ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 6 Φλεβάρη 2001
Σελ. /40
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΟΙΚΙΣΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ
Η κυβέρνηση να αναλάβει τις ευθύνες της!

Στη Βουλή έφερε χτες το θέμα ο βουλευτής του ΚΚΕ Σπύρος Στριφτάρης 

Το θέμα του χρόνιου προβλήματος του οικιστικού σχεδιασμού στη Ναύπακτο έφερε χτες στη Βουλή, ο βουλευτής του ΚΚΕ, Σπύρος Στριφτάρης, ζητώντας από την κυβέρνηση να δημοσιοποιήσει τι σκοπεύει να κάνει για την επίλυση του προβλήματος.

Απαντώντας, ο υφυπουργός ΠΕΧΩΔΕ Η. Ευθυμιόπουλος επισήμανε αρχικά ότι «η ευθύνη δε βαρύνει το ΥΠΕΧΩΔΕ, αλλά μια ολόκληρη περίοδο πρακτικών» προσθέτοντας πως σήμερα «δεν μπορούμε να πάμε τώρα σε ένα δυσμενέστερο καθεστώς», αλλά «υποστηρίζουμε ότι πρέπει να προχωρήσουμε σε ένα νέο ΠΔ που να προσπαθεί να κάνει ρύθμιση με τη σύμφωνη γνώμη της τοπικής κοινωνίας και του ΣτΕ. Επιμένουμε στο διάλογο και πιστεύουμε ότι μπορεί να βρεθεί βιώσιμη λύση».

Παίρνοντας το λόγο ο βουλευτής του ΚΚΕ, Σπύρος Στριφτάρης, επισήμανε αναφορικά με την τακτική απεμπόλησης ευθυνών που ακολουθεί το ΥΠΕΧΩΔΕ ότι «κάποτε πρέπει κάποιος υπουργός να αναλάβει τις ευθύνες των προηγούμενων. Δε φταίνε οι κάτοικοι» σημειώνοντας πως «κάθε φορά που ήταν εκλογές έβγαινε ο κάθε υπουργός και ερμήνευε το ΠΔ του 1978 όπως ήθελε για να τους έχει στο χέρι».

Αναφερόμενος στους εργαζόμενους, που σήμερα θέλουν να χτίσουν ένα σπίτι στη Ναύπακτο, αναρωτήθηκε ρητορικά «αυτοί οι άνθρωποι που δεν έχτισαν είναι ή όχι αδικημένοι έναντι των άλλων;».

«Εχετε ευθύνες σαν υπουργείο» είπε απευθυνόμενος στον υπουργό ο βουλευτής του ΚΚΕ, σημειώνοντας ότι πρέπει «πολύ πέρα από τον παραδοσιακό οικισμό να δοθούν άδειες οικοδόμησης». Και κατέληξε λέγοντας: «Αυτό ζητάμε. Να αρθεί αυτή η αδικία που έγινε».


ΣΠΑΤΑ
Ενα πανάκριβο ιδιωτικό αεροδρόμιο...

Κατά 800% ακριβότερο θα είναι το κόστος χρήσης του νέου αεροδρομίου Σπάτων, έναντι του αεροδρομίου του Ελληνικού, ενώ, σύμφωνα με τα στοιχεία της ίδιας της κατασκευάστριας εταιρίας «Χόχτιφ», ο αερολιμένας Σπάτων θα είναι ο τρίτος ακριβότερος στην Ευρώπη, μετά τους αερολιμένες της Βιέννης και του Μάντσεστερ της Αγγλίας!

Αυτό επισημαίνουν με επιστολή τους προς τους συναρμόδιους υπουργούς Εθνικής Οικονομίας, ΠΕΧΩΔΕ και Μεταφορών-Επικοινωνιών οι εκπρόσωποι 38 αεροπορικών εταιριών, συμπεριλαμβανομένης και της «Ολυμπιακής Αεροπορίας», με την υπογράμμιση ότι το κόστος αυτό «μοιραία» θα μετακυληθεί μέσω των εισιτηρίων στους επιβάτες. Παράλληλα, σημειώνουν ότι ακόμα δεν έχουν υπογραφεί οι συμφωνίες χρήσης των χώρων, επειδή ακριβώς είναι υπερβολικές οι απαιτήσεις του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ).

Ολα αυτά αποδεικνύουν περίτρανα τις σοβαρές επιπτώσεις που έχουν στο λαό οι αποικιακού τύπου συμβάσεις κατασκευής των δημοσίων έργων, όπως αυτή για τα Σπάτα. Αφού έτσι η κυβέρνηση δίνει το δικαίωμα στους ιδιώτες (στην περίπτωση αυτή στη γερμανική «Χόχτιφ») να αποκομίζουν υπερκέρδη τόσο από την κατασκευή, όσο και από τη λειτουργία, μέσω των υπέρογκων τελών (σε άλλες περιπτώσεις μέσω διοδίων κλπ.). Ενδεικτικά και σύμφωνα με πληροφορίες ο κατάλογος τελών χρήσης του νέου αεροδρομίου προβλέπει μεταξύ άλλων: 600 δρχ. ανά επιβάτη για τον έλεγχο αποσκευών, 500 δρχ. ανά επιβάτη για υπηρεσία ασφαλείας (secutity). 700 δρχ. κάθε 15 λεπτά για το τσέκινγκ. 3.500 δρχ. επιπλέον Σπατόσημο, εκτός των 6.700 δρχ. που ισχύει σήμερα. 50.000 την ώρα για χρήση φυσούνας κλπ.

Ειδικότερα, με την επιστολή τους οι αεροπορικές εταιρίες σημειώνουν:

α) Οι υπερβολικές απαιτήσεις του ΔΑΑ και οι υψηλές προκαταβολές που ζητά για τη χρήση των χώρων του νέου αεροδρομίου οδηγούν σε καθυστερήσεις όσον αφορά στις διαδικασίες μεταφοράς των δραστηριοτήτων των εταιριών στο αεροδρόμιο Σπάτων.

β) Οι εταιρίες ακόμα δεν έχουν λάβει βασικές επιχειρησιακές πληροφορίες, π.χ., αεροναυτικούς χάρτες κλπ., αν και απαιτούνται τουλάχιστον πέντε με οκτώ βδομάδες για την ενημέρωση των αρμόδιων τμημάτων των εταιριών και των πληρωμάτων τους.

γ) Τα λειτουργικά και αεροπορικά κόστη του νέου αεροδρομίου Σπάτων, σε σύγκριση με το Ελληνικό, είναι ιδιαίτερα αυξημένα, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τα τέλη προσγείωσης και στάθμευσης, που είναι αυξημένα κατά 800%. Επίσης, ιδιαίτερα υψηλά είναι τα τέλη προσέγγισης, εξυπηρέτησης επιβατών, ασφάλειας κλπ. Τα υψηλά αυτά κόστη δημιουργούν ένα ιδιαίτερα ακριβό περιβάλλον, το οποίο επηρεάζει δυσμενώς την οικονομική και εμπορική δραστηριότητα των αερομεταφορέων, οι οποίοι μοιραία θα εξαναγκαστούν να επιρρίψουν αυτό το κόστος στα εισιτήρια.

Η κυβέρνηση για να μετριάσει τις αντιδράσεις από τα υπέρογκα τέλη, προσανατολίζεται στην εξομοίωση του «Σπατόσημου» με το ισχύον στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Σύμφωνα με πληροφορίες, για πτήσεις εσωτερικού και εντός ΕΕ θα διαμορφωθεί στις 4.100 δρχ. (12 ευρώ), έναντι της αρχικής τροπολογίας, που προέβλεπε 4.770 δρχ. (14 ευρώ). Αντίθετα, για πτήσεις εκτός ΕΕ θα διαμορφωθεί στις 7.500 δρχ. (22 ευρώ), όπως προβλέπει η αρχική τροπολογία. Σημειώνεται ότι με τροπολογία που ετοιμάζει η κυβέρνηση, η «Χόχτιφ» θα εισπράττει το 75% των εσόδων του «Σπατόσημου» και το υπόλοιπο 25% η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, με βάση πάντα την αποικιοκρατική σύμβαση με τους Γερμανούς.

Μείζον θέμα τα... εγκαίνια

Στο μεταξύ, τα εγκαίνια του νέου αεροδρομίου Σπάτων εξελίσσονται σε μείζον θέμα για την κυβέρνηση και πυροδοτούν ενδοκυβερνητικές κόντρες μεταξύ των συναρμόδιων υπουργών ΠΕΧΩΔΕ και Μεταφορών-Επικοινωνιών, ενώ χτες ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Τηλ. Χυτήρης, υποστήριξε ότι «θα γίνουν μέσα στο Μάρτη». Σημειώνεται, πάντως, ότι ο αρμόδιος για την αδειοδότηση υπουργός Μεταφορών, Χρ. Βερελής, δύο μέρες πριν είχε δηλώσει αόριστα ότι το αεροδρόμιο θα ανοίξει όταν είναι πραγματικά έτοιμο να λειτουργήσει. Πάντως, άλλες κυβερνητικές πηγές προσδιόριζαν την επίσημη έναρξη του αεροδρομίου εντός του Μάρτη, με πιθανότερη ημερομηνία τις 28 του Μάρτη.

Για σήμερα έχει προγραμματιστεί η τελευταία δοκιμή με εθελοντές «επιβάτες» και για τις 11 του Φλεβάρη η δεύτερη προσγείωση αεροπλάνου, αυτή τη φορά της γερμανικής εταιρίας «Λουφτχάνσα» (η πρώτη έγινε με αεροπλάνο της «Ολυμπιακής»).

Πρόβλημα οι προσβάσεις

Το θέμα των προσβάσεων στο νέο αεροδρόμιο ήταν και παραμένει σοβαρό, παρότι - όπως φαίνεται - το τμήμα της Αττικής Οδού από Γέρακα μέχρι Σπάτα θα είναι έτοιμο μέσα στο Μάρτη. Υπάρχουν άλλα 30 χιλιόμετρα του υπάρχοντος οδικού δικτύου που αναβαθμίζονται, αλλά κανείς δεν μπορεί να είναι βέβαιος αν θα ολοκληρωθούν έγκαιρα. Οι ίδιες οι μελέτες του ΥΠΕΧΩΔΕ έδειξαν ότι η Μεσογείων είναι κορεσμένη και γι' αυτό σκοπεύει την κίνηση προς το αεροδρόμιο να τη διοχετεύσει στη Δουκίσσης Πλακεντίας και στη Λεωφόρο Βάρης-Κορωπίου. Ωστόσο, όπως τονίζουν οι συγκοινωνιολόγοι, από το Κέντρο της Αθήνας και τα Δυτικά Προάστια οι χρόνοι για το αεροδρόμιο θα είναι ανεβασμένοι και θα ξεπερνούν τις 2 ώρες στις χειρότερες περιπτώσεις. Αναμένεται λοιπόν - τονίζουν - σημαντική ταλαιπωρία, αφού επιπλέον η σύνδεση του νέου αεροδρομίου με μέσα σταθερής τροχιάς (προαστιακός-μετρό) έχει ορίζοντα 4-5 χρόνων από τώρα...


Εννέα σοβαρά προβλήματα ασφαλούς λειτουργίας

Εννέα σημαντικά προβλήματα στα ηλεκτρονικά συστήματα του νέου αεροδρομίου Σπάτων, που εμποδίζουν την ασφαλή λειτουργία του μέσα στο Μάρτη, εντοπίζει με ανακοίνωσή της η Ενωση Ηλεκτρονικών Μηχανικών Ασφαλείας Εναερίου Κυκλοφορίας της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας. Η Ενωση αφήνει σαφώς να εννοηθεί ότι αν λειτουργήσει το αεροδρόμιο εντός του Μάρτη, ελλοχεύουν μεγάλοι κίνδυνοι ασφάλειας για το επιβατικό κοινό, καθώς αυτό θα γίνει:

  • Με συστήματα που δε θα έχουν λειτουργήσει για εύλογο χρονικό διάστημα, ώστε να διαπιστωθούν τυχόν προβλήματα - βλάβες.
  • Με προσωπικό που δε θα έχει προλάβει να εξοικειωθεί με τα συστήματα αυτά και δεν επαρκεί να καλύψει στοιχειωδώς τις απαιτούμενες ανάγκες.
  • Χωρίς κάποιο νομικό και οργανωτικό πλαίσιο που να καθορίζει σαφώς το ρόλο και τις σχέσεις των εμπλεκομένων στη λειτουργία του αερολιμένα!

Αναλυτικότερα, η Ενωση Ηλεκτρονικών για ένα προς ένα τα ηλεκτρονικά συστήματα του Αεροδρομίου Σπάτων επισημαίνει:

1. Συστήματα Επικοινωνιών: Κάποια βρίσκονται στη διαδικασία των προβλεπόμενων για να παραληφθούν προσωρινά ελέγχων, κάποια άλλα έχουν παραληφθεί με ορισμένα «ανοιχτά σημεία». Δεν έχουν λυθεί σημαντικά προβλήματα όπως για παράδειγμα η μη ικανοποιητική ραδιοκάλυψη, τεχνικά σφάλματα εγκατάστασης κλπ.

Για τα συστήματα που έχουν παραληφθεί (ραδιοζεύξεις), κατά την περίοδο της δοκιμαστικής λειτουργίας παρουσιάστηκαν διάφορα προβλήματα που είχαν ως συνέπεια τη χρήση του εφεδρικού υλικού που σήμερα λειτουργεί οριακά, χωρίς την ύπαρξη εφεδρικών μονάδων. Το σύστημα αυτό αφορά τον κύριο δρόμο ανταλλαγής δεδομένων μεταξύ του νέου αερολιμένα και της Υπηρεσίας Ελέγχου Περιοχής Αθηνών στο Ελληνικό. Ο αντίστοιχος προβλεπόμενος εφεδρικός δρόμος που χρησιμοποιεί δίκτυα του ΟΤΕ είναι σε διαδικασία εγκατάστασης.

2. Ραδιοναυτιλιακά Βοηθήματα. Τα τέσσερα συστήματα «τυφλής» προσγείωσης (ILS), οι τρεις παγκατευθυντικοί ραδιοφάροι (VOR), μαζί με τις αντίστοιχες συσκευές μέτρησης απόστασης (DME) πιστοποιήθηκαν μόλις πρόσφατα για να μπορούν να τεθούν σε επιχειρησιακή εκμετάλλευση.

3. Συστήματα Ραντάρ. Από τα τρία ραντάρ έχουν ελεγχθεί τα δύο, αλλά δεν έχουν παραληφθεί γιατί δεν έχουν λυθεί προβλήματα που επισημάνθηκαν. Απομένει ο έλεγχος του τρίτου.

4. Συστήματα Επεξεργασίας Πληροφοριών Ραντάρ (PALLAS). Ενώ προβλεπόταν να έχει παραληφθεί για δοκιμαστική λειτουργία στο τέλος Δεκέμβρη 2000, δεν προβλέπεται να παραληφθεί μέχρι τέλος Φλεβάρη.

5. Συστήματα Συλλογής Μετεωρολογικών Στοιχείων. Δεν έχει τελειώσει η εγκατάσταση και η εκπαίδευση του προσωπικού.

6. Κλειστό κύκλωμα παρακολούθησης κίνησης αεροσκαφών, οχημάτων κλπ. σε «τυφλά» σημεία. Εχουν εγκατασταθεί μόνο οι κάμερες, ενώ εκκρεμεί το δίκτυο.

7. Κεντρικό δίκτυο οπτικών ινών (AFON). Υπάρχει πολύ σοβαρό πρόβλημα σε ό,τι αφορά την εκπαίδευση και την εξοικείωση του προσωπικού, προκειμένου να είναι δυνατή η πλήρης υποστήριξή του.

8. Κεντρικό σύστημα παρακολούθησης όλων των συστημάτων. Εντός των ημερών πρόκειται να αρχίσουν οι έλεγχοι για την προσωρινή παραλαβή του, οι οποίοι με τις καλύτερες συνθήκες δε θα έχουν ολοκληρωθεί πριν το τέλος Φλεβάρη. Η εκπαίδευση που προβλέπεται για το σύστημα αυτό μετατίθεται για μετά το Πάσχα.

9. Αποτυπωτές ομιλίας. Δεν έχουν παραληφθεί ακόμα.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ