ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 3 Νοέμβρη 2011
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΕΕ
Πληρώνουν την καταστροφή των μικρών ψαράδων

Αλλά 632 αλιευτικά σκάφη διαλύονται και βγαίνουν εκτός αλιείας

Ο λόγος ανήκει στον εκσκαφέα. Δεν τους φτάνει η απόσυρση. Δεν τους αρκεί να μην πηγαίνουν για ψάρεμα. Τα σκάφη, οι εκατοντάδες βάρκες, πρέπει να καταστραφούν
Ο λόγος ανήκει στον εκσκαφέα. Δεν τους φτάνει η απόσυρση. Δεν τους αρκεί να μην πηγαίνουν για ψάρεμα. Τα σκάφη, οι εκατοντάδες βάρκες, πρέπει να καταστραφούν
Πολιτική μαζικής καταστροφής των μικρομεσαίων αλιευτικών σκαφών ακολουθεί η κυβέρνηση με τις επιδοτήσεις της ΕΕ. Ο υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας Μ. Χρυσοχοΐδης υπέγραψε πρόσφατα απόφαση για να διαλυθούν άλλα 632 αλιευτικά σκάφη με επιδότηση συνολικού ύψους 40,7 εκατ. ευρώ. Κι αυτό γίνεται με συνοπτικές διαδικασίες, αφού τα αλιευτικά σκάφη θα πρέπει μέχρι τέλος Φλεβάρη του 2012 να έχουν διαλυθεί. Να σημειωθεί ότι πριν από δύο μήνες περίπου είχε υπογραφεί αντίστοιχη απόφαση από τον Χ. Παμπούκη για τη διάλυση 315 αλιευτικών σκαφών, συνολικού ύψους 18,7 εκατ. ευρώ.

Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, όπως αντίστοιχα έπρατταν και οι κυβερνήσεις της ΝΔ, έχει βάλει στο στόχαστρο τα ψαροκάικα και επιχειρεί να τα εξαφανίζει από τα ελληνικά πελάγη. Τα τελευταία χρόνια επιβάλλονται όλο και περισσότεροι περιορισμοί στους μικρούς και μεσαίους ψαράδες με προφανή σκοπό να βγούνε μαζικά εκτός επαγγέλματος. Η αρνητική αυτή πολιτική είχε ως αποτέλεσμα να μειωθεί η θαλάσσια αλιεία στο διάστημα 2006 - 2009 κατά 15,2%. Η μείωση αυτή, όπως όλα δείχνουν, συνεχίζεται και θα συνεχιστεί, σε βάρος πάντα των μικρομεσαίων ψαράδων, αλλά και σε βάρος των καταναλωτών - λαϊκών στρωμάτων. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της απαγόρευσης του ψαρέματος στις βιντζότρατες από πέρυσι. Η βιντζότρατα είναι ένα αλιευτικό εργαλείο, το οποίο εξασφαλίζει στους δύσκολους μήνες του χειμώνα φτηνό και φρέσκο ψάρι, καλύπτοντας έτσι τις τοπικές ανάγκες των λαϊκών στρωμάτων. Αλλο ένα παράδειγμα της πολιτικής συρρίκνωσης των ψαράδων και της συγκέντρωσης της αλιείας στους μεγαλοεπιχειρηματίες είναι η χορήγηση αδειών αλιείας ερυθρού τόνου και οι σχετικές ποσοστώσεις που επιβάλλει η ΕΕ. Από 256 που ήταν οι ειδικές άδειες αλιείας το 2010, περιορίστηκαν στις 113 το 2011 και όπως εκτιμάται το 2012 θα μείνουν μόνο 30.

Γίνεται φανερό πως η ΕΕ, από τη μία, επιβάλλει μέτρα περιορισμού της αλιείας για τους μικρομεσαίους ψαράδες και, από την άλλη, δίνει μεγάλες επιδοτήσεις για να διαλυθούν όλο και περισσότερα αλιευτικά σκάφη. Είναι προφανές πως η πολιτική ακολουθείται για να μείνουν οι θάλασσες ελεύθερες προς εκμετάλλευση από τις μεγάλες αλιευτικές επιχειρήσεις. Η Κοινή Αλιευτική Πολιτική της Ευρωπαϊκής Ενωσης υπηρετεί τις επιδιώξεις των μεγάλων αλιευτικών επιχειρήσεων που θα απομείνουν να λυμαίνονται το θαλάσσιο πλούτο, ενώ επίσης ενισχύει το μεγάλο κεφάλαιο που δραστηριοποιείται στον τομέα της υδατοκαλλιέργειας σε θαλάσσια πάρκα κ.ά. Η πολιτική αυτή, που μοναδικό κριτήριο έχει την κερδοφορία του κεφαλαίου, οδηγεί στην καταστροφή του θαλάσσιου περιβάλλοντος και των οικοσυστημάτων. Φιλολαϊκή λύση που να εξασφαλίζει τη στήριξη των μικρομεσαίων ψαράδων, τη διατροφική επάρκεια σε αλιεύματα και την προστασία του περιβάλλοντος μπορεί να υπάρξει μόνο σε σύγκρουση με την Κοινή Αλιευτική Πολιτική, τη συνολική πολιτική της Ευρωπαϊκής Ενωσης και του κεφαλαίου, σε ρήξη με την ίδια την Ευρωπαϊκή Ενωση. Μόνον ένας άλλος δρόμος ανάπτυξης, που θα καταργήσει το κέρδος σαν κίνητρο της αλιευτικής παραγωγής, θα κοινωνικοποιήσει τα συγκεντρωμένα μέσα παραγωγής κάτω από εργατικό έλεγχο και κεντρικό σχεδιασμό, μπορεί να εξασφαλίσει την ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών, τη λαϊκή ευημερία. Και στον αλιευτικό τομέα αυτή είναι η μόνη λύση.

ΤΖΙΡΟΣ ΣΤΟ ΛΙΑΝΕΜΠΟΡΙΟ
Βύθιση 10,3% στο 8μηνο

Δυναμώνουν οι ρυθμοί της κατρακύλας

Σε ρυθμούς κλιμακούμενης κατρακύλας, συνεχίζουν όλοι οι δείκτες μέτρησης της οικονομικής δραστηριότητας, συνολικά και του παραγόμενου ΑΕΠ. Σύμφωνα με τη στατιστική υπηρεσία (ΕΛΣΤΑΤ) ο όγκος των πωλήσεων από τα κάθε είδους καταστήματα λιανικής, στο 8μηνο Γενάρη με Αύγουστο του 2011 κατέγραψε παραπέρα πτώση 10,3%, γεγονός που έχει να κάνει με την όξυνση της καπιταλιστικής κρίσης, τη συρρίκνωση των λαϊκών εισοδημάτων, με τη μαζική ανεργία και τη φτώχεια, την αύξηση της φοροληστείας και μέσω των κάθε είδους φόρων πάνω στη λαϊκή κατανάλωση.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία ο γενικός «δείκτης κύκλου εργασιών» (όγκος πωλήσεων) σε μέσα επίπεδα για το περσινό 12μηνο (2010) κατέγραψε πτώση 6,2% σε συνέχεια της κατρακύλας 11,3% για το 2009. Στη διετία 2009 με 2010 η κατρακύλα φτάνει στο 17,5%. Η ίδια διαδικασία συνεχίζεται και για φέτος και μάλιστα με εντατικότερους τους ρυθμούς, οδηγεί σε νέα μαζικά λουκέτα, πρώτα και κύρια, τους αυτοαπασχολούμενους και μικροεπαγγελματίες, αφήνει την πίτα που απομένει ελεύθερη για τα μονοπώλια και τις ισχυρές επιχειρήσεις.

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ (Γενάρης-Αύγουστος 2011) ο όγκος των πωλήσεων από τα κάθε είδους καταστήματα διατροφής συρρικνώθηκε σε ποσοστό 6,6%, με τους ρυθμούς της κατρακύλας στα «καύσιμα και λιπαντικά αυτοκινήτων» να φτάνουν στο 15,8% και στα «λοιπά καταστήματα» σε 12,3%.

Οι ρυθμοί της κατρακύλας στις επιμέρους κατηγορίες διαμορφώνονται ως εξής:

  • Μεγάλα καταστήματα τροφίμων (σούπερ μάρκετ): 4,4%
  • Ενδυση - υπόδηση: 16,8%
  • Τρόφιμα - ποτά - καπνός: 13,2%
  • Φαρμακευτικά - καλλυντικά: 11,3%
  • Επιπλα - οικιακός εξοπλισμός: 17,3%
  • Καύσιμα: 15,8%
  • Βιβλία - χαρτικά: 4,3%.
ΤΕΛΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ ΟΧΗΜΑΤΩΝ
Μπαξίσι στους τραπεζίτες

Προμήθεια 1,20 ευρώ για κάθε σήμα

Πάνω από 8 εκατ. ευρώ ετοιμάζεται να μοιράσει για φέτος η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ στις τράπεζες που θα μαζέψουν τα χαράτσια για τα τέλη κυκλοφορίας οχημάτων του 2012. Πρόκειται για τη γνωστή τακτική που εδώ και χρόνια εφαρμόζουν οι κυβερνήσεις τόσο του ΠΑΣΟΚ όσο και της ΝΔ. Η νέα πρόκληση, στο μαύρο φόντο της καπιταλιστικής κρίσης, της εξαΰλωσης των κρατικών δαπανών για συντάξεις, μισθούς, υγεία κ.ά., αποκαλύπτει και το μέγεθος του κυβερνητικού εμπαιγμού απέναντι στο λαό, της προπαγάνδας τους, τάχα για τις «αντιθέσεις» που αναπτύσσονται στους κόλπους της πλουτοκρατίας και της κυβέρνησης.

Με χτεσινή απόφαση του υπουργείου Οικονομικών, η προμήθεια για το κάθε «σήμα» καθορίζεται στο 1,20 ευρώ με τη συνολική μπάζα που περιμένουν να αποκομίσουν οι τραπεζίτες για τα 5,5 εκατ. κυκλοφορούντα σήμερα οχήματα φτάνει στα 8,2 εκατ. ευρώ! Πάνω από 1,2 δισ. ευρώ υπολογίζει να μαζέψει για φέτος η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ από τα «τέλη κυκλοφορίας», ενώ οι νέες παραπέρα ανατιμήσεις είναι στα μέτρα που ετοιμάζουν για τα επόμενα χρόνια στο πλαίσιο εφαρμογής του μεσοπρόθεσμου προγράμματος.

Σύμφωνα με την υπουργική απόφαση, η διάθεση των ειδικών σημάτων από τις τράπεζες θα γίνεται μέχρι τη λήξη της προθεσμίας πληρωμής (31 Δεκέμβρη). Από την 1η Γενάρη 2012 η παραλαβή των σημάτων θα γίνεται μόνο από τις Εφορίες και με την επιβολή προστίμου ίσου με το τέλος κυκλοφορίας που αντιστοιχεί σε κάθε όχημα. Αποκλειστικά στις Εφορίες θα διεκπεραιώνεται και η διαδικασία για τα οχήματα που αγοράστηκαν μετά την 1η Οκτώβρη 2011, για τα οποία είναι «τεχνικά αδύνατο» να σταλεί ειδοποιητήριο.

Περί ... εξοικονόμησης

Από τη μια η εξοικονόμηση ενέργειας και από την άλλη η... ηλεκτροκίνηση. Η κυβέρνηση εκθειάζει τα πλεονεκτήματα της λεγόμενης εξοικονόμησης και ετοιμάζεται να μας την επιβάλει με το στανιό. Γιατί η ενέργεια που δεν καταναλώνεται είναι η πιο φτηνή ενέργεια, λένε. Αλλά αυτό που εννοούν, είναι ότι θα κάνουν τόσο ακριβό το ηλεκτρικό ρεύμα για τα λαϊκά νοικοκυριά, που και τα «λεφτά τους» θα βγάζουν και την επιπλέον ηλεκτροπαραγωγή θα τη διοχετεύουν εκεί που θα μπορούν να βγάλουν ακόμη περισσότερα. Χαμένα θα είναι τα φτωχά νοικοκυριά, πάρα πολλά πλέον, που θα αναγκαστούν να περιορίσουν ασφυκτικά τις ανάγκες τους σε ηλεκτρικό ρεύμα, ενώ πολλά δε θα τα καταφέρουν.

***

Την ίδια ώρα, η κυβέρνηση προωθεί με ενθουσιασμό τα σχέδια των αυτοκινητοβιομηχανιών, που, σε συνεργασία με τις ενεργειακές εταιρείες, έχουν συνεννοηθεί εδώ και πολύ καιρό, για να σπρώξουν στην αγορά νέα προϊόντα. Τα ηλεκτροκίνητα οχήματα θα αποκτήσουν σταδιακά ένα σημαντικό μερίδιο στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας. Κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει στο άμεσο μέλλον σημαντικές επιβαρύνσεις - θα εξαρτηθεί από τα παραγωγικά σχέδια των αυτοκινητοβιομηχανιών - για τα συμβατικής τεχνολογίας αυτοκίνητα, προκειμένου να σπρωχτεί ο κόσμος στα νέα οχήματα.

***

Γι' αυτό θέλουν την «εξοικονόμηση». Για να πουλάνε οι επιχειρήσεις ακριβότερα το ηλεκτρικό ρεύμα και να μοσχοπουλάνε το υπόλοιπο της παραγωγής τους. Ταυτόχρονα, νέοι καυστήρες, κουφώματα, μονωτικά υλικά, θα διατεθούν σε όσους «τα έχουν», ενώ θα τα τοποθετούν εργάτες και μικροί επαγγελματίες για ένα κομμάτι ψωμί, με τις μεγάλες βιομηχανίες να θησαυρίζουν.

Ετσι γίνονται τα λεφτά. Με επιχειρηματικά κόλπα, συνεννοήσεις και «μεγάλες ιδέες» που κρύβουν τα μεγάλα κόλπα του κεφαλαίου, σε βάρος των εργαζομένων και ολόκληρου του λαού.


Γ. Φ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ