ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 11 Οχτώβρη 2002
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«ΣΥΜΠΑΡΑΤΑΞΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΘΗΝΑ»
Κατά παντός υπευθύνου για την καταστροφή

Την ακύρωση της πολεοδομικής άδειας για το Νέο Μουσείο Ακρόπολης, ζητά η «Συμπαράταξη»

Διαστάσεις «ομοβροντίας» παίρνει η αντίσταση στο καταστροφικό σχέδιο της κυβέρνησης για χωροθέτηση του Νέου Μουσείου Ακρόπολης στον Αρχαιολογικό Χώρο του Μακρυγιάννη, μετά την αίτηση ακύρωσης της πολεοδομικής άδειας για τις εκσκαφές και κατά των υπουργών Περιβάλλοντος και Πολιτισμού και του προέδρου του Οργανισμού Ανέγερσης ΝΜΑ, την οποία κατέθεσε στο Διοικητικό Εφετείο Αθήνας η «Συμπαράταξη για την Αθήνα».

Συγκεκριμένα, οι δημοτικοί σύμβουλοι της «Συμπαράταξης», Στέλιος Λάμπρου, Ζωή Βαλάση, Αλέκα Ζορμπαλά και Μανώλης Δανδουλάκης, ο διαμερισματικός σύμβουλος, Θ. Ανανίδης και οι αρχιτέκτονες Ειρήνη Παπαντωνίου, Νικόλαος Σιαπκίδης, Χρήστος Σελιανίτης, Κων. Φινές, Αλκιβιάδης Πρέπης και Νίκος Ρουσσέας υπογράφουν την αίτηση ακύρωσης της υπ' αριθμόν 1435/2002 «Αδειας Εκσκαφών και Αντιστηρίξεων Νέου Μουσείου Ακρόπολης της Υπηρεσίας Πολεοδομίας Δήμου Αθηναίων και κάθε άλλης συναφούς πράξεως ή παραλείψεως» και κατά των δύο υπουργών και του ΟΑΝΜΑ.

Η αιτιολόγηση της αίτησης περιλαμβάνει όλο το ιστορικό, ουσιαστικά, της υπόθεσης. Ξεκινάει με την παρουσίαση του οικοπέδου Μακρυγιάννη, συνεχίζει με την έκθεση ζημιών που προκλήθηκαν στον Αρχαιολογικό Χώρο από τον ΟΑΝΜΑ από το 1997 μέχρι σήμερα και τεκμηριώνει την ακαταλληλότητα της αρχιτεκτονικής πρότασης του Μπερνάρ Τσουμί για το ΝΜΑ.

Πρέπει να σημειωθεί, ότι η εντυπωσιακή απαρίθμηση των ευρημάτων των ανασκαφών στην αίτηση, είναι μόνο ενδεικτική του ιστορικού - αρχαιολογικού πλούτου που αποκαλύφθηκε στου Μακρυγιάννη, αφού ακόμη δεν υπάρχει συνολική και τεκμηριωμένη δημοσίευση των ανασκαφών, όπως επιβάλλει η επιστημονική πρακτική και ο αρχαιολογικός νόμος. Η διαπίστωση της αίτησης, ότι «τα ευρήματα αποδεικνύουν τη συνεχιζόμενη ζωή της Αθήνας διά μέσου των αιώνων και αποτελούν μοναδική μαρτυρία της ιστορικής συνέχειας της ζωής της πόλεως, καλύπτοντας χρονική διάρκεια από τον 4ο αιώνα π.Χ. μέχρι τον 7ο αιώνα μ.Χ» περικλείει το μέγεθος της πολιτισμικής απώλειας που θα σημάνει η κατασκευή του μουσείου στου Μακρυγιάννη.

Χαρακτηριστικό είναι και το συμπέρασμα για το ίδιο το μουσείο, σύμφωνα με το οποίο, «τα ποιοτικά κριτήρια που σκοπεύουν στην καλύτερη χωροθέτηση και λειτουργία του μουσείου στο μακρύ χρόνο, υποκαθίστανται από βραχυπρόθεσμα κριτήρια σκοπιμότητας που αποβλέπουν στην ευκαιριακή διευθέτηση κάποιων πρόσκαιρων "αναγκών" οδηγώντας σε καταστροφικά σφάλματα».

Στους λόγους ακύρωσης της άδειας, η αίτηση παρουσιάζει αναλυτικά τις τυπικές και ουσιαστικές παραμέτρους οι οποίες καταλήγουν στο συμπέρασμα, ότι η προσβαλλόμενη άδεια «δεν είναι νόμιμη».

«Φτάνει πια η εκμετάλλευση»

Συγκέντρωση και πορεία στη Βουλή του Πανελληνίου Μουσικού Συλλόγου
Συγκέντρωση και πορεία στη Βουλή του Πανελληνίου Μουσικού Συλλόγου
Με πνευστά και τύμπανα, μα πάνω απ' όλα με αγωνιστική διάθεση, μουσικοί από διάφορες ορχήστρες, ανταποκρινόμενοι στο κάλεσμα του Πανελληνίου Μουσικού Συλλόγου, πραγματοποίησαν χτες συγκέντρωση στην πλατεία Κλαυθμώνος και πορεία διαμαρτυρίας στη Βουλή. Ηταν μια κινητοποίηση, συνέχεια των πολύχρονων αγώνων τους για την επίλυση των σοβαρότατων προβλημάτων ενός κλάδου, που πασχίζει για την ίδια του την επιβίωση. Μια κινητοποίηση αγανάκτησης για τη στέρηση στοιχειωδών εργασιακών τους δικαιωμάτων και συνάμα αγώνα και υπεράσπισης του επαγγέλματός τους, που βρίσκεται στη δίνη της ανεργίας, της υποαπασχόλησης, της άνισης μεταχείρισης.

«Τα δύο μεγάλα κόμματα έχουν σε κατάσταση ομηρίας τους μουσικούς», κατήγγειλε ο ΓΓ του ΠΜΣ, Γ. Λάρδης, σημειώνοντας πως τα προβλήματά τους έχουν γίνει «"μπαλάκι" ανάμεσα στα διάφορα υπουργεία και τους δήμους». Αξίζει να σημειωθεί πως την ώρα της κινητοποίησης αντιπροσωπείες του ΠΜΣ κατέθεταν αιτήσεις στα συναρμόδια υπουργεία για ραντεβού με τους υπουργούς, καθώς μέχρι σήμερα οι πόρτες τους παραμένουν ερμητικά κλειστές. «Φτάνει πια η εκμετάλλευση», «Οχι στον εργασιακό μεσαίωνα που επιβάλλεται στους Μουσικούς των Συνόλων», «Μουσική δε γίνεται χωρίς τους μουσικούς», ήταν κάποια από τα συνθήματα σε πανό και πικέτες. Οι μουσικοί έκαναν πορεία στη Βουλή, όπου αντιπροσωπεία τους επέδωσε ψήφισμα στον πρόεδρο του Κοινοβουλίου, Απ. Κακλαμάνη. Μαζί με τους μουσικούς πορεύτηκαν οι υποψήφιοι σύμβουλοι της «Συμπαράταξης για την Αθήνα», Ζωή Βαλάση, Εύα Μελά και Μανώλης Δανδουλάκης, δηλώνοντας την αμέριστη συμπαράσταση της «Συμπαράταξης» στους μουσικούς και τους αγώνες τους. Επίσης, παραβρέθηκαν υποψήφιοι και άλλων συνδυασμών - πλην του δικομματισμού - και αντιπροσωπείες της ΠΟΘΑ και του Συλλόγου Καθηγητών Αναγνωρισμένων Ωδείων.

«Οχι» στο γυάλινο «μεγαθήριο»

Επιστολή διαμαρτυρίας προς τον υπουργό Πολιτισμό - που κοινοποιείται στον Τύπο και σε πολλούς πνευματικούς και αρχαιολογικούς φορείς - έστειλε ο Πολιτιστικός Μορφωτικός Σύλλογος «Μακρυγιάννης» με αφορμή την έναρξη των εργασιών ανέγερσης της εννιαώροφης οικοδομής ύψους 30,8 μ. πολύ κοντά στην Ακρόπολη, που «θα προκαλέσει την αισθητική και περιβαλλοντική αλλοίωση του ιστορικού χώρου» της ευρύτερης περιοχής.

Ο Σύλλογος σημειώνει ότι ανάλογη επιστολή είχε επιδοθεί τον περασμένο Απρίλη, χωρίς όμως να υπάρξει απάντηση από το ΥΠΠΟ, παρά τις περί του αντιθέτου «διαβεβαιώσεις». «Το αρμόδιο υπουργείο είναι αδιανόητο να αδιαφορεί και με τη στάση του να επιτρέπει έμμεσα τετελεσμένα αποτελέσματα ανυπολόγιστου πολιτιστικού κόστους και για τις επερχόμενες γενεές», υπογραμμίζεται στην επιστολή. «Αποτέλεσμα αυτής της πρακτικής είναι να έχουν ήδη αρχίσει οι οικοδομικές εργασίες για την ανέγερση της εννιαώροφης οικοδομής (γυάλινος πύργος της Βαβέλ) σαν να μην έχουν εισακουστεί η ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Αθηναίων (περί διακοπής των οικοδομικών εργασιών μέχρι την έκδοση ΠΔ) και οι εντονότατες διαμαρτυρίες του Συλλόγου μας, του Πολυτεχνείου, των Αρχαιολογικών Ινστιτούτων, του ICOMOS, της "Επιτροπής για την Παγκόσμια Πολιτιστική Κληρονομιά της ΟΥΝΕΣΚΟ"...» κ.ά.

Τέλος, ο Σύλλογος καλεί τον υπουργό, «έστω και την ύστατη αυτή στιγμή», να σταματήσει την οικοδόμηση του κτιρίου, ευελπιστώντας «ότι θα σταθείτε πλάι στην πολιτιστική και ιστορική κληρονομιά του λαού μας και όχι αλληλέγγυα στην οικονομική ολιγαρχία των πρόσκαιρων συμφερόντων»...

Περί μουσικής

Σειρά διαλέξεων για τη μουσική και τον πολιτισμό ξεκινά ο Νικηφόρος Ρώτας από την ερχόμενη Δευτέρα (8.30μ.μ.), στο θέατρο «Ελυζέ» (Νυμφαίου 12, Ιλίσια). Πρόκειται για τρίμηνους κύκλους διαλέξεων, με μουσικά παραδείγματα, που θα πραγματοποιούνται κάθε Δευτέρα, στον ίδιο χώρο. Ο πρώτος κύκλος έχει θέμα: «Η Μουσική από το χαύνο κτήνος στον πολίτη». Προεγγραφές στο ταμείο του θεάτρου, καθημερινά (10-1 και 6-9μ.μ.) και τηλεφωνικά τις ίδιες ώρες στο τηλέφωνο 010 7774311.

Εκτακτη συνέλευση εικαστικών

Σε έκτακτη Γενική Συνέλευση, τη Δευτέρα 14/10, καλούνται τα μέλη του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών, στις 6 το απόγευμα, στο Αμφιθέατρο του υπουργείου Πολιτισμού (Μπουμπουλίνας 20). Θέμα της συνέλευσης είναι η κατάργηση των τιμητικών συντάξεων - υποχρεωτική ένταξη στην αυτασφάλιση - ΤΕΒΕ.

Το ΔΣ του Επιμελητηρίου έχει αναγγείλει ενέργειες που θα δρομολογηθούν όταν το Σχέδιο Νόμου κατατεθεί στην Ολομέλεια της Βουλής προς ψήφιση. Η συζήτηση στη Βουλή έχει μετατεθεί μετά τις Δημοτικές Εκλογές για να αποφευχθεί ο δυσάρεστος πολιτικός αντίκτυπος. Η συμμετοχή όλων σ' αυτές τις κινητοποιήσεις είναι αποφασιστικής σημασίας. Η προσέλευση στη Γενική Συνέλευση είναι η έναρξη της κινητοποίησης, για να μην περάσει, άλλη μια φορά, η ένταξη των εικαστικών στο ΤΕΒΕ.

Αντικομμουνιστικό βραβείο

Στον Ούγγρο συγγραφέα, Ιμρε Κέρτετς, απονεμήθηκε το Νόμπελ Λογοτεχνίας, με το σκεπτικό, ότι μέσα από το έργο του «αναδεικνύει την εύθραυστη ατομική εμπειρία απέναντι στη βαρβαρική αυθαιρεσία της ιστορίας».

Η ζωή του Κέρτετς, όπως τουλάχιστον αναμεταδίδουν τα διεθνή πρακτορεία και αναπαράγει το ΑΠΕ -άκριτα ως συνήθως- «σημαδεύεται» από τον εγκλεισμό του στο Αουσβιτς... αλλά και από την «καταπίεση» της σοσιαλιστικής μεταπολεμικής Ουγγαρίας. Μάλιστα, το ΑΠΕ αναμεταδίδει τη ...«βαθιά φιλοσοφημένη» διαπίστωση του Γαλλικού Πρακτορείου, ότι «μετά τον πόλεμο, αναγκασμένος να δημιουργεί κάτω από το κομμουνιστικό καθεστώς της πατρίδας του, ο Κέρτετς μπορεί να πει κανείς ότι βίωσε άμεσα ορισμένα από τα μεγαλύτερα δεινά του 20ού αιώνα»! Και ότι «απολύθηκε το 1951, όταν η εφημερίδα στην οποία εργαζόταν υιοθέτησε τη γραμμή του κομμουνιστικού κόμματος»...

Επειδή την τελευταία δεκαετία έχουν πληθύνει οι βραβεύσεις (ή επιβραβεύσεις;) αντικομμουνιστών διανοουμένων, προκύπτει το εύλογο ερώτημα, αν αυτός ο αντικομμουνισμός αποτελεί ένα από τα κύρια, αν όχι το κύριο, κριτήριο -πλην των λογοτεχνικών- για την απονομή ενός βραβείου και μάλιστα του Νόμπελ. Δυστυχώς, το ερώτημα είναι μάλλον ρητορικό...

Το συγκρότημα «Ανοιχτή Θάλασσα» εμφανίζεται σήμερα (10.30 μ.μ.), στο «Αλάβαστρον» (Δαμάρεως 78, Παγκράτι), όπου αύριο οι «Amazonas» παρουσιάζουν ινδιάνικα τραγούδια των Ανδεων.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ