουλίου ότι "η "Αττικό - Μετρό" έχει χάσει την έξωθεν καλή μαρτυρία".

Με άλλα λόγια ο Κεραμεικός είναι ακόμα στον αέρα,έστω κι αν η πιλοτική σήραγγα "δεν αποτελεί πρόκριμα" για την τελική διέλευση. Οσο για την "Αττικό - Μετρό", απαντώντας στη μελέτη των συγκοινωνιολόγων, δηλώνει ότι τέτοιες λύσεις έχουν συζητηθεί και στο παρελθόν, αλλά κοστίζουν και προκαλούν καθυστερήσεις. Κατά δήλωση του κ. Κίκηρα (πρόεδρος της εταιρίας) η παρούσα λύση θα κοστίσει 17 δισ. και 56 εβδομάδων καθυστέρηση.Το ερώτημα είναι αν μέσα στις αρμοδιότητες του ΥΠΠΟ, το οποίο κατ' αρχήν οφείλει να προστατεύει την πολιτιστική κληρονομιά, είναι να συμβάλλει και στην... οικονομία της "Αττικό - Μετρό", ακόμα κι όταν πρόκειται για τον Κεραμεικό.Πρέπει δε να τονιστεί ότι σαφώς το θέμα δεν είναι μόνο τεχνικό, αλλά σχετίζεται με τη γενικότερη συμπεριφορά μας προς το περιβάλλον ενός αρχαιολογικού χώρου. Ας φανταστούμε μια βόλτα στον Κεραμεικό υπό τα βουητά των τρένων...

Δ. Μ.

"Μπλε" ανταύγειες

"Μπλε" ανταύγειες σήμερα το βράδυ στη σκιά των Βράχων, στο "Φεστιβάλ Βύρωνα".Το συγκρότημα των "Μπλε" προσκαλεί σ' ένα ταξίδι δίχως "Ενοχές", καταθέτοντας τη δική του άποψη περί της μουσικής. Αποψη, που κομίζει νέο ήχο, ο οποίος χαρακτηρίζεται από το συνδυασμό ελληνικού στίχου με σόουλ, φανκ και τζαζ μουσική. Μια γεύση της δουλιάς του σχήματος από τη Θεσσαλονίκη γνωρίσαμε με τον πρώτο του δίσκο "Ενοχές", που περιλαμβάνει και τη διασκευή του κλασικού "Φίβερ". Στο συγκρότημα συμμετέχουν: Θεοδοσία Τσάτσου (φωνή), Γιώργος Παπαποστόλου (συνθέτης), Γιώργος Παρώδης (στιχουργός), Νατάσα Αλεξίου (βιολί), Φώτης Βεργίτης (ντραμς), Τόλης Δεληγιάννης (μπάσο), Γρηγόρης Τσάτσος (κιθάρα), Δημήτρης Κατραντζιώτης(πλήκτρα).

Περί "Παρίας Λίθου"

Την τεράστια συμβολή του παριανού μαρμάρου στον αρχαίο, μεσαιωνικό και νεότερο κόσμο και την προσφορά της "Παρίας Λίθου" στη διάδοση ιδεών και στη διαμόρφωση του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού φιλοδοξεί να υπογραμμίσει το Α Διεθνές Συνέδριο Αρχαιολογίας Πάρου και Κυκλάδων με τίτλο "Παρία Λίθος. Λατομεία, Μάρμαρο και Εργαστήρια Γλυπτικής της Πάρου",που θα πραγματοποιηθεί στην Παροικία Πάρου, στις 2-5 Οκτωβρίου. Αξίζει να σημειωθεί, ότι μοναδικά αριστουργήματα, όπως οι αετωματικές συνθέσεις του ναού του Διός στην Ολυμπία, η Αφροδίτη της Μήλου, ο Ερμής του Πραξιτέλους, η Νίκη της Σαμοθράκης δημιουργήθηκαν από την περίφημη "Παρία Λίθο".Πρόσφατες ανασκαφές, εξάλλου, επιβεβαίωσαν την παρουσία σημαντικών εργαστηρίων γλυπτικής στο νησί, ενώ Πάριοι ήταν κορυφαίοι γλύπτες της αρχαιότητας (Αγοράκριτος, Σκόπας κ.ά.).

Στο συνέδριο, στο οποίο θα συμμετέχουν 70 εισηγητές από 15 χώρες, θ' αναλυθούν: η επιστημονική και καλλιτεχνική σπουδαιότητα του Παριανού μαρμάρου, ο σπουδαίος ρόλος των Παριανών εργαστηρίων μαρμαρογλυπτικής στη διαμόρφωση της Ελληνικής Τέχνης, η μακρά χρήση των λατομείων Πάρου από την αρχαιότητα μέχρι τον 19ο αι. μ.Χ. και η μοναδική σημασία των αρχαίων λατομείων Μαραθίου, μνημείου παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς. Θα πραγματοποιηθεί διεθνές στρογγυλό τραπέζι, όπου θα συζητηθεί το θέμα προστασίας, ανάδειξης και προβολής των αρχαίων λατομείων Μαραθίου, ενώ θα παρουσιαστούν αντίγραφα τριών επιτυμβίων κλασικών στηλών, καθώς και του "Παρίου Χρονικού", μοναδικού ντοκουμέντου της αρχαίας ελληνικής ιστορίας (μισό βρίσκεται στην Οξφόρδη και μισό στην Πάρο).

Απόβραδο στη Δήλο

"Ανοίγοντας για το κοινό, στις, μοναχικές συνήθως, αλλά μαγευτικές ώρες του δειλινού, όταν ο ήλιος δεν πέφτει ανελέητος πάνω στα μάρμαρα, όταν το φως γλυκαίνει κάνοντας τις επιγραφές να μιλούν, λούζει με μαγεία το ιερό του Φοίβου Απόλλωνα, το λιμάνι και την Αγορά των Κομπεταλιαστών, απλώνεται απαλά στον Κύνθο και το ιερό της Ισιδας, μεγαλώνει τις σκιές στις γωνιές των σπιτιών, αγκαλιάζει γλυκά την ιερή λίμνη και τη συνοικία του Σκαρδανά".

Αυτή είναι η "εύυμνος" Δήλος το απόβραδο. Εκεί η ΚΑ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων θα πραγματοποιήσει διήμερες εκδηλώσεις (26, 27/9) για το γιορτασμό των Ευρωπαϊκών Ημερών Πολιτιστικής Κληρονομιάς '97."Επιδίωξή μας είναι", όπως σημειώνει η προϊσταμένη της Εφορείας, Σταυρούλα Σαμαρτζίδου, "να έρθει το κοινό σε άμεση επαφή με τα μνημεία, να βιώσει την πολιτιστική κληρονομιά, όχι σαν μία απλή ματιά στο παρελθόν, αλλά σαν έναν άρρηκτο δεσμό που του ανήκει".Ετσι, το αυριανό πρωινό είναι αφιερωμένο στην ξενάγηση στον αρχαιολογικό χώρο,ενώ στις 12 το μεσημέρι θα γίνουν τα εγκαίνια της περιοδικής έκθεσης στο Μουσείο Δήλου,με θέμα τον Διαδούμενο,το άγαλμα του νικητή - αθλητή που βρέθηκε στη Δήλο.

Το απόγευμα του Σαββάτου, θα γίνει η απαγγελία του Ομηρικού Υμνου στον Απόλλωνα και θα ακολουθήσει, στην πλατεία των Κομπεταλιαστών, συναυλία του Χρήστου Λεοντή, με αποσπάσματα από αρχαίες κωμωδίες και τραγωδίες ως ανάμνηση των μουσικών αγώνων.

Συναυλία ελπίδας

Τις φωνές και τις δυνάμεις τους, στη "Συναυλία της Ελπίδας" (4/10) στο Μάντισον Σκουέρ Γκάρντεν της Αμερικής, θα ενώσουν οι Γιώργος Νταλάρας, Ελευθερία Αρβανιτάκη, Βασίλης Παπακωνσταντίνου, Αλκίνοος Ιωαννίδης, Λάκης Λαζόπουλος,δίνοντας, αφιλοκερδώς, το δικό τους μήνυμα ελπίδας ενάντια στην επάρατο νόσο. Τα έσοδα της συναυλίας θα διατεθούν για την ενίσχυση των σκοπών του ιδρύματος "Γκρικ Τσίλντρενς Φαντ ατ Μεμόριαλ Σλόαν Κέτερινγκ Κάνσερ Σέντερ", που πρωταρχική αποστολή του είναι η προσφορά ποικίλων υπηρεσιών στους καρκινοπαθείς των ελληνο-αμερικανικών οικογενειών.

Φλογερή "Κάρμεν"

Ενας σπουδαίος γυναικείος μύθος του οπερατικού ρεπερτορίου, η "Κάρμεν" του Ζορζ Μπιζέ,θα "ζωντανέψει" αύριο και μεθαύριο στο Ηρώδειο (8.30μμ). Η γυναικεία φλόγα, το πάθος του έρωτα, η αιώνια πάλη για την ατομική και κοινωνική ελευθερία είναι ο κεντρικός άξονας του ιδιαίτερα δημοφιλούς λυρικού έργου, που θα παρουσιαστεί στις δύο παραστάσεις της Εθνικής Οπερας Βελιγραδίου.Οπερα - κομίκ (με διαλόγους σε πρόζα) η "Κάρμεν" έχει επιδείξει αξιοθαύμαστη αντοχή στο χρόνο (πρωτοπαρουσιάστηκε το 1875) και στις καρδιές του κοινού. Είναι αυτή που ενέπνευσε άλλους δημιουργούς με αποτέλεσμα τις "Κάρμεν" των Σεσίλ ντε Μιλ, Τσάρλι Τσάπλιν, Οτο Πρέμιγκερ, Κάρλος Σάουρα και φιλοσοφικές προσεγγίσεις, όπως των Αντόρνο και Νίτσε.

Η σκηνοθεσία είναι του Μπ. Ποπόβιτς, τα σκηνικά του Ντ. Σοκόλιτς, τα κοστούμια της Ρ. Νεβάντοβιτς και οι χορογραφίες της Λ. Πιλιπένκο. Την Ορχήστρα και τη Χορωδία της Εθνικής Οπερας Βελιγραδίου θα διευθύνουν οι Μπ. Σούντιτς και Αν. Ζοράνα Μπράγιοβιτς. Την Κάρμεν ερμηνεύουν οι μετζοσοπράνο Γιαντράνκα Γιοβάνοβιτς και Στέλα Βλάχοβιτς. Εμφανίζονται επίσης οι Ν. Κιτανόφσκι, Β. Πάβλοβιτς, Ν. Σίμιτς, Μ. Γιοβάνοβιτς, Β. Αντριτς κ.ά.

  • "Η ιταλική παρουσία στη Δωδεκάνησο την περίοδο 1912 - 1945. Η αρχαιολογική έρευνα, η συντήρηση, οι αρχιτεκτονικές επιλογές", είναι ο τίτλος της περιοδικής έκθεσης, που εγκαινιάζεται στις 29/9 (7 μμ), στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Σκοπός της έκθεσης, που διοργανώνεται από την Ιταλική Αρχαιολογική Σχολή σε συνεργασία με το Μουσείο και θα διαρκέσει μέχρι τις 30 Νοέμβρη, είναι να παρουσιαστεί το έργο των Ιταλών επιστημόνων ως προς την έρευνα, διατήρηση και προβολή των αρχαίων και μεσαιωνικών μνημείων της Δωδεκανήσου.
ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ
Δημόσια έργα στο επίκεντρο

Μέσα σε λιγότερες από 10 μέρες η Κυβερνητική Επιτροπή ασχολήθηκε τρεις φορές με ζητήματα Πολιτισμού. Να επικροτήσουμε και να πούμε "μπράβο" στην κυβέρνηση; Μάλλον όχι. Μεσούντων των μεγάλων δημόσιων έργων και των αντιθέσεων που δημιουργούνται μεταξύ των εμπλεκόμενων υπουργείων (βλ. ΥΠΠΟ - ΥΠΕΧΩΔΕ) φαίνεται πως αναζητείται τρόπος να εξομαλυνθούν οι σχέσεις και να προχωρήσουν τα έργα, δεδομένου ότι... οι εργολάβοι περιμένουν.

Ενα εκ των θεμάτων της χτεσινής Κυβερνητικής Επιτροπής ήταν η Ενοποίηση, όπου εκεί το θέμα των αναθέσεων και των εργολάβων "τακτοποιείται" με την ίδρυση της ΑΕ κι ας διαμαρτύρονται οι αρχαιολόγοι και οι μηχανικοί του ΥΠΠΟ. Σύμφωνα με πληροφορίες, δεν έμεινε εκτός συζήτησης και το μετρό, αφού στην πορεία του συνάντησε πολλές φορές το ΥΠΠΟ και την Αρχαιολογική Υπηρεσία, με τραγικότερο παράδειγμα τον Κεραμεικό.

Επίσης, συζητήθηκε και το Πολυνομοσχέδιο του ΥΠΠΟ, το οποίο βάζει την τελευταία πινελιά στα ΝΠΙΔ και στις ΑΕ, αφού μία ΑΕ θα χαράζει ακόμα και εθνική πολιτική για την προβολή της πολιτιστικής κληρονομιάς, ενώ ιδρύονται μια σειρά ΝΠΙΔ κυρίως στη Θεσσαλονίκη.

Το σαξόφωνο γιορτάζει

Παγκόσμια Μέρα Σαξοφώνου είναι η 28η Σεπτέμβρη και στη Βαλένθια της Ισπανίας από τις 27 - 30/9 θα πραγματοποιηθεί το "11ο Διεθνές Συνέδριο Σαξοφώνου",στο οποίο θα συμμετέχουν σημαντικότατοι σαξοφωνίστες της κλασικής και τζαζ μουσικής. Ανάμεσα στους ελάχιστους μουσικούς, που θα συμπράξουν με την ισπανική ορχήστρα "Μεντιτεράνο", είναι και ο Ελληνας σαξοφωνίστας Θεόδωρος Κερκέζος,ο οποίος θα εκπροσωπήσει τη χώρα μας στο συνέδριο. Στις 28/9, ο γνωστός σαξοφωνίστας θα παρουσιάσει, σε πρώτη παγκόσμια εκτέλεση, το έργο του συνθέτη Βασίλη Τενίδη "Ποντιακή Ραψωδία" για σαξόφωνο και συμφωνική ορχήστρα.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ