ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 12 Σεπτέμβρη 2007
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΛΕΝΙΝΓΚΡΑΝΤ
Διεθνείς πιέσεις για την «Γκάζπρομ Σίτι»

Αποψη του Λένινγκραντ: Σε ένα αρχιτεκτονικό τοπίο όπως αυτό θα «φυτευτεί» ο ουρανοξύστης
Αποψη του Λένινγκραντ: Σε ένα αρχιτεκτονικό τοπίο όπως αυτό θα «φυτευτεί» ο ουρανοξύστης
Με την απάλειψη του Λένινγκραντ (σημερινή Αγ. Πετρούπολη) από τον κατάλογο των μνημείων παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς απειλεί η ΟΥΝΕΣΚΟ τη Ρωσία, αν υλοποιηθεί το σχέδιο του ρωσικού ενεργειακού μονοπωλίου «Γκάζπρομ» για κατασκευή ενός ουρανοξύστη 400 μέτρων, ακριβώς στην «καρδιά» του ιστορικού κέντρου της πόλης!

Θυμίζουμε ότι το εν λόγω σχέδιο προκάλεσε κύμα αντιδράσεων στη Ρωσία, ενώ ήδη άρχισαν και διαδηλώσεις διαμαρτυρίας. Ο «πύργος» (νέα έδρα του μονοπωλίου) θα καταστρέψει ουσιαστικά τη μορφή του Λένινγκραντ, η οποία παρέμεινε αλώβητη επί τρεις αιώνες. Είναι χαρακτηριστικό ότι στην περιοχή του μοναστηριού Σμόλνι, όπου χωροθετείται το τερατούργημα, το ανώτατο πολεοδομικό όριο για τα κτίρια είναι τα 48 μέτρα.

Κατά της καταστροφικής κατασκευής τάχθηκαν επιστημονικοί φορείς, όπως η ρωσική Ενωση Αρχιτεκτόνων, προσωπικότητες και κάτοικοι της πόλης, ενώ υπέρ είναι η - γνωστή από το ξεπούλημα της πολιτιστικής κληρονομιάς του Λένινγκραντ - κυβερνήτης της περιοχής, Ματβιένκο, και βέβαια οι εκπρόσωποι του μονοπωλίου. Μάλιστα, η ίδια η πόλη θα πληρώσει για την καταστροφή της! Τα 60 δισ. ρούβλια (2,2 δισ. δολάρια) που θα στοιχίσει η κατασκευή, θα δοθούν με μορφή «επιχορήγησης» στην εταιρεία, από τον προϋπολογισμό της πόλης, επιστρέφοντας, ουσιαστικά, το μισό ποσό των φόρων που θα πληρώσει η εταιρεία για τη μεταφορά της από το Ομσκ στην Αγία Πετρούπολη!

Τον περασμένο Ιούνη η απειλή κατά της πόλης από τον ουρανοξύστη εντάχθηκε και στον κατάλογο του Παγκόσμιου Ταμείου Μνημείων, με τα 100 παγκόσμια αντικείμενα πολιτιστικής κληρονομιάς που απειλούνται με καταστροφή.

Αυτή η χωροθέτηση καταπατά κάθε άρθρο προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς σε διεθνές και εθνικό επίπεδο, ενώ θα αποτελέσει και τη ...γιγαντιαία «ταφόπλακα» της «Βενετίας του Βορρά», της πόλης που χαρακτηρίστηκε «Ηρωας» λόγω της γνωστής πολιορκίας κατά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο και της πόλης της Οχτωβριανής Σοσιαλιστικής Επανάστασης.

Το Λένινγκραντ εντάχθηκε στον κατάλογο της ΟΥΝΕΣΚΟ επί ΕΣΣΔ (1990) και η απόφαση για απένταξή του θα ληφθεί, αν δεν αλλάξουν τα πράγματα, στην 32η Σύνοδο της ΟΥΝΕΣΚΟ το 2008 στο Κεμπέκ (Καναδάς). Ο αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για τον ουρανοξύστη ολοκληρώθηκε το 2006, με νικητή το βρετανικό αρχιτεκτονικό γραφείο «RMJM London Limited».

Σημειώνουμε ότι υπάρχει και η πιθανότητα διεθνείς οργανισμοί, όπως η ΟΥΝΕΣΚΟ, να ξεσηκώθηκαν κατά της «Γκάζπρομ» και για μη «πολιτιστικούς» λόγους, αφού η εταιρεία είναι από τους ισχυρότερους ενεργειακούς «παίχτες» παγκοσμίως και τέτοια γεγονότα είναι αξιοποιήσιμα στο πλαίσιο του ενδοϊμπεριαλιστικού ανταγωνισμού. Αλλωστε, ούτε η ΟΥΝΕΣΚΟ, ούτε άλλος σχετικός οργανισμός έχει ξεσηκωθεί για το ξεπούλημα των αρχιτεκτονικών μνημείων του Λένινγκραντ στο κεφάλαιο. Αυτό, βέβαια, δεν αποτελεί άλλοθι για την αρχιτεκτονική καταστροφή του Λένινγκραντ.

«Χρωστήρας» γυναικών

Εργο της Αννας Μαρίας Τσακάλη
Εργο της Αννας Μαρίας Τσακάλη
Με κεντρικό θεματικό άξονα τα λουλούδια, η Αννα Μαρία Τσακάλη παρουσιάζει (4/10 - 3/11) την εικαστική της δημιουργία, στις «Kalfayan Galleries» (Χάρητος 11).

Οπως χαρακτηριστικά σημειώνεται, «σκοπός της ζωγράφου δεν είναι η πιστή ρεαλιστική απεικόνιση του θέματος, ούτε η στείρα απόδοση της ομορφιάς των λουλουδιών. Αντιθέτως, αυτό το φαινομενικά "ακίνδυνο" θέμα γίνεται στους πίνακες της Τσακάλη σύμβολο υπαρξιακού προβληματισμού... Τα έργα της αποτελούν ένα παιχνίδι ανάμεσα στο κενό και το γεμάτο, το χάος και τη φόρμα, αυτό που λέγεται και αυτό που δε λέγεται, το φως και το σκοτάδι, καθώς η ζωγράφος επιζητά να συλλάβει το ρόλο της ομορφιάς ως αντίδοτο στις αντίξοες συνθήκες της καθημερινότητας».

Εγκαινιάζεται στις 27/9 στην αίθουσα τέχνης «Αστρολάβος - Δεξαμενή» (Ξανθίππου 11) έκθεση ζωγραφικής της Σταματίνας Ντούτσουλη με τίτλο «Νύκτα Κυνόεσσα» (μεσαίο επίπεδο) και η έκθεση κατασκευών της Μαρίνας Μαραβελάκη με τίτλο «Good morning Athens» (κάτω επίπεδο). Η Στ. Ντούτσουλη παρουσιάζει έργα μεγάλων, κυρίως, διαστάσεων σε χαρτί. Με τα έντονα κίτρινα και κόκκινα χρώματα που κατακλύζουν το φόντο των συνθέσεων και το αιχμηρό σχέδιο με σινική μελάνη, η καλλιτέχνις δημιουργεί εικόνες ονειρικές με περίεργα τερατόμορφα όντα ή έντονα εξπρεσιονιστικές μορφές. Η Μ. Μαραβελάκη παρουσιάζει έργα - κατασκευές μεγάλων διαστάσεων, μεικτής τεχνικής, με βάση το επεξεργασμένο, επιζωγραφισμένο ξύλο και τον πολυεστέρα. Βασικός θεματογραφικός άξονας της νέας αυτής ατομικής έκθεσης, η πόλη και τα τοπία πόλεων. Διάρκεια εκθέσεων έως 20/10.

Δράση συνθετών - στιχουργών

«Πολιτιστική Δράση - ΕΜΣΕ» ονομάζεται η μη κερδοσκοπική εταιρεία, που δημιούργησε η Ενωση Μουσικοσυνθετών - Στιχουργών Ελλάδος, προκειμένου να καλύψει πολιτιστικές ανάγκες των μελών της. Θα αναλαμβάνει την οργάνωση των χειμερινών παραστάσεων, των καλοκαιρινών συναυλιών, κυρίως την πανελλαδική διανομή των ανεξάρτητων δισκογραφικών παραγωγών των μελών της και την παραγωγή επιλεγμένων δισκογραφικών έργων. Με τις δραστηριότητες αυτές, η «Πολιτιστική Δράση» αποσκοπεί να καλύψει το υπάρχον κενό στον τομέα των ζωντανών εμφανίσεων και της δισκογραφίας για τους δημιουργούς, ιδιαίτερα τους νέους. Η πρώτη εμφάνισή της έγινε στη Διεθνή Εκθεση Θεσσαλονίκης, με περίπτερό της (κτίριο 2), με δίσκους και βιβλία των μελών της.

Η Τακτική Γενική Συνέλευση της ΕΜΣΕ θα γίνει στις 27/9 (7μ.μ.), στην Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών (Τοσίτσα 11, Εξάρχεια).

ΑΤΙΤΛΟ

Μέχρι τις 30/9 θα διαρκέσει το θεματικό εικαστικό αφιέρωμα στο γνωστό Γάλλο ζωγράφο Αντρέ Μασόν, που παρουσιάζει, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στην Ανδρο. Τα 85 έργα της έκθεσης «Ο Αντρέ Μασόν και η αρχαία Ελλάδα», αποδίδουν με τρόπο ανάγλυφο την επιρροή που άσκησαν οι αρχαίοι μύθοι στην έμπνευση και τις θεματικές του σουρεαλιστή ζωγράφου.

«Νέμεσις» Σεπτεμβρίου

«Πάνω στα καμένα-κορμιά, ψυχές, σπίτια, όνειρα, περπατάμε για να φτάσουμε στην 16η Σεπτεμβρίου. Ηλπιζε κανείς ότι θα εξέλειπαν οι φαμφάρες, οι προεκλογικές φιέστες, τα λόγια τα μεγάλα, τα πολιτικάντικα. Κι όμως, αυτοί βρήκαν κουράγιο να "χτίσουν" τα προεκλογικά "γιαπιά" τους στο Σύνταγμα, στο Κολωνάκι, στους κεντρικούς δρόμους της Αθήνας και της περιφέρειας. Αυτοί δε χάνουν χρόνο. Ούτε χρήμα. Ούτε ανθρώπους. Κι αν χάνουν αξιοπρέπεια - σε όποιον από αυτούς τους έχει απομείνει τέτοια - κάπως θα βρουν να την εξαγοράσουν».

Τα παραπάνω αποδεικνύει η «Νέμεσις» με το νέο τεύχος της (Σεπτεμβρίου). Στην ύλη του, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνεται αποκλειστικό θέμα για την Κύπρο και τα νέα στρατηγικά δεδομένα στην Ανατολική Μεσόγειο. Ερευνα για το φετινό ολοκαύτωμα σε Ελλάδα και Ευρώπη και τους περιβαλλοντικούς μετανάστες που προκάλεσε. Θέματα για τα ενεργειακά σχέδια του νεοτσάρου Πούτιν, τη διά βίου εκπαίδευση, τα προβλήματα της μονογονεϊκής οικογένειας και τη ρατσιστική-αντικομμουνιστική θεωρία των ναζί περί καπνίσματος.

«Αλλοι Τόποι», τιτλοφορείται η έκθεση που παρουσιάζεται (έως 11/10) στο κτίριο Παλαιών Ψυγείων, στο Λιμάνι Θεσσαλονίκης, που εντάσσεται στην 1η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, με τίτλο «Ετεροτοπίες», και διοργανώνει το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Η έκθεση πραγματοποιείται σε επιμέλεια του αρχιτέκτονα, καθηγητή στο ΑΠΘ, Απόστολου Καλφόπουλου. Στο πρόγραμμα εντάσσεται και το δρώμενο «Περί συμποσιασμού» (20, 21/9).

Μαθήματα κεραμικής για ενήλικες, θα πραγματοποιηθούν από τον Οκτώβρη, στο Μουσείο Νεότερης Κεραμεικής (Μελιδώνη 4 - 6, Κεραμεικός). Απευθύνονται σε αρχάριους, αλλά και προχωρημένους και υποστηρίζονται με προβολές ταινιών σχετικά με τη νεότερη κεραμική και επισκέψεις - ξεναγήσεις σε μουσεία. Παράλληλα, στον ίδιο χώρο θα λειτουργήσει τρίμηνο εργαστήρι κεραμικής για παιδιά ηλικίας 7-12 ετών. Πληροφορίες, δηλώσεις συμμετοχής: 210.3318.491-6.

«Ιστορικά αποκτήματα κλασικής γλυπτικής στο Μουσείο Ερμιτάζ» είναι το θέμα της διάλεξης που θα δώσει σήμερα (8μμ) στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, ο επιμελητής κλασικών και ρωμαϊκών αρχαιοτήτων στο «Ερμιτάζ», Αλεξάντερ Β. Κρούγκλοφ. Ο Κρούγκλοφ σπούδασε ζωγραφική, γλυπτική, αρχιτεκτονική στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Πετρούπολης. Είναι διδάκτωρ της Ιστορίας της Τέχνης. Επιμελήθηκε δύο μεγάλες αρχαιολογικές εκθέσεις («Πούσκιν και κλασικές αρχαιότητες», «Οράτιος και ρωμαϊκή Τέχνη») και είχε την εποπτεία των ευρημάτων κατά τις αρχαιολογικές αποστολές στο Νυμφαίο της Κριμαίας.

Τους αριστοφανικούς «Ιππής» θα παρουσιάσει (13/9, 9μμ) στο Κηποθέατρο Παπάγου, το ΔΗΠΕΘΕ Ρούμελης. Μετάφραση Κ.Χ. Μύρη, σκηνοθεσία Γιώργου Αρμένη, σκηνικά Λαλούλας Χρυσικοπούλου, κοστούμια Ελένης Δουνδουλάκη, μουσική Διονύση Τσακνή, χορογραφίες Ελενας Γεροδήμου, μουσική διδασκαλία Απόστολου Ψυχράμη. Παίζουν: Γιώργος Αρμένης, Πάνος Σκουρολιάκος, Κώστας Φλωκατούλας, Παντελής Παπαδόπουλος, Περικλής Καρακωνσταντόγλου, Χάρης Αγγέλου, Γιάννης Αδρίμη, Στέλιος Ανδρονίκου, Στράτος Κανιαμό, Γιάννης Πλιάκης, Πασχάλης Καρατζάς, Ανδρέας Κωνσταντινίδης, Ευθύμιος Μπαλαγιάννης, Γιώργος Μπούγος, Θανάσης Μπριάνας, Θανάσης Πετρόπουλος, Γιώργος Πισπίνης, Ιωσήφ Ιωσηφίδης, Αγγελος Τριανταφύλλου, Γιώργος Χουλιάρας.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ