ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 4 Γενάρη 2005
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Αντίο» στη Μαρία Αλκαίου

Η σπουδαία ηθοποιός, που αγαπήσαμε μέσα από το θέατρο και τον κινηματογράφο, η Μαρία Αλκαίου, άφησε την τελευταία της πνοή τα ξημερώματα της 1ης μέρας του χρόνου, σε ηλικία 89 χρόνων, στο Απολλώνιο Θεραπευτήριο, όπου νοσηλευόταν. Η κηδεία της θα γίνει σήμερα στις 3.30 μ.μ. από το Νεκροταφείο Χολαργού, δημοσία δαπάνη.

Η Μαρία Αλκαίου ήταν κόρη των διακεκριμένων ηθοποιών Νίκου Παπαγεωργίου και Σαπφούς Αλκαίου. Πρωτοεμφανίστηκε στη σκηνή σε ηλικία πέντε ετών στον θίασο της Κυβέλης, που ήταν μάλιστα και νονά της. Αργότερα σπούδασε στη δραματική σχολή του Εθνικού και το 1934 έγινε μέλος του ΣΕΗ. Ο πρώτος της ρόλος ήταν η Λανάρω στον «Βασιλικό» του Αντ. Μάτεσι στο Εθνικό το 1935, όπου έπαιξε μαζί με τους γονείς της. Η δεύτερη εμφάνισή της έγινε τον ίδιο χρόνο στον «Ανθρωπο του Διαβόλου» του Μπέρναρ Σo. Παρέμεινε πολλά χρόνια στο Εθνικό Θέατρο, παίζοντας σε δεκάδες έργα και ερμηνεύοντας πολλούς σημαντικούς ρόλους. Διακρίθηκε στην κλασική κωμωδία, σε έργα του Μολιέρου και του Γκολντόνι, αλλά και των Πιραντέλο, Σαίξπηρ, Μπ. Σο κ.ά. Από το πλήθος των ρόλων που ερμήνευσε στο Εθνικό ξεχωριστή ήταν η επιτυχία της στον «Πειρασμό» του Ξενόπουλου, στις «Τρεις αδελφές» και στον «Θείο Βάνια» του Τσέχοφ.

Παντρεύτηκε τον Τίτο Βανδή και σε δεύτερο γάμο τον βιολονίστα και διευθυντή ορχήστρας Βύρωνα Κολάση. Τρίτος της σύζυγος ήταν ο Βασίλης Διαμαντόπουλος. Μια σημαντική στιγμή στην καριέρα της ήταν το 1958 όταν μαζί με τον σύντροφό της Βασίλη Διαμαντόπουλο, αφού αποχώρησαν από το Εθνικό Θέατρο, ίδρυσαν το Νέο Θέατρο (λειτούργησε μέχρι το 1967) και παρουσίασαν ένα πλούσιο ρεπερτόριο από ξένα (Μπρεχτ, Ντε Φίλιπο κ.ά.) και ελληνικά έργα (Καμπανέλλη, Κορομηλά, Ρούσσου κ.ά.). Τα χρόνια της δικτατορίας μετανάστευσαν οικογενειακώς στο Παρίσι. Η Μαρία Αλκαίου γύρισε στην Ελλάδα το 1972.

Ξεχωριστή στιγμή επίσης και μεγάλη επιτυχία ήταν η συνεργασία της με τον Πέτρο Φυσσούν στο έργο της Λίλιαν Χέλμαν «Φρουρά του Ρήνου», το 1972. Συνεργάστηκε στη συνέχεια με τον Δημήτρη Ποταμίτη.

Στο Εθνικό Θέατρο η Μαρία Αλκαίου επέστρεψε ύστερα από 35 χρόνια το 1993, ερμηνεύοντας τον ρόλο της γιαγιάς - αφηγήτριας στη «Φάρμα των ζώων» του Οργουελ.

Η εμφάνισή της στον κινηματογράφο προηγήθηκε της θεατρικής. Το 1933 έπαιξε στην κινηματογραφική διασκευή του έργου «Δεσποινίς δικηγόρος» του Θεοδ. Συναδινού με σκηνοθέτη τον Πέλο Κατσέλη και στις ταινίες «Με φόβο και πάθος» του Φώσκολου, η «Φόνισσα» του Φέρρη, διασκευή της ομώνυμης νουβέλας του Παπαδιαμάντη. Για την ερμηνεία της τιμήθηκε το 1975 από το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης με το βραβείο πρώτου γυναικείου ρόλου. Αλλά και στην τηλεόραση η παρουσία της ήταν έντονη, με συμμετοχές σε πετυχημένες σειρές. Το 1973 έκανε μεγάλη επιτυχία στο ρόλο της Καλομοίρας στη σειρά «Κεκλεισμένων των θυρών», ενώ συμμετείχε ακόμη στους «Εμπόρους των εθνών», στη «Γυφτοπούλα», στους «Πανθέους» κ.ά. Το 1997 τιμήθηκε με το έπαθλο «Μαρίκα Κοτοπούλη» για το σύνολο της προσφοράς της στο θέατρο.

Τα συλλυπητήριά τους στην οικογένεια και τους οικείους της εξέφρασε η ηγεσία του ΥΠΠΟ.

Βραβεία «Δαίδαλος» και «Δ. Σωτηρίου»

Την επόμενη Δευτέρα (8.30μμ) η Εταιρεία Συγγραφέων απονέμει τα φετινά βραβεία «Δαίδαλος» και «Διδώ Σωτηρίου», που έχει θεσπίσει, το πρώτο για έργο γραπτού λόγου που προάγει τον πολιτισμό στην Ελλάδα και τον κόσμο και το δεύτερο σε Ελληνα ή ξένο συγγραφέα που με τη γραφή του αναδεικνύει την επικοινωνία των λαών και των πολιτισμών, μέσα από την πολιτισμική διαφορετικότητα. Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο. Ο κριτικός λογοτεχνίας Αλέξανδρος Αργυρίου τιμάται με το βραβείο «Δαίδαλος» και ο πανεπιστημιακός - μεταφραστής Ηρακλής Μήλλας με το «Διδώ Σωτηρίου».

Σύμφωνα με ανακοίνωση της Εταιρείας Συγγραφέων, ο Αλέξανδρος Αργυρίου με το έργο του «Ιστορία της ελληνικής λογοτεχνίας» (εκδόσεις «Καστανιώτη») «κατόρθωσε, σ' ένα ογκώδες, πολύτομο έργο, καρπό πολυετούς και συνεχούς μόχθου, να χαρτογραφήσει τη νεοελληνική λογοτεχνία με πρωτότυπο τρόπο».

Ο Ηρακλής Μήλλας, με το έργο του «Εικόνες Ελλήνων και Τούρκων» (εκδόσεις «Αλεξάνδρεια»), «αναδεικνύει, με εξαιρετική τεκμηρίωση και μοναδική ψυχραιμία, ένα ζήτημα μείζονος σημασίας στις ημέρες μας: την εικόνα του Αλλου, και στη συγκεκριμένη περίπτωση του Ελληνα, όπως αυτή διαμορφώνεται στη γείτονα χώρα μέσα από ιδεολογήματα, εθνικά στερεότυπα και αντίπαλες πολιτικές και ιδεολογικές τάσεις».

Μουσική συνύπαρξη

Το μουσικό σχήμα «Εν Χορδαίς» από τη Θεσσαλονίκη και το Oriental Ensemble του Ανώτατου Κρατικού Κονσερβατουάρ Λιβάνου από τη Βηρυτό, θα πραγματοποιήσουν την Παρασκευή 7 Γενάρη, συναυλία Κλασικής Ανατολικής Μουσικής στο Cemal Resit Rey Konser Salonu στην Κωνσταντινούπολη. Αυτή η μοναδική πόλη, «κέντρο του Κόσμου» για περίπου 1.500 χρόνια και τόπος όπου διακεκριμένοι δεξιοτέχνες και πρωτοπόροι της τέχνης συμβίωσαν, φιλοξενεί, με αφορμή τη συναυλία αυτή, μερικούς από τους πιο διακεκριμένους και γνωστούς μουσικούς, οι οποίοι αντιπροσωπεύουν δυο σημαντικές παραδόσεις: του Μασρέκ στον Αραβικό Κόσμο, που εκπροσωπείται από το «Oriental Ensemble», και της Βυζαντινής και Ελληνικής σύγχρονης μουσικής που αποδίδεται από το «Εν Χορδαίς».

Είναι γνωστό ότι στην Ανατολική Μεσόγειο και τις γειτονικές περιοχές, για εκατοντάδες χρόνια υπήρχε μια κοινή μουσική παράδοση. Η συναυλία της 7ης Γενάρη στοχεύει στην ανάδειξη της μουσικής συνύπαρξης και συνδημιουργίας, που άνθησε στην Ανατολική Μεσόγειο. Εκπληρώνοντας αυτό το στόχο το ρεπερτόριο της συναυλίας συνδυάζει την κοινή μουσική παράδοση με τη σύγχρονη μουσική αναζήτηση για τη δημιουργική της συνέχεια.

Το Μουσικό σχήμα «ΕΝ ΧΟΡΔΑΙΣ» αποτελούν οι: Κυριάκος Πετράς (βιολί), Κυριάκος Καλαϊτζίδης (ούτι), Αλκης Ζοπόγλου (κανονάκι), Βασίλης Τζωρτζίνης (κοντραμπάσο), Βαγγέλης Καρίπης (κρουστά), Πέτρος Παπαγεωργίου (κρουστά), Δρόσος Κουτσοκώστας (τραγούδι).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ