ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 3 Μάρτη 1999
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΘΝΙΚΗ ΛΥΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
"Το όραμα δεν είναι μονοπώλιο κανενός"

Νιώθοντας την υποχρέωση να ενημερώσει το κοινό της Εθνικής Λυρικής Σκηνής ο καλλιτεχνικός διευθυντής του λυρικού θεάτρου Περικλής Κούκος χτες δημοσιοποίησε το "μικρό χρονικό μιας μεγάλης ιστορικής ασέβειας". Το χρονικό, δηλαδή, των ενεργειών του για την παρουσίαση των παραγωγών της Λυρικής το καλοκαίρι στο Ηρώδειο. Στη δημοσιοποίηση οδηγήθηκε, τόσο από τα "όσα λέγονται και γράφονται για τις παραστάσεις", όσο και από το γεγονός ότι"ο κ. Θάνος Μικρούτσικος δεν έμεινε στη δέσμευση που από κοινού αναλάβαμε απέναντι στον πρώην υπουργό Πολιτισμού για μη κατάθεση σχετικών δηλώσεων προς το σκοπό αποτροπής περαιτέρω οξύνσεων".

"Οι παραγωγές του Ηρωδείου", τονίζει ο Π. Κούκος, "είναι οι μόνες μεγάλες παραγωγές που μπορεί να πραγματοποιήσει η ΕΛΣ, λόγω των μικρών δυνατοτήτων της σκηνής του θεάτρου "Ολύμπια". Μια σειρά από καλλιτεχνικούς, διοικητικούς και οικονομικούς λόγους που έχουμε εξηγήσει προφορικά και γραπτά(Υποχρεώσεις από υπογραφείσες συμβάσεις, έναρξη της νέας σεζόν την 1η Σεπτεμβρίου, Νόμος 2273/94 που εισηγήθηκε στη Βουλή ο τότε υπουργός Πολιτισμού Θ. Μικρούτσικος κ.ά.), αποδεικνύει ότι ο αποκλεισμός μας από το Ηρώδειο κατά το μήνα Ιούλιο και η μετάθεση της παραγωγής του Μπαλέτου το μήνα Σεπτέμβριο σημαίνει αφ' ενός μεν την ακύρωση της παραγωγής και την πρόκληση μεγάλης οικονομικής ζημίας για την ΕΛΣ και αφ' ετέρου δε την ανεπανόρθωτη συρρίκνωση της καλλιτεχνικής μας παραγωγής κατά τη χειμερινή περίοδο".

Πιο συγκεκριμένα ο Π. Κούκος αναφέρεται σε πέντε σημεία:

1. "Λίγο καιρό μετά την εγκατάσταση του κ. Θ. Μικρούτσικου στην κεφαλή του Φεστιβάλ, του έστειλα μια επιστολή με αρ. πρωτ. 3903/19 Νοεμβρίου 1998, με την οποία του ζητούσα να θέσει σε πρώτη προτεραιότητα τα θέματα που αφορούσαν τις παραγωγές του Ηρωδείου της ΕΛΣ. Ηταν πολύ σημαντικό να μας απαντήσει εγκαίρως, ώστε να κλείσουμε συμφωνίες με τους μετακαλούμενους καλλιτέχνες. Στο πνεύμα καλής συνεργασίας που προσβλέπαμε του ανακοίνωσα ότι η μεγάλη παραγωγή του Μπαλέτου είναι ανοιχτή τόσο όσον αφορά το είδος (κλασικό ή σύγχρονο) όσο και το έργο και είμαι στη διάθεσή του για οποιαδήποτε συζήτηση επ' αυτού. Γραπτή απάντηση δεν υπήρξε από τον κ. Μικρούτσικο. Προφορικά πρότεινε να διερευνήσουμε τη δυνατότητα να δώσουμε τις παραστάσεις του Μπαλέτου το Σεπτέμβριο. Με δεύτερη επιστολή μας προς τον κ. Μικρούτσικο, με αρ. πρωτ. 4338/14 Δεκεμβρίου 1998, τον ενημερώσαμε λεπτομερώς για τις παραστάσεις της "Κάρμεν" (20,22,23 και 25 Ιουνίου). Με το υπ' αρ. πρωτ. 4386/16 Δεκεμβρίου 1998 ενημερώσαμε σχετικά και τη Διεύθυνση Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων του υπουργείου Πολιτισμού καθώς και τον υπουργό Πολιτισμού.

2. Στις 15 Ιανουαρίου 1999 με επιστολή μου ενημερώνω σχετικά τον τότε υπουργό Πολιτισμού, Ε. Βενιζέλο και του ζητώ την παρέμβασή του. Με την ίδια επιστολή ζήτησα από τον υπουργό την παραχώρηση του Ηρωδείου στην ΕΛΣ για μια εβδομάδα, προτείνοντας μάλιστα τρεις εναλλακτικές ημερομηνίες μέσα στον Ιούλιο, προκειμένου να ολοκληρωθεί η καλλιτεχνική μας περίοδος.

3. Στη διάρκεια αυτού του χρονικού διαστήματος ο κ. Μικρούτσικος δεν απάντησε επί της ουσίας στις επιστολές μου παρά μόνο εμμέσως με δηλώσεις στις εφημερίδες και ανακρίβειες ως προς το χρόνο που ζητάμε το Ηρώδειο και ως προς τις σχέσεις της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Αθηνών (οι δηλώσεις αυτές απαντήθηκαν σε σχετική επιστολή μου στον Τύπο στις 10-2-1999). Οι δηλώσεις του μάλιστα ήταν προσβλητικές για τον οργανισμό μας και ιδιαίτερα για τα μέλη του Μπαλέτου μας. Αξίζει να αναφερθεί ότι οι δύο από τους πρώτους χορευτές μας, οι κ. κ. Γιώργος Μελογιαννίδης και Κυριάκος Κοσμίδης τιμήθηκαν προσφάτως με το Κρατικό Βραβείο Χορού.

4. Οι επικεφαλής των καλλιτεχνικών σωμάτων καθώς και όλων των σχετικών συνδικαλιστικών σωματείων συναντήθηκαν με τον πρώην υπουργό Πολιτισμού, Ε. Βενιζέλο, ο οποίος βρήκε δίκαια τα αιτήματα της ΕΛΣ.

5. Από της 23ης Φεβρουαρίου ενημερώνουμε τη νέα υπουργό Πολιτισμού τόσο προφορικά όσο και γραπτά (με τρεις επιστολές) για το θέμα που έχει προκύψει".

"Πιστεύω, λοιπόν, αναφέρει ο Π. Κούκος, ότι η απόφαση του προέδρου της Ανώνυμης Εταιρείας του Ελληνικού Φεστιβάλ κ. Θ. Μικρούτσικου να αποκλείσει την ΕΛΣ από το Φεστιβάλ, ο αποκλεισμός δηλαδή του μοναδικού λυρικού θεάτρου με την αναμφισβήτητη καλλιτεχνική προσφορά αποτελεί ασέβεια ως προς την προσφορά της ΕΛΣ και ασέβεια ως προς την παράδοση του Φεστιβάλ.Επειδή, ο κ. Θ. Μικρούτσικος αρνείται πεισματικά και αναίτια να συνεργαστεί μαζί μας προφασιζόμενος ένα θολό όραμα, ζητάμε να παρέμβει το υπουργείο Πολιτισμού, παραχωρώντας απ' ευθείας το Ηρώδειο στην ΕΛΣ, επειδή το όραμα δεν είναι μονοπώλιο κανενός. Η ΕΛΣ με την ιστορική της διαδρομή έχει το δικό της όραμα και χρειάζεται το ζωτικό της χώρο για να το αναπτύξει και όπως δεν αμφισβητείται από κανέναν ότι η Επίδαυρος είναι το "θερινό σπίτι" για το Εθνικό Θέατρο έτσι και το Ηρώδειο έχει καταγραφεί στη συνείδηση του κόσμου ως το "θερινό σπίτι" της Λυρικής Σκηνής. Η παρέμβαση της Πολιτείας θα συμβάλλει αναμφισβήτητα στην καλύτερη λειτουργία των θεσμών στη χώρα μας".

Για τον Νίκο Σκαλκώτα

Αφιερωμένη στον κορυφαίο συνθέτη Νίκο Σκαλκώτα,με αφορμή την επέτειο των πενήντα χρόνων από το θάνατό του, είναι η συναυλία που θα δώσει η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ,σήμερα (8.30μμ), στο "Παλλάς", υπό τη διεύθυνση του Νίκου Χριστοδούλου και με σολίστ τους Γιώργο Δεμερτζή (βιολί) και Χαρά Σειρά (βιόλα). Το πρόγραμμα της συναυλίας, με έργα αποκλειστικά του τιμώμενου συνθέτη, περιλαμβάνει: Τη χορευτική σουίτα για ορχήστρα "Η Λυγερή και ο Χάρος", το κοντσέρτο για βιολί, βιόλα και ορχήστρα πνευστών, το "Λάργκο Σινφόνικο" και τους δύο Ελληνικούς Χορούς, "Κρητικός" και "Μαζωχτός". Μουσική ιδιοφυία και υπόδειγμα τίμιου ανθρώπου, που όμως πολεμήθηκε από το μουσικό κατεστημένο της εποχής του, ο Νίκος Σκαλκώτας οδήγησε την ελληνική μουσική σε δρόμους πρωτοτυπίας και τόλμης, αφήνοντας ένα τεράστιο, πολύπλευρο και ανεκμετάλλευτο έργο, πάνω από 170 συνθέσεις.

Φωνές αισθαντικές

Οσοι κινδυνεύουν να ξεχάσουν πώς είναι ο φυσικός ήχος της φωνής και των οργάνων, θα μπορέσουν να το θυμηθούν την Παρασκευή, το Σάββατο και την Κυριακή, στο θέατρο "Σφενδόνη" (Μακρή 4, Μακρυγιάννη). Εκεί θα παρακολουθήσουν την Δόμνα Σαμίου με επιλεγμένα μερακλίδικα δημοτικά τραγούδια, που θα παρουσιάσει η ίδια με τους εκλεκτούς μουσικούς συνεργάτες της. Εκτός από τα τραγούδια και την ερμηνεία της Δόμνας, το αξιοσημείωτο και ενδιαφέρον των συναυλιών αυτών είναι ότι θα πραγματοποιηθούν χωρίς μικρόφωνα, μεγάφωνα, κονσόλες και λοιπά ενισχυτικά, όσο και παραμορφωτικά του ήχου. Κι έτσι, θα ακουστεί και μια φορά ο ήχος αυτής της μουσικής, όπως είναι (ή μάλλον όπως ήταν) στην πραγματικότητα.

  • Ενας εμπνευσμένος μουσικός δημιουργός, ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου,κατηφορίζει από τη Θεσσαλία στην Αθήνα για δύο κύκλους εμφανίσεών του στο "Χαμάμ" (Δημοφώντος 97, Ανω Πετράλωνα). Ο συνθέτης των δίσκων "Αγία νοσταλγία", "Στην Ανδρομέδα και στη γη", "Της αγάπης γερακάρης" και "Λάφυρα" θα εμφανίζεται στη μουσική σκηνή από αύριο μέχρι και το Σάββατο και από τις 11 - 13 Μαρτίου. Ωρα έναρξης 11 μμ.
  • Δύο εμφανίσεις στην "Ιερά Οδό" θα πραγματοποιήσει στις 8 και 9 Μαρτίου η Σεζάρια Εβόρα.Με αυτές τις δύο συναυλίες της, στις οποίες θα συμμετέχει και η Ελευθερία Αρβανιτάκη,η θρυλική "ξυπόλυτη ντίβα" από το Πράσινο Ακρωτήριο ξεκινάει την ευρωπαϊκή της περιοδεία.
  • Σήμερα και αύριο (10.30 μμ), στη μουσική σκηνή "Αθηνά" (Ποσειδώνος 3, Μοσχάτο), το λόγο έχουν ο μινιμαλισμός, η σύγχρονη τζαζ και ο παραδοσιακός αυτοσχεδιασμός, με πρωτεργάτες τους Θανάση Ζέρβα και Γιώργο Φακανά.
  • Στον ίδιο χώρο από την Παρασκευή μέχρι και την Κυριακή, η Τάνια Τσανακλίδου θα παρουσιάζει μια νέα άποψη των γνωστότερων τραγουδιών, που χαρακτήρισαν μέχρι σήμερα την πορεία της. Μαζί της οι Στράτος Βουγάς (σαξόφωνο) και Γιώργος Κοντραφούρης (πιάνο).

Με χτεσινοβραδινή απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, το Ηρώδειο θα δοθεί τελικά για την παραγωγή του μπαλέτου της Λυρικής τον Ιούλιο. Οι παραστάσεις του μπαλέτου θα φιλοξενηθούν στο Ηρώδειο στις 20, 22, 24 και 25 Ιουλίου, όμως δε θα περιληφθούν στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών. Η Λυρική θα έχει στη διάθεσή της το χώρο του Ηρωδείου και στο διάστημα 8-19 Ιουνίου για πρόβες, ενώ η τελευταία παράσταση της όπερας "Κάρμεν" που είχε προγραμματιστεί για τις 25 Ιουνίου δε θα πραγματοποιηθεί, καθώς αυτή τη μέρα ξεκινούν οι εκδηλώσεις του Φεστιβάλ Αθηνών.

Από παλιότερη παράσταση της Λυρικής στο Ηρώδειο, με την όπερα "Ναμπούκο" του Βέρντι

Θανάσης Παπακωνσταντίνου



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ