ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 17 Φλεβάρη 1995
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Αντιποίηση

Εκλογές, εκλογολογία, προεδρολογία "μύριζαν" χτες τα κανάλια. Οπου κι αν έκανες ζάπινγκ, πάνω σε πολιτικούς σκόνταφτες. Από το ένα ιδιωτικό κανάλι η κ. Μπακογιάννη, από το άλλο ο κ. Σαμαράς και από το τρίτο, από τον ΣΚΑΙ, η Λιάνα Κανέλλη ρωτούσε τους καλεσμένους της για τον Πρόεδρο, για τις εκλογές, για πολλά και διάφορα και κυρίως: Υπάρχει ποίηση στην πολιτική; Καλεσμένοι της οι Τ. Χυτήρης, Στ. Σφακιανάκης, Κ. Πυλαρινός, Αντώνης Σκυλλάκος και το νούμερο της βραδιάς, η Μαλβίνα Κάραλη. Η επίδοξη σόου γούμαν! Αν και η ώρα ήταν προχωρημένη για ποίηση, η συζήτηση θα παρουσίαζε κάποιο ενδιαφέρον, θα είχε, αν μη τι άλλο, κάποιο επίπεδο, αν έλειπε η απερίγραπτη τραγουδίστρια, που της περίσσευε η οίηση. Η τόσο αντιαισθητική, η τόσο ανόητα προκλητική, ισοπεδωτική, αντιδραστική και εντελώς αντιποιητική αυτή κυρία, μιλούσε επί παντός επιστητού. Εκρινε το μαρξισμό με το "ευφυές", "ευρηματικό", "ανεπανάληπτο", "ποιητικά καλαίσθητο" πολιτικό - ιδεολογικό επιχείρημα: "μην ξεράσω". Περιφρόνησε, αποκαλώντας τους ως "τους πλέον ατάλαντους", τους καλλιτέχνες της Αριστεράς. Τους καλλιτέχνες για τους οποίους μπορεί να υπερηφανεύεται η Ελλάδα. Η αηδής, "αοιδός" περιγέλασε τον Μίκη Θεοδωράκη, "νταουνιάζοντας" τους τηλεθεατές. Αγνοούμε, συνειδητά, τι ήθελε να πει μ' αυτό το ρηματικό απόβρασμα... όπως και άλλα ρήματα, ουσιαστικά, επίθετα, αντωνυμίες, και γενικώς λεκτικά ράκη, που χρησιμοποίησε η "σόου γούμαν". Δεν έτυχε να πάμε στο κέντρο της, δεν είχαμε την ευκαιρία να την απολαύσουμε ως οδαλίσκη, ανυπόδητη, αλλά πάνοπλη μέσα στα πέπλα της. Και για ασπίδα να κουνά το ντέφι της πάνω κάτω. Μια ιδέα είχαμε πάρει από κάτι διαφημιστικά τρέιλερ. Τίποτε περισσότερο. Δεν είδαμε το νούμερο, αλλά ένα λιγότερο δεν πειράζει. Αλλωστε από τις τηλεοπτικές γεύσεις, που μας έχουν δώσει οι εκπομπές της και από τις τηλεοπτικές... περιφορές της από κανάλι σε κανάλι, συνάγεται το συμπέρασμα, πως ουδόλως διαφέρει από τα άλλα νούμερα.

Μα δεν είμαστε σε τσίρκο. Ισως, μερικοί να επιμένουν να μας πείσουν για κάτι τέτοιο, αλλά δεν είμαστε, ευτυχώς. Μήπως θα πρέπει να παραφράσουμε τους Γάλλους διανοητές, τους οποίους επίσης επικαλέστηκε; Μήπως η Κάραλη, τα Καραλάκια, ο Μυλωνάς και τα Μυλωνάκια, υπάρχουν μόνο στα κεφάλια μερικών υπευθύνων των καναλιών και μιας μικρής μερίδας τηλεθεατών; Μήπως αυτοί που παριστάνουν τους αυθύπαρκτους, είναι ουσιαστικά ανύπαρκτοι; Και ακριβώς αυτήν την υπαρξιακή τους αγωνία είναι που πληρώνουμε; Ποιος ξέρει; Τυχερότερος όλων, ο κ. Σουφλιάς που γλίτωσε νωρίς από το "νούμερο", λόγω ενός πραγματικού ή και "διπλωματικού" πυρετού.

Τιτίνα ΔΑΝΕΛΛΗ

Μπέργκμαν και Μιχάλκοφ από την ΕΤ-2

Δυο εξαιρετικές ταινίες, μια σουηδική και μια ρωσική, προβάλλει η ΕΤ-2 απόψε. Στις 23.00 "Φθινοπωρινή σονάτα" του Ινγκμαρ Μπέργκμαν. Με εξαιρετικές ερμηνείες από την Ινγκριντ Μπέργκμαν και από την Λιβ Ούλμαν, με μουσική Σοπέν, Χέντελ και Μπαχ, με εκπληκτική φωτογραφία και μεγαλοφυή σκηνοθεσία, ο Μπέργκμαν, αργά αλλά μεθοδικά, διεισδύει στα άδυτα της ψυχής δυο γυναικών. Μιας μάνας, διάσημης πιανίστριας και μιας κόρης, παντρεμένης με έναν ιερέα. Πρόκειται για ένα υπαρξιακό δράμα με θέμα την αναμέτρηση δυο γυναικών, την ανάγκη για κατανόηση, για στοργή, για συμφιλίωση, για τρυφερότητα, Οι δυο γυναίκες θα αναγκαστούν να επαναπροσδιορίσουν τη σχέση τους, θα αναγκαστούν να κατανοήσουν, να ξεχάσουν, να θυμηθούν και να συγχωρήσουν αλλά και να ξαναγαπήσουν η μια την άλλη πρώτα και έπειτα τον ίδιο τους τον εαυτό.

Από την ΕΤ-2, πάλι, στις 00.45 "Σκλάβα της αγάπης" του Νικήτα Μιχάλκοφ. Μια βεντέτα του βωβού κινηματογράφου ψάχνει το μεγάλο έρωτα κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων μιας ταινίας στην Κριμαία του 1917. Ο μεγάλος έρωτας δε θα 'ρθει, η Οκτωβριανή Επανάσταση θα αλλάξει το σκηνικό. Το λυρικό θα παντρευτεί με το επικό. Οι μεγάλες ιστορικές στιγμές και τα μικρά προσωπικά δράματα θα συνυπάρξουν για δευτερόλεπτα. Μοναδικά, εξαιρετικά, ανεπανάληπτα δευτερόλεπτα. Υπέροχο το φυσικό ντεκόρ της βελούδινης Κριμαίας, Τσεχοφική, όπως πάντα, διάθεση από τον σκηνοθέτη, εκλεκτές ερμηνείες συνθέτουν την αξιόλογη δημιουργία του.

Νωρίτερα, από το SEVEN X στις 21.00 "Ο ξένος" του Ορσον Γουέλς.

Πρόκειται για το γνωστό πολιτικό θρίλερ του Γουέλς που γυρίστηκε το 1964 και έχει προβληθεί πολλές φορές στην τηλεόραση το τελευταίο διάστημα. Ενας πρώην ναζί αναζητά καταφύγιο στο Κονέκτικατ των ΗΠΑ. Αλλάζει δουλιά, ταυτότητα, προσωπικότητα. Ομως, κάποια μέρα, εντελώς συμπτωματικά το παρελθόν θα του στείλει μηνύματα και ο ξεχασμένος ναζί που υπήρχε μέσα του, θα εμφανιστεί. Με τους: Ορσον Γουέλς, Λορέτα Γιανγκ και Εντ. Ρόμπινσον.

Ατολμη και δειλή αρχή

Επιτέλους καλή... αλλά άτολμη αρχή, "αναφωνεί", η Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ (Ενωση Καταναλωτών για την Ποιότητα Ζωής), αναφερόμενη στην απόφαση του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης, να επιβάλλει πρόστιμο στο ΣΤΑΡ και.... συστάσεις στον ΑΝΤΕΝΝΑ. Η Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ, με ανακοίνωσή της, αφού αναφέρεται στο ΕΣΡ, που"επιτέλους" αποφάσισε να επιβάλλει πρόστιμο, σε τηλεοπτικό σταθμό για εκπομπή, που "υπερέβαινε τα όρια της ευπρέπειας", επισημαίνει ότι η απόφαση αυτή, είναι ενθαρρυντική, αν λάβει κανείς υπόψη τη "χειμερία νάρκη" στην οποία "μας έχει συνηθίσει". Χαρακτηρίζει, όμως, την αρχή αυτή "δειλή", μπροστά στις ευθύνες, που η πολιτεία του έχει αναθέσει και κάνει λόγο για την ειδική μεταχείριση της πλειοψηφίας των μελών του Συμβουλίου, απέναντι σε ορισμένους ιδιωτικούς σταθμούς. Υπογραμμίζει συγκεκριμένα, πως η δειλή αυτή αρχή, δε θα πρέπει να χρησιμοποιεί δύο μέτρα και δύο σταθμά, δίνοντας λαβή σε δικαιολογημένα σχόλια, για τις "δεσμεύσεις της πλειοψηφίας των μελών του Συμβουλίου, με ιδιωτικούς τηλεοπτικούς "βαρόνους"".



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ