ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 5 Σεπτέμβρη 2004
Σελ. /32
ΔΙΕΘΝΗ
ΙΡΑΚ - ΓΑΛΛΙΑ
Μια «διάτρητη» απαγωγή
  • Πολλά τα ερωτηματικά και τα «παράξενα» γύρω από την υπόθεση
  • Εύγλωττη η στάση του διορισμένου συνεργάτη των κατοχικών, «πρωθυπουργού» Ι. Αλάουι

Δυνάμεις κατοχής σε περιπολία στη Νατζάφ

Associated Press

Δυνάμεις κατοχής σε περιπολία στη Νατζάφ
Από την Τετάρτη το βράδυ ο χρόνος μετρά αντίστροφα για τους δύο Γάλλους δημοσιογράφους, τον Ζορζ Μαλμπρουνό και τον Κριστιάν Σεσνό, που μέχρι τη στιγμή που γράφονταν αυτές οι γραμμές κρατούνταν όμηροι από την οργάνωση «Ισλαμικός Στρατός του Ιράκ». Τα ίχνη των δύο ανδρών είχαν χαθεί από τις 19 Αυγούστου και χρειάστηκε περισσότερο από μία εβδομάδα για να γνωστοποιηθεί η ομηρία τους από τους απαγωγείς τους. Εκτοτε, χρειάστηκαν και μερικά ακόμη 24ωρα, μέχρι να διατυπωθεί το αίτημα των απαγωγέων.

Ο «Ισλαμικός Στρατός του Ιράκ» έθεσε ως όρο για την απελευθέρωση τους την άρση του νομοσχεδίου που απαγορεύει τα θρησκευτικά σύμβολα, συμπεριλαμβανομένης της ισλαμικής μαντίλας, μέσα στα γαλλικά δημόσια σχολεία. Είναι η πρώτη φορά που μια ιρακινή οργάνωση, από όσες έχουν εμφανιστεί τους τελευταίους μήνες και έχουν προχωρήσει σε απαγωγές, θέτει ένα αίτημα που δε σχετίζεται με την κατοχή στο Ιράκ, γεγονός που πυροδότησε σειρά αντιδράσεων, αλλά και πλήθος ερωτημάτων.

Το «ξεδίπλωμα» της γαλλικής διπλωματίας

Η αντίδραση του Παρισιού ήταν άμεση και, όπως σχολιάζουν τα περισσότερα ΜΜΕ, άκρως εντυπωσιακή. Η γαλλική ηγεσία κίνησε γη και ουρανό, σε αντίθεση με άλλες κυβερνήσεις που σε ανάλογες περιπτώσεις έδειξαν ενδιαφέρον, αλλά όχι τέτοια εγρήγορση. Ο υπουργός Εξωτερικών, Μισέλ Μπαρνιέ, ξεκίνησε μια μαραθώνια περιοδεία σε όλες τις αραβικές χώρες. Μαζί με τον Μπαρνιέ, σειρά διπλωματών και ειδικών αποδύθηκαν σε μαραθώνιες επαφές με ισλαμικές οργανώσεις και παρατάξεις. Το αποτέλεσμα ήταν ότι, μέσα σε λίγα 24ωρα, σύσσωμος ο αραβικός και μουσουλμανικός κόσμος, τόσο διά στόματος των κυβερνήσεών του όσο και διά στόματος των γνωστότερων οργανώσεών του, ακόμη και των πλέων εξτρεμιστικών, όπως είναι η παλαιστινιακή «Χαμάς» και η λιβανική «Χεζμπολάχ», στάθηκε στο πλευρό των ομήρων, ζητώντας την άμεση απελευθέρωσή τους.

Μέλη της Μουσουλμανικής Κοινότητας της Γαλλίας βρέθηκαν στη Βαγδάτη για να διαπραγματευτούν με τους απαγωγείς

Associated Press

Μέλη της Μουσουλμανικής Κοινότητας της Γαλλίας βρέθηκαν στη Βαγδάτη για να διαπραγματευτούν με τους απαγωγείς
Ανάλογη «δράση» ανέλαβαν οι Γάλλοι διπλωμάτες και εντός Ιράκ, όπου όλες ανεξαιρέτως οι εθνοτικές και θρησκευτικές παρατάξεις προχώρησαν σε καταδικαστικές ανακοινώσεις και σε παροτρύνσεις προς τους απαγωγείς. Στο Ιράκ βρίσκεται, σύμφωνα με πληροφορίες, και ειδική ομάδα των μυστικών υπηρεσιών, με επικεφαλής τον στρατηγό Φιλίπ Ροντό, ο οποίος θεωρείται ένας από τους πλέον αρμόδιους σε ζητήματα ομηριών (υπήρξε επικεφαλής της επιχείρησης σύλληψης του Κάρλος στο Σουδάν). Κοινός τόπος στις δεκάδες εκκλήσεις που είδαν το φως της δημοσιότητας ήταν η αναγνώριση της στάσης της Γαλλίας απέναντι στον αραβικό κόσμο, με συγκεκριμένες αναφορές στην αντίθεσή της στον πόλεμο στο Ιράκ και στη συμπαράσταση που έχει εκφράσει στους Παλαιστινίους.

Μάλιστα, οι απαγωγείς πέτυχαν και κάτι που δεν είχε καταφέρει η γαλλική κυβέρνηση εδώ και ένα χρόνο. Κατάφεραν να συσπειρώσουν τη γαλλική κοινή γνώμη που είχε βαθιά διχαστεί μετά την υιοθέτηση της απαγορευτικής νομοθεσίας. Το Συμβούλιο Μουσουλμανικής Πίστης και η Ενωση Ισλαμικών Οργανώσεων Γαλλίας, που εκπροσωπούν τη γαλλική μουσουλμανική κοινότητα, καταδίκασαν την απαγωγή, έκαναν διαδηλώσεις ζητώντας την απελευθέρωση των 2 δημοσιογράφων και μάλιστα έστειλαν αντιπροσωπεία στο Ιράκ να έρθει σε επαφή με τους απαγωγείς.

Συγγενείς των ομήρων δημοσιογράφων

Associated Press

Συγγενείς των ομήρων δημοσιογράφων
Την Πέμπτη, που ήταν η πρώτη ημέρα του σχολικού έτους στη Γαλλία, αντί για ένταση και επεισόδια που αναμένονταν, οι ίδιες οι μουσουλμάνες σε ένδειξη συμπαράστασης έβγαλαν τις μαντίλες τους, καθώς, όπως διαμήνυσαν οι εκπρόσωποί τους, «πρώτα είμαστε πολίτες και μετά θρησκευτικά όντα. Τα προβλήματά μας θα τα λύσουμε μόνοι μας».

Τα «φάλτσα» του Αλάουι

«Παραφωνία» στην ομόθυμη και ομόφωνη στάση που τήρησε απέναντι στο θέμα ο μουσουλμανικός και αραβικός κόσμος αποτέλεσε ο δοτός πρωθυπουργός του Ιράκ, Ιγιάντ Αλάουι, και τα ιρακινά ΜΜΕ που ελέγχει. Ο Αλάουι επέρριψε την ευθύνη της απαγωγής στη γαλλική ηγεσία, ενισχύοντας τα υπάρχοντα ερωτήματα και προκαλώντας ειρωνικά χαμόγελα.

«Στο Ιράκ δεν μπορεί κανείς να είναι ουδέτερος: είτε στηρίζει την ιρακινή κυβέρνηση και τον αγώνα της κατά των τρομοκρατών είτε είναι μαζί τους. Οι Γάλλοι είχαν την ψευδαίσθηση ότι τηρώντας, δήθεν, ουδέτερη στάση, δεν τους αφορά η τρομοκρατία. Τώρα συνειδητοποιούν ότι δεν είναι έτσι», είπε ο δοτός πρωθυπουργός, θυμίζοντας πολύ το ύφος του Τζορτζ Μπους. Λίγες μέρες αργότερα, η εφημερίδα «Βαγδάτη», που ελέγχει ο ίδιος, μην τηρώντας καν τα προσχήματα, δε βρήκε χώρο ούτε για τη διατύπωση μιας ευχής για θετική κατάληξη της ομηρίας, αλλά αρκέστηκε να εκτιμήσει ότι «η απαγωγή είναι απόρροια της άρνησης της Γαλλίας να βοηθήσει την ιρακινή κυβέρνηση».

Τα «περίεργα»...

Μουσουλμάνοι και χριστιανοί βρέθηκαν μαζί στις διαδηλώσεις για την απελευθέρωση των δημοσιογράφων

Associated Press

Μουσουλμάνοι και χριστιανοί βρέθηκαν μαζί στις διαδηλώσεις για την απελευθέρωση των δημοσιογράφων
Ενα από τα πρώτα σημεία που τράβηξε τη διεθνή προσοχή περισσότερο από όσο γίνεται συνήθως με τις ομηρίες που λαμβάνουν χώρα τους τελευταίους μήνες στο Ιράκ, είναι το ίδιο το αίτημα των απαγωγέων. Για πρώτη φορά, μια ιρακινή οργάνωση παρεμβαίνει στα εσωτερικά μιας άλλης χώρας και δεν κάνει καμία νύξη για το θέμα της κατοχής αιτιολογώντας την απαγωγή.

Το ενδιαφέρον τράβηξε και το ποιόν των ίδιων των ομήρων. Ο 41χρονος Ζορζ Μαλμπρουνό και ο 37χρονος Κριστιάν Σεσνό δεν έχουν πολλά κοινά στοιχεία με τους περισσότερους από τους ομήρους που έχουμε δει. Ο Σεσνό είναι ανταποκριτής του κρατικού γαλλικού ραδιοφώνου RFI και του «Radio France», ενώ δίνει ανταποκρίσεις και στην ελβετική «La Tribune de Geneve». Τα τελευταία χρόνια ζει μόνιμα στο Αμμάν. Μαζί με τον Μαλμπρουνό βρίσκονται στο Ιράκ από την έναρξη της αμερικανικής εισβολής, ενώ έχουν γράψει μαζί 2 βιβλία για το Ιράκ, καθώς συνεργάζονται χρόνια. Μόνος του έχει γράψει βιβλία για το Παλαιστινιακό και για το πρόβλημα του νερού στη Μέση Ανατολή.

Ο Μαλμπρουνό, σήμερα ανταποκριτής της «Figaro», των τοπικών εφημερίδων «Ouest France» και «L' Est Republicain», αλλά και του ιδιωτικού ραδιοφωνικού σταθμού RTL, θεωρείται ειδικός σε θέματα Μέσης Ανατολής και αραβικού κόσμου. Είναι ένας από τους καλύτερους γνώστες της παλαιστινιακής Ιντιφάντα, γνωρίζει αραβικά και είναι εγκαταστημένος σχεδόν μόνιμα στην Ιερουσαλήμ. Εχει, επίσης, γράψει βιβλίο για την Ιντιφάντα. Οπως φροντίζει να μας ενημερώσει ο Ισραηλινός δημοσιογράφος Ζερόμ Κουρσάντ, στη γαλλόφωνη ηλεκτρονική σελίδα του εβραϊκού και αυτοπροσδιοριζόμενου ως «ανεξάρτητου» ειδησεογραφικού πρακτορείου «Metula», ο Μαλμπρουνό «υπήρξε πάντα ένας ταγμένος πολιτικός ακτιβιστής, υιοθετώντας πλήρως τις θέσεις των Παλαιστινίων και των Αράβων, ασκώντας δριμεία κριτική στο Ισραήλ και επιλέγοντας να ζει και να συγχρωτίζεται στην αραβική πλευρά της Ιερουσαλήμ».

Ο Κουρσάντ χαρακτηρίζει «αναμενόμενη» την έκκληση για την απελευθέρωσή του που απηύθυναν μια σειρά από ισλαμικές οργανώσεις και ηγεσίες, καθώς, όπως λέει, «είναι ο καλύτερος σύμμαχός τους». Θέτει, επίσης, και το ερώτημα «γιατί να απαχθεί ένας τέτοιος καλός προπαγανδιστής των αραβικών στόχων από ισλαμιστές», για να δώσει μόνος του την απάντηση μέσα από τη γνωστή επωδό της «τυφλής και παγκόσμιας τρομοκρατίας».

...και οι απορίες

Το ερώτημα, όμως, του Κουρσάντ φαίνεται ότι έθεσε και η γαλλική ηγεσία. Και σε μια προσπάθεια να απαντήσει, χρησιμοποίησε την πλάγια διπλωματική οδό, την οποία γνωρίζει πολύ καλά. Μέσα από το μαραθώνιο των επαφών της, η γαλλική διπλωματία έφερε στο προσκήνιο μια κατηγορηματική καταδίκη της απαγωγής από το σύνολο των αραβικών κυβερνήσεων και όλων των μουσουλμανικών οργανώσεων, όλων των δογμάτων. Εθεσε με τον πλέον ξεκάθαρο τρόπο το πλαίσιο για το ερώτημα που πλανάται στο μυαλό όλων: Αν όλοι αυτοί επιθυμούν την άμεση απελευθέρωση των 2 ομήρων και δεν έχουν καμία σχέση με την ομηρία τους, τότε ποιος έχει; Ποιος κρύβεται πίσω από τον «Ισλαμικό Στρατό του Ιράκ», τις επιλογές και τα αιτήματά του;

Πόσο μάλιστα που μια αναδρομή στη σύντομη, χρονικά, δράση του «Ισλαμικού Στρατού του Ιράκ» τον διαφοροποιεί από μια σειρά από άλλες νεοεμφανιζόμενες ιρακινές οργανώσεις. Από τα μέσα Ιουλίου έχει απαγάγει 2 Πακιστανούς εργαζόμενους, τους οποίους εκτέλεσε, μετά τη ρητή ανακοίνωση του Πακιστάν ότι δεν προτίθεται να αποστείλει στρατεύματα στο Ιράκ. Διεκδίκησε την απαγωγή ενός Φιλιππινέζου εργαζόμενου, που κατέληξε στην απόσυρση της ολιγομελούς φιλιππινέζικης στρατιωτικής εκπροσώπησης. Στη συνέχεια, απήγαγε τον Ιρανό πρόξενο στην Καρμπάλα, κατηγορώντας τον «για ανάμειξη στα εσωτερικά του Ιράκ». Η τύχη του Φερεϊντούν Τζαχάνι αγνοείται από τα μέσα Ιουλίου.

Λίγες μέρες αργότερα, τους ισχυρισμούς του «Ισλαμικού Στρατού του Ιράκ», περί ιρανικής ανάμειξης στα εσωτερικά της χώρας, υιοθέτησε και η δοτή κυβέρνηση Αλάουι, η οποία συνέλαβε 4 Ιρανούς με την κατηγορία της κατασκοπίας και 2 Ιρανούς δημοσιογράφους, εκ των οποίων ο ένας απελάθηκε πριν από λίγες ημέρες. Τελευταίο «επεισόδιο» ήταν η απαγωγή και εκτέλεση του Ιταλού δημοσιογράφου φιλειρηνιστή Εντζο Μπαλντόνι, καθώς το αίτημα για άμεση αποχώρηση των ιταλικών στρατευμάτων δεν ικανοποιήθηκε. Εντούτοις, άλλες ιρακινές οργανώσεις έχουν απελευθερώσει όσους ομήρους έχουν πειστεί ότι δε σχετίζονται με τον κατοχικό μηχανισμό, ακόμη και αν οι χώρες τους διατηρούν κατοχικά στρατεύματα.

Εχοντας κανείς υπόψη του όλες αυτές τις περίεργες συμπτώσεις, τις «ατυχείς» δηλώσεις, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο επέλεξε η γαλλική ηγεσία να χειριστεί το θέμα, αναγκάζοντας, ουσιαστικά, το σύνολο του αραβικού μουσουλμανικού κόσμου να διαχωρίσει τη θέση του από την απαγωγή, δεν μπορεί παρά να καταλήξει σε σειρά ερωτημάτων. Ακόμη και αν κάποιος δε θελήσει να υιοθετήσει την άποψη που προωθείται, εμμέσως, από τους γαλλικούς χειρισμούς, δηλαδή ότι κάποιος θέλει να πιέσει, να τιμωρήσει και να εκβιάσει τη Γαλλία για την αρνητική θέση που κράτησε όσον αφορά στην εισβολή στο Ιράκ, σίγουρα δεν του είναι εύκολο να αγνοήσει τα «κενά» που παρουσιάζει η συγκεκριμένη υπόθεση.

Το βέβαιο είναι ότι η απαγωγή των Μαλμπρουνό και Σεσνό, όποια και να είναι η κατάληξή της, άνοιξε την πόρτα σε μια «θολή ζώνη», όπου όλα μπορούν να θεωρούνται πιθανά.


Ελένη ΜΑΥΡΟΥΛΗ

Παρακμή...

Αθλητισμός και Πολιτισμός. Δύο έννοιες με διαφορετική προέλευση. Ταυτόσημες, όμως, στο σκοπό τους. Είναι η σωματική, πνευματική και ψυχική ανάταση του ανθρώπου. Η καλή του μοίρα που τον συνοδεύει ακόμη και σε στιγμές πολέμου ως βάλσαμο κι ελπίδα ζωής. Ειρήνη, η απαραίτητη προϋπόθεση γι' αυτή την καλοσυνάτη μοίρα. Ο ήλιος, η γη και το νερό για να γεύεται τα καλούδια. Αρμονία, το κάλλος της ζωής μετουσιωμένο στον άνθρωπο να του προσδίδει εκείνες, ακριβώς, τις πλευρές που ολοκληρώνουν το νοητικό θαύμα της φύσης.

Αλήθεια, τι σχέση έχουν όλα αυτά με το νόημα ενασχόλησης μέσα και έξω από τα στάδια στην Ολυμπιάδα της Αθήνας παρά τις φαντασμαγορικές προσπάθειες των τελετών έναρξης και λήξης. Πρόκειται για απόπειρα υποταγής μιας πανάρχαιας ανθρώπινης αντίληψης στα σύγχρονα βαρβαρικά δεδομένα. Η συναγωνιστική άσκηση του νου, της ψυχής και του σώματος μετατράπηκε σε ανταγωνιστικό βιασμό της ανθρώπινης προσωπικότητας, σε κυνήγι μεταλλίων από μια μάζα αθλητών που μεγάλη μερίδα αποκαλύφθηκε χαπακωμένη ή και που δεν αποκαλύφθηκε. Προπολεμικά υπήρξε ένα επιτυχημένο θεατρικό έργο, με τίτλο «Οι Απάχηδες των Αθηνών» κι αφορούσε τους τύπους του περιθωρίου της εποχής. Στην Ολυμπιάδα παίχτηκε ένα άλλο θέατρο με τίτλο «Οι χαπάκηδες των Αθηνών» που προσέβαλε κι όλους εκείνους τους αθλητές που τήρησαν τουλάχιστον τη βασική αρχή του «ευ αγωνίζεσθαι».

Αυτό, όμως, που έχει ιδιαίτερη εκφυλίζουσα σημασία είναι ότι αντί να εξελιχθεί το ενδιαφέρον λειτουργίας της Ολυμπιάδας αποκλειστικά μέσα στους στίβους της συναγωνιστικής άμιλλας ως σωματικής και ψυχοπνευματικής άσκησης, μεταφέρθηκε έξω από τους συναγωνιστικούς στίβους, στο έδαφος ενδιαφέροντος του κάθε εργολάβου. Δρόμοι, γεφύρια, λιμάνια και συγκοινωνίες πήραν τη μερίδα του λέοντος στην ενημέρωση της αγελαίας δημοσιογραφίας. Εργα που αποτελούν στοιχειώδη υποχρέωση κάθε κυβέρνησης παρουσιάστηκαν ως ιστορικό επίτευγμα στο ολυμπιακό πνεύμα. Η ολυμπιακή αντίληψη του «ευ αγωνίζεσθαι» φορτώθηκε τις αμαρτίες υπουργών, εργολάβων, Οργανωτικής Επιτροπής κι όλου του συρφετού κάθε λογής αργομισθίας. Οι πνευματικοί χαμάληδες που ασκούν εξουσία ενώθηκαν σε μια πρωτοφανή προσπάθεια ανακατωσούρας που να μην ξεχωρίζεται η λειτουργία των αγωνισμάτων από την εργολαβική δραστηριότητα των σύγχρονων καπήλων. Ενα από τα τόσα λυπηρά φαινόμενα είναι η αυθάδικη παρουσία της κοσμοπολίτικης περιοχής των Αθηνών ως Αθήνα.

Φαίνεται ότι για τους πολιτικούς και δημοτικούς λεχρίτες η λαϊκή Αθήνα δεν υπάρχει. Το ερωτηματικό ζήτημα «ποια Αθήνα;» αφέθηκε στις αθλητικές επιτροπές και αθλητικά τμήματα λες και επρόκειτο για ντέρμπι «των αιώνιων αντιπάλων». Κι όμως! Σε πείσμα του κάθε αυθάδη, αλαζόνα και παραχαράκτη της εξουσίας του Δήμου Αθηναίων, σε πείσμα του κάθε στενοκέφαλου, η έντονη παραχάραξη της αθηναϊκής πραγματικότητας ξεχείλισε γι' αυτούς που είχαν την ατυχία να γεννηθούν στην Αθήνα από γηγενείς γονείς και να ζουν το δράμα της καταστροφής της από ξενόφερτους εξουσιαστές. Είναι καιρός αυτό να αποτελέσει προοίμιο της επόμενης εκλογικής αναμέτρησης στο Δήμο της Παλλάδας.


Αντώνης ΔΑΜΙΓΟΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ