Δεκαπέντε καλλιτέχνες από την Τουρκία και δεκαπέντε καλλιτέχνες από την Ελλάδα, συμμετέχουν στην έκθεση "Αθήνα - Ισταμπούλ, Πρόσωπο με Πρόσωπο",που εγκαινιάζεται την Τρίτη (8μμ) στο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Αθήνας "Μελίνα Μερκούρη" (Ηρακλειδών και Θεσσαλονίκης, Θησείο). Πρόκειται για ένα θεσμό που ξεκίνησε στην Ισταμπούλ το Μάη του 1997, με στόχο να πραγματοποιείται κάθε χρόνο, εναλλάξ στις δύο χώρες. Οι Ελληνες καλλιτέχνες επιλέχτηκαν από την αιρετή επιτροπή κρίσεων του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας, μετά από ανοιχτή πρόσκληση σε όλα τα μέλη.
Οπως σημειώνει σε ανακοίνωσή του το ΕΕΤΕ "Οι εκθέσεις "Πρόσωπο με Πρόσωπο", καθώς και το συμπόσιο Κεραμικής που έγινε τον Ιούνιο του 1998 στο Μανταμάδο της Μυτιλήνης, αποτελούν τις πρώτες εκδηλώσεις ενός ευρύτερου προσανατολισμού από μέρους του ΔΣ του ΕΕΤΕ, που σε συνεργασία με καλλιτέχνες από την Τουρκία, προσπαθούμε να αναπτύξουμε σχέσεις που θα βοηθήσουν στην αλληλογνωριμία και στην ανάπτυξη συνεργασίας και φιλίας ανάμεσα στους καλλιτέχνες των δύο χωρών".
"Σε μία εποχή τόσο πολυτάραχη και σε μια περιοχή - σταυροδρόμι αντιμαχομένων οικονομικών και στρατιωτικών συμφερόντων, ίσως οι δραστηριότητες αυτές να φαντάζουν ως ρομαντικές πράξεις αντίστασης στο κλίμα οξύνσεων που έντεχνα καλλιεργούνται ανάμεσα στους λαούς της περιοχής. Ομως, δεν είναι".
"Η τέχνη ως φορέας και εκφραστής του συλλογικού ψυχισμού, σπρώχνει τη σκέψη να δει τα οράματά της ως προϊόν της συλλογικής πράξης του ανθρώπου. Η διαφορά (ιστορική ή εθνική), αποκαλύπτεται ως ικανότητα των δημιουργικών δυνάμεων του ανθρώπου κι όχι ως περιορισμός".
"Μ' αυτόν τον τρόπο πιστεύουμε ότι συνεισφέρουμε στο να παραμερίζονται τα πολεμοκάπηλα ιδεολογήματα, που κάθε άλλο παρά τα πραγματικά συμφέροντα και το δικαίωμα στην ευημερία κι ευτυχία των λαών, εξυπηρετούν".
Στην έκθεση συμμετέχουν οι: Μ. Αναστασίου, Π. Βασιλείου, Ν. Δογούλης, Γ. Καδράς, Ν. Κακαδιάρης, Π. Καρυστινός, Μ. Σιάμκουρη, Ο. Ταϋλάν, Κ. Μπαλκάν κ.ά.
Αναδρομική έκθεση του χαράκτη και ζωγράφου Πολύκλειτου Ρέγκου (1903 - 1984), φιλοξενείται στη Δημοτική Πινακοθήκη Λάρισας - Μουσείο Γ. Ι. Κατσίγρα.Παρουσιάζονται πενήντα περίπου δημιουργίες (ελαιογραφίες, ακουαρέλες, σχέδια, χαρακτικά), οι οποίες δίνουν τη δυνατότητα στο κοινό να γνωρίσει το μεγάλο καλλιτέχνη. Εκτίθενται αντιπροσωπευτικά έργα της 60χρονης προσφοράς του. Νεανικά, όπως αυτά των "Δελφών" (1924), της Μυκόνου (1925), της Θεσσαλονίκης και Αίγινας. Επίσης προσωπογραφίες της οικογένειάς του, όπως το "Πορτρέτο της γυναίκας μου στην Κατοχή" (1941 - 1944), το "Παιδί με τη μαργαρίτα" (1949) και τα έργα: "Αναχωρητής" (1935), "Καραβοκύρης" (1958), "Σύγχρονος άγγελος" (1965) κ.ά. Ακόμη έργα από τις επισκέψεις του ζωγράφου σε άλλες χώρες.
Ο Π. Ρέγκος σπούδασε ως το 1926 στην ΑΣΚΤ κοντά στον Νικόλαο Λύτρα και από το 1930 - 1935 στο Παρίσι (Ακαδημία Γκραντ Σομιέρ, Μουσείο Λούβρου, ατελιέ του Δ. Γαλάνη). Από το 1949 - 1970 δίδαξε σχέδιο στο Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης.
Το έργο του κινείται στα πλαίσια της ελληνικής "Ομάδας του Παρισιού", που ξανοίγεται περιορισμένα στις μοντέρνες αντιλήψεις ή προσπαθεί να τις συγκρατήσει με παραστατικά σχήματα εξιδανικευμένου τύπου στο παράδειγμα του Γαλάνη. Το προσωπικό του ύφος επαληθεύεται με τη συνθετική διασταύρωση οριζόντιων και καθέτων και με συμβολικές συσχετίσεις. Μεταξύ άλλων, ο Π. Ρέγκος έχει ιστορήσει εκκλησίες, στην Ελλάδα, το Παρίσι και την Ουάσιγκτον. Στα 1934 εξέδωσε στο Παρίσι ένα λεύκωμα με 21 ξυλογραφίες, που έχουν θέμα το Αγιο Ορος. Ο Π. Ρέγκος ήταν ιδρυτικό μέλος της "Ομάδας Τέχνης" και της μακεδονικής εταιρίας "Τέχνη" (1951 - 1955).
Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 5/2/99 και θα λειτουργεί καθημερινά (εκτός Κυριακής) 11πμ - 1.30 μμ και 6 - 9μμ.
Το Μουσείο Γιάννη Τσαρούχη (Πλουτάρχου 28, Μαρούσι), αύριο θα παραμείνει ανοιχτό από τις 9π.μ. - 7μ.μ. Το ΔΣ του Ιδρύματος προσκαλεί το κοινό να επισκεφτεί την έκθεση που παρουσιάζεται αυτές τις μέρες στο μουσείο και περιλαμβάνει έργα του Γιάννη Τσαρούχη από τις δεκαετίες του '60, '70, '80, αλλά και νέα αποκτήματα του Μουσείου από τις δωρεές της Θεοδώρας Βλαστού - Δραγούμη και του Γιάννη Παπαδόπουλου.Είσοδος ελεύθερη. Την ημέρα αυτή θα λειτουργεί και το πωλητήριο του μουσείου, όπου διατίθενται μεταξοτυπίες, βιβλία, αφίσες και κάρτες. Σημειώνουμε ότι το μουσείο λειτουργεί από Τετάρτη έως Κυριακή (9π.μ. - 2μ.μ.). Είσοδος 500 δρχ. και δωρεάν για τα παιδιά. Κυριακή ελεύθερη είσοδος.
Σύγχρονοι Ελληνες ζωγράφοι δημιούργησαν στα εργαστήρια του Κέντρου "ΠερίΤεχνων" (Νίκαιας 10, πλατεία Βικτωρίας) νέες λιθογραφίες, που παρουσιάζονται στην έκθεση "Η λιθογραφία ως μέσον εικαστικής έκφρασης '99".Από τις 14/12 (7.30 μμ), έως τις 9/1/99 παρουσιάζουν δημιουργίες τους οι: Γιώργης Βαρλάμος, Χριστόδουλος Γκαλτέμης, Γιώργος Δρούτσας, Νικόλας Κληρονόμος, Σπύρος Κουρσάρης, Ντίνα Κώτσιου, Χρόνης Μπότσογλου, Τρ. Πατρασκίδης, Σπύρος Πουλημένος, Μερόπη Πρέκα, Δημοσθένης Σκουλάκης, Τάκης Στεφάνου, Βασίλης Τάγκαλος.
Περιηγήσεις σε μια Αθήνα με ανθρώπινη κλίμακα, με σπίτια που δεν πλήγωναν τα μάτια και μ' ένα φως που δεν ακύρωνε ακόμη όλα τα χρώματα της παλέτας, μας επιφυλάσσει το ημερολόγιο 1999 της Εθνικής Πινακοθήκης με τίτλο "Εικόνες της Αθήνας".
Οπως ανέφερε στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης Μαρίνα Λαμπράκη Πλάκα,"φυλλομετρώντας τις εικόνες που επιλέξαμε από τις συλλογές μας και τη συλλογή Κουτλίδη, θα διαπιστώσετε πως μέχρι το τέλος του 19ου αιώνα οι ζωγράφοι, Ελληνες και ξένοι, παραμένουν δέσμιοι της ιδανικής εικόνας για την Αθήνα, που είχαν δημιουργήσει οι φιλέλληνες ρομαντικοί περιηγητές. Τα αρχαία λείψανα του παρελθόντος και ιδιαίτερα ο Ιερός Βράχος της Ακρόπολης αποτελούν εμβληματικά στερεότυπα, που σφραγίζουν και νομιμοποιούν κάθε ζωγραφική παράσταση της Αθήνας. Τα πρώτα πολεοδομικά σχέδια της Αθήνας ήταν αντάξια του παρελθόντος της. Ως την οριστική σεισμική έκρηξη της δεκαετίας του '60, όταν θάφτηκε κάτω από το μπετόν των ευκαιριακών εργολάβων της "ανάπτυξης". Τώρα η εικόνα της Αθήνας είναι ένας επιτάφιος θρήνος".
"Το παιδί με τη μαργαρίτα"