ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 12 Ιούνη 2008
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Χρώματα» πολιτισμού σε μέρες «ξηρασίας»

«Η Ορχήστρα των Χρωμάτων πρέπει να ζήσει, αξίζει να ζήσει. Είναι πολιτισμός, το αντίδοτο για τα σκουπίδια που μας πλημμυρίζουν». Τα παραπάνω λόγια του συνθέτη Θόδωρου Αντωνίου, προέδρου της Ενωσης Ελλήνων Μουσουργών, δίνουν το στίγμα της χτεσινής συνέντευξης Τύπου της Ορχήστρας, ενόψει της συναυλίας - αφιερώματος στον ιδρυτή της Μάνο Χατζιδάκι, (18/6, 9 μ.μ.), στο Μέγαρο Μουσικής. Η επετειακή συναυλία, λόγω των μεγάλων οικονομικών προβλημάτων της ορχήστρας - οι εργαζόμενοι είναι απλήρωτοι επί εξάμηνο - κινδύνευσε να ματαιωθεί. «Ομως δεν υποχωρήσαμε. Κάνουμε αυτό που θέλαμε για να τιμήσουμε τον Μ. Χατζιδάκι», ανέφερε ο καλλιτεχνικός διευθυντής της ορχήστρας, Γιώργος Κουρουπός, σημειώνοντας ότι «μετά το θόρυβο που δημιουργήθηκε, το ΥΠΠΟ δήλωσε πρόθεση να επιδοτήσει την ορχήστρα το 2008». Να κάνει δηλαδή ό,τι υποχρεούται από το νόμο. Οι μεγάλες, χρόνιες καθυστερήσεις στην επιχορήγηση έχουν επιφέρει δυσβάσταχτες καθυστερήσεις στους μισθούς και αδυναμία έγκαιρου καλλιτεχνικού προγραμματισμού, αλλά και πρόστιμα προς την ορχήστρα για οφειλές σε ΙΚΑ, τράπεζες κ.ά. Ενώ το κράτος είναι ο μεγάλος οφειλέτης, ο πρόεδρος του ΔΣ διώκεται δικαστικά για παλιό χρέος της ορχήστρας σε τράπεζα, μετά από δανεισμό της για πληρωμή ανελαστικών δαπανών! Οι δε μουσικοί της εξαιρετικής ορχήστρας, που «παίζει περισσότερα ελληνικά έργα απ' ό,τι όλες οι άλλες ορχήστρες μαζί», είναι αναμφίβολα οι κατεξοχήν χρηματοδότες της, καθώς απλήρωτοι κάνουν έργο, υπηρετούν οράματα. «Για μία ακόμα φορά, αφού εξαντλήθηκαν και τα τελευταία αποθέματα της αντοχής μας, έχοντας ξεπεράσει τα όρια της υπομονής, εξοργισμένοι με την αβελτηρία των κρατούντων, μάθαμε ότι το αυτονόητο - οι αμοιβές μας - θα αποδοθούν, έστω με εξάμηνη καθυστέρηση και πάλι τμηματικά», ανέφερε εκπρόσωπος των μουσικών, περιγράφοντας τη «ζοφερή καθημερινότητα» που βιώνουν οι εργαζόμενοι, αναμένοντας τα δεδουλευμένα «ως ελεημοσύνη προς αναξιοπαθούντες». Γνωρίζοντας «ότι θα επακολουθήσει ξανά μεγάλη περίοδος "ξηρασίας" και αγωνιώδους αναμονής», κάλεσε την κυβέρνηση «να εφαρμόσει το νόμο και να "περάσει" την ετήσια επιχορήγηση της Ορχήστρας στον τακτικό προϋπολογισμό του ΥΠΠΟ».

Την ανάγκη στήριξης της ορχήστρας υπογράμμισαν και εκπρόσωποι φορέων - συνεργατών της και φίλοι και συνοδοιπόροι της, τονίζοντας την ολοένα εντονότερη έλλειψη του Μ. Χατζιδάκι. Το πρόγραμμα της συναυλίας (18/6) περιλαμβάνει τα έργα: Μηνά Αλεξιάδη «Ragtime Concertino», στη μνήμη του Μάνου Χατζιδάκι, Leonard Bernstein «Συμφωνία Νο 2», με σολίστ τον Χαράλαμπο Αγγελόπουλο (πιάνο) και Μάνου Χατζιδάκι «Blue», με σολίστ τον κιθαρίστα Γιώργο Μουλουδάκη.

Για το αρχαίο θέατρο Δωδώνης

Κινητοποίηση, διεκδικώντας την άμεση επαναλειτουργία του αρχαίου θεάτρου Δωδώνης, πραγματοποίησαν προχτές κάτοικοι του Δήμου Δωδώνης έξω από το Αρχαιολογικό Μουσείο Ιωαννίνων. Απαίτησαν την άμεση έναρξη εργασιών συντήρησης και αναστύλωσης, που κωλυσιεργούν χρόνια τώρα εξαιτίας και της απουσίας κονδυλίων, με αποτέλεσμα ένα από τα εναπομείναντα και ιδιαίτερης πολιτιστικής αξίας και κληρονομιάς μνημείο να ερημώνει. Κατάσταση που αποτυπώνει με τον πλέον χαρακτηριστικό τρόπο τις συνέπειες από την πολιτική απαξίωσης και υποβάθμισης της πλούσιας πολιτιστικής κληρονομιάς, της υποχρηματοδότησης και της μη λήψης άμεσων και ουσιαστικά μέτρων συντήρησης και ανάδειξης ιστορικών μνημείων, όπως είναι το αρχαίο θέατρο της Δωδώνης, που εδώ και δέκα χρόνια δε λειτουργεί.

Στην προχτεσινή του συνεδρίαση το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο απέρριψε ομόφωνα το αίτημα του δήμου για πραγματοποίηση πολιτιστικών εκδηλώσεων στο αρχαίο θέατρο λόγω της κατάστασής του. Γι' αυτήν την κατάσταση όμως ευθύνεται το ΥΠΠΟ. Ενώ το Δεκέμβρη του 2004 το ΥΠΠΟ «πανηγύριζε» ότι η αναστύλωση του αρχαίου θεάτρου Δωδώνης «έχει μπει σε καλό δρόμο», το Μάρτη του 2006, το ΚΑΣ διαπίστωνε, ότι το μνημείο μετατρέπεται σε... χαλίκια! Συγκεκριμένα, συζητώντας την προμελέτη για τη στερέωση και αποκατάσταση του θεάτρου, διαπιστώθηκε ότι το μάρμαρο έχει εξελικτική φθορά, ενώ οι ρωγμές εντείνουν τα σπασίματα, τα οποία, στην κερκίδα α΄ π.χ. θα φτάσουν το 20% τα επόμενα χρόνια. Επιπλέον, το 70% των λίθων θα μετατραπούν σε χαλίκι μέσα στην επόμενη 20ετία. Το κωμικοτραγικό της υπόθεσης είναι ότι το ΥΠΠΟ θεωρούσε το έργο ως «προτεραιότητά» του...

«Εφυγε» ο Τσινγκίζ Αϊτμάτοφ

«Εφυγε» (10/6) ένας από τους σημαντικότερους συγγραφείς της μεταπολεμικής σοβιετικής λογοτεχνίας, διεθνώς γνωστός, ο 80χρονος Τσινγκίζ Αϊτμάτοφ. Σύμφωνα με τα ρωσικά ειδησεογραφικά πρακτορεία, απεβίωσε σε νοσοκομείο της Γερμανίας, όπου εισήχθη στις 19/5 λόγω ασθένειας των πνευμόνων.

Ο Αϊτμάτοφ γεννήθηκε (12/12/1928) στο χωριό Σεκέρ της Κιργιζίας (τότε αυτόνομη Σοβιετική Σοσιαλιστική Δημοκρατία). Εκανε σπουδές σχετικές με τη γεωργία και κτηνοτροφία. Το 1952 άρχισε να δημοσιεύει διηγήματα στα κιργιζιανά. Δραστηριότητα, που συνέχισε παράλληλα με την επαγγελματική του ενασχόληση στη γεωργία και κτηνοτροφία. Το 1956 έγινε δεκτός στα ανώτερα λογοτεχνικά μαθήματα στη Μόσχα, ολοκληρώνοντάς τα το 1958. Την ίδια χρονιά, το περιοδικό «Οχτώβρης» δημοσιεύει το διήγημα «Πρόσωπο με πρόσωπο», σε μετάφραση από τα κιργιζιανά και εκδόθηκε η νουβέλα «Τζαμίλια», με την οποία γίνεται διεθνώς γνωστός. Χαρακτηριστική για την υποδοχή της νουβέλας από την παγκόσμια προοδευτική κριτική, είναι η εκτίμηση του Λουί Αραγκόν ότι η «Τζαμίλια» είναι «η ωραιότερη ερωτική ιστορία του κόσμου».

Ακολούθησαν αριστουργήματα, με αλλεπάλληλες εκδόσεις εντός και εκτός ΕΣΣΔ: «Ο πρώτος δάσκαλος» (έγινε ταινία από τον Αντρέι Κοντσαλόφσκι), «Αντίο Γκιουλσαρί», «Το χωράφι της μάνας», «Μια μέρα και ένας αιώνας», «Το ικρίωμα», «Το μάτι της καμήλας» κ.ά.

Απέσπασε τρία Κρατικά Βραβεία της ΕΣΣΔ (1968, 1977, 1983), Βραβείο Λένιν (1963), Ηρωας Σοσιαλιστικής Εργασίας (1978) και Λαϊκός Συγγραφέας της Κιργιζίας. Διατέλεσε βουλευτής του Ανώτατου Σοβιέτ της ΕΣΣΔ, μέλος της ΚΕ του ΚΚ Κιργιζίας, στέλεχος σε πληθώρα συλλόγων και συντακτικών επιτροπών περιοδικών. Από το 1994 και μέχρι τον περασμένο Μάρτη διατέλεσε πρέσβης της Κιργιζίας, σε διάφορες χώρες.

ΕΓΝΑΤΙΑ
Πλούσιες αρχαίες ταφές

Παράσταση άθλου του Ηρακλή σε άρμα που βρέθηκε στο Λιθοχώρι Καβάλας
Παράσταση άθλου του Ηρακλή σε άρμα που βρέθηκε στο Λιθοχώρι Καβάλας
Εξακολουθεί να εντυπωσιάζει ο πλούτος των αρχαιολογικών ευρημάτων από τις σωστικές ανασκαφές για την κατασκευή της Εγνατίας Οδού. Αυτή τη φορά, στο πλαίσιο της κατασκευής του αριστερού παράδρομου της Εγνατίας, στο Λιθοχώρι της Καβάλας, αποκαλύφθηκαν 16 σκελετοί αλόγων, δύο ανθρώπινοι σκελετοί, και δύο άμαξες με τα ζεύγη των αλόγων. Η μία φέρει χάλκινες παραστάσεις με άθλους του Ηρακλή. Βρέθηκαν επίσης πολλά κτερίσματα, μεταξύ αυτών οικοσκευή και όπλα.

Τα εντυπωσιακά ευρήματα αποκαλύφθηκαν σε τμήμα ρωμαϊκού νεκροταφείου, μέρος του οποίου καταλαμβάνει ήδη ο δρόμος. Ωστόσο, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο υιοθέτησε την πρόταση της αρμόδιας Εφορείας για δημιουργία οργανωμένου αρχαιολογικού χώρου, με την αντικατάσταση του υπάρχοντος πρόχειρου στεγάστρου, δημιουργία μονοπατιών με εποπτικό υλικό, κλπ.

Στον ίδιο χώρο αποκαλύφθηκαν ρωμαϊκή αγροικία και τάφοι. Ωστόσο, το περίπτερο της αγροικίας καταστράφηκε, είτε λόγω της διάνοιξης αγροτικού δρόμου είτε λόγω των εργασιών για την Εγνατία. Αυτό η εισήγηση δεν το ξεκαθάρισε, αλλά το γεγονός ότι η καταστροφή είναι σύγχρονη αποτελεί σίγουρα πρόβλημα.

Θυμίζουμε ότι πριν πέντε χρόνια, πάλι στην Εγνατία, αλλά τότε σε ταφικό τύμβο του χωριού Μικρή Δοξιπάρα, του Δήμου Κυπρίνου, αποκαλύφθηκαν και άλλες τετράτροχες άμαξες με πλούσια διακόσμηση και οι σκελετοί των αλόγων τους.

Βιβλιοπαρουσίαση

Η «Σύγχρονη Εποχή», στις 17/6 (7 μ.μ.), στο βιβλιοπωλείο της (Μαυροκορδάτου 3, τηλ. 210-3829835), θα παρουσιάσει το βιβλίο της Ανθής Γουρουντή «Η σφαγή των νηπίων ονείρων». Για το βιβλίο θα μιλήσουν η Ευρυδίκη Παπάζογλου (φιλόλογος, ψυχολόγος) και η Ιωάννα Κυριακίδου (φιλόλογος). Θα διαβάσει η Ζωή Σαρίδου (χορογράφος).

Ενα δέντρο που μεγάλωνε για δεκαετίες, αλλά κάηκε σε λίγες ώρες, ήρθε στην Αθήνα και φιλοξενείται (έως 27/7) έξω από το Μουσείο Μπενάκη (Πειραιώς 138). Η πρόσκληση έγινε από την ομάδα χορού «RootlessRoot», θεωρώντας ότι «η πραγματική επαφή με ένα δέντρο που έχει καεί, η υφή και η μυρωδιά του, μας αγγίζει περισσότερο από οποιαδήποτε εικόνα στην οθόνη, και μας προτρέπει να βγούμε από την αδιαφορία μας». Υλοποίηση: Josef Frucek, Λίντα Καπετανέα, Δημήτρης Νασιάκος. Βίντεο: Χριστόδουλος Χριστοδούλου. Ηχητική εγκατάσταση: Βασίλης Ματζούκης, Μάρθα Φριντζήλα.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ