ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 22 Ιούλη 2010
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΧΟΡΩΔΩΝ ΛΥΡΙΚΗΣ ΣΚΗΝΗΣ
Στο στόχαστρο οι εργαζόμενοι

Η ολομέτωπη επίθεση που δέχεται το σύνολο των εργαζομένων της χώρας, με πρόσχημα την οικονομική κρίση, ήδη έχουν επηρεάσει και τους εργαζόμενους στη Λυρική Σκηνή. Οπως αναφέρει σε ανακοίνωσή του το Σωματείο Χορωδών, «μετά την απαράδεκτη συμφωνία εκχώρησης της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Ιδρυμα Στ. Νιάρχος, επιζητούν τρόπους μείωσης των εργαζομένων, σύμφωνα με το πλαίσιο που έχει καταθέσει το Ιδρυμα, και ελαστικοποίησης των σχέσεων εργασίας. Με το νόμο 3812/2009 (Ραγκούση), από την αρχή του έτους ξεκίνησαν απολύσεις τεχνικού και βοηθητικού προσωπικού με σύμβαση ορισμένου χρόνου και το μέτρο επεκτείνεται και στους καλλιτέχνες».

Η διοίκηση της ΕΛΣ έκλεισε τη σκηνή στο «Ακροπόλ» και το μέλλον διαφαίνεται ζοφερό για τους πλέον των 100 εργαζόμενους, αλλά και των εξαιρετικά πετυχημένων θεσμών της παιδικής σκηνής και της οπερέτας. Επίσης, ξεκίνησε πόλεμο, με επιβολή πειθαρχικών ποινών, τρομοκράτησης των εργαζομένων και ποινικοποίησης της συνδικαλιστικής δράσης. Στα «μέτρα», επιπλέον, περιλαμβάνεται και η αξιολόγηση των εργαζομένων αορίστου χρόνου.

«Πίσω από το μανδύα του δήθεν ανεβάσματος του επιπέδου των εργαζομένων, οι αξιολογήσεις είναι - και αυτές - ένα εργαλείο στην κατεύθυνση της μείωσης του προσωπικού και του "εργατικού κόστους"», τονίζει το Σωματείο Χορωδών. Σημειώνει πως «οι διευθυντές των τμημάτων της ΕΛΣ έχουν ήδη προχωρήσει σε έγγραφες αξιολογήσεις, στις οποίες, όπως είναι αναμενόμενο, έχουν στοχοποιήσει πρώτα απ' όλα τους συνεπείς αγωνιστές, τους ανθρώπους που αντιστέκονται και τους συνδικαλιστές. Θέλουν να απαλλαγούν από πάσης φύσεως "βαρίδια", να έχουν φτηνό και ευέλικτο εργατικό δυναμικό και πειθήνιους εργαζόμενους που δε θα σηκώνουν κεφάλι, θα έχουν ελάχιστα δικαιώματα και δε θα διεκδικούν. Εργαζόμενους, που θα έχουν μια στο τόσο δουλειά ή και καθόλου. Και φυσικά αυτό θα έχει ολέθριες συνέπειες στην καλλιτεχνική απόδοση».

Στην κατεύθυνση της τουριστικοποίησης της τέχνης και του πολιτισμού ήταν και η χρήση διώροφου λεωφορείου, με την μπαντίνα που επιστράτευσε η διοίκηση της Λυρικής Σκηνής για να διαφημίσει την παράσταση της «Αΐντα». «Σήμερα η μπαντίνα, αύριο το μπαλέτο, η χορωδία, η ορχήστρα και στο Νιάρχο ποιος ξέρει τι άλλο...», σημειώνει μεταξύ άλλων το σωματείο, υπογραμμίζοντας: «Θέλουμε μια Λυρική που θα υπηρετεί τις ανάγκες του λαού για τέχνη και πολιτισμό, έξω από την ανταποδοτικότητα και την εμπορευματοποίηση. Προσιτή και με υψηλό καλλιτεχνικό θέαμα».

Το Σωματείο καλεί τους εργαζόμενους στην ΕΛΣ σε συσπείρωση και πάλη για: Μονιμοποίηση όλων των συμβασιούχων. Καμία αξιολόγηση. Τήρηση της Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας. Ακύρωση της μείωσης των αποδοχών και επιδομάτων Χριστουγέννων, Πάσχα, Αδείας. Ανανέωση της σύμβασης για το «Ακροπόλ» ή εύρεση άλλης κατάλληλης σκηνής, ώστε η οπερέτα και το παιδικό να παίζονται σ' όλη τη σεζόν κι όχι για λίγες παραστάσεις στο «Ολύμπια». Οχι στη συρρίκνωση του μοναδικού λυρικού θεάτρου. Κάλυψη του ελλείμματός του. Αύξηση της χρηματοδότησής του για να συνεχίσει απρόσκοπτα το έργο του. Οχι στην ποινικοποίηση της συνδικαλιστικής δράσης. Οχι στην τρομοκράτηση των εργαζομένων.

«Εφυγε» ο «Ελληνας» ποιητής της Αργεντινής

Λίγες μέρες πριν την έκδοση βιβλίου του στην Ελλάδα «έφυγε» (5/7) ο σπουδαίος Αργεντίνος ποιητής Οράσιο Καστίγιο. «Για να απαγγελθεί στη βάρκα του Χάροντα/ Το τοπίο είναι πιο όμορφο από ό,τι είχαμε φανταστεί:/ αυτά τα τείχη που πέφτουν κατακόρυφα πάνω μας,/ εκείνος ο μαύρος ήλιος που βασιλεύει πάνω από τη λίμνη,/ πέρα, στα δεξιά της βάρκας, ένα ουράνιο τόξο που διαθλάται στην ομίχλη./ Ομως, αυτό το μεταλλικό νόμισμα ανάμεσα στα δόντια,/ αυτός ο οβολός που οφείλουμε να δαγκώνουμε ως το τέρμα/ του ταξιδιού,/ φράζει το στόμα που θέλει να τραγουδήσει./ Να τραγουδήσει γι' αυτές τις θλιμμένες ψυχές που κάθονται στον πάγκο,/ καθώς ο ναύκληρος σημαίνει με το μαστίγιο το τέμπο,/ καθώς παραγγέλλει να κωπηλατούν δίχως αναπαμό,/ κάθε φορά πιο γερά, κάθε φορά πιο γρήγορα, πιο πέρα από το/ φως».

Δυστυχώς, ο ποιητής δεν πρόλαβε να χαρεί την έκδοση ποιημάτων του στην Ελλάδα, που την αγαπούσε και σαν δική του πατρίδα.

Γεννημένος (1934) στην Ενσενάδα, πάνω στον ποταμό Ρίο ντε Λα Πλάτα, ο Οράσιο Καστίγιο ζούσε τα τελευταία χρόνια στη Λα Πλάτα, γενέτειρα των γονιών του, οι οποίοι λόγω του κραχ του 1929 εγκαταστάθηκαν στην Ενσενάδα. Στη διπλανή πόλη, Μπερίσο, όπου είχε ιδρυθεί το 1910 η πρώτη Ελληνική Κοινότητα Μεταναστών, ο Οράσιο συνδέθηκε με την κοινότητα. Φοίτησε Νομικά στο Πανεπιστήμιο της Λα Πλάτα και εργάστηκε στην Περιφέρεια του Μπουένος Αϊρες, αλλά και ως δημοσιογράφος.

Ο Οράσιο Καστίγιο μετέφρασε Ελληνες ποιητές (Ελύτη, Σεφέρη, Ρίτσο, Βρεττάκο, Βαρβιτσιώτη, Σαχτούρη, Σπύρο Βέργο, αλλά και Καβάφη και επιγράμματα του αρχαίου ποιητή Καλλίμαχου). Το μεταφραστικό του έργο επικεντρώνεται στην Ελλάδα και στην ελληνική ποίηση, διαδίδοντάς τη στην Αργεντινή, καθώς θεωρούσε τον εαυτό του «Ελληνα».

Εχει δώσει διαλέξεις και σεμινάρια για την ελληνική ποίηση στο Ελληνικό Ινστιτούτο του Μπουένος Αϊρες και στο Πανεπιστήμιο Nordeste. Συμμετείχε στο 1ο Σεμινάριο για τη Διδακτική της Ελληνικής Γλώσσας και του Ελληνικού Πολιτισμού (Μπουένος Αϊρες, 1989) και στην Πρώτη Διεθνή Συνάντηση Συγγραφέων Ελληνικής Καταγωγής και Μεταφραστών Σύγχρονης Ελληνικής Γλώσσας (Δελφοί, 1992). Ηταν Τακτικό Μέλος της Αργεντινής Ακαδημίας Γραμμάτων (1991), αντεπιστέλλον μέλος της Ισπανικής Ακαδημίας, επίτιμο μέλος του Ελληνικού Ινστιτούτου στο Μπουένος Αϊρες και μέλος της Ενωσης Φίλων Νίκου Καζαντζάκη.

Μνημεία μας σε κινούμενα σχέδια

Το σκίτσο του Patrimonito
Το σκίτσο του Patrimonito
Διεθνή Διαγωνισμό Εικονογραφημένης Ιστορίας, για νέους 12-18 ετών, προκήρυξε το Κέντρο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της Ουνέσκο, για τη δημιουργία του 9ου επεισοδίου της σειράς κινουμένων σχεδίων «Οι περιπέτειες του Patrimonito και η Παγκόσμια Κληρονομιά».

Κάθε δημιουργία πρέπει να υποβληθεί στην Ελληνική Εθνική Επιτροπή UNESCO (Ακαδημίας 3, 7ος όροφος, Αθήνα Τ.Κ. 10027, unescogr@mfa.grήinfo@unesco-hellas.gr), η οποία θα διαβιβάσει τις επιλογές εικονογραφημένης ιστορίας στο Κέντρο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO, στις αρχές του 2011, για την επιλογή από τις εθνικές επιτροπές. Ο διαγωνισμός φέτος αφορά στα εξής κηρυγμένα ως «παγκόσμιας κληρονομιάς» ελληνικά μνημεία:

Ναός Επικούρειου Απόλλωνος (Βάσσες), Ακρόπολη Αθηνών, Αρχαιολογικός χώρος Δελφών, Ιερό του Ασκληπιού στην Επίδαυρο, Αρχαιολογικός χώρος Ολυμπίας, Δήλος, Πυθαγόρειο και Ηραίο Σάμου, Αρχαιολογικός χώρος Αιγών (Βεργίνα), Αρχαιολογικός χώρος Μυκηνών και Τίρυνθας, Αγιον Ορος, Μετέωρα, Παλαιοχριστιανικά - Βυζαντινά Μνημεία Θεσσαλονίκης, Μεσαιωνική πόλη της Ρόδου, Αρχαιολογικός χώρος Μυστρά, Μονή Δαφνίου, Μονή Οσίου Λουκά, Νέα Μονή Χίου - Χώρα, Μονή Αγίου Ιωάννη του Θεολόγου και Σπήλαιο Αποκάλυψης Πάτμου, Παλαιά πόλη Κέρκυρας.

Πληροφορίες για τα ελληνικά μνημεία Παγκόσμιας Κληρονομιάς δίδονται: Στην ιστοσελίδα του ΥΠΠΟΤ http://odysseus.culture.gr/h/2/gh21.html και στην ιστοσελίδα του Κέντρου Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO http://whc.unesco.org/en/statesparties/gr

«Οι περιπέτειες του Patrimonito και η Παγκόσμια Κληρονομιά» είναι σειρά ταινιών μικρού μήκους, με κεντρικό χαρακτήρα κινουμένου σχεδίου τον Patrimonito (Κληρονομούλη). Σε κάθε επεισόδιο, ο Patrimonito βοηθά τα παιδιά να μάθουν για ένα Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς και τις προκλήσεις που αυτός αντιμετωπίζει, προτείνοντας μια λύση για τη διατήρηση του μνημείου. Τα προηγούμενα 8 επεισόδια, που δημιουργήθηκαν με βάση εικονογραφημένες ιστορίες σχεδιασμένες από νέους, αφορούν σε μνημειακά σύνολα των χωρών: Κούβα (Αβάνα), Νορβηγία, Νέα Ζηλανδία, Αιθιοπία, Ρωσία, Κονγκό - Ουγκάντα - Ρουάντα, Αυστραλία, Ισπανία.

Συναυλία κλασικής και παραδοσιακής μουσικής από τα Βαλκάνια και την Ανατολική Ευρώπη θα φιλοξενήσει το Δημοτικό Κηποθέατρο Νίκαιας (Κύπρου και Προύσσης) σήμερα (9μμ, είσοδος ελεύθερη) στα πλαίσια των εκδηλώσεων του Δήμου Νίκαιας «Πολιτιστικό Καλοκαίρι». Πρόκειται για μια συναυλία του διεθνούς φήμης, Αρμένιου δεξιοτέχνη του βιολιού, Αρτά Τερζιάν, με συνοδό την πιανίστρια Ζοζεφίνα Ορφανίδου.

Στο θέατρο «Πέτρα», της Πετρούπολης, σήμερα (9μμ) ο θίασος «Θεατρίνων θεατές» θα παρουσιάσει το έργο του Οσκαρ Ουάιλντ «Η σημασία να είναι κανείς σοβαρός». Μια κοινωνικά καυστική κωμωδία που παίχθηκε το χειμώνα. Μετάφραση Μαίρης Μιχαλάτου - Γιώργου Λιβανού, σκηνοθεσία Γιώργου Λιβανού, σκηνικά - κοστούμια Δέσποινας Βολίδη, χορογραφία Σίμωνα Πάτροκλου, μουσική Johannes Mueller, φωτισμός Σοκόλ Τομτσίνι. Παίζουν (αλφαβητικά): Καίτη Ιμπροχώρη, Στέφανος Κακαβούλης, Ιορδάνης Καλέσης, Ισμήνη Καλέση, Χρήστος Λιακόπουλος, Γιώργος Μάζης, Μιλένα Παρθενίου και Τέτη Σχοινάκη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ