ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 31 Οχτώβρη 2008
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ
ΚΚΕ: Αμεση σωτηρία των κειμηλίων του

Συζητήθηκε χτες στη Βουλή σχετική Επίκαιρη Ερώτηση του ΚΚΕ

Το «καμαρίνι» της Μαρίας Κάλλας, στο Θεατρικό Μουσείο
Το «καμαρίνι» της Μαρίας Κάλλας, στο Θεατρικό Μουσείο
«Προσωρινά» (!) επί 35 χρόνια το Ελληνικό Θεατρικό Μουσείο στεγάζεται στο υπόγειο του Πνευματικού Κέντρου του Δήμου Αθηναίων, «πνιγμένο» στην υγρασία, στα έντομα και τρωκτικά, ενώ τα 16μελές προσωπικό του μένει απλήρωτο επί τέσσερις και έξι μήνες.

Το θέμα έφερε χθες στη Βουλή, με Επίκαιρη Ερώτηση, ο βουλευτής του ΚΚΕ Κ. Καζάκος, ζητώντας να επιλυθεί το μακρόχρονο και οξύ πρόβλημα του μουσείου. Η απάντηση, όμως, του υπουργού Πολιτισμού, Μ. Λιάπη, περιορίστηκε σε γενικόλογες και αόριστες υποσχέσεις.

Ο υπουργός αναγνώρισε τα προβλήματα του Θεατρικού Μουσείου, αλλά ισχυρίστηκε ότι αυτό επιχορηγείται γενναία, έχει «προνομιακή μεταχείριση» σε σχέση με άλλα σωματεία, αφού «το 2007 πήρε 670.000 ευρώ και το 2008 523.000 ευρώ». Ο υπουργός παραδέχτηκε την ανάγκη μεταστέγασης του μουσείου σε άλλο χώρο, αλλά επί του προκειμένου δεν είπε τίποτα συγκεκριμένο, παρά μόνον ότι «απαιτείται ένας σχεδιασμός που να συνδέεται με την ανασύνταξη ολόκληρου του θεατρικού χάρτη της χώρας και την αξιολόγηση των νέων δεδομένων» και ότι το ΥΠΠΟ «έχει αναθέσει στο Εθνικό Κέντρο Θεάτρου - Χορού την εκπόνηση σχετικής μελέτης» (έως τις αρχές του 2009) και ότι «εξετάζεται το ενδεχόμενο» να γίνει ένα μουσείο που να καλύπτει όλη την πορεία του ελληνικού θεάτρου από τη γέννησή του μέχρι τις μέρες μας.

«Τα 35 χρόνια που έχουν περάσει από την ίδρυση του μουσείου, από την προσωρινή στέγασή του στους νεκροθαλάμους, δημιουργούν μια εικόνα εγκληματικής αδιαφορίας», τόνισε στην παρέμβασή του ο Κ. Καζάκος. Κατήγγειλε ότι στο χώρο όπου στεγάζεται το Θεατρικό Μουσείο «καταστρέφονται υλικά ανεπανάληπτης αξίας, αφού όταν βρέχει πλημμυρίζουν τα ιστορικής σημασίας κοστούμια, που φόρεσαν μεγάλοι πρωταγωνιστές και πρωταγωνίστριες τους θεάτρου μας». Το νερό φτάνει μέχρι τη μέση των τοίχων, ενώ θλιβερή εικόνα προκαλούν τα ποντίκια και οι κατσαρίδες. «Αποτέλεσμα όλων αυτών», τόνισε ο βουλευτής, «είναι όταν γίνεται εκεί μια εκδήλωση να λιποθυμούν οι άνθρωποι από τη βρώμα και την υγρασία».

Αναφορικά με τα ποσά επιχορήγησης του μουσείου, ο Κ. Καζάκος αντέτεινε στον υπουργό ότι «είναι πολύ μικρά σε σύγκριση με την ιστορική και εκπαιδευτική αξία που έχει το μουσείο και, τέλος, ζήτησε να ληφθούν άμεσα μέτρα σωτηρίας των εκθεμάτων.

ΑΚΡΟΠΟΛΗ - ΑΝΑΣΤΗΛΩΤΙΚΑ ΕΡΓΑ
Περιμένοντας... το ΕΣΠΑ

ICON

Γενικόλογες «υποσχέσεις» για την πορεία των αναστηλωτικών έργων «μοίρασε» χτες από την Ακρόπολη ο υπουργός Πολιτισμού, Μιχ. Λιάπης. «Διαβεβαίωσε» τους αρχαιολόγους και το προσωπικό των έργων «ότι η πολιτεία θα είναι δίπλα τους, γενναιόδωρη, όπως πάντα, για να στηρίξει αυτή την εθνική προσπάθεια». Ομως, δε μίλησε συγκεκριμένα για τη χρηματοδότηση, παρότι η ΥΣΜΑ (Υπηρεσία Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης) ζητά 15 εκατ. ευρώ για τη συνέχιση των έργων από το ΕΣΠΑ (Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς 2007 - 2013, ουσιαστικά «Δ' ΚΠΣ»).

Εκτός από το γεγονός ότι ο πολιτισμός στο ΕΣΠΑ αντιμετωπίζεται με εντελώς αγοραία κριτήρια, όπως και με τα προηγούμενα «πακέτα», οι υπουργικές «διαβεβαιώσεις» μάλλον δεν εφησυχάζουν κανέναν: Τον περασμένο Απρίλη οι εργαζόμενοι στο ΥΠΠΟ έθεσαν ζήτημα διακοπής των έργων στην Ακρόπολη, αφού 2 εκατ. ευρώ που έπρεπε να έχουν δοθεί από την αρχή του χρόνου (και από κοινοτικούς πόρους) δε δόθηκαν μέχρι τότε. Ανάλογη ήταν η κατάσταση και τον Απρίλη του 2005, οπότε οι συμβασιούχοι στις αναστηλώσεις με κινητοποιήσεις απαίτησαν την καταβολή των δεδουλευμένων.

Ετσι και αυτή η κυβέρνηση απλώς εκμεταλλεύεται το μεράκι και την υπεράνθρωπη προσπάθεια των εργαζομένων στο ΥΠΠΟ, οι οποίοι κατάφεραν μέχρι τώρα να αναστηλώσουν τη δυτική αίθουσα των Προπυλαίων και ολοκληρώνουν την ανατολική πλευρά. Στον Παρθενώνα ολοκληρώνεται η αναστήλωση της βόρειας πλευράς: Ανατοποθετήθηκαν όλοι οι κίονες και ολοκληρώνεται άμεσα η ανατοποθέτηση των 27 επιστυλίων (αρχιτεκτονικών μελών που βρίσκονται πάνω από τους κίονες). Στο δυτικό τμήμα της βόρειας πλευράς θα τοποθετηθούν αντίγραφα 6 μετοπών (οι αρχαίες μεταφέρθηκαν στο νέο Μουσείο Ακρόπολης).

Ανατοποθετούνται οι κίονες του ναού της Αθηνάς Νίκης και χυτεύθηκαν τα αντίγραφα των λίθων της ζωφόρου (τα αυθεντικά μεταφέρθηκαν στο νέο Μουσείο Ακρόπολης). Στο Ερέχθειο συνεχίζεται ο καθαρισμός, με λέιζερ, της οροφής που στήριζαν οι Καρυάτιδες.

Επιπλέον, εγκαθίσταται, σε συνεργασία με το Γεωδυναμικό Ινστιτούτο Αθηνών, δίκτυο 6 επιταχυνσιογράφων (όργανα καταγραφής σεισμού) για να μελετηθεί η στατική αντοχή του βράχου και των μνημείων του. Δύο επιταχυνσιογράφοι έχουν εγκατασταθεί από το ΕΜΠ και το Πανεπιστήμιο Mie του Τόκιο.

Η ΥΣΜΑ ετοιμάζει αίθουσα «εικονικής πραγματικότητας» στο νέο Μουσείο, όπου θα προβάλλονται στερεοσκοπικές ταινίες με την ιστορία των μνημείων και των αναστηλώσεων. Θα εγκαταστήσει ηλεκτρονικούς ενημερωτικούς σταθμούς στην Ακρόπολη και δημιουργεί διαδικτυακή πύλη, με ηλεκτρονική βιβλιοθήκη και σύστημα ηλεκτρονικής μάθησης.

Λογοτεχνίας απώλεια

Εχασε - την περασμένη Δευτέρα - τη μάχη με τον καρκίνο η 62χρονη σημαντική και πολυγραφότατη πεζογράφος και δοκιμιογράφος Νένη Ευθυμιάδη.

Η Νένη Ευθυμιάδη σπούδασε στη Νομική Σχολή του ΑΠΘ και από το 1970 δικηγορούσε. Η μεγάλη όμως αγάπη της ήταν το γράψιμο. Το 1973 έκανε την πρώτη της λογοτεχνική εμφάνιση με το μυθιστόρημα «Εγώ κι εσύ μοιάζουμε λιγάκι». Το 1975 εκδόθηκε «Ο κήπος με τα αγάλματα» που προκάλεσε ιδιαίτερη αίσθηση στην κριτική και το αναγνωστικό κοινό. Ακολούθησαν τα βιβλία «Η φωτοβολίδα» (1978), «Αθόρυβες μέρες», «Το χρώμα του μέλλοντος», «Τρυφερός θάνατος», «Οι πολίτες της σιωπής», «Οι τυχοδιώκτες», «Εγώ ο Μαγγελάνος», «Τρεις νύχτες και ένας νεκρός», «Η πόλη των γλάρων», «Αστυνομικές ιστορίες», «Ιμερολόγια», «Θρυμματισμένος πλανήτης», «Η Αθήνα τη νύχτα», «Ο γιος του Μπίλυ Μπλου» (το τελευταίο της μυθιστόρημα). Η Ν. Ευθυμιάδου είχε στο ενεργητικό της και σημαντικό μεταφραστικό, δοκιμιακό και ποιητικό έργο. Διετέλεσε μέλος της διοίκησης της Πανελλήνιας Πολιτιστικής Κίνησης και ήταν μέλος της Εταιρείας Συγγραφέων.

Βραδιές με θέατρο

Για δεύτερη χρονιά το θέατρο «Coronet» παρουσιάζει, από σήμερα, τον «Caveman» του Rob Becker, τη μακροβιότερη σόλο παράσταση στην ιστορία του Μπροντγουέι. Η σκηνοθεσία - διασκευή είναι της Αναστασίας Παπαστάθη, με τον Γεράσιμο Γεννατά στον πρωταγωνιστικό ρόλο. Μετάφραση: Ερατώ Τάττη. Σκηνικά: Ειρήνη Παγώνη. Μουσική: Πάνος Φορτούνας. Κοστούμια: Keira Coltrane.

  • Ο θίασος «Νέος Λόγος» επαναλαμβάνει, για λίγες παραστάσεις, από τις 4/11, στον καινούριο του χώρο «Studio Μαυρομιχάλη», το έργο του Μάρτιν Κριμπ «Ολο και Λιγότερες Καταστάσεις Εκτάκτου Ανάγκης», σε σκηνοθεσία Φώτη Μακρή. Αφηγητές και ήρωες χάνονται ο ένας μέσα στον άλλο, σε μια μάταιη προσπάθεια να βρουν εξηγήσεις για τις καταστάσεις έκτακτης ανάγκης που βιώνουμε, για την ανθρώπινη συμπεριφορά, τις παγίδες και τις απόπειρες διαφυγής, από τις πιο καθημερινές ως τις πιο ακραίες. Μετάφραση: Χριστίνα Μπάμπου - Παγκουρέλη. Μουσική: Θανάσης Βλαβιανός. Χορογραφίες: Στέλλα Κρούσκα. Παίζουν: Θανάσης Βλαβιανός, Μαρία Κορδώνη, Στέλλα Κρούσκα, Φώτης Μακρής.
  • Μέχρι τέλος Νοέμβρη, στο «Βαφείο» παρουσιάζεται «Η συνοδός» της Νίνα Μπερμπέροβα. Διασκευή Ραζβάν Μασιλού. Μετάφραση - σκηνοθεσία: Δαμιανός Κωνσταντινίδης. Παίζουν: Δήμητρα Χατούπη, Ελένη Χατζηαυξέντη, Ηλίας Παρασκευόπουλος, κ.ά. Πιάνο: Μαρίνα Χρονοπούλου.

Την εικόνα της γυναίκας στον ισλαμικό κόσμο, πραγματεύεται η έκθεση της Νεφέλης Κονταρίνη, με τίτλο «Δύο μάτια μόνο...» (5/11 - 7/12) στο Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης (Αγ. Ασωμάτων 22, Κεραμεικός). Μια «αφήγηση» που αναπτύσσεται στους πέντε ορόφους του μουσείου, μια διαδρομή με ήχους και μουσική. Στην έκθεση περιλαμβάνεται και performance της Μαριλένας Πετρίδη, με μουσική του This Fluid.

Ακυρώνονται, λόγω τραυματισμού ενός πρωταγωνιστή, οι παραστάσεις του έργου «Teatro Delusio» της ομάδας «Familie Floetz», που προγραμματίστηκαν για τις 6 και 7/11, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Οι κάτοχοι των εισιτηρίων μπορούν να τα εξαργυρώνουν στα εκδοτήρια του Μεγάρου, μέχρι το τέλος Νοέμβρη.

Οι Καίτη Κουλλιά και Σταύρος Σιόλας τραγουδούν, από σήμερα και κάθε Παρασκευή και Σάββατο (11 μ.μ.), στο «Χαμάμ» (Δημοφώντος 97, Α. Πετράλωνα, 210.3421.212). Ερμηνεύουν τραγούδια μεγάλων συνθετών μας. Πιάνο - ενορχήστρωση Αλκηστις Ραυτοπούλου, κιθάρα Νίκος Κοταράς, ακορντεόν Dusho Kurti, κρουστά Μανούσος Κλαπάκης. Στο «Χαμάμ», από τις 3/11, κάθε Δευτέρα, θα παρουσιάζεται το οδοιπορικό «Απ' τη Σμύρνη ως τον Περαία, μ' ένα καράβι τραγούδια!», με τραγούδια μεγάλων Μικρασιατών συνθετών, από τους «Ανατολικούς»: Κατερίνα Τσιρίδου, Δημήτρη Κρανίδα, Σωτήρη Παπατραγιάννη, Νίκο Τσιατσούλη, Νίκο Πρωτόπαπα, Εκτωρα Κοσμά.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ