ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 3 Δεκέμβρη 2004
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΟΥ ΚΚΕ
Νέα παρέμβαση για το Νέο Μουσείο Ακρόπολης

Επανέρχεται το ΚΚΕ στο σημαντικό ζήτημα της καταστροφής του αρχαιολογικού χώρου του Μακρυγιάννη από την κατασκευή του Νέου Μουσείου Ακρόπολης, με Ερώτησή του στον υπουργό Πολιτισμού, που υπογράφουν οι βουλευτές Αντώνης Σκυλλάκος, Λιάνα Κανέλλη και Ορέστης Κολοζώφ.

Οι βουλευτές αναφέρουν ότι, στις 11/11, ο υφυπουργός Πολιτισμού, Π. Τατούλης, ανακοίνωσε το κόστος και το χρονοδιάγραμμα ανέγερσης του ΝΜΑ, «στον αρχαιολογικό χώρο Μακρυγιάννη και με φορέα τον ΟΑΝΜΑ (σ.σ. Οργανισμός Ανέγερσης ΝΜΑ ΑΕ), που απαρτίζεται περίπου από τα ίδια υπόδικα πρόσωπα, χωρίς να έχουν γίνει γνωστές οι σχετικές αποφάσεις της Δικαιοσύνης. (1. Επί της μηνυτήριας αναφοράς στον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, 2. Απόφαση του ΣτΕ για τη νομιμότητα της μελέτης, της οποίας η προμελέτη είχε κριθεί μη νόμιμη από το ίδιο το ΣτΕ και 3. Προσφυγή πολιτών στο Διοικητικό Εφετείο)».

Ο υπουργός ερωτάται: «Η ανακοίνωση του υφυπουργού και οι ενέργειες προώθησης του θέματος, ενώ εκκρεμούν δικαστικές αποφάσεις, δε συνιστούν άστοχη "πρόγνωση" των δικαστικών αποφάσεων και με έμμεσο τρόπο παρέμβαση στο έργο της Δικαιοσύνης; Η προώθηση της διαδικασίας ανέγερσης του ΝΜΑ μπορεί να επιτευχθεί χωρίς την ύπαρξη προμελέτης, αφού η προμελέτη έχει κριθεί από την ολομέλεια του ΣτΕ, μη νόμιμη, και, κατά τη δήλωση του υφυπουργού, χωρίς οριστική μελέτη; Και τότε, ποια η σημασία των επανειλημμένων δηλώσεων για το θέμα; Πώς είναι δυνατόν, όταν το ποσό, που, σύμφωνα με τον προϋπολογισμό, διατίθεται για τον πολιτισμό δεν ξεπερνά τα 486 εκατ. ευρώ, να δαπανάται περίπου το 1/4 για ένα έργο, το οποίο, σύμφωνα με τις προδιαγραφές που εκτελείται, θα καταστρέψει πλήρως τον υποκείμενο αρχαιολογικό χώρο και θα εκθέσει διεθνώς τη χώρα στη διεθνή επιστημονική κοινότητα; Η κυβέρνηση προτίθεται να κατασκευάσει το ΝΜΑ στον πολλαπλά ακατάλληλο αρχαιολογικό χώρο Μακρυγιάννη και με την "οικοδομική άδεια" που εξέδωσε η προηγούμενη κυβέρνηση, με το νόμο 3028/2003, χωρίς, όπως αποδεικνύεται τώρα, ούτε καν να υπάρχει μελέτη;».

  • Σε απαντητική επιστολή του Mechtild Rssler, επικεφαλής του Τομέα Ευρώπης και Β. Αμερικής του Κέντρου Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO προς το μέλος της Συντονιστικής Επιτροπής κατά της ανέγερσης του ΝΜΑ, Σ. Καλογερόπουλο, σημειώνεται μεταξύ άλλων: «Θα επιθυμούσα να υπενθυμίσω ότι, σύμφωνα με τις οδηγίες της Συνθήκης Παγκόσμιας Κληρονομιάς, παράγραφος 56: "Η Επιτροπή Παγκόσμιας Κληρονομιάς καλεί τα συμβαλλόμενα κράτη στη Συνθήκη σχετικά με την προστασία της παγκόσμιας πολιτιστικής και φυσικής κληρονομιάς, να ενημερώνουν την Επιτροπή, μέσω της Γραμματείας της ΟΥΝΕΣΚΟ, για την πρόθεσή τους να αναλάβουν ή να εγκρίνουν» παρεμβάσεις ή «νέες κατασκευές που μπορούν να έχουν επιπτώσεις στην παγκόσμια κληρονομιά. Η ειδοποίηση πρέπει να δοθεί το συντομότερο δυνατόν (παραδείγματος χάριν, πριν συνταχθούν τα βασικά έγγραφα για τα συγκεκριμένα προγράμματα) και πριν ληφθούν οποιεσδήποτε αποφάσεις, που θα ήταν δύσκολο να αναστραφούν, ώστε η Επιτροπή να μπορεί να βοηθήσει στην επιδίωξη των κατάλληλων λύσεων για να εξασφαλιστεί ότι οι αξίες της παγκόσμιας κληρονομιάς της περιοχής διατηρούνται πλήρως"». Κάτι που δεν έγινε από την ελληνική πλευρά.
ΘΑΝΑΣΗΣ ΒΕΓΓΟΣ
Εν ζωή μύθος...

Πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη η επίσημη πρεμιέρα της ταινίας «Ενας άνθρωπος παντός καιρού»

Από την ταινία «Τι έκανες στον πόλεμο Θανάση;»
Από την ταινία «Τι έκανες στον πόλεμο Θανάση;»
Ηταν κατάμεστο την Τετάρτη το βράδυ το «Αστυ», στην επίσημη πρεμιέρα της βραβευμένης, στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, ταινίας του Γιάννη Σολδάτου «Ενας άνθρωπος παντός καιρού», για τον σπουδαίο ηθοποιό μας, Θανάση Βέγγο (την εκδήλωση - πρεμιέρα οργάνωσε η εταιρία διανομής «New Star»).

Αρκετοί θεατές παρακολούθησαν την ταινία όρθιοι ή καθισμένοι στο πάτωμα της αίθουσας. Εικόνα καθόλου περίεργη για έναν ηθοποιό του είδους και του ήθους του Θανάση Βέγγου, αλλά πραγματικά συγκινητική. Είναι σπάνιες οι φορές, που τα σπουδαία επίθετα που του αποδόθηκαν δε θεωρήθηκαν υπερβολικά. Αρκούσε να δει κανείς τον ίδιο τον τιμώμενο να παρακολουθεί, από την τρίτη σειρά με το εγγόνι του αγκαλιά, την εκδήλωση, για να καταλάβει τη γνήσια σεμνότητα, την πραγματική «στόφα» του λαϊκού καλλιτέχνη.

Φυσικά, παρόντες στην εκδήλωση ήταν άνθρωποι του κινηματογραφικού χώρου, αλλά το «ρυθμό» έδινε το κοινό που μεγάλωσε με τον Θανάση Βέγγο και τον καταχειροκρότησε στο τέλος. Ο ίδιος, εμφανώς συγκινημένος και δείχνοντας να νιώθει άβολα με τις ...«πυροβολαρχίες» των τηλεοπτικών συνεργείων, χάριζε απλόχερα το χαμόγελο και τα «ευχαριστώ» του.

Ο Γιάννης Σολδάτος σημείωσε, μεταξύ άλλων, ότι «όλα αυτά που κουβαλάω στο μυαλό μου τριάντα χρόνια για τον Βέγγο, νομίζω ότι σε αυτή την ταινία τα έχω πει». Σε σημείωμά του, που έστειλε από τη Θεσσαλονίκη, ο Παντελής Βούλγαρης υπογράμμισε ότι «ο Γ. Σολδάτος πρέπει να αισθάνεται πολύ τυχερός που μας πρόλαβε όλους και έγινε μια ταινία για τον Βέγγο. Οι τυχεροί που τον συναντήσαμε πήραμε μαθήματα ζωής και δημιουργίας. Η ταινία έρχεται σε μια στιγμή, που αρχές και αξίες, όπως η εντιμότητα, η αξιοπρέπεια, η αυτοθυσία, επίμονα απαξιώνονται και γι' αυτό είναι πολύτιμα και αναγκαία».

Ο Νίκος Κούνδουρος είπε, μεταξύ άλλων, ότι «ο Βέγγος έχει καταφέρει εν ζωή να είναι ένας μύθος. Είναι παρών, είναι αναλλοίωτος, δεν έχει προχωρήσει στο ελάχιστο τη μανιέρα του, είναι μοναδικός. Ο Βέγγος δε χρειάζεται σκηνοθέτη, τον έχει καταργήσει και, σε ένα σημείο, έχει μισοκαταργήσει τον σεναριογράφο. Και επιβάλλει αυτό που είναι. Εχει γίνει εθνικό σύμβολο».

Ο Κώστας Γεωργουσόπουλος θυμήθηκε τον Θ. Βέγγο «να δίνει εξετάσεις σε επιτροπή ταλέντων και να μην μπορεί να επικοινωνήσει με την επιτροπή, διότι αυτός ο μανικός ηθοποιός έφερνε στη σκηνή τον εαυτό του, ενώ οι τυπολάτρες της επιτροπής απαιτούσαν να πει κείμενο. Κανένας από τους ανθρώπους της επιτροπής δεν μπορούσε να αντιληφθεί ότι είχε μπροστά του τη γέννηση ενός φυσικού φαινομένου, που είναι σπάνιο στο θέατρο. Ο Βέγγος έχει "εφεύρει" τον εαυτό του. Δεν ακουμπάει πουθενά, δεν έχει μιμητές, δε δημιούργησε σχολή. Εκανε μύθο τις ευκολίες του, τις τεχνικές του, ακόμη και τις αδυναμίες του. Το πώς θα είναι και θα συμπεριφέρεται. Ολος ο χειρονομημένος λόγος του περνούσε μέσα από το δικό του κώδικα και δεν τον όφειλε σε κανέναν άλλον. Οντως είναι ένας υποκριτικός μύθος αυτού του τόπου. Ανοικονόμητος ηθοποιός. Δεν μπορούσε να τον χωνέψει η θεατρική σκηνή. Τον θυμάμαι στο "Δελφινάριο", όχι για κανέναν άλλο λόγο, αλλά γιατί είναι η πιο πλατιά θεατρική σκηνή στην Αθήνα. Ε, λοιπόν, έβγαινε έξω από τη σκηνή. Δεν του έφτανε αυτή η σκηνή. Διότι κουβαλούσε ένα ιδίωμα που δεν μπορούσε να το προβλέψει ούτε η θεατρική αρχιτεκτονική. Σωματοποίησε την αίσθηση, την έννοια και τις διαδικασίες του Καραγκιόζη. Ο Καραγκιόζης είναι μια φιγούρα που κάθε φορά υπηρετεί μια υπόθεση: Γραμματικός, αεροπόρος, νύφη. Αυτό έκανε ο Βέγγος. Είναι ο μοναδικός ηθοποιός, που ουσιαστικά ταυτίστηκε με τους ρόλους του».


Γ.Τ

ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΥ
Ευχαριστίες στο ΚΚΕ

Ευχαριστήρια επιστολή προς την ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα, για τη συμβολή της ίδιας και του Κόμματος στη δημιουργία του Δημοτικού Μουσείου Καλαβρυτινού Ολοκαυτώματος, απέστειλε ο Δημήτριος Γ. Κανελλόπουλος(δασοπόνος, ιστορικός, ερευνητής του ολοκαυτώματος των Καλαβρύτων).

Η επιστολή αναφέρει τα εξής (σ.σ. οι υπογραμμίσεις είναι του αποστολέα): «Αγαπητή κ. Παπαρήγα, είναι καθολικά αναγνωρισμένη η προσωπική σας συμβολή, καθώς και του ΚΚΕ, για τη δημιουργία του Δημοτικού Μουσείου Καλαβρυτινού Ολοκαυτώματος. Ιδιαίτερα η κοινοβουλευτική παρέμβασή σας προς τον υπουργό Πολιτισμού υπήρξε σημαντική και συνετέλεσε καταλυτικά για την ολοκλήρωση του Μουσείου.

Συνεπής προς τη δέσμευσή μου να δωρίσω στο Μουσείο τη συλλογή των ντοκουμέντων του Καλαβρυτινού Ολοκαυτώματος, την οποία επί τριάντα και πλέον χρόνια συνέλεξα και ταξινόμησε το Ιστορικό Αρχείο Κανελλοπούλου, είναι πραγματικότητα. Προς το σκοπό αυτό και για ενημέρωση του σχετικού φακέλου, έχω την τιμή να σας αποστείλω όλα τα σχετικά της δωρεάς του ΙΑΚ προς το υπουργείο Πολιτισμού, με τον όρο να παραχωρηθούν τα ντοκουμέντα αυτά στο Δημοτικό Μουσείο Καλαβρυτινού Ολοκαυτώματος.

Σύμφωνα με το ΥΠΠΟ (...) "το παραπάνω Αρχείο αποτελείται από ενενήντα ένα (91) ιστορικούς και αρχειακούς φακέλους (2.000 φωτογραφίες, 6.000 ιστορικά έγγραφα και 250 χάρτες και σχεδιαγράμματα, σύμφωνα με το συνημμένο πρακτικό καταγραφής), αποτελεί δε προϊόν μακροχρόνιας έρευνας του δωρητή σε ελληνικά και διεθνή αρχεία, στο οποίο συμπεριλαμβάνονται και τα ντοκουμέντα του Καλαβρυτινού Ολοκαυτώματος. Πρόκειται για ιδιαίτερα αξιόλογο Ιστορικό Αρχείο, το οποίο αποτέλεσε τη βάση σχεδιασμού των εκθεσιακών χώρων του μουσείου, σύμφωνα με την εγκεκριμένη μουσειολογική μελέτη. Το αρχείο θα αποτελέσει το βασικό υλικό για τη συγκρότηση και τον εμπλουτισμό της Συλλογής του Δημοτικού Μουσείου Καλαβρυτινού Ολοκαυτώματος. Ο εμπλουτισμός αυτός του μουσείου θα συμβάλει στην ανάδειξή του και σε Ερευνητικό Κέντρο της Νεώτερης Ιστορίας, σε εθνικό και διεθνές επίπεδο (...)".

Δεχθείτε, κ. Παπαρήγα, την έκφραση των αισθημάτων ειλικρινούς εκτίμησης, καθώς και τις άπειρες ευχαριστίες μου για την τιμητική για μένα συνεργασία που είχα με το ΚΚΕ.

Διατελώ μετά τιμής

Δημήτριος Γ. Κανελλόπουλος».

«Η τύχη του ευρώ (μετά την "κηδεία" του Συμφώνου Σταθερότητας)», τιτλοφορείται το νέο βιβλίο της καθηγήτριας του ΑΠΘ, Μαρίας Νεγρεπόντη - Δεληγιάννη, το οποίο θα παρουσιάσουν το «Ιδρυμα Δημήτρης και Μαρία Δεληβάνη» και οι εκδόσεις Κ. Σφακιανάκη, στην ΕΣΗΕΑ (6/12, 7μμ). Για το βιβλίο θα μιλήσουν οι: Κ. Βεργόπουλος, Δ. Γερμίδης, Α. Παπαγιαννίδης, Ι. Καϊσερλίδης και η συγγραφέας του.

Η ταινία του Γιάννη Σολδάτου «Ενας άνθρωπος παντός καιρού» θα προβληθεί σε ειδική προβολή στον κινηματογράφο «ΑΣΤΥ», στις 6/12, 8.30 μμ, στο πλαίσιο εκδήλωσης που διοργανώνουν το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών και η εταιρία διανομής «New Star», με αφορμή τα 50 χρόνια από την πρώτη κινηματογραφική εμφάνιση του Θανάση Βέγγου. Θα μιλήσουν ο πρόεδρος του ΣΕΗ, Βασίλης Κολοβός, Κώστας Καζάκος, Κώστας Βουτσάς, Αννα Φόνσου.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ