ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 14 Μάη 2010
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ
Το συρρικνώνει η αντιλαϊκή κυβερνητική πολιτική

Τις δυσκολότερες μέρες της τελευταίας 20ετίας - μετά την αλλαγή του θεσμικού πλαισίου - περνά το Εθνικό Θέατρο. Το πρώτο κρατικό θέατρο κινδυνεύει από τις κυβερνητικές επιλογές, την περικοπή των επιχορηγήσεων και την εμπορευματοποίηση του πολιτισμού. Με εντολή του υπουργού Πολιτισμού - Τουρισμού για μεγάλο ψαλίδι στον προϋπολογισμό του Εθνικού Θεάτρου - όπερ εγένετο - η πλειοψηφία του ΔΣ του Εθνικού αποφάσισε χτες, την αναστολή λειτουργίας του «ΡΕΞ» (και μη ανανέωση της μίσθωσης του ενοικιαζόμενου «Σύγχρονου Θεάτρου» που χρησιμοποίησε μέχρι φέτος).

Το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών καταδικάζει την απόφαση της πλειοψηφίας του ΔΣ, θεωρώντας πως πρόκειται για απόφαση συρρίκνωσης του καλλιτεχνικού έργου του Εθνικού Θεάτρου, που «γίνεται κατ' εντολή του υπουργού, ώστε να υλοποιηθεί και στο Εθνικό Θέατρο η πολιτική της μείωσης των κοινωνικών δαπανών και της επέλασης στο λαϊκό εισόδημα. Βάσει αυτής της αντίληψης προτάθηκε από τον καλλιτεχνικό διευθυντή ο νέος προϋπολογισμός (σ.σ. 9 εκατ. ευρώ αντί 14 εκατ., πέρσι), που οδηγεί το Εθνικό στα πρόθυρα χρεοκοπίας» προϋπολογισμό που ενέκρινε η πλειοψηφία του ΔΣ.

Το ΣΕΗ, διά του εκπροσώπου του στο ΔΣ, διαχώρισε τη θέση του από τις αποφάσεις του ΔΣ και κατήγγειλε τον εξαιρετικά μειωμένο προϋπολογισμό και το κλείσιμο του «ΡΕΞ», που θα οδηγήσει σε μεγάλες απολύσεις προσωπικού, άνοδο της ανεργίας όλων των κλάδων που σχετίζονται με το θέατρο και που θα χρησιμοποιηθεί σαν «όχημα» για τη διάλυση των Συλλογικών Συμβάσεων των καλλιτεχνών και των άλλων εργαζόμενων στο Εθνικό.

«Η μεγάλη μείωση της αιτούμενης από το Εθνικό Θέατρο επιχορήγησης» - σημειώνει ανακοίνωση του ΣΕΗ - «διευκολύνει τη σταδιακή απόσυρση του κράτους από τη χρηματοδότηση των κρατικών σκηνών και θα οδηγήσει το Εθνικό σε τεράστια ελλείμματα, τα οποία θα κληθεί να αντιμετωπίσει με εξωτερικό δανεισμό ώστε να καλύψει τις λειτουργικές του ανάγκες. Αυτή η προοπτική θέτει σε άμεσο κίνδυνο τη θεσμική λειτουργία του Εθνικού Θεάτρου, καθώς θα σημάνει την εξάρτησή του από τράπεζες και ιδιωτικούς φορείς και θα το στρέψει στην εμπορευματοποίηση των δραστηριοτήτων του, ανοίγοντας το δρόμο για την ιδιωτικοποίησή του».

«Αυτός ακριβώς ο κίνδυνος έγινε ορατός μετά την παράτυπη απόφαση του ΔΣ για παραχώρηση της παράστασης "Τρίτο στεφάνι" στην Εταιρεία Ελληνική Θεαμάτων» και με το μεγαλύτερο ποσοστό. «Απόφαση που ακυρώθηκε μετά τις ενέργειές μας στο ΔΣ του Εθνικού. Προκειμένου να νομιμοποιηθεί η απόφαση αναστολής της λειτουργίας του "ΡΕΞ", χαρακτηρίστηκε ακατάλληλο και επικίνδυνο βάσει μιας απλής έκθεσης συντήρησης του εξοπλισμού του. Παρά το αποτέλεσμα ελέγχου που πραγματοποίησαν αρμόδιες υπηρεσίες του κράτους, που απέρριψε το χαρακτηρισμό του κτιρίου ως επικίνδυνου και απογύμνωσε την επιχειρηματολογία υπέρ του κλεισίματός του, η πλειοψηφία του ΔΣ επισφράγισε το κλείσιμό του με την αιτιολογία ότι το Εθνικό Θέατρο δεν μπορεί να αναλάβει αυτή την περίοδο το οικονομικό βάρος που συνεπάγεται η λειτουργία του».

Το ΣΕΗ χαρακτηρίζει «ανεξήγητη την πρόθεση ολικής ανακαίνισης του "ΡΕΞ", την οποία δρομολογεί ο καλλιτεχνικός διευθυντής, παρακάμπτοντας το ΔΣ του Εθνικού» και τέλος επισημαίνει ότι «αδυνατεί να κατανοήσει τη στάση του εκπροσώπου της Εταιρείας Ελλήνων Θεατρικών Συγγραφέων, ο οποίος ψηφίζει να κλείσει μια κεντρική κρατική σκηνή».

Να σημειώσουμε ότι χτες το απόγευμα ο υπουργός Πολιτισμού συναντήθηκε με τον Γιάννη Χουβαρδά και ανανέωσε τη θητεία του ως καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου, επιβάλλοντας ταυτόχρονα και νέα περικοπή του υποβληθέντα προϋπολογισμού του ΕΘ, κατά 900.000 ευρώ (αντί 9 εκατ. ευρώ 8.100.000 ευρώ).

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΩΝ
«Ισορροπίες» παρά τα οξυνόμενα προβλήματα

Με «ήπιο», παρά τις περιστάσεις, «προφίλ» εμφανίστηκε η διοίκηση του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου, με θέμα τα διαχρονικά προβλήματα του κλάδου και της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας.

Αν και τα προβλήματα τέθηκαν για πολλοστή φορά, αυτό που προκύπτει είναι μια «μοιρολατρική» αποδοχή της κατάστασης και υποβίβαση των διεκδικήσεων στα «άμεσα», παρότι η κυβέρνηση έχει καταστήσει σαφή την αγοραία «πολιτιστική» πολιτικής της.

Η διοίκηση του ΣΕΑ ικανοποιήθηκε με την προφορική «διαβεβαίωση» της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΠΟ-Τ ότι οι αρχαιολόγοι, οι μηχανικοί και οι συντηρητές θα εξαιρεθούν από το 24μηνο του Προεδρικού Διατάγματος Παυλόπουλου (σ.σ. πέραν αυτού ο εργαζόμενος απολύεται, χωρίς δικαίωμα επαναπρόσληψης στην υπηρεσία του). Στο ζήτημα των συμβασιούχων, ο ΣΕΑ άσκησε «κριτική» μόνο επειδή άργησαν να γίνουν οι εποχικές προσλήψεις, παρότι συνεχίζεται απρόσκοπτα η εργασιακή ομηρία στο ΥΠΠΟ.

Ο ΣΕΑ είναι ικανοποιημένος με το ΥΠΠΟ-Τ και για το ΕΣΠΑ, που «τρέχει» εκατοντάδες μελέτες έργων. Το μόνο που ζητά είναι επιτάχυνση των διαδικασιών.

Ακόμη και για το σχέδιο «Καλλικράτης», ο ΣΕΑ θεωρεί πως δεν αγγίζει την Αρχαιολογική Υπηρεσία, παρά μόνο ότι δεν πρέπει να ασχολούνται μη εξειδικευμένοι με την πολιτιστική κληρονομιά. Κι όμως, στην παράγραφο 30 του σχεδίου «Καλλικράτης» προβλέπεται ότι στις «περιφερειακές αυτοδιοικήσεις «μεταφέρονται» μια σειρά αρμοδιοτήτων από την «κεντρική» διοίκηση, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται ο τουρισμός, η εκπαίδευση, ο πολιτισμός και ο αθλητισμός. Και μάλιστα με τον αγοραίο προσανατολισμό που έχει όλο το σχέδιο.

Τα υπαρκτά και σοβαρά προβλήματα που έθεσε ο ΣΕΑ (άθλιοι μισθοί που περικόπηκαν περισσότερο, δυσλειτουργία του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων, απλήρωτα οδοιπορικά, κίνδυνος να παγώσουν τα πάντα στην Αρχαιολογική Υπηρεσία επειδή οι ώρες των οδοιπορικών στο δημόσιο έπεσαν στο μισό ετήσιο επιτρεπτό όριο, μισθολογική ανισοτιμία στο εσωτερικό της υπηρεσίας κ.ά.) θα οξύνονται συνεχώς. Γιατί είναι «παρελκόμενα» της αντιδραστικής και επικίνδυνης πολιτικής του αστικού κράτους και στον πολιτισμό. Το πρόβλημα είναι πολιτικό. Απτεται του γενικότερου προσανατολισμού του κεφαλαίου στον πολιτισμό, που τον θεωρεί, επισήμως, εμπόρευμα σε επίπεδο ΕΕ.

Βραβεία του «Διαβάζω»

Στις 10/5, στο Μουσείο Μπενάκη, το μηνιαίο περιοδικό «Διαβάζω» απένειμε τα παρακάτω (φετινά) λογοτεχνικά βραβεία του:

Βραβείο Προσφοράς στο Βιβλίο στην εκδότρια Μαρίνα Καραϊτίδη («Εστία»). Βραβείο Εικονογραφημένου Παιδικού Βιβλίου στους Χρήστο Μπουλιώτη (κείμενο) και Φωτεινή Στεφανίδη (εικονογράφηση) για το βιβλίο «Η σκυλίσια ζωή του γάτου Τζον Αφεντούλη». Βραβείο Λογοτεχνικού Βιβλίου για μεγάλα παιδιά στον Βασίλη Παπαθεοδώρου («Στη διαπασών»). Βραβείο Ποίησης στον Χάρη Βλαβιανό («Διακοπές στην πραγματικότητα: Ποιήματα, σχεδιάσματα, μεταγραφές». Βραβείο Λογοτεχνικού Δοκιμίου - Μελέτης στον Γιάννη Κιουρτσάκη («Ενας χωρικός στη Νέα Υόρκη»). Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Συγγραφέα στην Κάλλια Παπαδάκη («Ο ήχος του ακάλυπτου: Εξι κοινόχρηστες ιστορίες»). Βραβείο Διηγήματος- Νουβέλας, στον Ηλία Χ. Παπαδημητρακόπουλο («Ο θησαυρός των αηδονιών και άλλα διηγήματα»). Βραβείο Μυθιστορήματος στον Βασίλη Γκουρογιάννη («Κόκκινο στην Πράσινη Γραμμή»).

Επίκεντρο ο άνθρωπος

Με τις φωτογραφίες του, αποτύπωσε τη γενέτειρά του και τους κατοίκους της στο δεύτερο μισό του 20ού αιώνα, κλείνοντας «μαγικά» στη μηχανή του την ψυχή της. Αναφερόμαστε στον αρμενικής καταγωγής Τούρκο φωτογράφο, Αρά Γκιουλέρ, το σημαντικότερο ζώντα εκπρόσωπο της ρεαλιστικής φωτογραφίας στην Τουρκία. Μέχρι τις 25/7 στο Μουσείο Μπενάκη (Πειραιώς 138), εκτίθενται 90 ασπρόμαυρες φωτογραφίες του. Οπως αναφέρθηκε σε συνέντευξη Τύπου «στις φωτογραφίες του, τρούλοι και μιναρέδες διαγράφονται σε σκοτεινούς ορίζοντες, και μαζί με τη θάλασσα, γέφυρες, αποβάθρες, πολύπλοκα δρομάκια, κεντρικές αρτηρίες, πλαισιώνουν το κύριο θέμα του: τους ανθρώπους που μοχθούν, προσεύχονται, διασκεδάζουν, ξαποσταίνουν. Ψαράδες τα χαράματα επιστρέφουν στο λιμάνι, βαρκάρηδες περιμένουν επιβάτες για να διασχίσουν τον Κεράτιο Κόλπο, αχθοφόροι κουβαλούν βαριά φορτία, άνδρες ξεκουράζονται σε καφενεία, γυναίκες μπροστά σε ετοιμόρροπα, ξύλινα περίτεχνα σπίτια, παιδιά παίζουν σε υγρά καλντερίμια στις "πίσω συνοικίες" ή ανάμεσα σε οθωμανικούς τάφους». Την έκθεση συνοδεύει το βιβλίο του Αρά Γκιουλέρ «Στην Πόλη», με πρόλογο του Ορχάν Παμούκ.

Μία ακόμη συναυλία «Δίπλα στο ποτάμι» (Λ. Κατσώνη 189, Αγ. Ανάργυροι, 210 2610444) δίνει ο Μίλτος Πασχαλίδης στις 15/5, μετά τις τέσσερις, πολύ πετυχημένες, εμφανίσεις του στην ίδια μουσική σκηνή. Μαζί του η Ευτυχία Μητρίτσα.

Για την ομάδα της καρδιάς του, τον Αρη Αμφιάλης, τραγουδά (15/5) ο Παντελής Θαλασσινός, σε μεγάλη συναυλία, στο Δημοτικό Στάδιο Κερατσινίου (Σιταποθήκες). Στη συναυλία συμμετέχουν επίσης οι: Γεράσιμος Ανδρεάτος, Μελίνα Κανά, Αναστασία Μουτσάτσου, «Τρίφωνο», Αλέξανδρος Μπελές, Γιώτα Νέγκα, Φίλιππος Πλακιάς και Σταμάτης Χατζηευσταθίου.

Ο Σύνδεσμος Εκδοτών - Βιβλιοπωλών Αθήνας οργανώνει (17-30/5) στο Ζάππειο την 33η Γιορτή Βιβλίου, σε συνεργασία με την Ενωση Ελλήνων Φυσικών και τον Πολιτιστικό Οργανισμό Δήμου Αθηναίων. Τα επίσημα εγκαίνια θα γίνουν στις 19/5 (8 μ.μ.). Η έκθεση θα λειτουργεί: Δευτέρα - Πέμπτη: 6 - 10.30 μ.μ., Παρασκευή - Σάββατο: 6 - 11 μ.μ., Κυριακή 11 π.μ. - 10.30 μ.μ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ