ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 21 Απρίλη 2011
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Χορηγοί» παντού...

Κανονικά, τα εγκαίνια μιας ανακαινισμένης βιβλιοθήκης ενός κρατικού μουσείου είναι ευχάριστη είδηση. Στον καπιταλισμό όμως υπογραμμίζει απλώς την κατάντια του αστικού κράτους σε όλο της το «μεγαλείο».

Ετσι, στις 28/4 εγκαινιάζεται η βιβλιοθήκη του Βυζαντινού Μουσείου Αθήνας, η οποία όμως ανακαινίσθηκε... με «χορηγία» του «Ιδρύματος Ωνάση»! Πρόκειται για, ένα ακόμη, αποτέλεσμα της συνειδητής πολιτικής επιλογής, σε επίπεδο ΕΕ, να παραδοθεί, ουσιαστικά, η πολιτιστική κληρονομιά στο κεφάλαιο, χρησιμοποιώντας αρχικά ανώδυνους τρόπους, όπως η «πολιτιστική χορηγία», ώστε να «χρυσωθεί» το «χάπι». Διότι η υποχρηματοδότηση της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας και η απαξίωση της κρατικής πολιτιστικής υποδομής και των μηχανισμών προστασίας και ανάδειξης της πολιτιστικής κληρονομιάς αποτελούν συνειδητή «υποχώρηση» του κράτους από τους τομείς αυτούς, προκειμένου να «καλυφθεί» το κενό από την «ιδιωτική πρωτοβουλία» με διάφορες μορφές («ιδρύματα» του κεφαλαίου, «Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις», «Φίλους» της κληρονομιάς κλπ.).

Η βιβλιοθήκη του Βυζαντινού Μουσείου εξειδικεύεται στη βυζαντινή τέχνη και στον πολιτισμό της εποχής, ενώ άρχισε να συγκροτείται στα τέλη του 19ουαιώνα, όταν το ενδιαφέρον για την μελέτη της βυζαντινής ιστορίας και τέχνης στον ελλαδικό χώρο οδήγησε στην ίδρυση της «Χριστιανικής Αρχαιολογικής Εταιρείας». Από τότε έως σήμερα, οι πηγές της βιβλιοθήκης εμπλουτίζονται διαρκώς, χάρη σε αγορές, ανταλλαγές και δωρεές, μικρής ή μεγάλης κλίμακας. Σήμερα η βιβλιοθήκη αριθμεί 15.000 τίτλους, 200 σειρές ελληνικών και ξένων περιοδικών και περίπου 2.500 ανάτυπα. Πλουσιότατη σε βιβλία βυζαντινής τέχνης, κατά κύριο λόγο σχετικά με ζωγραφική, σε βιβλία ιστορίας και πολιτισμού, σε ιστορικές και εκκλησιαστικές γραπτές πηγές, λεξικά και εγκυκλοπαίδειες, καταλόγους μουσείων και εκθέσεων, η βιβλιοθήκη του Βυζαντινού & Χριστιανικού Μουσείου διαθέτει ακόμη αρκετές σπάνιες εκδόσεις του 19ουκαι αρχών του 20ούαιώνα. Η ταξινόμηση των βιβλίων γίνεται με βάση τη θεματολογία.

Η βιβλιοθήκη του μουσείου παραμένει ανοιχτή από Δευτέρα έως και Παρασκευή, από τις 9 πμ - 1 μμ.

Μεταπασχαλινές πρεμιέρες

«Κόλχαας», στο «Τόπος Αλλού»
«Κόλχαας», στο «Τόπος Αλλού»
Από 29 του Απρίλη μέχρι και 31 του Μάη, στο Νέο Ελληνικό Θέατρο του Γιώργου Αρμένη - αίθουσα «Κάρολος Κουν», θα παρουσιάζεται η κωμωδία του Αντώνη Τσιπιανίτη «Απολυμένη», σε σκηνοθεσία Χρήστου Καρχαδάκη, με την Μαρία Γεωργιάδου. Η Μαριέτα, που ήταν κοσμικογράφος σε life style περιοδικό, συναναστρεφόταν με την αφρόκρεμα των πλουσίων και είχε πιστέψει πως ο κόσμος τους είναι και δικός της. Η απόλυση της διαλύει απότομα κάθε ψευδαίσθηση. Ολες οι πόρτες κλείνουν και η Μαριέτα διαπιστώνει πως ...το πάρτι τελείωσε. «Υπάρχει ζωή μετά την απόλυση;» αναρωτιέται η Μαριέτα με αγωνία, άδειο στομάχι, αλλά και αξιοπρέπεια. Φωτισμοί: Κατερίνα Μαραγκουδάκη. Σκηνικά - κοστούμια Μυρτώ Αναστασοπούλου.

  • Το παραμύθι του Χάινριχ Φον Κλάιστ «Κόλχαας», θα παρουσιάζεται στη σκηνή «Στάθης Σύρος» του ΤΟΠΟΣ ΑΛΛΟύ, κάθε Δευτέρα και Τρίτη, από τις 2 του Μάη μέχρι και 7 του Ιούνη. Ο Κόλχαας, έμπορος αλόγων, πέφτει θύμα μιας αδικίας εκ μέρους ενός κοινωνικά ισχυρού άρχοντα. Η αδυναμία του να δικαιωθεί μέσ' απ' το δρόμο του νόμου πυροδοτεί ένα μηχανισμό βίας όλο και πιο αιματηρής και ανεξέλεγκτης, αλλά πάντα στο όνομα της διεκδίκησης του ιδεώδους ενός φυσικού δικαίου. Το τέλος του Κόλχαα, ο θάνατός του στην αγχόνη, τον μετατρέπει από έναν νικημένο επαναστάτη σε έναν ήρωα. Κατάλαβε ότι τη δικαιοσύνη δεν την γεννά το κόκκινο της φωτιάς και του αίματος, αλλά η εσωτερική γαλήνη που κατακτιέται όχι με τη δικαίωση από το νόμο του κράτους, από όπου οι πολλοί εξαιρούνται, αλλά από ένα πιστεύω για το οποίο κανείς είναι έτοιμος να θυσιαστεί με τιμή, αξιοπρέπεια και ανάληψη προσωπικής ευθύνης. Μετάφραση, δραματουργική προσαρμογή, σκηνοθεσία, ερμηνεία: Νίκος Αλεξίου.
  • Για πρώτη φορά το ποίημα του μεγάλου λογοτέχνη Φερνάντο Πεσόα «Αντίνοος», μεταφέρεται στη σκηνή από τις 2 του Μάη, στο «Studio Κυψέλη» και θα παρουσιάζεται κάθε Δευτέρα και Τρίτη, μέχρι τις 31 του Μάη. Πρόκειται για ένα εγκώμιο στον ιδεατό Ερωτα, σε σκηνοθεσία Γιώργου Λιβανού και τον Στέφανο Κακαβούλη στο ρόλο του Αδριανού. Το ποίημα βασίζεται στη γνωστή ερωτική σχέση μεταξύ του Ρωμαίου αυτοκράτορα Αδριανού και του Ελληνα εφήβου Αντίνοου. Οταν ο δεύτερος πνίγηκε οικειοθελώς στα νερά του Νείλου, για να σώσει τη ζωή του αγαπημένου ευεργέτη, ο Αδριανός βυθίστηκε σε βαριά θλίψη και έβαλε σκοπό να τον επιβάλει σαν Θεό στήνοντας παντού αγάλματά του και δημιουργώντας θρησκεία με το όνομά του. Ο Πεσόα εμπνέεται από αυτήν την αγάπη και γράφει ένα ποίημα - εγκώμιο στη δύναμη του ιδανικού Ερωτα! Μετάφραση: Κώστας Λάνταβος. Σκηνικά - κουστούμια: Δέσποινα Βολίδη. Κινησιολογία: Μαρία Κωνσταντινίδου. Μουσική: Φώτης Σιριβιγιάν.
Γλυπτική με γυναικείες φιγούρες

Στην Αίθουσα Τέχνης Σκουφά παρουσιάζεται (έως 27/4) ατομική έκθεση κεραμικής - γλυπτικής της Ασπας Παπαλεξανδρή, με τίτλο «Ισορροπίες». Πρόκειται για όμορφα γλυπτά μικρών και μεγάλων διαστάσεων, από πηλό και μέταλλο, που εικονίζουν πληθωρικές γυναικείες φιγούρες, άλλοτε ανακεκλιμένες και άλλοτε όρθιες, σε ραδινές βάσεις που απελευθερώνουν τα έργα από τη στατικότητα του γλυπτού.

Κύριο χαρακτηριστικό των έργων είναι το χρώμα: Εντατικά κυανά, μοβ και πορφυρά, στα οποία άλλοτε εμβαπτίζεται η βάση, αποτελώντας αναπόσπαστο μέρος του έργου και άλλοτε η ίδια η φιγούρα, πλαισιώνοντας τη λευκή επιφάνεια της πρώτης ύλης.

Η Ασπα Παπαλεξανδρή γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε Γραφικές Τέχνες στη Σχολή Δοξιάδη. Εργάστηκε επί σειρά ετών στο εργαστήριο κεραμικής της Μάρως Κερασιώτη και του Κώστα Ταρκάση, όπως και στο εργαστήριο γλυπτικής του Δημήτρη Αρμακόλα. Εχει λάβει μέρος σε πολλές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και έχει πάρει βραβείο και έπαινο από την Πανελλήνια Εκθεση Κεραμικής.

Βραβεία Θεατρικού Μουσείου

Απονεμήθηκαν την περασμένη Δευτέρα τα θεατρικά Βραβεία της διετίας 2008 - 2010, από το Κέντρο Μελέτης και Ερευνας του Ελληνικού Θεάτρου - Θεατρικό Μουσείο. Ο Κώστας Γεωργουσόπουλος, πρόεδρος του ΔΣ του Κέντρου, κατήγγειλε το γεγονός ότι το ΥΠΠΟΤ δεν κατέβαλε ακόμη την επιχορήγηση που οφείλει στο Θεατρικό Μουσείο, με αποτέλεσμα οι υπάλληλοι και το ΙΚΑ να είναι απλήρωτοι και ο ίδιος να κινδυνεύει να δικαστεί κατηγορούμενος για χρέη.

Τιμήθηκαν οι ηθοποιοί Καρυοφυλλιά Καραμπέτη και Κων/νος Μαρκουλάκης, ο σκηνοθέτης Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, ο εικαστικός Αγγελος Παπαδημητρίου, η σκηνογράφος Λαλούλα Χρυσικοπούλου, ο συνθέτης Θοδωρής Οικονόμου, ο χορογράφος Χάρης Μανταφούνης, οι συγγραφείς Γιάννης Μαυριτσάκης, Θανάσης Παπαθανασίου και Μιχάλης Ρέππας και η μεταφράστρια Τζένη Μαστοράκη.

Εκτακτη τιμητική διάκριση απονεμήθηκε στον Χρήστο Τσάγκα, που έφυγε ξαφνικά πριν λίγες μέρες από τη ζωή. Παράλληλα, απονεμήθηκαν και τιμητικά βραβεία, για τη συνολική τους προσφορά στο χώρο του θεάτρου, στους Τάνια Σαββοπούλου, Μάρω Κοντού, Γιάννη Βόγλη, Στάθη Ψάλτη, Εύη Γαβριηλίδη, Νίκο Στεφάνου, Σταύρο Ξαρχάκο, Ρένα Καμπαλάδου, Κώστα Μουρσελά, Τάσο Ρούσσο και Γιάννη Κόκκο.

Δεν ήταν παρόντες για να παραλάβουν τα βραβεία τους οι: Λαλούλα Χρυσικοπούλου, Χάρης Μανταφούνης, Σταύρος Ξαρχάκος, Εύης Γαβριηλίδης.

Φτωχότερο το ντοκιμαντέρ

Εχασε τη μάχη με τον καρκίνο προχτές το βράδυ ο σκηνοθέτης Γιάννης Λάμπρου. Διατέλεσε γενικός γραμματέας και αντιπρόεδρος της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών από το 2000 έως το 2005.

Αποφοίτησε από την κινηματογραφική σχολή «Ευγενία Χατζίκου» και συνέχισε τις σπουδές του στην Ecole des Haute Etudes στο Παρίσι. Ταινίες του: «Η περιπέτεια ενός μικρού κακοποιού», διασκευή σε μια νουβέλα του Ιταλο Καλβίνο (1988), «Μεταξύ κόμιξ και άλλων» ντοκιμαντέρ (1991), «Αϊμαν» ντοκιμαντέρ (1992), «Οπλές» ντοκιμαντέρ (1993), «Ιδρωμένα αλώνια» ντοκιμαντέρ (1995), «Στα ίχνη του Ορφέα» ντοκιμαντέρ (1997), «Περάσματα από τον παράδεισο» ντοκιμαντέρ (1999) και από το 2007: «Λυράρηδες του Αιγαίου», σειρά ντοκιμαντέρ στην ΕΤ3, με θέματα μέσα από τη ζωή της ακριτικής υπαίθρου και των ανθρώπων της.

Κηδεύεται σήμερα στον τόπο καταγωγής του, την Κονίστρα Ευβοίας, στις 3 μ.μ.

Υπέρ της «ασφαλούς κατάχωσης»

Υπέρ της «ασφαλούς κατάχωσης» (κάλυψη με μόλυβδο, γεωΰφασμα κ.λπ.) του Βωμού των Δώδεκα Θεών, που αποκαλύφθηκε, μαζί με άλλες αρχαιότητες, στα έργα του ΗΣΑΠ στο τμήμα Θησείο - Μοναστηράκι τάσσεται ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων.

Ο ΣΕΑ σημειώνει, μεταξύ άλλων, ότι υποστηρίζει την παραπάνω πρόταση «προκειμένου να προστατευτούν απόλυτα τα αρχαία κατάλοιπα και να επαναλειτουργήσει η γραμμή του ΗΣΑΠ, τουλάχιστον μέχρι την οριστική λύση που θα έρθει μόνο με τη μελλοντική υπογειοποίηση ή απομάκρυνση της γραμμής, στο τμήμα που αυτή τέμνει τον αρχαιολογικό χώρο». Προσθέτει ότι «δεδομένης της ύπαρξης σήραγγας στο σημείο αυτό, η οποία καθιστά ανέφικτη προς το παρόν την μετακίνηση των γραμμών, η επέμβαση που προτείνεται είναι ρεαλιστική, απόλυτα αναστρέψιμη, σύμφωνη με την κείμενη νομοθεσία και τις διεθνείς Συμβάσεις για την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς και εγγυάται την ασφαλή διατήρηση των αρχαίων καταλοίπων ώστε να μπορέσουν στο μέλλον να αναδειχθούν και να καταστούν προσβάσιμα και επισκέψιμα».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ