ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 6 Απρίλη 2012
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΘΝΙΚΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ
Το ναυάγιο των Αντικυθήρων «εφ' όλης της ύλης»

Το μεγαλύτερο θραύσμα του Μηχανισμού των Αντικυθήρων, το οποίο περιέχει 27 οδοντωτούς τροχούς
Το μεγαλύτερο θραύσμα του Μηχανισμού των Αντικυθήρων, το οποίο περιέχει 27 οδοντωτούς τροχούς
Σε μία από τις σημαντικότερες, αλλά και συναρπαστικότερες αρχαιολογικές ανακαλύψεις, το «Ναυάγιο των Αντικυθήρων», όπως αποκαλείται, που περιλάμβανε τον εκπληκτικό μηχανισμό που μετέφερε και άλλα πολύτιμα αντικείμενα, αφιερώνεται η μεγάλη περιοδική έκθεση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, που εγκαινιάστηκε χτες και θα διαρκέσει μέχρι τις 28/4/ 2013.

Για πρώτη φορά θα παρουσιαστεί το σύνολο, σχεδόν, των αρχαιοτήτων, που ανασύρθηκαν από το χώρο του περίφημου ναυαγίου, το οποίο εντόπισαν σφουγγαράδες από τη Σύμη το 1901 και του οποίου η μερική ανέλκυση συνιστά την πρώτη μεγάλης έκτασης ενάλια έρευνα παγκοσμίως.

Φυσικά, το 1/3 της έκθεσης αφιερώνεται στον περίφημο «μηχανισμό των Αντικυθήρων», αυτήν την εκπληκτική, μοναδική και παγκοσμίου ενδιαφέροντος συσκευή μαθηματικής και αστρονομικής επιστήμης. Πρόκειται για ένα αστρονομικό υπολογιστικό μηχάνημα, ένα αστρονομικό ημερολόγιο, που προσδιόριζε το χρόνο με βάση τις κινήσεις του ήλιου, της σελήνης και τις μεταξύ τους σχέσεις, δηλαδή τις εκλείψεις και τις κινήσεις άλλων γνωστών για την εποχή πλανητών. Θα εκτεθούν και τα 82 σωζόμενα θραύσματα, συμπεριλαμβανομένων και των τριών γνωστών και μεγαλύτερων τμημάτων του, ήδη εκτεθειμένων στη μόνιμη έκθεση.

Μία ενότητα θα είναι αφιερωμένη στο ιστορικό της ανέλκυσης, που θα παρουσιάζει το χρονικό των επιχειρήσεων και των πρώτων συντηρήσεων των πολύτιμων αρχαιοτήτων, καθώς και σχετικά κρατικά έγγραφα και δημοσιεύματα του Τύπου της εποχής. Η δεύτερη ενότητα θα αφορά στο πλοίο, στο μέγεθος, στο πλήρωμα και τους επιβάτες του. Παρουσιάζονται σπαράγματα του κύτους του πλοίου με τη μολύβδινη επένδυση στο εξωτερικό του και άλλα εξαρτήματα από τον εξοπλισμό του. Από τα σωζόμενα λείψανα και το φορτίο του προκύπτει ότι το πλοίο ήταν φορτηγό, εκτιμώμενης χωρητικότητας 300 τόνων. Σε άλλη ενότητα παρουσιάζεται η πορεία και το φορτίο του πλοίου, ο τόπος φόρτωσης και ο προορισμός του. Η μελέτη του φορτίου συνεισέφερε σημαντικά στην έρευνα για το θαλάσσιο εμπόριο και τη διακίνηση έργων ελληνικής Τέχνης στο τέλος της Ελληνιστικής Εποχής και της περιόδου της Ρώμης.

Στη διάρκεια της έκθεσης θα γίνουν εκπαιδευτικά προγράμματα.

Ακόμη όμως και μια τέτοιου μεγέθους και σημασίας έκθεση στο μεγαλύτερο και σημαντικότερο μουσείο της χώρας και από τα σημαντικότερα του κόσμου, με συνδιοργανωτές το Εθνικό Ιδρυμα Ερευνών, την Ομάδα Μελέτης του Μηχανισμού των Αντικυθήρων και την Εταιρεία Μελέτης Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας ...στηρίζεται οικονομικά από «χορηγίες» πολυεθνικών, ελβετικές ωρολογοποιίες, μέχρι και ελληνικές τράπεζες. Αυτό είναι το αποτέλεσμα της διαχρονικής πολιτικής των αστικών κυβερνήσεων που χτυπούν ό,τι απέμεινε από κάθε έννοια δημόσιας διαχείρισης του αρχαιολογικού πλούτου και μετέτρεψαν την πολιτιστική κληρονομιά του λαού σε διαφημιστικό, ουσιαστικά, «κελεπούρι» του κεφαλαίου.

Η Google σε ελληνικά μουσεία

Μέρος των εκθεμάτων των μουσείων Ακρόπολης, Κυκλαδικής Τέχνης και Μπενάκη ενέταξε η γνωστή πολυεθνική του διαδικτύου «Google» στο πρόγραμμά της με τίτλο «Art Project», που αφορά σε ψηφιοποιημένα εκθέματα διαφόρων μουσείων του κόσμου, με πρόσβαση σε αυτά μέσω διαδικτύου.

Αν και η πρόσβαση δεν έχει κόστος για το χρήστη, ωστόσο το κεφάλαιο κάθε άλλο παρά για «ανιδιοτέλειά» χαρακτηρίζεται. Η «Google», λ.χ. είναι εκ των πρωταγωνιστών, τα τελευταία χρόνια - μαζί με άλλα μεγαθήρια και από τις δύο πλευρές του Ατλαντικού - στο λυσσαλέο ανταγωνισμό των μονοπωλίων στο «κελεπούρι» που λέγεται ψηφιοποίηση έργων του λόγου, και όχι μόνο. Ετσι, αυτό που σήμερα φαίνεται μια «αθώα» ψηφιακή «βόλτα» στα αριστουργήματα της τέχνης, μπορεί να μην είναι τίποτε περισσότερο από δημιουργία υποδομής σε έναν τομέα, που αύριο μπορεί να αποτελέσει ένα ακόμη πεδίο κερδοφορίας και άγριου ανταγωνισμού.

Το «Art-Ρroject» ξεκίνησε το Φεβρουάριο του 2011 με 17 μουσεία σε 9 χώρες και, πλέον, μετρά 151 μουσεία σε 40 χώρες. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει, ήδη, περισσότερα από 30.000 αντικείμενα Τέχνης ψηφιοποιημένα σε υψηλή ανάλυση. Το Μουσείο Ακρόπολης συμμετέχει με 24 έργα Τέχνης, το Μουσείο Μπενάκη με 510 έργα Τέχνης και 95 καλλιτέχνες και το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης με 159 έργα Τέχνης και 19 καλλιτέχνες.

Λευκές νύχτες

Στη B΄ Σκηνή του «Θεάτρου Οδού Κεφαλληνίας» κάθε Δευτέρα, Τρίτη (9μμ) παρουσιάζεται το έργο «Λευκές Νύχτες» του Φιοντόρ Μιχαΐλοβιτς Ντοστογιέφσκι. Το ατμοσφαιρικό διήγημα (1848) έχει μεταφερθεί αρκετές φορές στη μικρή οθόνη (σε ρωσική, ιταλική, ισπανική κ.ά.), αλλά και στο ρωσικό κινηματογράφο το 1992. Αργότερα έγινε μεγάλη κινηματογραφική επιτυχία και στο Χόλιγουντ. Στην Ελλάδα έχει διασκευαστεί λίγες φορές για το θέατρο. Η τελευταία ήταν από το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας το 2002.

Η υπόθεση διαδραματίζεται στην Αγία Πετρούπολη, πόλη που παίζει μοιραίο ρόλο για τους ήρωες του έργου. Ενας εικοσιεξάχρονος νέος, μοναχικός και ονειροπόλος, περιπλανιέται μια νύχτα στην Πετρούπολη που έχει ερημώσει, καθώς όλοι πήγαν να ξεκαλοκαιριάσουν στην εξοχή. Στην προκυμαία του καναλιού, πολύ κοντά στα κάγκελα, στέκεται μια γυναίκα και κλαίει. Ενα τυχαίο συμβάν στέκεται η αιτία για να γνωριστούν. Κάποιο μυστικό βασανίζει τη σκέψη της κοπέλας και αποφασίζει να το εμπιστευτεί στο νέο.

Mετάφραση Αρης Αλεξάνδρου. Σκηνοθεσία Δημήτρη Καταλειφού. Διασκευή από την ομάδα εργασίας στη διάρκεια των προβών. Σκηνικά - κοστούμια Εύα Μανιδάκη. Φωτισμοί Αλέκος Αναστασίου. Moυσική Σταύρος Γασπαράτος. Επιμέλεια κίνησης Κατερίνα Φωτιάδη. Παίζουν: Λουκία Μιχαλοπούλου, Στάθης Μαντζώρος.

ΑΚΡΩΤΗΡΙ ΘΗΡΑΣ
Ανοίγει όπως - όπως;

Σοβαρά ερωτηματικά για το κατά πόσο είναι πραγματικά έτοιμος ο αρχαιολογικός χώρος του Ακρωτηρίου προκαλεί η ανακοίνωση του υφυπουργού Πολιτισμού και Τουρισμού, Π. Αλιβιζάτου, για τη χτεσινή «επείγουσα σύσκεψη» για «την εξέλιξη των εργασιών ολοκλήρωσης και παραλαβής του στεγάστρου» του αρχαιολογικού χώρου του Ακρωτηρίου.

Σύμφωνα με το ΥΠΠΟΤ, «είναι εφικτή» η επαναλειτουργία του χώρου πριν το Πάσχα ...αλλά με την «ηλεκτρομηχανολογική συντήρηση» του χώρου να «αντιμετωπίζεται» σε «προσωρινή βάση» «έως και την οριστική παραλαβή του έργου, το οποίο θα αναλάβει η κατασκευάστρια εταιρεία»! Επιπλέον, λόγω έλλειψης φυλακτικού προσωπικού του ΥΠΠΟΤ, ο χώρος θα φυλαχθεί με προσωπικό του Δήμου Θήρας!

Αρα το Ακρωτήρι θα ανοίξει χωρίς να έχει παραληφθεί οριστικά το έργο του στεγάστρου, με προσωπικό του δήμου και με προβληματική την ηλεκτρομηχανολογική υποδομή! Και όλα αυτά στο όνομα του τουρισμού...

«Ραχήλ» στη Θεσσαλονίκη

Το Κέντρο Θεατρικής Ερευνας Θεσσαλονίκης, συμμετέχοντας στις εκδηλώσεις για τα 100 χρόνια από την ένταξη της Θεσσαλονίκης στο ελληνικό κράτος, με την υποστήριξη της Ισραηλίτικης Κοινότητας Θεσσαλονίκης, θα ανεβάσει αύριο το ιστορικής αφετηρίας δράμα του Γρηγορίου Ξενόπουλου «Ραχήλ», στην αίθουσα «Μάντεως Τειρεσία» (Γεωργίου Κωνσταντινίδη 15 & Μάντεως Τειρεσία. Περιοχή Δελφών με Παρασκευοπούλου - Περιοχή θεάτρων «Ανετον» - «Αμαλία» - «Ράδιο Σίτι»). Παραστάσεις: Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή (21.15 μ.μ.). Κρατήσεις θέσεων: 2310.865.904.

Το έργο διαδραματίζεται στη Ζάκυνθο, στα τέλη 19ου αιώνα. Ο έρωτας μεταξύ δύο γειτονόπουλων, αγωνίζεται να ανθίσει. Ελληνίδα εβραία η κοπέλα. Ελληνας χριστιανός ο νέος. Τη Μεγάλη Εβδομάδα ξεσπά ποκγκρόμ εναντίον των εβραίων της Ζακύνθου, καλλιεργημένο με ρατσιστικά δημοσιεύματα και συκοφαντίες. Ο Ξενόπουλος με το έργο του εναντιώνεται στα ρατσιστικά ή φυλετικά στερεότυπα. Σκηνοθεσία - κείμενο παράστασης: Πέτρος Ζηβανός, σκηνικά: Λίλα Καρακώστα, κοστούμια: Νατάσα Ζηβανού, μουσική: Κώστας Βόμβολος, φωτισμοί: Κώστας Βουρλιώτης - Πέτρος Ζηβανός, κινησιολογία: Ιωάννα Μήτσικα, βίντεο: Γιάννης Πειραλής - Βιργινία Ρηγάκη. Παίζουν: Μάρα Τσικάρα, Γιάννης Τσίκουλας, Τζίμης Κούρτης, Κώστας Βουρλιώτης, Γιάννης Γκουντάρας, Κατερίνα Γιαννούλη, Νίκος Νικολαΐδης, Χρήστος Τσαβλίδης, Ελενα Μιχαηλίδη.

Ο ΦΕΤΙΝΟΣΑνοιξιάτικος Κύκλος Οργάνου συνεχίζεται με τη δεύτερη συναυλία (8/4, 8.30μμ, Αγγλικανική Εκκλησία Αγ. Παύλου - Φιλελλήνων 27), των Αγγλων Richard Brasier (όργανο) και Nathan Richards (τρομπέτα). Ερμηνεύουν έργα Purcell, Mozart, Torelli, Bach κ.ά.

«Ο ΕΡΩΤΙΚΟΣσυναντά τον πολιτικό Μάνο Χατζιδάκι» τιτλοφορείται η μουσική βραδιά (7/4, 10.30 μμ), στο Ιωνικό Κέντρο (Λυσίου 11, Πλάκα, 210 3246614). Η Γωγώ Μπαλαμπίνη, με τη συνοδεία του Αποστόλη Παρασκευόπουλου στο πιάνο, ερμηνεύει τραγούδια - σταθμούς που μαρτυρούν τις δύο πλευρές του αγαπημένου συνθέτη. Ιδέα και οργάνωση προγράμματος: Θέμης Ροδαμίτης (επίσης διαβάζει κείμενα και ερμηνεύει δύο τραγούδια).

ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ πραγματοποιεί η κορυφαία ολλανδική ομάδα του σύγχρονου χορού «Nederlands Dans Theatre» στο Μέγαρο Μουσικής (από χτες μέχρι την Κυριακή, 8μμ, αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη). Το διάσημο χορευτικό σύνολο παρουσιάζει δύο φρέσκες, μαγικές χορογραφίες με την υπογραφή των κορυφαίων χορογράφων του, Σολ Λεόν και Πολ Λάιτφουτ: Τον «Πόθο» και την «Πεταλούδα». Οι χορευτές της μεγάλης ομάδας του ΝDT, άψογα εκπαιδευμένοι, κόβουν την ανάσα με την ακρίβεια, τη διαύγεια των κινήσεών τους και τη μουσικότητά τους.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ