ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 7 Οχτώβρη 2021
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΚΡΙΤΙΚΗ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ
«Υπέροχος κύριος Φελίνι»

Στη φετινή κινηματογραφική βδομάδα ξεχωρίζει το μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο Ιταλό σκηνοθέτη Φεντερίκο Φελίνι, με αφορμή τα 100 χρόνια από τη γέννησή του, που θα φιλοξενηθεί στην Ταινιοθήκη της Ελλάδας από 11 έως 19 Οκτώβρη και όπου θα παρουσιαστούν 17 ταινίες του μεγάλου δημιουργού.

Ο Φελίνι, από τους μεγαλύτερους σκηνοθέτες όλων των εποχών, γεννήθηκε στο Ρίμινι στις 20/1/1920. Ηταν γιος πλανόδιου πωλητή και γνώρισε την πρώτη του ονειρική εμπειρία σε ηλικία 7 ετών, όταν έφυγε από το σπίτι και ακολούθησε για μερικές μέρες ένα περιοδεύον τσίρκο. Ο Φελίνι αγάπησε τον κόσμο του κινηματογράφου μέσα από τη γελοιογραφία και το σκίτσο, από τότε που ήταν στα θρανία. Αφού για ένα διάστημα δούλεψε στα καφενεία του Ρίμινι, φτιάχνοντας τα πορτρέτα των πελατών, στα 17 του πήγε στη Ρώμη. Εκεί γράφτηκε στο Πανεπιστήμιο, στη Νομική Σχολή, χωρίς να πάρει ποτέ πτυχίο, έζησε αρχικά σαν σκιτσογράφος και στη συνέχεια γράφοντας παρλάτες και σκετς για κομφερανσιέ. Στον κινηματογράφο ξεκίνησε γράφοντας σενάρια για ταινίες μεγάλων σκηνοθετών, όπως του Ροσελίνι, και εν συνεχεία έγινε βοηθός του Τζέρμι, του Ροσελίνι και του Λατουάντα. Το 1952 σκηνοθέτησε την πρώτη του ταινία, με τίτλο «Ο Λευκός Σεΐχης». Τιμήθηκε τέσσερις φορές με Οσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας: Το 1956 για το «La Strada», το 1957 για τις «Νύχτες της Καμπίρια», το 1963 για το «8½» και το 1974 για το «Amarcord», ενώ προτάθηκε τέσσερις φορές για Οσκαρ Σκηνοθεσίας. Το 1960 κέρδισε τον Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες για τη «Γλυκιά Ζωή». Το 1993 η Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου τού απένειμε Τιμητικό Οσκαρ για το σύνολο του έργου του. Πέθανε στη Ρώμη στις 31 Οκτώβρη της ίδιας χρονιάς.

Το ελληνικό κοινό θα έχει την ευκαιρία να απολαύσει τις εξής ταινίες του Φελίνι: «8½», «Γλυκιά Ζωή», «La Strada», «Τα φώτα του Βαριετέ», «Νύχτες της Καμπίρια», «Roma», «Σατυρικόν», «Amarcord», «Πρόβα Ορχήστρας», «Η Ιουλιέτα των πνευμάτων», «Και το πλοίο φεύγει», «Ο Λευκός Σεΐχης» και «I Vitelloni». Το πρόγραμμα συμπληρώνουν τα ντοκιμαντέρ «Fellinopolis» της Σίλβια Τζουλιέτι και «Υπέροχος κύριος Φελίνι - Συνέντευξη με τον Γουές Αντερσον», που θα προβληθούν για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στην πλατφόρμα της Ταινιοθήκης online.tainiothiki.gr. Για περισσότερες πληροφορίες απευθυνθείτε στην ιστοσελίδα της Ταινιοθήκης: http://www.tainiothiki.gr

***

Τα βραβεία δυστυχώς δεν κάνουν τις ταινίες, και ενώ αυτή η βδομάδα έχει 2 βραβευμένες ταινίες στο Φεστιβάλ του Βερολίνου, με τη φετινή Χρυσή Αρκτο («Ατυχές Πήδημα ή Παλαβό Πορνό» του Ράντου Ζούντε) και την περσινή Αργυρή Αρκτο («Η Γυναίκα που Εφυγε» του Χονγκ Σανγκ-Σου), δεν έχουν να μας πουν και πολλά... Παρ' όλη την «πίκρα» της βδομάδας, όμως, οφείλουμε να τονίσουμε μια ευχάριστη εξέλιξη που θα λάβει χώρα στον κινηματογράφο «Αστυ». Μετά από αρκετά χρόνια θα παιχτεί μια μικρού μήκους ταινία μπροστά από τη μεγάλου μήκους του προγράμματος. Πρόκειται για την ταινία «A La Carte» των Ταξιάρχη Δεληγιάννη και Βασίλη Τσιουβάρα. Ελπίζουμε να συνεχιστεί η δράση και με άλλες μικρού μήκους ταινίες και να ακολουθήσουν κι άλλοι κινηματογράφοι αυτό το παράδειγμα, γιατί η μικρού μήκους ταινία έχει «φωνή».


Π. Α.

ΚΡΙΤΙΚΗ ΘΕΑΤΡΟΥ
«Ποντικοπαγίδα» σε σκηνοθεσία Κίρκης Καραλή

«

Τρία τυφλά ποντίκια τρέχουν σαν τα παλαβά και την αρπάζουν από τα μαλλιά...». Ηταν στις 30 Μάη 1947, όταν ακούστηκε πρώτη φορά στο ραδιόφωνο το παιδικό τραγούδι του αδημοσίευτου, τότε, έργου της Αγκαθα Κρίστι «Τρία τυφλά ποντίκια». Αυτός ήταν ο αρχικός τίτλος της «Ποντικοπαγίδας» που χρωστάει το όνομά της σε έναν στίχο από τον «Αμλετ», του Ουίλιαμ Σαίξπηρ. Πέντε χρόνια αργότερα και ενώ είχαν αρχίσει οι μέρες ραδιοφώνου να κερδίζουν ολοένα και περισσότερους ακροατές, το «The Mousetrap» - ο πρωτότυπος τίτλος του στα Αγγλικά - έκανε πρεμιέρα στο Νότιγχαμ της Αγγλίας και από τις 25 Νοέμβρη 1952 μέχρι σήμερα παίζεται συνεχώς στο Γουέστ Εντ του Λονδίνου, κατατάσσοντάς το ως το μακροβιότερο έργο στην ιστορία του παγκόσμιου θεάτρου. Εκτοτε, έχει μεταφραστεί σε πάνω από 50 γλώσσες, ενώ στην Ελλάδα πρωτοπαίχτηκε από τον θίασο του Δημήτρη Παπαμιχαήλ, σε σκηνοθεσία Μήτσου Λυγίζου το 1963. Η υπόθεση θέλει τρεις γυναίκες και πέντε άντρες αποκλεισμένους σε ένα θέρετρο αναψυχής, με έναν δολοφόνο να βρίσκεται ανάμεσά τους. Ολα τα πρόσωπα του έργου θα μπορούσαν να είναι αθώα, αν δεν υπήρχε η τεράστια πιθανότητα να είναι όλοι τους ένοχοι.

Η σκηνή του θεάτρου «Νέος Ακάδημος» φιλοξενεί για δεύτερη χρονιά το αριστούργημα της Αγγλίδας συγγραφέα αστυνομικών βιβλίων, σε σκηνοθεσία και δραματουργική επεξεργασία Κίρκης Καραλή και θεατρική απόδοση Αντώνη Γαλέου. Παίρνοντας ένας σκηνοθέτης την απόφαση να ανεβάσει αστυνομικό έργο, αυτό που πρέπει πρωτίστως να αντιμετωπίσει είναι το πώς θα κατορθώσει να διατηρήσει το μυστήριο του έργου, βοηθώντας, έτσι, τους θεατές να μην χάσουν το ενδιαφέρον τους. Αυτό δεν είναι εύκολη υπόθεση, γιατί εξ ορισμού όταν γνωρίζεις ποιος είναι ο ένοχος, αυτόματα χάνεις κάτι από τη μαγεία της ανατροπής. Η Κίρκη Καραλή κατορθώνει να πάρει την διασημότερη ιστορία μυστηρίου και χωρίς να αφαιρέσει σπιθαμή από τον δραματουργικό πυρήνα του έργου, να συμπαρασύρει ακόμα και τους πιο μυημένους σε μια εκδοχή της «Ποντικοπαγίδας» που αναβιώνει τη δεκαετία του '90 με τον πιο απολαυστικό τρόπο. Καθ' όλη τη διάρκεια της παράστασης, και ενώ οι περισσότεροι από εμάς γνωρίζαμε το τέλος, βρεθήκαμε συνένοχοι σε μια σκηνοθετική συνωμοσία, όπου η ένταση και το σασπένς μας σκουντούσαν συνεχώς, τοποθετώντας μας στο κάδρο της υπόθεσης. Το εύρημα με τα πραγματικά ονόματα των ηθοποιών δημιουργούσε μια σατανική συνενοχή που μας εξοικείωνε με τους ήρωες. Οι εκφωνήσεις του ραδιοφώνου με τον Πάνο Σόμπολο και άλλες - ιδιαίτερα - γνώριμες κι αγαπημένες φωνές (ανάμεσά τους και της Λιάνας Κανέλλη, του Γρηγόρη Βαλτινού κ.ά.) δημιουργούν μια δυνατή αλληλεπίδραση μεταξύ σκηνής και πλατείας. Η σκηνοθέτρια δεν προσπαθεί να στήσει ένα σκηνικό τρόμου με εύκολα τεχνάσματα, αλλά επενδύει σε ένα κρεσέντο ανατροπών, που ακροβατεί μεταξύ βιτριολικού χιούμορ και έντονου αφηγηματικού ρυθμού. Μην περιμένετε να δείτε αίματα και μαχαιρώματα, αλλά συναισθηματικές συγκρούσεις, χιούμορ και βαθιά ανθρώπινες στιγμές.

Το αφαιρετικό σκηνικό της Ασης Δημητρολοπούλου επιτρέπει στους οκτώ πρωταγωνιστές να κινούνται με ευκολία στη σκηνή, εκμεταλλευόμενοι έναν πολυμορφικό καναπέ, ενώ η δράση μεταφέρεται και στους διαδρόμους του θεάτρου. Τα κουστούμια ακολουθούν την μόδα των 90s, που νομίζω όλοι θέλουμε να αφήσουμε πίσω μας. Η μουσική του Αντώνη Παπακωνσταντίνου συμπορεύεται με τους φωτισμούς της Μελίνας Μάσχα, ενισχύοντας τον ρυθμό.

Η Ράνια Οικονομίδου είναι η ύποπτη που λατρεύεις να μισείς. Υπέροχη πάνω στη σκηνή, είναι η ιδανική ηρωίδα της Αγκαθα Κρίστι. Η Τζένη Μπότση ισορροπεί έξοχα ανάμεσα στην ανυποψίαστη ιδιοκτήτρια πανσιόν και την τρυφερή σύζυγο. Ο Μιχάλης Λεβεντογιάννης, άμεσος χωρίς υπερβολές και μανιέρες, καταφέρνει μια γήινη ερμηνεία. Ο Χάρης Τζωρτζάκης ελίσσεται με μαεστρία φτιάχνοντας μια περσόνα που τραβάει τα βλέμματα, χωρίς να πέφτει στην παγίδα της επιθεωρησιακής ευκολίας. Ο Σήφης Πολυζωίδης έχει μια δυναμική παρουσία που λειτουργεί συνδετικά με όλους τους υπόλοιπους χαρακτήρες, αναπτύσσοντας πολύ καλή χημεία. Η Βαλέρια Κουρούπη καταφέρνει να κρατήσει αυτό που λέμε «εσωτερικό μονόλογο» με σωστές δόσεις έντασης. Είναι αυτή που καταφέρνει να ελιχθεί περισσότερο από τον οποιοδήποτε χαρακτήρα. Ο Νίκος Πολυδερόπουλος χαρίζει στιγμές γέλιου στην πλατεία, δημιουργώντας τις απαραίτητες παύσεις. Τέλος ο Στάθης Σταμουλακάτος σε ρόλο - έκπληξη δημιουργεί όλες τις αντιθέσεις και ανατροπές που χρειάζεται το έργο.

Η Κίρκη Καραλή ενορχηστρώνει αριστοτεχνικά και με τον πιο έξυπνο τρόπο ένα σκηνικό μυστηρίου, δημιουργώντας σκηνοθετική γέφυρα μεταξύ δύο εποχών και καταφέρνει να μεταφέρει ένα κλασικό έργο στο σήμερα, προσδίδοντας φινέτσα, αλλά και διατηρώντας το απαραίτητο σασπένς. Α! Και μη βιαστείτε να δεθείτε μαζί τους, μην ξεχνάτε πως είναι όλοι τους ύποπτοι...

  • Η δημοσιογράφος Ειρήνη Δρίβα είδε την παράσταση και μας απέστειλε την κριτική.
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΜΟΥΣΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ
Εκδήλωση για τη Μουσική Εκπαίδευση

Ο Πανελλήνιος Μουσικός Σύλλογος οργανώνει εκδήλωση για τη Μουσική Εκπαίδευση στην Ελλάδα, το Σάββατο 9 Οκτώβρη, από τις 17.00 έως τις 21.00, στο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων - Αμφιθέατρο «Αντώνης Τρίτσης» (Ακαδημίας 50).

Θα μιλήσουν οι Νατάσσα Μουσάδη, μέλος του ΔΣ του Πανελλήνιου Μουσικού Συλλόγου, Μιχάλης Τρανουδάκης, καθηγητής μουσικής, Νίκος Παναγιωτίδης, πρόεδρος του Πανελλήνιου Συλλόγου Αποφοίτων Ωδείων, Αννα Χρονοπούλου, πρόεδρος του ΔΣ της Πανελλήνιας Ενωσης Γονέων Μουσικών και Καλλιτεχνικών Σχολείων, και Δημήτρης Ζήσης, πρόεδρος της Τμηματικής Επιτροπής Φοιτητών του Τμήματος Μουσικών Σπουδών.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ