ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 26 Φλεβάρη 2010
Σελ. /40
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Εθνικό πλαίσιο διάλυσης της εκπαίδευσης

Προσχέδιο για τη συγκρότηση Εθνικού Πλαισίου Προσόντων παρουσίασε, χτες, το υπουργείο Παιδείας, προκειμένου οι εργοδότες να «διευκολύνονται στην επιλογή προσωπικού»!

Αποτέλεσμα μαθησιακής δραστηριότητας θα είναι τόσο το μάθημα στο αμφιθέατρο, όσο και... η ενασχόληση με μια ΜΚΟ

Motion Team

Αποτέλεσμα μαθησιακής δραστηριότητας θα είναι τόσο το μάθημα στο αμφιθέατρο, όσο και... η ενασχόληση με μια ΜΚΟ
Αρχή για την πλήρη διάλυση της εκπαίδευσης αποτελεί το κείμενο «διαβούλευσης» για τη συγκρότηση Εθνικού Πλαισίου Προσόντων, που παρουσίασε, χτες, σε ημερίδα, το υπουργείο Παιδείας. Η υπουργός Αννα Διαμαντοπούλου, ανάμεσα σε βαρύγδουπες εκφράσεις περί «συλλογικού κοινωνικού οφέλους», εξήγησε ότι το «Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων δεν απονέμει προσόντα αλλά απλά τα κατατάσσει σε επίπεδα και τα περιγράφει με όρους μαθησιακών αποτελεσμάτων». Επιπλέον, είπε ότι βάση του είναι η «θεώρηση της μάθησης με έμφαση στα αποτελέσματα των μαθησιακών δραστηριοτήτων, ανεξαρτήτως του τρόπου με τον οποίο αποκτήθηκαν».

Πίσω από την ορολογία της ΕΕ κρύβονται τα μέσα όχι μόνο της πλήρους διάλυσης της εκπαίδευσης, αλλά και - κυριολεκτικά - της κατάργησης της λέξης «μόρφωση». Η υπουργός περιέγραψε ότι «προσόντα» είναι «τα πιστοποιημένα πτυχία, διπλώματα και τίτλοι σπουδών που προέρχονται τόσο από το τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα όσο και από μαθησιακές δραστηριότητες που εντάσσονται στη μη τυπική και άτυπη μάθηση». Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι «προσόντα» θα είναι οποιοδήποτε χαρτί έχει σχέση με κάποιου είδους γνώση ή δραστηριότητα. Θα είναι το πτυχίο (τυπική μάθηση), η εργασιακή εμπειρία, οι γνώσεις ξένων γλωσσών, η παρακολούθηση ημερίδων (μη τυπική μάθηση), αλλά και η επίσκεψη σε ένα μουσείο ή συμμετοχή σε μια ΜΚΟ (άτυπη μάθηση). Στόχος, σύμφωνα με την υπουργό, είναι όλες αυτές οι «μορφές» μάθησης «να συσχετίζονται μεταξύ τους, τα αποτελέσματά τους να αναγνωρίζονται και να πιστοποιούνται».

Το αποτέλεσμα θα είναι να κυνηγάμε, σε όλη μας τη ζωή, διάφορες «μορφές μάθησης», οι οποίες θα διαμορφώνουν την προσωπική μας «μαθησιακή διαδρομή», για να βρίσκουμε ή να διατηρούμε μια δουλειά. Τέρμα πια στα πτυχία, τέρμα στα επαγγελματικά δικαιώματα! Αυτό που θα μετράει θα είναι η... «μαθησιακή διαδρομή», μέσα στην οποία θα εντάσσεται και η εργασιακή εμπειρία και η κοινωνική συμπεριφορά.

Πρόκειται για την απόλυτη εξατομίκευση της μόρφωσης. Ο καθένας μας θα έχει ένα σύνολο «προσόντων», από κάθε είδους «δραστηριότητες» και θα κατατάσσεται σε ένα από τα 8 επίπεδα προσόντων που προτείνονται στο κείμενο διαβούλευσης και αντιστοιχούν στα 8 επίπεδα του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων. Στο κείμενο κάθε επίπεδο περιγράφεται από τις «γνώσεις», τις «δεξιότητες» και τις «ικανότητες» που θα έχει μαζέψει ο εργαζόμενος απ' τα «προσόντα» που θα έχει αποκτήσει. Να σημειώσουμε ότι το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων υπολογίζεται να συγκροτηθεί το 2011, ώστε να αρχίσει η διαδικασία αντιστοίχησης με το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο που προγραμματίζεται να γίνει το 2012. Παρ' όλα αυτά επισημαίνεται ότι «αρχική αντιστοίχηση δε δεσμεύει ενδεχόμενες αναθεωρήσεις», κάτι που σημαίνει ότι τα επίπεδα μπορεί να είναι περισσότερα.

«Μαθησιακές δραστηριότητες» ανεξαρτήτως τρόπου απόκτησης

Στην αρχή σημειώσαμε ότι τα αποτελέσματα των «μαθησιακών δραστηριοτήτων» θα κρίνονται «ανεξαρτήτως του τρόπου με τον οποίο αποκτήθηκαν». Σε αυτή τη φράση της υπουργού κρύβονται και οι μελλοντικοί στόχοι της κυβέρνησης και της ΕΕ. Η πρώτη κατάταξη που, υποτίθεται, πως θα γίνει (επίπεδο 8 το διδακτορικό, επίπεδο 7 το μεταπτυχιακό, 6 η Ανώτατη Εκπαίδευση, κ.ο.κ.) δεν αποτυπώνει την πραγματικότητα. Στο κείμενο της «διαβούλευσης», άλλωστε, εξηγείται ότι «τα προσόντα μπορούν να αποκτηθούν, να αναγνωριστούν και να πιστοποιηθούν, ανεξάρτητα από ιδρύματα εκπαίδευσης και κατάρτισης».

Απόδειξη για το ότι το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων δε θα κατατάσσει πτυχία, ιδρύματα, αλλά «προσόντα» από κάθε είδους «εκπαιδευτική δραστηριότητα» είναι το παράδειγμα που έδωσε η υπουργός: «Ο Μπιλ Γκέιτς δεν πρόλαβε να ολοκληρώσει τις σπουδές του γιατί στο μεταξύ δημιούργησε τη Microsoft. Ο συμβατικός τρόπος θεώρησης στην Ελλάδα θα τον κατέτασσε σε ένα χαμηλό επίπεδο προσόντων (επίπεδο 3). Αν όμως το κέντρο βάρους στραφεί στο τι ο Μπιλ Γκέιτς γνωρίζει ουσιαστικά, στο τι μπορεί στην πραγματικότητα να κάνει, τότε είναι σίγουρο ότι το επίπεδο επαγγελματικών προσόντων του είναι πολύ υψηλότερο από αυτό στο οποίο θα τον κατατάσσαμε με βάση τα τυπικά του προσόντα».

Το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων, τελικά, θα είναι μια κλίμακα προσόντων με όρους αγοράς, που καμία σχέση δε θα έχει με τη μόρφωση. Η συντριπτική πλειοψηφία των εργαζομένων (που δε θα έχει την «τύχη» του Μπιλ Γκέιτς!) θα κυνηγάει μια ζωή τυπικές, μη τυπικές και άτυπες μορφές μάθησης για να μπορεί να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των... Μπιλ Γκέιτς.

Η πραγματικότητα δεν έχει καμία σχέση με τα όσα είπε η Α. Διαμαντοπούλου περί «ευκαιριών» και «εμπειριών» στον «εργασιακό βίο». Δεν έχει καμία σχέση με τα αποπροσανατολιστικά περί «σύγκλισης προσόντων» που «οδηγεί μεσοπρόθεσμα και σε σύγκλιση μισθών». Κερδισμένος δε θα είναι, όπως υποστηρίζει το υπουργείο, ο εκπαιδευόμενος και ο εργαζόμενος, γιατί, πολύ απλά, ο εργαζόμενος θα είναι μονίμως εκπαιδευόμενος! Κερδισμένοι θα είναι οι κάθε είδους έμποροι της γνώσης που θα αναβαθμιστούν. Κερδισμένοι θα είναι, περισσότερο απ' όλους, οι εργοδότες που, όπως είπε η υπουργός, «θα μπορούν να συγκρίνουν προσόντα από διαφορετικές μαθησιακές διαδρομές και θα διευκολύνονται στην επιλογή προσωπικού». Κι εδώ είναι και η ουσία.

Αποπροσανατολισμός απ' την ΠΟΣΔΕΠ και την ΟΣΕΠ ΤΕΙ

Απ' όλα τα παραπάνω γίνεται φανερό πως η «κόντρα» περί κατάταξης των πανεπιστημίων, των ΤΕΙ, των κολεγίων και των άλλων ιδιωτικών μαγαζιών, στα 8 επίπεδα προσόντων, είναι κάτι παραπάνω από αποπροσανατολιστική. Παρ' όλα αυτά ο πρόεδρος της ΠΟΣΔΕΠ, Νίκος Σταυρακάκης, και ο πρόεδρος της ΟΣΕΠ ΤΕΙ, Γιάννης Τσάκνης, έκαναν δηλώσεις για την κατάταξη των ιδρυμάτων, παίζοντας κυριολεκτικά με τα νούμερα (4, 5, 6, 7), ενώ η κυβέρνηση προχωρά στη διάλυση της Παιδείας. Απ' τη μια υποστηρίζουν την «ευρωπαϊκή πρακτική» που φέρνει όλα αυτά τα μέτρα κι απ' την άλλη «μάχονται» ενάντια στα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Ο Ν. Σταυρακάκης έκανε «επίθεση» στα κολέγια λέγοντας ότι πρέπει να είναι στο επίπεδο 4, ενώ ο Γ. Τσάκνης ζήτησε τα ΤΕΙ να μπουν στο επίπεδο 6, όπως τα πανεπιστήμια, εκφράζοντας συντεχνιακά συμφέροντα. Ο εκπρόσωπος των κολεγιαρχών - επιχειρηματιών, Κώστας Καρκανιάς, δήλωσε ότι τα κολέγια πρέπει να μείνουν εκτός πιστοποίησης, αφού πιστοποιούνται από τα πανεπιστήμια που συνεργάζονται (δηλαδή έχουν εμπορική συμφωνία).

  • Στη χτεσινή ημερίδα, μόλις η υπουργός Παιδείας, Α. Διαμαντοπούλου, ολοκλήρωσε την ομιλία της για το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων, ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί διαμαρτυρήθηκαν για τις απαράδεκτες συνθήκες δουλειάς τους και ζήτησαν τα δεδουλευμένα τους. Η υπουργός δεν έδωσε κάποια απάντηση στους «απρόσκλητους επισκέπτες». Η υφυπουργός Παιδείας, Εύη Χριστοφιλοπούλου, μόλις οι εκπαιδευτικοί αποχώρησαν, υποστήριξε ότι η συζήτηση πρέπει να γίνεται αλλιώς! Μέσα σ' όλα, τους «έταξαν» κι ένα ραντεβού για... συζήτηση. Σημειώνουμε ότι οι ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί πληρώνονται, τα 7 ευρώ την ώρα της «αμοιβής» τους, περίπου ένα χρόνο μετά!
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΑΘΗΝΑΣ ΤΗΣ ΚΝΕ
Εκδήλωση για τα 67 χρόνια της ΕΠΟΝ

Εκδήλωση για τα 67 χρόνια από την ίδρυση της ΕΠΟΝ διοργανώνει η Οργάνωση Αθήνας της ΚΝΕ, την Κυριακή 28 του Φλεβάρη, στις 7 μ.μ., στο αμφιθέατρο «Αθήνα 9,84» στο Γκάζι. Η εκδήλωση, που έχει τίτλο «Πολεμάμε και τραγουδάμε», θα περιλαμβάνει αφιέρωμα στο αντάρτικο τραγούδι.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ