Οσοι και όσες έβαλαν την υπογραφή τους στο κατάπτυστο ΠΔ85, που υποβιβάζει τις σπουδές των Ανώτερων Καλλιτεχνικών Σχολών σε επίπεδο τελειοφοίτων Λυκείου, ΕΠΑΛ, ΙΕΚ και που στέλνει τόσους επαγγελματίες στο πυρ το εξώτερο, θα μπορούσαν άραγε να απαντήσουν, με επιχειρήματα, στο ερώτημα, γιατί άραγε ένα καθεστώς αντιμετωπίζει τους καλλιτέχνες με τόσο μένος, σαν να πρόκειται για επικίνδυνους εχθρούς που το επιβουλεύονται και γιατί τους έχει συνεχώς υπό διωγμό;
Θα μπορούσαν να μας πουν, γιατί προσβάλλουν επαγγελματικά και πνευματικά δικαιώματα δεκαετιών, γιατί επιστρέφουν σε λογικές του Μεσαίωνα, γιατί υποβαθμίζουν την καλλιτεχνική δημιουργία, για ποιον ακριβώς λόγο τα βάζουν με την τέχνη, που από την αρχή της ανθρωπότητας υπήρχε για να βοηθάει τους ανθρώπους να εκφράζονται και να επικοινωνούν, για να τους κάνει πιο ευαίσθητους, για να τους κάνει να ονειρεύονται, να συγκινούνται, να χαμογελούν, να σκέφτονται, να προβληματίζονται, να ημερεύουν;
Θα μου πείτε, βέβαια, πως πολύ συχνά τους έκανε και να επαναστατούν! Ωχ ...ναι, εδώ κάπως τα χαλάμε ε; Κακό πράγμα η επανάσταση και η ανατροπή του συστήματος. Εδώ που τα λέμε, είναι πολύ μεγάλη δύναμη ο πολιτισμός απέναντι στη βαρβαρότητα και ιδιαίτερα κάτω από τις σημερινές άδικες, εκμεταλλευτικές και απάνθρωπες συνθήκες.
Στον δικό τους κόσμο αυτά θεωρούνται είδη πολυτελείας, ενώ οι καλλιτέχνες που είναι «ψωνάρες», δεν χρειάζεται να πληρώνονται κιόλας, αφού «παίζουν» και δεν δουλεύουν. Βέβαια, από το ρίξιμο στον Καιάδα εξαιρούνται τα καλά παιδιά του συστήματος, αυτά που τα βλέπουμε παντού και πάντα, τα προβεβλημένα, τα χρυσοπληρωμένα και τα περιζήτητα ακόμη και σε Μέγαρα και Επιδαύρους.
Κανένα πρόβλημα με το ότι δεν σπούδασαν, δεν εξετάστηκαν, δεν ξενύχτησαν, δεν μάτωσαν δουλεύοντας σε 2 και 3 δουλειές για να πληρώσουν δίδακτρα, βιβλία, σεμινάρια. Τα «καλά παιδιά» έχουν άλλα, πολλά προσόντα. Εχουν ισχυρούς φίλους και προστάτες, οι οποίοι αξιοποιούν το ταλέντο τους να είναι - και μάλιστα χωρίς σπουδές - ταυτόχρονα ηθοποιοί, τραγουδιστές, παρουσιαστές, πρωταγωνιστές κρατικών διαφημίσεων, events κ.λπ. κ.λπ.
Στον δικό τους κόσμο, τον κόσμο των «αρμοδίων του πολιτισμού», δηλαδή της διαφθοράς, της ρεμούλας, των παραμάγαζων και της οικογενειοκρατίας, δεν γίνεται αντιληπτό ότι ο πολιτισμός είναι είδος πρώτης ανάγκης, δεν περνάει από το μυαλό τους ότι μπορεί να είναι η επικράτηση του δικαίου πάνω στη δύναμη, της πειθούς πάνω στη βία, του διαλόγου στον μονόλογο και του πνεύματος στην ύλη.
Οπως και να 'χει, ο 21ος είναι ο αιώνας των λαών και δεν μπορεί παρά να αλλάξουν όλα. Η έφοδος στους ουρανούς θα γίνει! Κάθε μέρα φαίνεται όλο και πιο ξεκάθαρα. Ολοι οι καλλιτέχνες, δημιουργοί, εργάτες της Τέχνης και φοιτητές είναι αποφασισμένοι να υπερασπιστούν τον πολιτισμό αυτής της χώρας με ενότητα και δύναμη, για να καταργηθεί το Προεδρικό Διάταγμα και για να κατοχυρωθούν πλήρως όλα τα δικαιώματα που απορρέουν από την εργασία τους, υπερασπιζόμενοι ταυτόχρονα τα δικαιώματα των φοιτητών και αποφοίτων στην κατεύθυνση μιας δωρεάν και δημόσιας καλλιτεχνικής Παιδείας.
Και για κάτι ακόμη: «Για να διαμορφώσουν τη δική τους ανθρώπινη αισθαντικότητα», όπως έλεγε ο Μαρξ. Καλή χρονιά σε όλους μας και κυρίως στους «ανειδίκευτους και αδιαβάθμητους», σε όλα τα «λυκειόπαιδα» που βρέθηκαν μαχητικά στους δρόμους, αυτές τις μέρες.
Αφορμή στάθηκε το Προεδρικό Διάταγμα 85/2022, που αφορά το νέο προσοντολόγιο και τις ειδικότητες που αναγνωρίζονται για πρόσληψη στο Δημόσιο, το οποίο κατατάσσει στην κατηγορία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΔΕ), δηλαδή ισότιμα με το απολυτήριο Λυκείου, όλους τους αποφοίτους των σχολών μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (ΙΕΚ και Ανώτερες Σχολές). Ετσι, απόφοιτοι που έχουν σπουδάσει δυο και τρία χρόνια μετά το Λύκειο, εξισώνονται σε μια ενδεχόμενη πρόσληψή τους στο Δημόσιο με τους αποφοίτους Λυκείου, χωρίς να αναγνωρίζονται οι επιπλέον σπουδές τους.
Για τις αναγνωρισμένες ως Ανώτερες καλλιτεχνικές σχολές, όσοι είχαν αποφοιτήσει μέχρι το 2003, προσλαμβάνονταν στο Δημόσιο ως ΤΕ, δηλαδή τα πτυχία τους αναγνωρίζονταν ως ισότιμα των ΤΕΙ, που κι αυτά μέχρι το 2003 ήταν Ανώτερα (μετά εντάχθηκαν στην Ανώτατη Εκπαίδευση). Οι απόφοιτοι όμως μετά το 2003 ήταν στον «αέρα» (χωρίς να έχει αλλάξει τίποτα στις σπουδές τους με τους προηγούμενους αποφοίτους) και τώρα εντάσσονται στην κατηγορία ΔΕ για το Δημόσιο, προκαλώντας την έντονη αγανάκτηση σπουδαστών και αποφοίτων για τη μη αναγνώριση ουσιαστικά των σπουδών τους.
Απέναντι σε αυτά η κυβέρνηση προσπαθεί να καθησυχάσει ότι το ΠΔ «δεν αφορά προσλήψεις καλλιτεχνών στο Δημόσιο» και ότι δεν αλλάζει τίποτα σε σχέση με όσα ισχύουν μέχρι τώρα. Ομως η ουσία είναι ότι διαχρονικά όλες οι κυβερνήσεις φέρουν σοβαρές ευθύνες για τις καλλιτεχνικές σπουδές, που πλην κάποιων εξαιρέσεων, πραγματοποιούνται σε σχολές διαφόρων ειδών, ανομοιόμορφες μεταξύ τους, χωρίς συγκροτημένο πρόγραμμα σπουδών, χωρίς να διασφαλίζουν την απρόσκοπτη πρόσβαση στο επάγγελμα ή τη δυνατότητα συνέχισης των σπουδών σε επόμενο επίπεδο.
Αυτό που αναδεικνύεται, λοιπόν, όπως σημείωσε και σε ανακοίνωσή του το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ, είναι ότι οι καλλιτέχνες και οι σπουδαστές των καλλιτεχνικών σχολών χρειάζεται «τώρα πιο μαζικά, πιο αποφασιστικά, πιο δυναμικά να συνεχίσουν τον συλλογικό αγώνα τους διεκδικώντας: