ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 28 Απρίλη 2009
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ
Αντιλαϊκή κλιμάκωση με βάση το «Μάαστριχτ»

Προαναγγέλλουν νέα μέτρα το αργότερο μέχρι τον Οκτώβρη

Στο ειδικό καθεστώς «επιτήρησης» της ΕΕ που προβλέπεται στην ίδια τη Συνθήκη του Μάαστριχτ (ξανα)μπήκε και τυπικά από χτες η ελληνική οικονομία, με πρόσχημα τα ελλείμματα στον κρατικό προϋπολογισμό. Την επίσημη «βούλα» έβαλε το αρμόδιο κοιναγορίτικο όργανο που «επικύρωσε» τις αποφάσεις του «άτυπου» Συμβουλίου Υπουργών Οικονομίας (ΕΚΟΦΙΝ) που έγινε στην Πράγα (3 Απρίλη 2009)...

Τα νεότερα, βέβαια, δε βρίσκονται στην «επιτήρηση», που άλλωστε είναι μόνιμη κατάσταση για τα κράτη και τις κυβερνήσεις της ΕΕ, ειδικότερα μάλιστα για τους σχετικά αδύναμους κρίκους, αλλά στο γεγονός ότι με βάση τη Συνθήκη του Μάαστριχτ - που ομοθυμαδόν υπερψήφισαν οι δυνάμεις του ευρωμονόδρομου της υποταγής (ΝΔ - ΠΑΣΟΚ - ΣΥΝ), δρομολογούν και νέα μέτρα σε βάρος των λαϊκών τάξεων και στρωμάτων. Η χτεσινή «σύσταση» της ΕΕ ρητά αναφέρει πως η τελευταία προθεσμία για την ανάληψη«διορθωτικής δράσης» είναι η 27η Οκτώβρη του 2009. Ορθά - κοφτά διαμηνύουν στην κυβέρνηση ότι θα «πρέπει» να προχωρήσει άμεσα στην παραπέρα επικαιροποίηση της αντιλαϊκής και φιλομονοπωλιακής πολιτικής της, έτσι ώστε να επανακάμψει στο μονόδρομο της Συνθήκης του Μάαστριχτ. Το μονόδρομο που βέβαια δεν προσδιορίζεται ούτε από τον ένα ή τον άλλο διαχειριστή, ούτε από τους εκάστοτε υπηρέτες και το άλλο «πολιτικό προσωπικό» τους.

Με βάση το νέο σχεδιάγραμμά τους απεργάζονται τα χειρότερα για τα λαϊκά στρώματα. Στις αρχές του Μάη αναμένονται και οι «εαρινές προβλέψεις» από την Κομισιόν. Σε αυτό το πλαίσιο, τα νέα ελλείμματα για το 2009 που θα γίνουν το νέο εφαλτήριό τους, προκειμένου - πάντα στη βάση του «Μάαστριχτ» - να προωθήσουν τα νέα διορθωτικά - συμπληρωματικά μέτρα. Η πολιτική που έχουν συναποφασίσει και που ήδη έχει «περάσει» και σε συμβούλια υπουργών Οικονομίας της ΕΕ αφορά σε «διαρθρωτικές παρεμβάσεις» στη δημοσιονομική πολιτική, που συνεπάγονται την παραπέρα περιστολή κρατικών δαπανών, νέα αύξηση της φορολογικής αφαίμαξης για τα λαϊκά στρώματα, νέες «παρεμβάσεις» στο ασφαλιστικό σύστημα της χώρας, περισσότερη ελαστική και φτηνή εργασία για τους μεγαλοεργοδότες, απελευθέρωση λεγόμενων κλειστών επαγγελμάτων κ.ά. Χαρακτηριστικές είναι και οι δηλώσεις από τον υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών Γ. Παπαθανασίου, ο οποίος μετά το άτυπο συμβούλιο ΕΚΟΦΙΝ - όπου και πάρθηκαν οι αποφάσεις για το καθεστώς επιτήρησης - δήλωνε πως «αν υπάρχουν αποκλίσεις τότε θα κάνουμε διορθωτικές παρεμβάσεις», για να προσθέσει «ένα ικανό διάστημα, για να δούμε πόσο αποτελεσματικά είναι τα μέτρα που έχουμε πάρει είναι μέχρι τον Ιούνη». Από τα λεγόμενά τους προκύπτει πως το νέο χρονοδιάγραμμα της αντιλαϊκής πολιτικής θα αρχίσει να ξεδιπλώνεται μετά τις ευρωεκλογές.

Η χτεσινή επίσημη απόφαση του Συμβουλίου της ΕΕ έρχεται να δώσει και τυπική ισχύ στις αποφάσεις του Συμβουλίου ΕΚΟΦΙΝ, τονίζοντας:

  • «Το Συμβούλιο εξέδωσε σήμερα (σ.σ. χτες) δυνάμει του άρθρου 104 παράγραφος 6 της Συνθήκης (Μάαστριχτ), νομικές αποφάσεις σχετικά με την ύπαρξη υπερβολικού δημοσιονομικού ελλείμματος στην Ιρλανδία, στην Ελλάδα, στην Ισπανία και τη Γαλλία καθώς και συστάσεις, δυνάμει του άρθρου 104 παράγραφος 7, σχετικά με την αναληπτέα διορθωτική δράση». Σύσταση για «μη ανάληψη δράσης» απευθύνουν και προς την αγγλική κυβέρνηση.
  • Η σύσταση βάζει όριο την «27 Οκτώβρη 2009 ως προθεσμία εντός της οποίας καθένα από τα 5 κράτη - μέλη οφείλει να αναλάβει διορθωτική δράση».
  • Αξιώνουν από την ελληνική κυβέρνηση να «τρέξει» με εντατικότερους ρυθμούς το αντιλαϊκό χρονοδιάγραμμα, μειώνοντας το έλλειμμα του προϋπολογισμού κάτω από το 3% του ΑΕΠ μέχρι το 2010. Για την Ιρλανδία, προβλέπεται το έτος 2013, για την Γαλλία και Ισπανία το 2002 και την Αγγλία το 2014...
ΜΕΓΑΛΟΞΕΝΟΔΟΧΟΙ
Ζητούν μείωση εργοδοτικών εισφορών

Με το πρόσχημα ότι οι προκλητικές επιδοτήσεις από την κυβέρνηση στο όνομα της απασχόλησης δεν καλύπτουν όλες τις κατηγορίες ξενοδόχων, το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδας κρίνει ότι τα σχετικά μέτρα του υπουργείου Απασχόλησης παρουσιάζουν «σημαντικές αδυναμίες» και αξιώνει να «απλώσει χέρι» στα λεφτά των ασφαλισμένων του ΙΚΑ! Με επιστολή του προς την υπουργό Φ. Πάλλη - Πετραλιά, το Επιμελητήριο ζητά μείωση των εργοδοτικών ασφαλιστικών εισφορών κατά 50% με διατήρηση της περσινής απασχόλησης, χωρίς μάλιστα να προσδιορίζει τη διάρκεια εφαρμογής, εκτιμώντας ότι το κόστος θα φτάσει τα 100 εκατ. ευρώ. Επισημαίνει ότι το μέτρο αυτό καλύπτει όλες τις επιχειρήσεις και μπορεί να εφαρμοστεί με μηδενικό διοικητικό κόστος. Είχε προηγηθεί η νέα ρύθμιση των οφειλών τους προς το ΙΚΑ και αναμένεται η υλοποίηση επιδοτούμενων προγραμμάτων κατάρτισης που θα γεμίσουν και πάλι τις τσέπες τους, ωστόσο οι ξενοδόχοι εμφανίζονται ανικανοποίητοι.

Στην ανακοίνωση του Επιμελητηρίου απαξιώνεται η συμβολή των κυβερνητικών μέτρων στη στήριξή των μονάδων τους στο 2% επί του λειτουργικού κόστους (τα μέτρα ξεπερνούν σε κόστος τα 250 εκατ. ευρώ), ενώ δηλώνεται ότι δεν είναι επιλογή για τους ξενοδόχους η μείωση των τιμών, επειδή θα πέσει η... ποιότητα. Απαντά έτσι και στην προτροπή ακόμη και του υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης για μειώσεις τιμών. Σχετικά με την κρίση, ζητά περιορισμό της έντονης καταστροφολογίας, επειδή δυσκολεύει τις διαπραγματεύσεις με τους ξένους τουρ οπερέιτορς. Με λίγα λόγια, οι ξενοδόχοι κινδυνεύουν από τις ίδιες τις υπερβολές τους, στις οποίες επιδίδονται για να αποκομίσουν όσο γίνεται περισσότερες διευκολύνσεις και ελαφρύνσεις, τώρα που... γυρίζει.

ΚΟΜΙΣΤΡΑ ΤΑΞΙ
Αρχίζουν οι ανατιμήσεις

Από την ερχόμενη Παρασκευή, η πρώτη δόση των αυξήσεων

Από την ερχόμενη Παρασκευή, 1η Μάη 2009, θα ισχύσει η πρώτη δόση της αύξησης στα κόμιστρα των ταξί, καθώς και η ελεύθερη κυκλοφορία των ταξί σε τρεις λεωφορειολωρίδες εκτός «δακτυλίου».

Οπως είναι γνωστό, η κυβέρνηση αποφάσισε το διπλασιασμό των κομίστρων των ταξί σε τρεις δόσεις, με απαρχή την ερχόμενη Παρακευή και τελευταία δόση το Μάη του 2010. Με την απόφαση αυτή, η κυβέρνηση επιβαρύνει δραματικά - και, μάλιστα, σε περίοδο οικονομικής κρίσης - το επιβατικό κοινό που χρησιμοποιεί για τις μετακινήσεις του το ταξί. Σύμφωνα με την κυβερνητική απόφαση:

  • Η μονή ταρίφα που σήμερα κοστίζει 0,36 ευρώ για κάθε διανυόμενο χιλιόμετρο, από την ερχόμενη Παρασκευή αυξάνεται σε 0,48 ευρώ, η διπλή ταρίφα, από 0,68 ευρώ, σε 0,84 ευρώ, ενώ ελεύθερα θα διαμορφώνεται από 3 έως 5 ευρώ η κλήση ραδιοταξί, η οποία σήμερα κοστίζει 2,80 ευρώ.

Η συνολική αύξηση στα κόμιστρα των ταξί έως το Μάη του 2010, θα είναι 100% για τη μονή ταρίφα και 82% για τη διπλή, ενώ η δεύτερη - από τις τρεις συνολικά - δόσεις των αυξήσεων θα επιβληθεί την 1η Νοέμβρη 2009.

Στο μεταξύ, από τον ΟΑΣΑ ανακοινώθηκε ότι από την ερχόμενη Παρασκευή επιτρέπεται η κυκλοφορία των ταξί που μεταφέρουν επιβάτες στις λεωφορειολωρίδες της οδού Λένορμαν, καθώς επίσης και στη λεωφορειολωρίδα αντίθετης ροής στην οδό Μεταμορφώσεως στο Χαλάνδρι.

Σημειώνεται ότι οι εκπρόσωποι της «Ενωτικής Προοδευτικής Συνεργασίας» (ΕΠΣ) εξέφρασαν από την πρώτη στιγμή την αντίθεσή τους στο διπλασιασμό των κομίστρων, επισημαίνοντας ότι οι αυξήσεις - στις οποίες δε θα μπορέσει να ανταποκριθεί το επιβατικό κοινό - δεν έχουν στόχο να καλύψουν το χαμένο εισόδημα των εργαζομένων στα ταξί, αλλά, αντίθετα, επιδίωξη είναι να ενταχθεί το ταξί στην «ειδική μεταφορά» κατά τα ευρωπαϊκά πρότυπα, ώστε να εξυπηρετηθούν τα οικονομικά συμφέροντα με την προωθούμενη λειτουργία των εταιρειών ταξί.

ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Ενθαρρύνει συνεργασίες της ΔΕΗ με ιδιώτες

Ακόμη μια πρόσκληση προς τους ιδιώτες να επενδύσουν στον ιδιαίτερα προσοδοφόρο τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας, απηύθυνε ο υπουργός Ανάπτυξης Κ. Χατζηδάκης στα εγκαίνια του υδροηλεκτρικού σταθμού Σμοκόβου (ισχύος 10,4 MW) την περασμένη Κυριακή, δηλώνοντας ταυτόχρονα ότι η κυβέρνηση στηρίζει την προοπτική της ΔΕΗ να αποκτήσει «ηγετικό ρόλο» στα Βαλκάνια. Για άλλη μια φορά, η ηλεκτροπαραγωγή περιορίζεται και ορίζεται ως πεδίο κερδοσκοπίας, ενώ οι οικογένειες των εργαζομένων πληρώνουν όλο και πιο ακριβά το κοινωνικό αγαθό της ενέργειας.

Πολύ περισσότερο, ο υπουργός Ανάπτυξης δήλωσε ότι «η κυβέρνηση θα ενθαρρύνει συνεργασίες μεταξύ ΔΕΗ και ιδιωτών στον τομέα αυτό, όπως άλλωστε συμβαίνει στην υπόλοιπη Ευρώπη», πρακτική που αποδυναμώνει τον όποιο δημόσιο έλεγχο στις ενεργειακές υποδομές επιτρέπει σήμερα η διατήρηση του 51% των μετοχών της ΔΕΗ στο κράτος. Είναι ενδεικτικό ότι στα εγκαίνια του σταθμού, στα οποία μίλησε και ο Πρόεδρος της Βουλής Δ. Σιούφας, ο πρόεδρος της ΔΕΗ Τ. Αθανασόπουλος έκανε εκτενή αναφορά στα έργα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) που προωθεί η επιχείρηση, ένα από τα οποία αφορά τη συνεργασία της ΔΕΗ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ με το γαλλικό κολοσσό EDF ENERGIES NOUVELLES, για την κατασκευή αιολικού πάρκου 30 MW στο δήμο Μουζακίου, ύψους 60 εκατ. ευρώ.

Ο υπουργός Ανάπτυξης εξέφρασε, επίσης, τη στήριξη της κυβέρνησης σε επενδύσεις ΑΠΕ, στο πλαίσιο του στόχου της ΕΕ για διείσδυσή τους στο 20% της τελικής κατανάλωσης έως το 2020. Ενας στόχος που δε λήφθηκε με περιβαλλοντικά κριτήρια, αλλά προκειμένου να επιτρέψει την είσοδο του μεγάλου κεφαλαίου με προνομιακούς όρους κερδοφορίας στον ενεργειακό τομέα.

Στο μεταξύ, στο περιθώριο της ενεργειακής Διάσκεψης που πραγματοποιήθηκε στη Βουλγαρία, υπογράφτηκε «μνημόνιο κατανόησης» μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας στον ενεργειακό τομέα, που προβλέπει: Την κατασκευή της δεύτερης γραμμής ηλεκτρικής διασύνδεσης 400 KV (Νέα Σάντα - Μαρίτσα), την κατασκευή του νέου αγωγού φυσικού αερίου διπλής ροής Κομοτηνή - Χάσκοβο, μήκους περίπου 125 χλμ., συνεργασία στον αγωγό «Σάουθ Στριμ» και προώθηση της κατασκευής τερματικού σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Βόρεια Ελλάδα.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ