ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 19 Μάη 2010
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Οι Κούροι ... γλίτωσαν

Ακόμη μια σημαντική περίπτωση αρχαιοκαπηλίας αποκαλύφθηκε το βράδυ της 14/5, στο χωριό Κλένια Κορινθίας. Η Ασφάλεια Αττικής εντόπισε ανεκτίμητο αρχαιολογικό θησαυρό - δύο Κούρους - στην κατοχή τριών αρχαιοκαπήλων, οι οποίοι ήταν έτοιμοι να τον πουλήσουν έναντι πολλών εκατομμυρίων ευρώ (10 εκ. σύμφωνα με την αστυνομία).

Ο υπουργός Πολιτισμού, Π. Γερουλάνος, εκμεταλλευόμενος προπαγανδιστικά το γεγονός είπε ότι η αρχαιοκαπηλία είναι έγκλημα «που δεν περνάει στη χώρα μας» και αυτό «είναι ένα μήνυμα που θέλουμε να στείλουμε». Ωστόσο, η αρχαιοκαπηλία «περνάει» παντού, γιατί είναι «παρελκόμενο» της αγοραίας λειτουργίας του καπιταλισμού, που θεωρεί τα πάντα - και την πολιτιστική κληρονομιά - εμπόρευμα. Ετσι, η αρχαιοκαπηλία είναι απλώς η άλλη πλευρά ενός συστήματος που θεωρεί «νόμιμες» τις ιδιωτικές «συλλογές» αρχαιοτήτων και έργων Τέχνης. Μεταξύ αυτών και μεγάλων μουσείων του εξωτερικού, ιδιωτικών και κρατικών (τα τελευταία, επίσης, λειτουργούν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια) που κερδοσκοπούν μέσω «νόμιμων» εισαγωγών αρχαιοτήτων...

Οι Κούροι που πήγαιναν για πώληση είναι μοναδικά έργα της αρχαίας ελληνικής γλυπτικής. Αγάλματα εξαιρετικής τέχνης, χρονολογούμενα στο τρίτο τέταρτο του 6ου αι. π.Χ. Βρέθηκαν σπασμένα σε κομμάτια αλλά μπορούν να συγκολληθούν. Και από τους δύο Κούρους λείπει το δεξί σκέλος, από τα γόνατα και κάτω. Ο ένας Κούρος έχει ύψος 1,82 μ, ο άλλος 1,78μ. Και οι δύο φέρουν φθορές από σκαπτικό ή αγροτικό μηχάνημα. Οι επιφάνειες θραύσης μαρτυρούν ότι τα σπασίματα είναι πρόσφατα. Τα δύο αγάλματα είναι κατασκευασμένα από χονδρόκοκκο νησιωτικό μάρμαρο. Οι πολλές τεχνοτροπικές ομοιότητές τους, ο τρόπος επεξεργασίας των λεπτομερειών και η δομή του σώματος οδηγούν στο συμπέρασμα ότι προέρχονται από το ίδιο εργαστήριο και έχουν φιλοτεχνηθεί πιθανότατα από τον ίδιο καλλιτέχνη. Τα αγάλματα παραδόθηκαν για φύλαξη και τελική εκτίμηση στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.

Η Υπηρεσία Δίωξης Αρχαιοκαπηλίας είχε πληροφορίες ότι άτομα που κατοικούν στην περιοχή της Νεμέας διαπραγματεύονταν την πώληση των δύο αγαλμάτων, αντί πολλών εκατομμυρίων ευρώ. Οι αρχαιοκάπηλοι - επαγγελματίες αγρότες (οι δύο κατάγονται από την Κλένια, ο τρίτος από τη Νεμέα) ήρθαν σε επαφή με δύο «ενδιαφερόμενους», με τους οποίους συμφώνησαν την τιμή και συναντήθηκαν στην Κλένια το βράδυ της 14/5.

Κατά τη συνάντηση, οι αστυνομικοί («ενδιαφερόμενοι») επιχείρησαν να τους συλλάβουν, αλλά τελικά όλοι κατάφεραν να ξεφύγουν, εκμεταλλευόμενοι το σκοτάδι. Τα αγάλματα βρίσκονταν: Το ένα στο αυτοκίνητο του ενός από τους αρχαιοκαπήλους και το άλλο σε αποθήκη του ίδιου, στο χωριό. Τελικά, ο συγκεκριμένος αγρότης συνελήφθη λίγο αργότερα, ενώ την επόμενη ημέρα παραδόθηκε και ο δεύτερος (από τη Νεμέα) στο Αστυνομικό Τμήμα Αργους. Οι συλληφθέντες, ηλικίας 42 και 48 ετών, οδηγήθηκαν στον Εισαγγελέα Πρωτοδικών Κορίνθου. Διαφεύγει ο τρίτος αρχαιοκάπηλος, 65 ετών.

Τα αρχαία αντικείμενα κατασχέθηκαν και εξετάστηκαν από αρχαιολόγους της Γενικής Διεύθυνσης Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς/ Διεύθυνση Τεκμηρίωσης και Προστασίας Πολιτιστικών Αγαθών του υπουργείου Πολιτισμού.

Επανέκθεση στο Βυζαντινό Μουσείο

Ανοίγει τις πύλες της στις 26/5 (8μ.μ.) η επανέκθεση των μεταβυζαντινών συλλογών του Βυζαντινού Μουσείου. Με γενικό τίτλο «Από το Βυζάντιο στη Nεώτερη Eποχή», η έκθεση καλύπτει χρονικά την περίοδο από την Αλωση μέχρι και τον 20ό αιώνα. Σε 1.400 τ.μ. εκτίθενται 1.000 περίπου αντικείμενα - τα περισσότερα για πρώτη φορά. Τα εκθέματα αφορούν στο κοινωνικό, πολιτιστικό και πολιτικό πλαίσιο της εποχής. Και είναι η πρώτη φορά που ένα μουσείο επιχειρεί να εκθέσει με τρόπο συνθετικό τη συγκεκριμένη ιστορική περίοδο.

Από τις ενότητες της έκθεσης σημειώνουμε: «Η οθωμανική κατάκτηση και το γένος», «Το έντυπο και ο νέος ελληνισμός», «Θρησκευτική ζωγραφική στο ελληνικό κράτος» κ.ά. Η σύλληψη της μουσειολογικής πρότασης, η οργάνωση, ο συντονισμός, αλλά και η υλοποίηση, οφείλονται στον επί δέκα χρόνια διευθυντή του Μουσείου, Δημήτρη Κωνστάντιο, ο οποίος «έφυγε» πριν λίγους μήνες από κοντά μας. Αρχιτέκτων - μουσειογράφος της επανέκθεσης είναι η Α. Τζάκου.

Βγαίνοντας ο επισκέπτης από τον εκθεσιακό χώρο, μπορεί να βλέπει διαφορετικές περιοδικές εκθέσεις σχετικές με την πρόσληψη του Βυζαντίου και της τέχνης του από καλλιτέχνες της νεώτερης και σύγχρονης εποχής, υπό το γενικό τίτλο «Το Βυζάντιο και η νεώτερη τέχνη». Από τις 23 Μαρτίου το μουσείο παρουσιάζει την πρώτη τέτοιου είδους περιοδική έκθεση με τίτλο «Η πρόσληψη της βυζαντινής τέχνης στην ελληνική ζωγραφική του α΄ μισού του 20ού αιώνα», που θα λειτουργεί έως 13/6.

Επίκαιρα... «Εργαζόμενα κορίτσια»

Το εξαιρετικά επίκαιρο έργο του Ιρλανδού δραματουργού Φρανκ Μακ Γκίνες «Εργαζόμενα κορίτσια», θα παρουσιάσει η θεατρική ομάδα «Χωρίς Αυλαία», του Δημοκρατικού Συλλόγου Γυναικών Καλαμαριάς Θεσσαλονίκης, στις 22 και 23/5 (7 μ.μ.). στο θεατράκι της οδού Χιλής. Το έργο διαδραματίζεται σε ένα εργοστάσιο μαζικής παραγωγής ανδρικών ρούχων, στην Ιρλανδία, όπου επικρατούν τα μεροκάματα πείνας, η συνεχής εντατικοποίηση της εργασίας, η απαγόρευση της απεργίας και της συνδικαλιστικής δράσης, οι εργοδοτικές απειλές για απολύσεις, μπλακ άουτ, κλείσιμο του εργοστασίου κλπ. Δυναμική απάντηση σε όλα αυτά θα δώσει η οργάνωση και αποφασιστική δράση των εργατριών.

«Ανδαλουσίας», παγκόσμια πρώτη

Την «Ανδαλουσία», το πιο πρόσφατο έργο του Μίκη Θεοδωράκη, θα παρουσιάσει σε πρώτη παγκόσμια εκτέλεση η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, στη συναυλία της (21/5, 9μμ), στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για κύκλο επτά τραγουδιών για άλτο και συμφωνική ορχήστρα (2009), βασισμένο στο έργο του «Romancero Gitano», σε ποίηση Φ.Γκ. Λόρκα (ελληνική μετάφραση - απόδοση: Οδυσσέας Ελύτης), τον οποίο επεξεργάστηκε εκ νέου. Το πρόγραμμα της συναυλίας, με μαέστρο τον Ηλία Βουδούρη και ερμηνεύτρια τη Μαρία Φαραντούρη, περιλαμβάνει και τραγούδια του συνθέτη σε ποίηση Γιώργου Σεφέρη (από τη συλλογή «Μυθιστόρημα») και Ιάκωβου Καμπανέλλη («Μαουτχάουζεν»). Ακόμη, θ' ακουστούν: «Το κοιμητήριο για ορχήστρα εγχόρδων (από το κουαρτέτο αρ. 2)» - γραμμένο το 1946 και αφιερωμένο στον συναγωνιστή του στην αντίσταση Αργύρη Κουνάδη - και «Οι εραστές του Τερουέλ» - αποσπάσματα από τη σουίτα του μπαλέτου.

Κρατικά Λογοτεχνικά Βραβεία

Νέα κρατικά λογοτεχνικά βραβεία προστίθενται στα ήδη υπάρχοντα, όπως ανακοίνωσε ο υπουργός Πολιτισμού, Π. Γερουλάνος στην προχθεσινή τελετή απονομής των Κρατικών Λογοτεχνικών Βραβείων 2009, πέντε μήνες μετά την ανακοίνωσή τους (αφορούν σε βιβλία που εκδόθηκαν το 2008).

Τα νέα βραβεία θα είναι τα εξής: Πρωτοεμφανιζόμενου Συγγραφέα. Εφηβικού - Νεανικού Βιβλίου. Μετάφρασης έργου αρχαίας ελληνικής λογοτεχνίας. Ειδικό θεματικό βραβείο για βιβλίο που «προάγει το διάλογο για ευαίσθητο κοινωνικό ζήτημα».

Τα Κρατικά Λογοτεχνικά Βραβεία για το 2009 απονεμήθηκαν ως εξής: Μεγάλο Βραβείο Λογοτεχνίας στον ποιητή, ομότιμο καθηγητή της Συγκριτικής της Λογοτεχνίας, εκδότη του λογοτεχνικού περιοδικού «Νέα Συντέλεια», Νάνο Βαλαωρίτη, για το σύνολο του έργου του. Βραβείο Περιοδικού: εξ ημισείας, στον «Πόρφυρα» και το «Εντευκτήριο». Βραβείο Ποίησης στον Λευτέρη Πούλιο. Διηγήματος, εξ ημισείας, στους Τόλη Νικηφόρου- Αργύρη Χιόνη. Μυθιστορήματος στον Γιάννη Ατζακά. Δοκιμίου - Κριτικής στον Χρίστο Ρουμελιωτάκη. Χρονικού - Μαρτυρίας στην Αλεξάνδρα Δ. Ιωαννίδου. Μετάφρασης ξένου λογοτεχνικού έργου στην ελληνική γλώσσα στην Αννα Παπασταύρου. Παιδικού Λογοτεχνικού Βιβλίου στις Λότη Πέτροβιτς - Ανδρουτσοπούλου και Φωτεινή Φραγκούλη. Εικονογράφησης Παιδικού Βιβλίου: Κατερίνα Βερούτσου και Θανάσης Δήμου. Γνώσεων για παιδιά στον Σάκη Σερέφα.

Τέσσερις παραστάσεις στην Αθήνα δίνει το φημισμένο «Νederlands Dans Theater», που ξεκίνησε χτες τις εμφανίσεις του στο Μέγαρο Μουσικής (Αίθουσα «Τριάντη», μέχρι 21/5, 9 μ.μ.). Το 50χρονο συγκρότημα, συνεχώς διευρύνει και να ανανεώνει τα όριά του, παρουσιάζοντας τρεις χορογραφίες που υπογράφουν, ο Γίρζι Κίλιαν, οι Πολ Λάιτφουτ/ Σολ Λεόν και η Κρίσταλ Πάιτ, σε ένα πρόγραμμα που περιέχει την ιστορία και τη συνέχεια της ομάδας.

Η έκθεση ζωγραφικής με θέμα «Νέες δημιουργίες» των Νίκου Μουζάκη - Μοτζάκη και Ράνιας Καφετζή - Κώστα φιλοξενείται στον εκθεσιακό χώρο του Πνευματικού Κέντρου Ιωαννίνων (έως 26/5, ώρες λειτουργίας 6-9 μ.μ). Μια έκθεση συνέχεια παρόμοιων που έχουν φιλοξενηθεί στα Γιάννενα και όχι μόνο από τους παραπάνω καλλιτέχνες, μέσα από την οποία απεικονίζεται μεταξύ άλλων ο σύγχρονος άνθρωπος, οι συνθήκες και δυσκολίες που αντιμετωπίζει στη ζωή και στην εργασία. Μια έκθεση που αξίζει να επισκεφθούν όλοι οι Γιαννιώτες.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ