Στην "ακρόπολη της κοινωνικής ευημερίας", όπως αποκαλούν την αποτρόπαια και ανθρωπόμορφη μάσκα της κοινωνικής σήψης, που φέρει από τη γένεσή του το αμερικάνικο σύστημα, ο κινηματογράφος αποτελεί έναν από τους κυρίαρχους ιδεολογικούς μηχανισμούς της αθλιότητας και της δουλικής ανέχειας. Παραμορφώνει την αλήθεια, οδηγώντας στην απόλυτη ταύτιση με το ψέμα. Πολύ μακριά από τα καλούπια των χολιγουντιανών συνταγών, στα μετόπισθεν της αμερικάνικης ενδοχώρας και στους προμαχώνες της κοινωνικής καταγγελίας, βρίσκεται ο ανεξάρτητος Αμερικανός σκηνοθέτης Χαλ Χάρτλεϊ.
Με την τελευταία του ταινία "Αματέρ",καταγράφει τις βίαιες διαδρομές ενός κόσμου που πασχίζει για επιβίωση μέσα στη σκοτεινή πόλη. Ο σκηνοθέτης με ντοκιμαντερίστικη ακρίβεια, πλουτίζει με ζωική ενέργεια μια "στεγνή" στην όψη της ιδέα. Οι χαρακτήρες του φέρουν τα συμπτώματα της ψυχαναγκαστικής νεύρωσης και της αυτοαποκαλούμενης καπιταλιστικής "ευδαιμονίας". Ο ίδιος πιστεύει ότι "οι άνθρωποι που κάνουν μεγάλα πράγματα είναι αυτοί που δεν αγοράζονται εύκολα".Ακριβώς για το λόγο αυτό, δε δημιουργεί μια ρετρό αναπαράσταση του κόσμου, αλλά εισχωρεί στις κατώτατες βαθμίδες της κοινωνικής πυραμίδας και συμμαχεί με τους άνεργους απόμαχους, τους απόκληρους και τους περιθωριακούς, για να βγάλει από εκεί την ενδόμυχη και ακατέργαστη, αλλά αληθινή επιθυμία της ελευθερίας. Η σεναριακή πλοκή της ταινίας αποδεσμεύει τους αντιήρωες του Χάρτλεϊ από τις νευρώσεις της κοινωνικής ανισότητας και τους υποβάλει σε μια θεραπεία από το ψυχικό νόσημα της χαμέρπειας. Καταγράφει τις υπόγειες εκρήξεις του χαρακτήρα τους, ακριβώς για να τονίσει τις συγκρούσεις με την κατεστημένη λογική. Στην ουσία ιδεολογικοποιεί τις κοινωνικές αντιθέσεις, χλευάζοντας το υποκριτικό και το απάνθρωπο των οικονομικά δυνατών, χωρίς να δημιουργεί μια μελό ατμόσφαιρα. Χρησιμοποιεί το χιούμορ για να αποτρέψει τα μελοδραματικά στοιχεία. Ο Χάρτλεϊ έχει αποδείξει και στο παρελθόν, την αυστηρά αρνητική θέση του για τον κόσμο της καπιταλιστικής βαρβαρότητας, όπως τον αποκαλεί. Μαζί με την ταινία "Αματέρ" προβάλλεται και η μικρού μήκους ταινία του Αρη Φατούρου"Μακιγιάζ".
Γεράσιμος ΒΑΚΡΟΣ
"Αματέρ" του Χαλ Χάρτλεϊ
Εγκαινιάστηκε χτες στη γκαλερί "7" (Ζαλοκώστα 7), έκθεση έργων του Β. Σκυλάκου.Πρόκειται για την 16η ατομική έκθεση του καλλιτέχνη. Το ενδιαφέρον του για τις καθ' εαυτές ύλες και τη λειτουργική τους μεταποίηση σε αντικείμενα, είχε σαν αποτέλεσμα την παρουσίαση συνθέσεων και καλλιτεχνικών προτάσεων. Στην έκθεση αυτή, προσθέτει μία νέα αφαίρεση. Η ύλη γίνεται αντιληπτή ως ύλη και η λειτουργία γίνεται αντιληπτή ως λειτουργία. Αντικείμενα που βρήκε και επέλεξε, εκτίθενται χωρίς επεμβάσεις, προκαλώντας την ανανέωση του βλέμματος του θεατή.
* Βραδιά "Ντουέντε" είναι αυτή, που πραγματοποιείται τη Δευτέρα (8.30μμ) στο "Καφέ Παράσταση".Με τη συνοδεία της κιθάρας - φλαμένκο του Γιώργου Παπαδάκη οι Ολυμπία Καράγιωργα, Δημήτρης Λιγνάκης και Μανόλης Σορμαίνης θα διαβάσουν κείμενα του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα.
* Μόνο μέχρι τη Δευτέρα θα βρίσκεται στον "Τεχνοχώρο" (Πατησίων 307), ο Διονύσης Τσακνής για να παρουσιάζει "Το φάντασμα από το παρελθόν".
* Για μία και μοναδική συναυλία, απόψε στο "Κάμελ Μουβ" (Πέτρου Ράλλη - Κηφισού) ήρθε στην Αθήνα το συγκρότημα της rave "Λίκβιντ".Αύριο, στον ίδιο χώρο, πυροδοτούν τη νύχτα τα ελληνικά συγκροτήματα της ροκ σκηνής "Βάις Βέρσα", "Κόσμικ Τεντς" και "Ρόκιν Μπόουνς".
* Στο κλαμπ "Αν" (Σολομού, πλ. Εξαρχείων), απόψε οι "Μότο Τουθ" φέρνουν επί σκηνής το χρώμα και το άρωμα της Νέας Ορλεάνης.Μπλουζ, τζαζ, σόουλ και φανκ από τον Μάντι Γουότερς και τον Βίλι Ντίξον μέχρι τον Ερικ Κλάπτον.
* Για όσους προτιμούν ένα ρομαντικό τριήμερο το Χοροθέατρο "Οκτάνα" παρουσιάζει, από σήμερα μέχρι 28/2, στο θέατρο "Αποθήκη",το έργο του Μορίς Ραβέλ "Δάφνις και Χλόη",σε μια νεορομαντική απόδοση του γνωστού βουκολικού μυθιστορήματος. Χορογραφίες και σκηνοθεσία του Κώστα Ρήγου,σκηνικά Αντώνης Δαγκλίδης,κοστούμια Νίκος Νατσούλης.Χορεύουν: Φώτης Νικολάου, Ρούλα Κουτρουμπέλη, Ελενα Τοπαλίδου κ. ά.
Β. Λιόγκαρης: "Τι θα γίνει επιτέλους με τη μαμά" (ΣΕ)
Τ. Πρίσλεϊ: "Οδός αγγέλων" (ΣΕ)
Β. Κολοβός: "Θυμάσαι πατέρα;" (Καστανιώτης)
Ι. Ξενάκης: "Αφιέρωμα του ΕΜΠ" (ΣΕ)
Γ. Λιοδάκης: "Γαιοπρόσοδος, επιτόκια και αγροτικές τιμές" (ΣΕ)