ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 7 Απρίλη 1999
Σελ. /36
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Συμφωνικά μελωδικά ακούσματα

Στο κλίμα των ημερών, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών θα παρουσιάσει σήμερα(8.30 μμ), στο Μέγαρο Μουσικής, ένα από τα ωραιότερα εκκλησιαστικά έργα, το"Ρέκβιεμ" του Βέρντι.Στη συναυλία, που θα πραγματοποιηθεί υπό τη διεύθυνση του Λουκά Καρυτινού,συμμετέχουν χορωδίες από Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ενώ σολίστ θα είναι η σοπράνο Μάρθα Αράπη,η μέτζο Δάφνη Ευαγγελάτου,ο τενόρος Βαγγέλης Χατζησίμος και ο μπάσος Γιώργος Παππάς.

Εργο εξαιρετικά δημοφιλές και πολυπαιγμένο το "Ρέκβιεμ" παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην εκκλησία του Αγίου Μάρκου, στο Μιλάνο, το 1874. Η σύνθεση της νεκρώσιμης αυτής ακολουθίας υπήρξε περιπετειώδης. Το 1868, στο Παρίσι, πέθανε ο μεγάλος συνθέτης Ροσίνι.Ενα χρόνο αργότερα, με την ευκαιρία της επετείου του θανάτου του, διοργανώνονταν εκδηλώσεις στις πόλεις που γεννήθηκε και μεγάλωσε. Ο Βέρντι είχε την ιδέα να γραφτεί ένα "Ρέκβιεμ", του οποίου κάθε μέρος θα το αναλάμβανε και διαφορετικός συνθέτης. Ενα μέρος ανέλαβε και ο ίδιος. Το έργο γράφτηκε, αλλά ποτέ δεν παίχτηκε, για λόγους τεχνικούς. Αργότερα, όμως, προτάθηκε στον Βέρντι να γράψει και τα υπόλοιπα μέρη. Στην αρχή, ο συνθέτης αρνήθηκε, αλλά όταν πέθανε ο Μαντσόνι, αγαπημένος του ποιητής, ο Βέρντι συνέθεσε και το υπόλοιπο έργο.

  • Τη "Βυζαντινή μελωδία" του Αντίοχου Ευαγγελάτου,το συμφωνικό ποίημα"Θάνατος και Εξαϋλωση" του Ρίχαρντ Στράους και την "Παθητική" συμφωνία τουΠ. Ι. Τσαϊκόφσκι παρουσιάζει η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ,στη σημερινή της συναυλία (8.30 μμ), στο "Παλλάς", υπό τη διεύθυνση του Κάρολου Τρικολίδη.

Εργο για ορχήστρα εγχόρδων, η "Βυζαντινή Μελωδία" γράφτηκε από τον Αντ. Ευαγγελάτο μεταξύ 1930 - 1940. Ο συνθέτης σε αυτό πετυχαίνει εξισορρόπηση των στοιχείων της βυζαντινής εκκλησιαστικής μουσικής παράδοσης με αντίστοιχα της έντεχνης δυτικοευρωπαϊκής μουσικής.

Από τα πλέον συνταρακτικά, στην ειλικρίνειά του, έργα του Τσαϊκόφσκι, η "Παθητική" συμφωνία αποτελεί το κύκνειο άσμα του. Με την εκτέλεση αυτού του έργου, δεκαπέντε μέρες μετά το θάνατο του συνθέτη, ο ρωσικός λαός είπε το σπαρακτικό "αντίο" στο μεγάλο δημιουργό.

Τραγούδια θανάτου και Ανάστασης

"Χριστός Ανέ - Χριστός Ανέστη μάτια μου/ Χριστός Ανέστη μάτια μου κι έλα να φιληθούμε/, έτσ' είναι μάτια μου, έτσ' είναι κι έλα να φιληθούμε/ πάρε και κλη - πάρε και κλήμα τ' αμπελιού/ πάρε και κλήμα τ' αμπελιού κι έλ' να στεφανωθούμε/. Εβγα να με δεις που ήρθα/ τ' άστρι μ' έφερε τη νύχτα. Ομορφη που 'ναι η Λαμπρή απ' όλες τσι σκολάδες/, που βγάζουν την Ανάσταση μ' ολόχρυσες λαμπάδες/. Βιόλα μου και κατιφέ μου/ δε σ' αλησμονώ ποτέ μου... "Από το Μελί Ερυθραίας της Μικράς Ασίας προέρχεται το παραπάνω τραγούδι, που με δεκάδες άλλα "ανοιξιάτικα τραγούδια του θανάτου και της Ανάστασης" περιλαμβάνονται στο διπλό άλμπουμ "Τα Πασχαλιάτικα" της Δόμνας Σαμίου.Ο πρώτος ψηφιακός δίσκος περιλαμβάνει "Τα τελετουργικά",είκοσι εννέα μουσικά κομμάτια που αναφέρονται στις εκδηλώσεις και τα έθιμα της άνοιξης. Ξεκινώντας από την Καθαρή Δευτέρα καταγράφουν τη Σαρακοστή, τις τελετουργίες και τις κοριτσίστικες γιορτές "του Λαζάρου" και των "Βαϊων" μέχρι τα"μαγικά" τραγούδια της Λαμπρής και της Δεύτερης Μέρας του Πάσχα. Στα"Τελετουργικά" δεσπόζει το συγκλονιστικό "Μοιρολόι της Παναγίας" όπως έχει ηχογραφηθεί σε 8 διαφορετικές περιοχές (Κύπρο, Θράκη, Μαρμαράς Μ. Ασίας, Φούρνοι Ικαρίας, Ρεϊζντερέ Ερυθραίας Μ. Ασίας, Πόντος, Μπαϊντίρι Μ. Ασίας και Μυτιλήνη). Ενας "Ανθρωποκεντρικός αφηγηματικός θρήνος" τραγουδιέται από τις γυναίκες γύρω από τον "τάφο" του Χριστού και εκφράζει "τη συμπόνια, την ταύτισή τους με τη μητρική, ανθρώπινη πλευρά της Παναγίας".

Σε διαφορετικό κλίμα και μουσικό ύφος ο δεύτερος δίσκος με τίτλο "Χορευτικά" είναι μια πρόσκληση σε γλέντι και χορό. Περιλαμβάνει είκοσι δύο τραγούδια και σκοπούς, που "δοξάζουν τη ζωή και την άνοιξη" και δημιουργούν την κατάλληλη ατμόσφαιρα για μια μοναδική γιορτή, ένα λαμπρό πασχαλιάτικο πανηγύρι. Και σε αυτή τη δισκογραφική δουλιά της Δόμνας Σαμίου εκτός από τους επαγγελματίες μουσικούς συνεργάτες της τραγουδούν παιδιά, γυναίκες και άντρες, κάτοικοι των περιοχών που καταγράφηκαν τα έθιμα και τα τραγούδια. Ακόμη οι Θανάσης Μωραϊτης, Θεοπούλα Δοϊτσίδη, Λαμπριάνα Αγγούση και Αντώνης Κυρίτσης.

Το υλικό που περιλαμβάνεται στους δύο δίσκους, όπως έχει πει η Δόμνα Σαμίου,είναι αποτέλεσμα πολύχρονης έρευνάς της και καταγραφής από το '60 και μετά. Τα τραγούδια προέρχονται από το δικό της αρχείο (έχει συλλέξει 4.000 τραγούδια), καθώς και από το Λαογραφικό Αρχείο της Ακαδημίας Αθηνών,όπως είναι το τραγούδι του Ζαφείρη, που αναφέρεται σε ένα πολύ παλιό έθιμο, το οποίο συμβολίζει την ανάσταση της φύσης. "Τα Πασχαλιάτικα" είναι παραγωγή του "Καλλιτεχνικού Συλλόγου Δημοτικής Μουσικής Δόμνα Σαμίου".

  • "Κυμάτι Θαλάσσης. Από το Πάθος στην Ανάσταση", είναι ο τίτλος μιας ενδιαφέρουσας και τολμηρής μουσικής πρότασης, που καταθέτουν τέσσερα μέλη του κρητικού συγκροτήματος "Χαϊνηδες".Πρόκειται για μια επιλογή από τους πιο γνωστούς και μελωδικούς εκκλησιαστικούς ύμνους της Μεγάλης Εβδομάδας, που διασκεύασαν με λαϊκά μουσικά όργανα οι Δημήτρης Αποστολάκης, Γιώργος Σταυράκης, Αμίν Αλαγκαμπού και Γιώργος Αρχοντάκης,ενώ τα μουσικά μέρη αποδίδουν μερικοί από τους πιο γνωστούς δεξιοτέχνες μουσικούς. Τους ύμνους αποδίδει ο γνωστός Κωνσταντινουπολίτης πρωτοψάλτης του Μητροπολιτικού Ναού Αγ. Μηνά Ηρακλείου, Ιωάννης Δαμαρλάκης.Στο δίσκο συμμετέχει και η γνωστή ερμηνεύτρια του ρεμπέτικου από τη Θεσσαλονίκη, Μαριώ.
  • Εκκλησιαστικούς βυζαντινούς ύμνους περιλαμβάνει το νέο άλμπουμ του Πέτρου Γαϊτάνου,που κυκλοφορεί με τίτλο "Πεντηκοστάριον" σε πολυτελή συσκευασία μαζί με τα παλιότερα άλμπουμ "Ωρα Ενάτη" (με ύμνους της Μ. Εβδομάδας) και "Θεία Πάθη" (ζωντανή ηχογράφηση από τη Μητρόπολη Αθηνών).
Κηλαηδόνης - Μάνου ξανά μαζί

Ενα "γαϊτανάκι" γνωστών κι αγαπημένων τραγουδιών θα ξετυλίξουν ο Λουκιανός Κηλαηδόνης και η Αφροδίτη Μάνου,το καλοκαίρι, σε περιοδεία τους σε όλη την Ελλάδα. Μετά τη μεγάλη επιτυχία των κοινών τους εμφανίσεων στη μουσική σκηνή "Γραμμές", οι δύο καλλιτέχνες αποφάσισαν να συνεχίσουν τη συνεργασία τους και αυτό το καλοκαίρι. Συνοδευόμενοι από επταμελή ορχήστρα, θα παρουσιάζουν μια μουσική διαδρομή από το καλό έντεχνο λαϊκό τραγούδι της δεκαετίας του '60 έως και οπερέτες, νησιώτικα, ρεμπέτικα κι ελαφρά του '50. Από το πρόγραμμα, βεβαίως, δε θα λείπουν και δικά τους, αγαπημένα τραγούδια.

"Οι νέοι της Βοιωτίας τραγουδούν" είναι ο τίτλος του πρώτου Παμβοιωτικού Διαγωνισμού Στιχουργικής και Ερμηνείας Τραγουδιού, που προκηρύσσουν ο Δήμος Λεβαδέων, η ΔΕΠΑΛ και το Δημοτικό Ωδείο Λιβαδειάς. Οι στίχοι που θα προκριθούν θα συμπεριληφθούν σε CD, που θα εκδοθεί, με ερμηνευτές τους νέους τραγουδιστές, που επίσης θα εγκριθούν από την προκριματική επιτροπή. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν ν' απευθύνονται για πληροφορίες στο Δημοτικό Ωδείο Λιβαδειάς (Ελ. Βενιζέλου 32, Λιβαδειά 32100, τηλ. 0261 - 20350).

Βυζαντινά, γκόσπελ, τζαζ, ρεμπέτικα

Μέχρι και αύριο (8μ.μ.), συνεχίζονται στο "Χαφ Νοτ" (Τριβωνιανού 17), οι μουσικές περιπλανήσεις στο Θείο Πάθος. Η Μυρσίνη Καραμιχάλη - Κατσιναβάκη,μοναδική καλλιτέχνης στο είδος της, καθώς συνδυάζει κλασική μουσική παιδεία με ολοκληρωμένες σπουδές στη βυζαντινή μουσική και το παραδοσιακό τραγούδι, παρουσιάζει ένα πρόγραμμα που βασίζεται στη βυζαντινή μελοποιία και στο δημοτικό τραγούδι. Μαζί της ο εξαίρετος δεξιοτέχνης στο ούτι Νίκος Σαραγούδας και μια ενδιαφέρουσα μουσική συντροφιά. Στον ίδιο χώρο, από τις 11μ.μ., εμφανίζεται το σχήμα "Τζόιφουλ" με γκόσπελ και σόουλ κομμάτια. Από την Κυριακή του Πάσχα μέχρι τις 15/4 (8μ.μ.) το κουαρτέτο "Whole Note" "ταξιδεύει" από την κλασική στην τζαζ και τη μουσική του κόσμου. Το κουαρτέτο αποτελούν οι: Βαγγέλης Σταθουλόπουλος (φλάουτο), Μαρίνα Αρνή (πιάνο), Τάσος Δρίτσος (κοντραμπάσο) και Αλέκος Χρηστίδης (ντραμς, κρουστά). Τις ίδιες μέρες, τα βραδινά (11μ.μ.) θ' ανήκουν στο κουιντέτο της Σοφίας Νοητή.Λάτιν, ροκ, μπλουζ και τζαζ διασκευές από τη Σ. Νοητή (τραγούδι) και τέσσερις ξεχωριστούς μουσικούς, τους: Γιώργο Κοντραφούρη (πιάνο), Τάσο Δρίτσο (μπάσο), Χρήστο Ανδριανό (ντραμς) και Στέλιο Ζαχαρίου (κρουστά).

  • Ο Λουδοβίκος των Ανωγείων σήμερα (10μ.μ.) παρουσιάζει τα Μύρια Λόγια του επιθανάτιου θρήνου, στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Βριλησσίων (Κισσάβου 11). Σκηνοθεσία: Ακίνδυνος Γκίκας. Είσοδος ελεύθερη.
  • Μια αναδρομή στο νέο κύμα και το ρεμπέτικο τραγούδι προσφέρουν οι Αντώνης Στεφανόπουλος (κιθάρα - τραγούδι) και Νίκος Σολωμός (βιολί - μπαγλαμάς), σήμερα (11μ.μ.), στο "Μπαράκι του Βασίλη" (Ζ. Πηγής 98).


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ