ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Δευτέρα 16 Σεπτέμβρη 1996
Σελ. /36
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
"Πυροτεχνήματα" αδιαφορίας

Οι γαλαζοπράσινες υποσχέσεις και τα ηχηρά "θα", όχι μόνο δεν έλυσαν τα πολλά, καυτά και χρόνια προβλήματα των εικαστικών, αλλά, αντίθετα, τα αύξησαν και τα όξυναν. Μόνο το ΚΚΕ αντιπάλεψε τη δικομματική "εικαστική" πολιτική

"Για να έχει νόημα να πηγαίνει εκπρόσωπος του υπουργείου Πολιτισμού, πρέπει να 'ναι πολύ σοβαρές μαζώξεις. Το Επιμελητήριο υπάρχει στα χαρτιά. Δεν αντιπροσωπεύει κανέναν σοβαρό καλλιτέχνη και όταν ένας φορέας δεν αντιπροσωπεύει κανέναν σοβαρό καλλιτέχνη, για μας δεν αναγνωρίζεται ως φορέας. Ο φορέας δεν εκπροσωπεί το χώρο".Αυτή ήταν η απάντηση (!) του υπουργού Πολιτισμού, Θάνου Μικρούτσικου,όταν ρωτήθηκε (5/1995), γιατί δεν παρευρέθηκε στο Γ Συνέδριο Εικαστικών Τεχνών.

Η δήλωση αυτή είναι ενδεικτική της αντίληψης του ΥΠΠΟ και των κυβερνήσεων του δικομματισμού και κυρίως του ΠΑΣΟΚ.Αποδεικνύει τη σχέση τους με τον πολιτισμό,τις τέχνες και το φορέα που καλύπτει 3.000 μέλη, το σύνολο σχεδόν των Ελλήνων εικαστικών. Ενα φορέα, που μέλημά του είναι η προαγωγή του πολιτισμού και της τέχνης και με συνέδρια και εκθέσεις (στην Ελλάδα και το εξωτερικό). Η άρνηση του διαλόγου με τους εικαστικούς, η περιφρόνηση των προβλημάτων τους, η υποβάθμιση και δυσφήμιση των συλλογικών φορέων τους, τα ψίχουλα της "επιχορήγησής" τους, η ιδιωτικοποίηση και εμπορευματοποίηση του χώρου της τέχνης είναι οι επιλογές της εικαστικής πολιτικής των κυβερνήσεων του δικομματισμού.

Οι γαλαζοπράσινες υποσχέσεις και τα ηχηρά "θα", όχι μόνο δεν έλυσαν τα πολλά, καυτά και χρόνια προβλήματα των εικαστικών, αλλά, αντίθετα, τα αύξησαν και τα όξυναν. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι στους τελευταίους προϋπολογισμούς του ΥΠΠΟ δεν προβλέπεται καν επιχορήγηση του ΕΕΤΕ,καθιστώντας το έτσι αδύναμο να καλύψει, έστω, τις ανελαστικές του δαπάνες. Αλυτο παραμένει ακόμα και το χρόνιο πρόβλημα της καθολικής ασφάλισης - συνταξιοδότησης των εικαστικών.

Η πολιτική του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ ήταν πολιτική "πυροτεχνημάτων". Πολιτική συναντήσεων με "ημετέρους" δημιουργούς και κυρίως με μεσάζοντες - εμπόρους τέχνης, των οποίων τις εκδηλώσεις αφειδώς χρηματοδότησαν τα τελευταία χρόνια.Ηταν πολιτική κατάργησης της εκπροσώπησης του ΕΕΤΕ στα όργανα αποφάσεων (λ.χ. επιτροπές του ΥΠΠΟ, ΔΣ της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών) και τοποθέτησης σ' αυτά γνωστών εμπόρων τέχνης. Προτίμησαν, δηλαδή, την ιδιωτικοοικονομική αντίληψη,αρνούμενοι συστηματικά το διάλογο με το συλλογικό φορέα των εικαστικών, το ΕΕΤΕ, και με άλλους φορείς που έχουν άμεση σχέση, ΑΣΚΤ, Πινακοθήκη κ.ά.

Μόνο το ΚΚΕ αντιτέθηκε σ' αυτή την πολιτική, στον παραγκωνισμό και την περιφρόνηση των εικαστικών και του φορέα τους, παρότι είναι ο θεσμοθετημένος σύμβουλος του κράτους. Μόνο το ΚΚΕ, από όλα τα κόμματα εντός και εκτός Βουλής, στάθηκε αλληλέγγυο στους αγώνες των εικαστικών για την ανεμπόδιστη ανάπτυξη της τέχνης.

Μόνο το ΚΚΕ έφερε, κατ' επανάληψη, με ερωτήσεις του στη Βουλή, τα θέματα των εικαστικών (συνταξιοδοτικό, δημόσια καλλιτεχνικά έργα, επιχορήγηση του ΕΕΤΕ, την εχθρική στάση του ΥΠΠΟ). Μεταξύ άλλων, σημειώνουμε την ερώτηση των βουλευτών του ΚΚΕ Ορέστη Κολοζώφ και Γεράσιμου Αραβανή (κατάθεση 28/6/94), που αφορούσε τρία σημαντικά προβλήματα: Την ανάγκη χάραξης εθνικής πολιτιστικής και ειδικά εικαστικής πολιτικής. Τη στάση του ΥΠΠΟ απέναντι στο ΕΕΤΕ. Την κατάργηση της εκπροσώπησης του ΕΕΤΕ στην Επιτροπή Εικαστικών του ΥΠΠΟ, στο ΔΣ της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών και στο ΔΣ της Εθνικής Πινακοθήκης, εκπροσώπηση που σήμαινε ουσιαστική συμμετοχή του ΕΕΤΕ στη διαδικασία λήψης αποφάσεων για τις εικαστικές τέχνες.

Ποια ήταν η διπλωματικά περιφρονητική απάντηση του ΥΠΠΟ στους εικαστικούς, μέσω της παρέμβασης του ΚΚΕ; Ιδού: "Δεν υπάρχει σοβαρός λόγος υποχρεωτικής συμμετοχής του Επιμελητηρίου στην Επιτροπή Εικαστικών του υπουργείου ή στην Εθνική Πινακοθήκη, αφού το Επιμελητήριο έχει το δικό του αυθύπαρκτο λόγο και τη δική του ιδιαίτερη θέση στο χώρο και τον κόσμο της εικαστικής παρουσίας και δημιουργίας".

Εγκαίνια χρωμάτων

Εγκαινιάζεται απόψε στην γκαλερί "Τιτάνιουμ" (Βασ. Κωνσταντίνου 44), έκθεση έργων του Καναδού ζωγράφου Πάτρικ Λάντσλεϊ.Ο ζωγράφος με πλούσια καλλιτεχνική δράση, αλλά και πολύχρονο διδακτικό έργο στη χώρα του, εγκαταστάθηκε μόνιμα στην Κρήτη και γοητευμένος από το φως του Αιγαίου και την αρχιτεκτονική, καλλιεργεί έναν ιδιότυπο υπαιθρισμό, αξιοποιώντας κυρίως φόρμες της λαϊκής αρχιτεκτονικής των νησιών. Με μία κυβιστική αντίληψη δομεί το ζωγραφικό του χώρο χρησιμοποιώντας συχνά την τεχνική του ανάγλυφου ή του έκτυπου. Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 29 Σεπτεμβρίου.

  • "Διαφανείς εικόνες" είναι ο τίτλος της έκθεσης του Ιωάννη Σαββίδη,που εγκαινιάζεται στις 30 Σεπτεμβρίου στην γκαλερί "Ολγα Γεωργαντέα" (Βασ. Παύλου 102 - 104, Βούλα). Οπως χαρακτηριστικά σημειώνεται στον κατάλογο "Με την τεχνική της τοποθέτησης αρχιτεκτονικού χαρτιού σχεδιασμού (διαφανές χαρτί), πάνω από φωτογραφίες ή άλλες εικόνες, κατευθύνεται το βλέμμα σε μια θολή εικόνα. Οι πρωτογενείς ερμηνείες των σημείων άλλοτε υπερβαίνονται και άλλοτε όχι. Αναδεικνύονται νέα σημεία, προβάλλονται νέες σημασίες". Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 19 Οκτωβρίου.
  • Εγκαινιάζεται στις 18 Σεπτεμβρίου στην αίθουσα τέχνης του Μύλου, στη Θεσσαλονίκη, έκθεση έργων των: Κώστα Βαρώτσου, Νίκου Κασκούρα και Δημήτρη Ξόνογλου.Τίτλος της έκθεσης: "Ομοιες πορείες".Ο Κ. Βαρώτσος και ο Δ. Ξόνογλου, εκθέτουν κατασκευές, ενώ ο Ν. Κασκούρας, παρουσιάζει την πρόσφατη ζωγραφική του δημιουργία.
  • Την έκθεση "Πολύτροπα - Κρήτη",οργανώνει το Κέντρο Σύγχρονης Εικαστικής Δημιουργίας Ρεθύμνης.Θα φιλοξενηθεί στην Πινακοθήκη "Λ. Κανακάκις" από τις 29 Σεπτεμβρίου μέχρι τις 24 Νοεμβρίου. Στο πλαίσιο του προγράμματος των εγκαινίων, θα πραγματοποιηθεί στις 29/9 στο ωδείο της πόλης (Νερατζέ τζαμί), συζήτηση με θέμα: "Το πεδίο της τέχνης σαν χώρος αντίστασης".Στη συζήτηση θα λάβουν μέρος Γάλλοι και Ελληνες θεωρητικοί.
"Αντιθέατρο" καινούριο

Μετά από "σιωπή" τριών χρόνων, το "Αντιθέατρο" της Μαρίας Ξενουδάκη θα ξαναλειτουργήσει, από τον προσεχή Νοέμβρη, στον καινούριο χώρο που ετοιμάζεται επί της οδού Μοσχονησίων 36 (Πλατεία Αμερικής). Τα έργα που θα παρουσιάσει τη χειμερινή περίοδο είναι "Η ωραία δύστροπη" της Εντα Μίλερ και "Ο μοναχικός Γουσταύος" του Γκιστάβ Φλομπέρ.Στο ρεπερτόριο του "Αντιθεάτρου" έχουν συμπεριληφθεί και τα έργα "Βικέντιος Βαν Γκογκ, ο Μεγάλος Ολλανδός", "Γεωργία Σάνδη - Σοπέν", "Μαντάμ ντε Σταέλ" και "Αικατερίνη των Μεδίκων".

Εναρξη με "Κοντέσα"

Με το "Μυστικό της κοντέσας Βαλέραινας" του Ξενόπουλου, θα ξεκινήσει η νέα χειμερινή σεζόν του Θεάτρου "Νίκης Τριανταφυλλίδη" (Στουρνάρη 44 και Καπνοκοπτηρίου 8). Η παράσταση, που παίχτηκε με επιτυχία την περασμένη χρονιά, θα παίζεται μέχρι τα Χριστούγεννα. Στη συνέχεια θα παρουσιαστούν, σε εναλλασσόμενο ρεπερτόριο, "Ο εραστής" του Χάρολντ Πίντερ και η "Μαγιάτικη νύχτα" της Νίκης Τριανταφυλλίδη. Το Πάσχα θα ανέβει για ένα μήνα το γιαπωνέζικο έργο "Ρασομόν" του Ρινοσούκε Αγκουταγκιάβε. Παράλληλα η Παιδική Σκηνή θα παρουσιάσει το έργο του Σβαρτς "Μια κοκκινοσκουφίτσα αλλιώτικη απ' τις άλλες", μια διασκευή του διάσημου παραμυθιού σε μιούζικαλ με 23 τραγούδια χορογραφημένα πάνω σε κλασική μουσική.

"Διαβάζω" για χωρισμό

Με ένα ενδιαφέρον αφιέρωμα στο χωρισμό κυκλοφόρησε το νέο τεύχος (Νο 366) του περιοδικού "Διαβάζω".Μεταξύ άλλων για το θέμα γράφουν οι: Μ. Γ. Μερακλής ("Ο χωρισμός του ταξιδιού"), Φ. Δ. Δρακονταειδής ("Ο μεγάλος χωρισμός"), Ν. Δήμου ("Το ποτέ και το πουθενά") κ. ά. Στις σελίδες του περιοδικού περιλαμβάνονται ένα μικρό διήγημα της Γαλάτειας Καζαντζάκη,συνέντευξη της Αγγλίδας συγγραφέα Πατ Μπάρκερ, συνέντευξη του Ρολάν Ετιέν για τα 150 χρόνια της Γαλλικής Αρχαιολογικής Σχολής, κομμάτι του Φρέντυ Γερμανού για την Ελλη Λαμπέτη κ. ά. Ακόμη παρουσιάσεις 45 βιβλίων, αναγγελίες βιβλίων που θα κυκλοφορήσουν προσεχώς, κριτικές κ. ά.

"Το κόλπο" στην Αυστραλία

Ενα λογοτεχνικό έργο, εμπνευσμένο από τη μεγαλύτερη περιπέτεια του ελληνισμού της Αυστραλίας, το περιβόητο "σκάνδαλο των συντάξεων" του Σίδνεϊ, πρόκειται να κυκλοφορήσει στις αρχές Οκτώβρη σε όλη την Αυστραλία. Ο λόγος για το μυθιστόρημα του Γιάννη Βασιλάκου "Το κόλπο", η αγγλική έκδοση του οποίου θα κυκλοφορήσει από τον αυστραλιανό εκδοτικό οίκο "Μπλακ Πέιπερ". Το έργο, που πρωτοκυκλοφόρησε στα ελληνικά το 1978, έχει εμπνευστεί από το σκάνδαλο, το οποίο συγκλόνισε την αυστραλιανή και ελλαδική κοινή γνώμη. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη Οδύσσεια στα δικαστικά χρονικά της χώρας, καθώς διώχτηκαν άδικα και τελικά αθωώθηκαν 1.700 Ελληνες.

Εκατοντάδες εικαστικοί δημιουργοί συμμετείχαν στο Γ Συνέδριο Εικαστικών Τεχνών. Και αυτή τη φορά το ΥΠΠΟ έλαμψε διά της απουσίας του

Την έκθεση "Πολύτροπα - Κρήτη" οργανώνει το Κέντρο Σύγχρονης Εικαστικής Δημιουργίας Ρεθύμνης.Θα φιλοξενηθεί στην Πινακοθήκη "Λ. Κανακάκις" από τις 29 του Σεπτέμβρη μέχρι τις 24 του Νοέμβρη. Στο πλαίσιο του προγράμματος των εγκαινίων θα πραγματοποιηθεί στις 29/9, στο Ωδείο της πόλης (Νερατζέ τζαμί), συζήτηση με θέμα: "Το πεδίο της Τέχνης σαν χώρος αντίστασης".Στη συζήτηση θα λάβουν μέρος Γάλλοι και Ελληνες θεωρητικοί.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ