ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 8 Φλεβάρη 2013
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΛΑΡΙΣΑΣ
Ετοιμάζει εργατική θεατρική ομάδα

H Διοίκηση του Εργατικού Κέντρου Λάρισας, στο πλαίσιο της πολιτιστικής του παρέμβασης, δημιουργεί εργατική ερασιτεχνική θεατρική ομάδα, αποτελούμενη από εργαζόμενους που θέλουν να πάρουν μέρος σε μια τέτοια προσπάθεια.

Σκοπός της θεατρικής ομάδας, που θα λειτουργεί με ευθύνη της διοίκησης του ΕΚΛ, θα είναι η οργάνωση θεατρικών παραστάσεων με προοδευτικό περιεχόμενο, για εργαζόμενους, σε μια εποχή που η καπιταλιστική κρίση ισοπεδώνει τη ζωή αλλά και τις πολιτιστικές αξίες της εργατικής τάξης, που μετατρέπει τον πολιτισμό σε ακριβό εμπόρευμα και «όπλο» της αστικής τάξης για τη χειραγώγηση της εργατικής συνείδησης.

Για το σκοπό αυτό η Διοίκηση του ΕΚΛ θα πραγματοποιήσει συνάντηση με εργαζόμενους από τα σωματεία του που ενδιαφέρονται να συμμετέχουν στη θεατρική ομάδα, την Τετάρτη 13 Φλεβάρη, και ώρα 7.30 μ.μ, στο 2ο όροφο του ΕΚΛ. Τηλέφωνα στα οποία μπορούν να επικοινωνούν οι ενδιαφερόμενοι: 2410.250.708 και 2410.532.459.

ΣΧΕΔΙΟ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΥΠΠΟ
Το αστικό κράτος σε ρόλο «μάνατζερ»

Δομή που αντανακλά τις νέες ανάγκες του κεφαλαίου στον πολιτισμό, δηλαδή την επιτάχυνση της εμπορευματοποίησης της πολιτιστικής κληρονομιάς, με το κράτος ως «μάνατζερ», προωθεί η συγκυβέρνηση, με το σχέδιο νέου οργανογράμματος της Γενικής Γραμματείας Πολιτισμού, όπως ονομάζεται σήμερα το ΥΠΠΟ μετά τη συγχώνευσή του με το υπουργείο Παιδείας.

Οπως προκύπτει από τις αντιδράσεις των εργαζομένων στο υπουργείο (Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων, ΠΟΕ - ΥΠΠΟ): Δεν υπάρχουν οργανικές θέσεις, άρα οι εργαζόμενοι φοβούνται απολύσεις. Ο τρόπος συγχώνευσης, δηλαδή μείωσης, των υπηρεσιών θα δυσκολέψει περισσότερο το έργο της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, ενώ βοηθά και στη δημιουργία «πλεονάζοντος» προσωπικού). Η Νεώτερη Πολιτιστική Κληρονομιά, από Διεύθυνση, υποβιβάζεται σε Τμήμα. Δεν υπάρχει Διεύθυνση Οικονομικού στον πολιτισμό. Ο σύγχρονος πολιτισμός «εξαφανίζεται»: Η σημερινή Γενική Διεύθυνση Σύγχρονου Πολιτισμού - που έχει τις διακριτές Διευθύνσεις Γραμμάτων, Θεάτρου και Χορού, Μουσικής, Κινηματογράφου, Εικαστικών και Κινηματογράφου - θα έχει μόνο τρεις Διευθύνσεις Στρατηγικού Προγραμματισμού, Εφαρμογής Πολιτιστικής Πολιτικής, Εποπτείας και Διαχείρισης.

Εντυπωσιακή είναι η παντελής απουσία από τον Οργανισμό... όλων των Ειδικών Περιφερειακών Υπηρεσιών: Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, Βυζαντινό Μουσείο, Νομισματικό, Επιγραφικό, Αρχαιολογικό Θεσσαλονίκης, Βυζαντινό Θεσσαλονίκης, Εφορία Εναλίων, Σπηλαιολογίας, Αρχαιολογικά Ινστιτούτα... είναι εξαφανισμένα.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Ομοσπονδίας Εργαζομένων στο ΥΠΠΟ - η οποία δηλώνει την αντίθεσή της στο σχέδιο - «ο υπουργός διαβεβαίωσε ότι δεν πρόκειται να υλοποιηθεί το συγκεκριμένο σχέδιο και η σύνταξη νέου οργανογράμματος θα γίνει με τη συμμετοχή και συνεργασία των εργαζομένων. Υποστήριξε πως το σχέδιο αποτελεί προϊόν υπηρεσιακών παραγόντων του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης & Ηλ. Διακ. και όχι του ΥΠΠΟ, συνεπώς δεν αποτελεί πεδίο διαλόγου. Συμπλήρωσε, ακόμα, πως το Σχέδιο Οργανογράμματος του ΥΠΠΟ θα συνταχθεί τις επόμενες ημέρες και εγκαίρως θα ενημερωθεί η ομοσπονδία μας».

Ωστόσο, η πολιτική ηγεσία δεν πείθει, αφού οι εργαζόμενοι ξέρουν πολύ καλά, ότι η απαξίωση της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας και η «αποχώρηση» του κράτους από τη διαχείριση της πολιτιστικής κληρονομιάς προς όφελος του κεφαλαίου είναι διαδικασίες συνειδητές, αποτέλεσμα πολιτικών επιλογών επί τουλάχιστον είκοσι χρόνια, που στοχεύουν στη μετατροπή του πολιτισμού σε πεδίο κερδοφορίας και ιδεολογικής χειραγώγησης.

«Η καλλιέργεια του καπνού»

Το εμβληματικό έργο των Α. Τάσσου - Λουκίας Μαγγιώρου «Η καλλιέργεια του καπνού» (μετά τη συντήρησή του στην Εθνική Πινακοθήκη) θα εκθέτει από αύριο το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, στη Μονή Λαζαριστών (ώρες λειτουργίας Τρίτη έως Κυριακή, 10 π.μ. - 6 μ.μ.). Σημειώνουμε ότι η Μονή Λαζαριστών βρίσκεται πλησίον του εργοστασίου του Εθνικού Οργανισμού Καπνού Δυτικής Θεσσαλονίκης, στη Σταυρούπολη, όπου βρισκόταν και το έργο.

Σχετικά η διευθύντρια του ΚΜΣΤ, Μαρία Τσαντσάνογλου, αναφέρει: «Το πολύπτυχο έργο "Η καλλιέργεια του καπνού" βρισκόταν για πολλά χρόνια τοποθετημένο στο Εργοστάσιο Καπνού στη Δυτική Θεσσαλονίκη, με θεατές τους ίδιους τους καπνεργάτες. Φιλοτεχνήθηκε για να αντικατοπτρίζει τα πορτρέτα των καπνεργατών του εργοστασίου, να αναδεικνύει τον ηρωισμό του μόχθου τους». Και ο επιμελητής της έκθεσης, Γιάννης Μπόλης, τονίζει: «Οι συγκεκριμένες εικόνες αποκτούν έντονα ηρωικό περιεχόμενο. Οι σκληρά εργαζόμενοι χειρώνακτες δένονται με τη γη, γίνονται ένα μ' αυτήν».

Το έργο φιλοτεχνήθηκε, το 1960, για το εργοστάσιο του Εθνικού Οργανισμού Καπνού Δυτικής Θεσσαλονίκης, με παραγγελία της εταιρείας «Παπαστράτος». Πρόκειται για ζωγραφική σύνθεση, μνημειακών διαστάσεων (2 μ. Χ 12,40 μ., μεικτή τεχνική σε ύφασμα επικολλημένο σε ξύλο), που συμπληρώνεται με προπαρασκευαστική μακέτα σε ξύλο (0,59 Χ 3,80 μ.).

«Βυσσινόκηπος» σε παλιό αρχοντικό

Τον «Βυσσινόκηπο» του Τσέχοφ ανεβάζει σήμερα η Πειραματική Σκηνή της «Τέχνης», στη βίλα Καπαντζή (κτίριο του τέλους του 19ου αιώνα), στη Θεσσαλονίκης (Βασιλίσσης Ολγας 108), εκεί όπου στεγαζόταν άλλοτε το Ε΄ Γυμνάσιο Αρρένων και σήμερα το Πολιτιστικό Κέντρο του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης (ΜΙΕΤ). Η παράσταση εξ αρχής σχεδιάστηκε για να παιχτεί στη σάλα αυτού του παλιού αρχοντικού. Ο εξαιρετικός, άστεγος σήμερα, 30χρονος θίασος της Θεσσαλονίκης, συνεχίζει τις αναζητήσεις του για παραστάσεις σε μη θεατρικούς χώρους, που ξεκίνησαν το φθινόπωρο με τη «Χρυσή Πόλη» (έργο για την ιστορία της εβραϊκής κοινότητας στη Θεσσαλονίκη) στην αποβάθρα του παλιού σιδηροδρομικού σταθμού. Το έργο του Τσέχοφ, φιλοξενείται από το ΜΙΕΤ, σε ένα συνομήλικό του ιστορικό οικοδόμημα. Μετάφραση Χρύσας Προκοπάκη, σκηνοθεσία Χριστίνας Χατζηβασιλείου. Διαμόρφωση χώρου - κοστούμια: Αλεξάνδρα Μπουσουλέγκα, Ράνια Υφαντίδου. Βοηθός σκηνοθέτη: Μαρία Λαζαρίδου. Παίζουν: Εφη Σταμούλη, Στάθης Μαυρόπουλος, Σοφία Βούλγαρη, Κυριάκος Δανιηλίδης, Γιώργος Δημητριάδης, Αννα Ευθυμίου, Μάριος Μεβουλιώτης, Ηλίας Παπαδόπουλος, Μιχάλης Συριόπουλος, Μαρίτα Τσαλκιτζόγλου, Γιώργος Φράγκογλου.

Παραστάσεις: Κάθε Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο (9 μ.μ.), Κυριακή (7 μ.μ.). Λόγω των περιορισμένων θέσεων (μόνο 45) οι θεατές πρέπει να προμηθεύονται τα εισιτήρια πριν (έως και την παραμονή της παράστασης) από το βιβλιοπωλείο «ΙΑΝΟΣ» (Αριστοτέλους), ή από το γραφείο του θιάσου. Τηλ. 2310.860708. Εισιτήρια: 15, φοιτητικό - μαθητικό 10, κάρτα ανεργίας 8, ατέλεια 5. Κάθε Πέμπτη γενική είσοδος 10 ευρώ.

Στη μνήμη του Θ. Αγγελόπουλου

Ενα έργο του μεγάλων διαστάσεων, στη μνήμη του κορυφαίου σκηνοθέτη του Ελληνικού Κινηματογράφου, Θόδωρου Αγγελόπουλου, με αφορμή τον ένα χρόνο από τον άδικο θάνατό του, δώρησε στην Εθνική Πινακοθήκη, ο ζωγράφος Δημήτρης Μυταράς. Το έργο, που παρουσιάζεται ήδη στην έκθεση «Δωρεές Ελλήνων Καλλιτεχνών» (διάρκεια έως 18/2) είναι ένα δίπτυχο με τίτλο «Ο φόνος» (1994, ακρυλικό σε καμβά, 220 Χ 380,5 εκ.), και συνοδεύεται με ομότιτλο ποίημα του ζωγράφου.

Σημειώνουμε ότι στις 13/2 (7 μ.μ.) η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης, Μαρίνα Λαμπράκη - Πλάκα και η επιμελήτρια της έκθεσης, Λίνα Τσίκουτα, θα ξεναγήσουν το κοινό στην έκθεση «Δωρεές Ελλήνων Καλλιτεχνών». Πριν την ξενάγηση η Χορωδία Επιστημόνων Φιλοθέης θα τραγουδήσει μπαλάντες και spirituals.

Θεατρική πρόσκληση της ΟΓΕ

Η ΟΓΕ καλεί τα μέλη και τους φίλους της να παρακολουθήσουν την παράσταση του έργου του Μπέρτολτ Μπρεχτ «H Aγία Ιωάννα των σφαγείων», την Τετάρτη, 27/2, στις 6 μ.μ., στο θέατρο «Ακροπόλ» (Ιπποκράτους 9-11). Δηλώσεις συμμετοχής μέχρι την ερχόμενη Τρίτη, 12/2, στα κεντρικά γραφεία της ΟΓΕ (Ιπποκράτους 120, τηλ. 210- 3629.460).

Λογοτεχνίας απώλεια

Πέθανε προχτές και κηδεύεται σήμερα (12 μ.) από το Α' Νεκροταφείο η ποιήτρια, μεταφράστρια, δοκιμιογράφος Λύντια Στεφάνου, όπως ανακοίνωσε η Εταιρεία Συγγραφέων. Η Λύντια Στεφάνου, σύζυγος του ποιητή και μέλους της εκδοτικής ομάδας του λογοτεχνικού περιοδικού «Τετράδιο», Αλέξη Στεφάνου, γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1927. Υπήρξε μέλος διαφόρων διοικητικών συμβουλίων, μόνιμο μέλος της Οργανωτικής Επιτροπής του Συμποσίου Ποίησης της Πάτρας και συμμετείχε σε πρωτοβουλίες για την ποιοτική ώθηση της σύγχρονης ελληνικής λογοτεχνίας. Εχοντας γερές θεωρητικές γνώσεις, κυρίως περί της αγγλικής και γαλλικής κριτικής της λογοτεχνίας, βοήθησε στην ανάδειξη πολλών νέων αξιόλογων ποιητικών φωνών στα χρόνια του '60, του '70 και του '80.

ΔΙΗΜΕΡΟ ΕΙΚΑΣΤΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ (11-12/2, 10 π.μ.) για παιδιά της Ε' Τάξης του 61ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών, διοργανώνει το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, με δάσκαλο τον ζωγράφο Μιχάλη Μανουσάκη, καθηγητή της ΑΣΚΤ Αθήνας. Τα παιδιά - από διαφορετικές χώρες προέλευσης - μέσα από το παιχνίδι και την ενεργό συμμετοχή τους θα γνωρίσουν τη διαδικασία δημιουργίας ενός έργου, θα εκφράσουν τις προτιμήσεις τους, θα εργαστούν ομαδικά, ζωγραφίζοντας το ένα το άλλο, και θα εκθέσουν τα μεγάλων διαστάσεων έργα τους (1,4Χ1μ) μέσα στο ΕΜΣΤ, δίπλα στην εγκατάσταση «Ενα μέτρο» του Μιχάλη Μανουσάκη.

Ο ΘΙΑΣΟΣ«Σημείο μηδέν» συνεχίζει (μέχρι τις 10/3) τις παραστάσεις του έργου «Μεταμόρφωση» του Φραντς Κάφκα, φιλοξενούμενο στο νέο χώρο του θεάτρου «Αττις» (Λεωνίδου 12). Παραστάσεις κάθε Παρασκευή, Σαββάτο (8.30 μ.μ.) και Κυριακή (7.30 μ.μ.). Εισιτήρια: 12 ευρώ και 10 (φοιτητές, άνεργοι, ΑμΕΑ). Τηλέφωνα κράτησης θέσεων: 210.322.5207, 6942.841.714.

ΔΩΡΕΑΝ ΞΕΝΑΓΗΣΕΙΣ, με εξειδικευμένους ξεναγούς διοργανώνει ο δήμος Αθήνας: Αύριο (10.30 π.μ.), στο Ιστορικό Μουσείο Νεώτερης Ελλάδας - Παλαιά Βουλή (συγκέντρωση στην είσοδο του μουσείου, επί της οδού Σταδίου. Την Κυριακή (10/2, 10.30 π.μ.), στην Ακαδημία Πλάτωνος (συγκέντρωση στο ναό Αγ. Τρύφωνα, στο πάρκο της Ακαδημίας Πλάτωνος).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ