ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 23 Απρίλη 1998
Σελ. /28
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
Ποιος θα δίνει τα SOS;

Ηταν απόγευμα Σαββάτου, 28 Μάρτη 1998. Σε δύο μέρες θα φτάναμε Κέιπ - Τάουν για να ξεφορτώσουμε το πετρέλαιο που είχαμε πάρει από Μεξικό και Βενεζουέλα.

"Οποιος θέλει να τηλεφωνήσει - ακούστηκε στα μεγάφωνα του πλοίου - να έρθει στον ασύρματο". Ετσι μας ειδοποιούσε ο μαρκόνης όταν έβγαζε γραμμή με το "Αθήνα - Ράδιο". Επαιρνε το τηλέφωνο του σπιτιού του πρώτα, για να προλάβουμε να ανέβουμε όσοι θέλαμε να επικοινωνήσουμε με τους δικούς μας.

- "Τι κάνεις πατερούλη; Πότε θα γυρίσεις στο σπίτι μας;", ακούστηκε η γλυκιά φωνή της μικρότερης κόρης του.

- "Δε νομίζω ότι θα αργήσω πολύ, αγαπούλα μου. Οι εφοπλιστές βάζουν κάποιες άλλες συσκευές στα καράβια τους και λένε ότι δε μας χρειάζονται πλέον", της απάντησε ο Γιακουμής, ο τελευταίος ασυρματιστής του δεξαμενόπλοιου "Σκόπελος".

- "Για πες μου - ρώτησε με απορία η μικρή - ποιος θα δίνει τώρα τα SOS όταν κινδυνεύει το καράβι; Εσύ δε μου έλεγες πως στις δύσκολες στιγμές ο καπετάνιος πρέπει να προσπαθεί να σώσει το πλοίο, ο μηχανικός να είναι στη μηχανή και ο ασυρματιστής στη θέση του για να ειδοποιεί αμέσως ότι χρειάζεται βοήθεια;".

Περίμενα έξω από τον ασύρματο, στη σειρά μου, για να τηλεφωνήσω και χωρίς να το θέλω άκουσα τη συζήτηση.

"Μη στεναχωριέσαι πατερούλη μου, όταν μεγαλώσω θα γίνω δικηγόρος και θα σου δίνω πολλά λεφτά". Κατάλαβε την αγωνία του πατέρα της, που θα έμενε χωρίς δουλιά. Προσπάθησε να τον καθησυχάσει και να του δώσει ελπίδα ζωής η πεντάχρονη αγαπημένη του κορούλα, που όλο γι' αυτή μας μιλούσε.

Δεν άντεξα όμως άλλο, ράγισε η καρδιά μου, βούρκωσαν τα μάτια μου και έφυγα για την καμπίνα μου. Ο προβληματισμός της μικρής μού είχε δημιουργήσει πανικό. Τότε συνειδητοποίησα πόσο μεγάλος θα είναι ο κίνδυνος για όλους τους ναυτικούς, με την κατάργηση του ασυρματιστή από τα πλοία. Πέρασαν από το νου μου τα ναυάγια του "Τιτανικού", του επιβατηγού "Εσθονία", του ελληνικού φορτηγού "Σπλέντουρ". Κανένα δεν είχε μαρκόνη για να εκπέμψει έγκαιρα το σήμα κινδύνου, ώστε να σωθούν χιλιάδες συνάνθρωποί μας, που χάθηκαν τόσο άδικα. Σκεφτόμουν ακόμα την κοινωνική αδικία, σε βάρος των ασυρματιστών. Τι θα γίνουν αυτοί οι άνθρωποι; Τους υποσχέθηκαν μια λαμπρή σταδιοδρομία και σήμερα τους πετάνε από τα καράβια, χωρίς να νοιάζεται κανείς για το μέλλον τους. "Δε θα αργήσει να έρθει και η σειρά μου", μονολογούσα.

Κατέβηκα στο καπνιστήριο για να ξεφύγω απ' τις σκέψεις που με βασάνιζαν. Εκεί βρήκα τα "Ναυτικά Νέα" του ΥΕΝ και διάβασα ότι προκηρύχτηκε λογοτεχνικός διαγωνισμός, αφιερωμένος στη μνήμη του Νίκου Καββαδία. "Καλά, δεν τους φτάνει που πετάνε 1.500 συναδέλφους, του ασυρματιστή Καββαδία, στο δρόμο της απόγνωσης κι άλλες τιμές θέλουν να του κάνουν;" αναρωτήθηκα.

Εκείνο το βράδυ δεν μπόρεσα να κλείσω μάτι. Ολη τη νύχτα με προβλημάτιζαν τα λόγια που άκουσα μέσω ερτζιανών από το κοριτσάκι του ασυρματιστή. Αποκοιμήθηκα τις πρωινές ώρες, εξαντλημένος από τις σκέψεις και με την ελπίδα ότι σε κάποιο θαλασσινό μου όνειρο, ίσως, δοθεί απάντηση και στη δική μου απορία: Οι εφοπλιστές και η κυβέρνηση μήπως πρέπει να συμβουλευτούν τη μικρή δικηγόρο, πριν ολοκληρώσουν το έγκλημα και αφανίσουν από τα πλοία αυτούς που ξέρουν, με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο, να προστατεύουν την Ανθρώπινη Ζωή στη Θάλασσα;

Εν πλω, Απρίλης 1998

Ιάκωβος ΠΡΩΤΟΠΑΠΠΑΣ

Ασυρματιστής

ΕΘΝΙΚΟΙ ΔΡΟΜΟΙ
Υπερδιπλάσια τα διόδια ως το 2000

Θα δοθούν σαν προίκα στους ιδιώτες, για να δεχτούν να κατασκευάσουν, με το σύστημα της αυτοχρηματοδότησης, ορισμένα τμήματά τους

Τον υπερδιπλασιασμό της τιμής των διοδίων μέχρι το 2000 και άλλα φορολογικά κίνητρα, μελετά η κυβέρνηση να δώσει σαν προίκα στις μεγάλες κατασκευαστικές εταιρίες, προκειμένου να κατασκευάσουν με το σύστημα της ληστρικής συγχρηματοδότησης - αυτοχρηματοδότησης τμήματα της Εγνατίας και της Εθνικής οδού Πάτρα - Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Εύζωνοι (ΠΑΘΕ).

Πρόθεση της κυβέρνησης είναι να ανατεθούν σε ιδιώτες με το σύστημα της συγχρηματοδότησης τα τμήματα:

  • Πάτρα - Κόρινθος, συνολικού μήκους 123 χιλιομέτρων.
  • Η ζεύξη του Μαλιακού, καθώς και οι παρακάμψεις Κ. Βούρλων και Αγίου Κωνσταντίνου.
  • Η παράκαμψη των Τεμπών.

Οσον αφορά την Εγνατία, επικρατέστερο από πλευράς ανταποδοτικότητας κρίνεται το τμήμα Θεσσαλονίκη - Νέα Καρβάλη, χωρίς να αποκλείονται και άλλα τμήματα.

Ως αντάλλαγμα, για να μπουν "στο παιχνίδι" οι ιδιώτες, οι οποίοι βέβαια θα εκμεταλλεύονται τους εθνικούς δρόμους για μερικές δεκαετίες, η κυβέρνηση μελετά την αύξηση της τιμής των διοδίων. Μάλιστα, έχει αναθέσει σε ιδιωτική εταιρία μελέτη, η οποία εκπόνησε ήδη σενάρια, τα οποία προβλέπουν την αύξηση της τιμής των διοδίων το έτος 2000 σε 10 δρχ. ανά χιλιόμετρο, από 4 δρχ. περίπου που είναι σήμερα. Αν υλοποιηθεί το σενάριο αυτό η τιμή των διοδίων σε 2 χρόνια θα ξεπερνά τις 1.000 - 1.200 δρχ.

Σύμφωνα με τα σενάρια αυτά, όλοι σχεδόν οι σταθμοί των διοδίων θα δοθούν για εκμετάλλευση στους ιδιώτες, ακόμη κι αν αυτοί δεν έχουν κατασκευάσει τα τμήματα των εθνικών δρόμων που βρίσκονται εγκατεστημένοι. Ετσι σ' αυτούς που θα κατασκευάσουν το τμήμα Πάτρα - Κόρινθος, προβλέπεται να δοθούν προς εκμετάλλευση όλοι οι σταθμοί διοδίων από την Αθήνα έως την Πάτρα. Στους ιδιώτες, που θα κατασκευάσουν τη ζεύξη του Μαλιακού προβλέπεται αντίστοιχα να δοθούν προς εκμετάλλευση όλοι οι σταθμοί από την Αθήνα έως το Μαλιακό. Σ' αυτούς που θα κατασκευάσουν την παράκαμψη των Τεμπών θα δοθεί η εκμετάλλευση των διοδίων από το Μαλιακό έως τα σύνορα.

Σύμφωνα με την ίδια μελέτη, το 2000 τα έσοδα μόνο από τα διόδια για το τμήμα Αθήνα - Κόρινθος - Πάτρα υπολογίζεται ότι θα φτάνουν τα 18 δισ. δρχ. το χρόνο, από την Αθήνα έως το Μαλιακό τα 12 δισ. δρχ. το χρόνο και από το Μαλιακό έως τους Ευζώνους τα 16 δισ. δρχ. το χρόνο.

Επιπρόσθετα η κυβέρνηση μελετά την προώθηση ειδικών ρυθμίσεων που θα προβλέπουν, εκτός των άλλων, σημαντικές διευκολύνσεις για συγχωνεύσεις ή εξαγορές τεχνικών εταιριών και πρόσθετες φοροαπαλλαγές για όσες τεχνικές εταιρίες συμμετέχουν σε συγχρηματοδοτούμενα ή αυτοχρηματοδοτούμενα έργα.

Ολα αυτά γίνονται ασφαλώς κάτω από την πλήρη καθοδήγηση της Ευρωπαϊκής Ενωσης, αφού, όπως είναι ήδη γνωστό, η Κομισιόν έχει καταθέσει πρόταση για λήψη μέτρων, ώστε να ενισχυθεί ο ανταγωνισμός στον κατασκευαστικό τομέα για την αξιοποίηση των κονδυλίων του νέου "Πακέτου Σαντέρ". Ενας ανταγωνισμός βέβαια που θα ενισχύει ακόμη περισσότερο τις θέσεις των γερμανικών και γαλλικών κυρίως τεχνικών εταιριών που θέλουν να κατασκευάσουν και να εκμεταλλευτούν τα δημόσια έργα στη χώρα μας.

Πανάκριβα θα πληρώνουν οι Ελληνες οδηγοί την ιδιωτικοποίηση των εθνικών οδών...



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ