ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 3 Δεκέμβρη 2006
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Η ΑΛΛΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ
Δι' ασήμαντον αφορμήν!

Για άλλη μια φορά, περίσσεψε η υποκρισία! Η ελληνική κοινωνία, αθώα και απροετοίμαστη, βρέθηκε, τάχα μου, απροειδοποίητη, απέναντι στο «πρωτοφανές, στο απρόοπτο», τις δολοφονίες των πέντε κυνηγών! Ο δολοφόνος ή οι δολοφόνοι είναι τέρατα, δεν έχουν καμία σχέση με την κοινωνία μας, με τις αξίες της, με την ηθική της. Επεσε ή έπεσαν, αν πρόκειται για δυο οι περισσότερους, από το φεγγάρι!

Δε γνωρίζουν, λέτε, τα αιμοβόρα ΜΜΕ, το ποιος όπλισε το δολοφόνο; Το ποιος έμαθε ετούτον τον άνθρωπο σκοποβολή; Το ποιος του δίδαξε ηθική; Το ποιος του έμαθε το πόσο κοστίζει η ανθρώπινη ζωή; Δε γνωρίζουν τον ηθικό αυτουργό; Φυσικά και τον γνωρίζουν! Αν κοιτάξουν στον καθρέφτη, θα δούνε μέσα σ' αυτόν και τον εαυτό τους. Γιατί είναι και αυτά μέρος του σχολείου, που διδάσκει δολοφόνους! Γιατί είναι και αυτά συνένοχα στην ηθική αυτουργία.

Ομως, τα ΜΜΕ δεν είναι ο κύριος ένοχος! Αυτά είναι ένα σύμπτωμα! Ο κύριος ένοχος είναι ο κυρίαρχος πολιτισμός, το κοινωνικό σύστημα που ευθύνεται για τη διαχείριση, το καπιταλιστικό σύστημα που επιβάλλει τις δικές του λογικές! Ακόμα και η πιο απαίδευτη ματιά μπορεί εύκολα να διακρίνει εκατοντάδες χιλιάδες δολοφόνους, από τη μια άκρη στην άλλη της Γης, να πυροβολούν και να σκοτώνουν εν ψυχρώ κάθε στιγμή! Η «πολιτισμένη» καπιταλιστική ανθρωπότητα είναι ένα απέραντο σφαγείο. Ενα σφαγείο, που ξεκινάει από τον απόλυτο εξευτελισμό της ανθρώπινης ζωής μέχρι και την αφαίρεση!

«Ο τρόπος παραγωγής των υλικών αγαθών αποτελεί τη βάση όλης της κοινωνικής, πολιτικής και πνευματικής ζωής της κοινωνίας». Ποιος να μπει τώρα σε τέτοιες κουβέντες! Ονομάζουμε το δολοφόνο τέρας και τελειώνουμε! Η άλλη πρόταση, «να αλλάξουμε τον τρόπο παραγωγής των υλικών αγαθών, για να φτάσουμε σε ένα άλλον υψηλότερο πολιτισμό», έναν πολιτισμό όπου θα μετράει διαφορετικά η αξία της ανθρώπινης ζωής, αλλά και η αξία της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, δεν μπαίνει καν σε κουβέντα από τα ΜΜΕ και, πολύ περισσότερο βέβαια, από το δοσμένο κοινωνικό σύστημα. Εκτός από την πρωτοπορία, που αυτές οι αξίες είναι μέρος της αγωνίας της και των αγώνων της, δυστυχώς, δεν το βάζει σε συζήτηση ούτε και αυτό το μεγάλο μέρος της κοινωνίας, ο λαός, ο οποίος υφίσταται τα αποτελέσματα του κυρίαρχου πολιτισμού. Ο λαός που τον χρησιμοποιούν πότε για να δολοφονεί και πότε για να δολοφονείται!

Προς τι το ξάφνιασμα, λοιπόν; Δε μιλάω για τους υποκριτές, μιλάω για τους απλούς ανθρώπους. Το έγκλημα του Αγρινίου δεν προέρχεται από την ίδια πηγή των δολοφόνων της «ΡΙΚΟΜΕΞ»; Σε τι διαφέρουν τα σκάγια που αφαίρεσαν τη ζωή των πέντε αθώων κυνηγών, από αυτά που σημαδεύουν χιλιάδες αθώους πολίτες στο Ιράκ; Αλλά έχει σημασία, αν ο θάνατος προέρχεται από σκάγια ή από ασιτία; Εχει σημασία, αν σου δίνουν χαριστική βολή ή αν σε εξοντώνουν με αργούς βασανιστικούς ρυθμούς, όπως στο Γκουαντάναμο, στις πληγωμένες και νηστικές χώρες της Ασίας, της Αφρικής; Οι πέντε κυνηγοί είχαν οικτρότερο θάνατο από το θάνατο εκατομμυρίων ανέργων, εκατομμυρίων ανασφάλιστων, εκατομμυρίων μεταναστών;

Πώς να μη σηκώσει το όπλο και να μη δώσει εν ψυχρώ τη χαριστική βολή ο δολοφόνος του Αγρινίου; Αφού στο Αγρίνιο, στο μυαλό του, δεν «έφτασαν ποτέ τα επιτεύγματα της επιστήμης, της τέχνης, της φιλοσοφίας». Ο,τι έφτασε κοντά του, μπήκε στο σπίτι του και στις φλέβες του, ήταν τα απαραίτητα για να συντηρηθεί. Πρωτόγονα πράγματα, δηλαδή. Εγώ και το κτήμα μου. Το κτήμα μου πάνω από τον διπλανό μου. Η περιουσία μου και το εγώ μου!

Πρώτα, λοιπόν, φτιάχνουμε ανθρώπους δολοφόνους και στη συνέχεια, μόλις ολοκληρώσουν την αποστολή τους, τους καλούμε και σε απολογία! Και μετά πάμε στο άλλο χωριό, στον άλλον δολοφόνο, στον βιαστή, στον ληστή, στον παιδεραστή! Στην πρώτη αντίρρηση πετάμε και το επιχείρημα: Αν φταίει το σύστημα, γιατί δε γινόμαστε όλοι δολοφόνοι;

Δε γινόμαστε όλοι δολοφόνοι, γιατί δε βρισκόμαστε όλοι στο ίδιο επίπεδο. Κάποιοι από εμάς, σε κάποιους από εμάς, έφτασε η «πληροφορία». Κάποιοι συνάνθρωποί μας, όμως, διατηρήθηκαν, και με δική τους ευθύνη, σε πρωτόγονα στάδια. Οσο, όμως, θα υπάρχουν «απληροφόρητοι», θα υπάρχουν και εγκλήματα, όπως αυτό του Αγρινίου. Οσο θα υπάρχουν άνθρωποι που δε θα γνωρίζουν της αξία της ανθρώπινης ζωής, θα υπάρχουν και άνθρωποι, που θα σκοτώνουν «δι' ασήμαντον αφορμήν».


Του
Νίκου ΑΝΤΩΝΑΚΟΥ


ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΟΣ ΣΤΡΑΤΟΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
Γυναίκες της Θεσσαλίας

Πρωτοπόρα η γυναίκα της Θεσσαλίας στην Αντίσταση, πρωτοπόρα και στο Δημοκρατικό Στρατό Ελλάδας. Οι νέες κοπέλες που συμμετείχαν σαν στελέχη και αντάρτισσες στο ΔΣΕ ήταν στη μεγάλη τους πλειονότητα κορίτσια που είχαν πάρει μέρος στην Αντίσταση, στην ΕΠΟΝ, στη Μάχη της Σοδειάς, στις αγροτικές κινητοποιήσεις. Και αυτό ήταν φυσικό, αφού οι γυναίκες της Θεσσαλίας είχαν πάρει μέρος μαζικά στον απελευθερωτικό αγώνα, ίσως περισσότερο από οποιαδήποτε περιοχή της Ελλάδας. Γράφει η Βάγια Παπακόγκου στο βιβλίο της «Σελίδες ανυποχώρητων»: «Η περιοχή Θεσσαλίας απαριθμούσε πάνω από 25.000 γυναίκες οργανωμένες στο ΕΑΜ, 2.000 περίπου στο εργατικό ΕΑΜ. Στην Εθνική Αλληλεγγύη ήταν οργανωμένες πάνω από 22.000 γυναίκες, ΕΠΟΝίτισσες περίπου 22.000».

«Ψυχή» των αγροτικών κινητοποιήσεων των γυναικών στο νομό Τρικάλων η Βάγια Παπακόγκου, δασκάλα τότε, στην εποχή της Αντίστασης, βγήκε στο βουνό αργότερα στις γραμμές του ΔΣΕ. Βοηθός Πολιτικού Επιτρόπου στην Πρώτη Μεραρχία Θεσσαλίας έγινε σε συνεχεία υπολοχαγός πολιτική επίτροπος, πήρε μέρος σε μάχες και κινητοποιήσεις.

Γράφει για τις πρώτες γυναίκες που βγήκαν στο βουνό, στο ΔΣΕ: «Τη σημερινή βία από μέρους του μοναρχοφασισμού δεν την άντεχαν. Και οι γυναίκες ήταν ασυμβίβαστες. Ολα τα κακά μπορούσαν να τα υποφέρουν λίγο λίγο - ξυλοδαρμούς, λεηλασίες, σκοτωμούς - τις διαπομπεύσεις, τους εξευτελισμούς και τις ταπεινώσεις δεν τις ανέχονταν. Ανατριχιαστικά φαντάσματα σάλευαν το μυαλό τους, άρπαζαν απ' αυτές τον αθώο τους ύπνο...».

Στο βιβλίο του «Μαχήτριες του Δημοκρατικού Στρατού» ο Κώστας Γκριτζώνας, πολιτικός επίτροπος της 1ης Μεραρχίας, αναφέρει μερικά από τα ονόματά τους στον τομέα πολιτικής δουλειάς στο ΔΣΕ. Να σημειώσουμε μερικά από αυτά:

* Στο κλιμάκιο του γενικού Αρχηγείου στη Νότια Ελλάδα ήταν η Μαρία Κολιγιάννη (σ.σ. η Μαρία Ράπτη - Κολιγιάννη που «έφυγε» πρόσφατα).

* Στην 1η Θεσσαλική Μεραρχία η Βάγια Παπακόγκου.

* Στην 139η Ταξιαρχία Θεσσαλίας η Ναυσικά Αγριγιαννάκη. Στα τάγματα της ταξιαρχίας ήταν οι Δημητριάδου Βαγγελιώ, Γουρζανοπούλου Αλεξάνδρα, Καλαϊτζίδου Αθανασία.

* Στην 123η Ταξιαρχία Θεσσαλίας η Γιάννα Τρικαλινού.

Για να είναι αποδοτικότερη η πολιτική δουλειά στις μαχήτριες, οι υπεύθυνες αξιοποιούσαν βοηθητικά και άλλα γυναικεία στελέχη. Οπως αναφέρει ο Κ. Γκριτζώνας: «Στη 1η Μεραρχία - για την οποία έχω προσωπική αντίληψη - η υπεύθυνή μας Βάγια είχε δίπλα της ένα τέτοιο βοηθητικό άτυπο "επιτελείο" από γυναίκες που το αποτελούσαν οι Φόνη Καρυά, η Διαμάντω Γκριτζώνα, η Φωτίκα Κουρδούκλα, η Χαρίκλεια Κολοβού κ.ά. Η Βάγια ήταν δασκάλα απ' το χωριό Παχτούρι της Αργιθέας. Ανήκε σε οικογένεια με πλούσια επαναστατική δράση στην περίοδο της Εθνικής Αντίστασης και στα κατοπινά χρονιά του εμφυλίου. Ηταν υπολοχαγός του ΔΣΕ, πρακτική γυναίκα, καλή οργανώτρια, προσιτή και ευχάριστη στις μαχήτριες της Μεραρχίας μας».

Αλύγιστες μαχήτριες

Να τι λέει η ίδια η Βάγια για το ξεκίνημα του ΔΣΕ στη Θεσσαλία: «Το Κλιμάκιο Γενικού Αρχηγείου Νότιας Ελλάδας (ΚΓΑΝΕ) και η Διοίκηση της Ι Μεραρχίας με επίλεκτα τμήματά της μπήκαν στο θεσσαλικό χώρο. Με τη μάχη της Καλαμπάκας και Τρικάλων στο πρώτο δεκαήμερο του Αύγουστο (1948) με τις μάχες της Φαρκαδόνας, Τυρνάβου, Αγιάς και περιχώρων στο δεύτερο δεκαήμερο του ίδιου μήνα έγιναν σημαντικές αλλαγές σε όφελος του ΔΣΕ. Εκατοντάδες νεαρά κορίτσια, οι περισσότερες εθελοντικά και άλλες με την πειθώ, κατατάχτηκαν στο Δημοκρατικό Στρατό.

Στο στρατιωτικό αχτίφ που πραγματοποιήθηκε κάπου στον Κάτω Ολυμπο και μελετήθηκαν τα συμπεράσματα από τις πρόσφατες μάχες, η καθοδήγηση του ΚΓΑΝΕ και της Μεραρχίας έδωσαν συγκεκριμένη προσοχή στην ιδιαίτερη πολιτική δουλειά που έπρεπε να γίνεται στις μαχήτριες των τμημάτων για την καλύτερη αφομοίωση των καθηκόντων στην καθημερινή τους δράση... Οι συν/σες Γιάννα Τρικαλινού, Ναυσικά Αγριανάκη, Φωτίκα Κουρδούκλα τοποθετήθηκαν υπεύθυνες Ταξιαρχιών...

... Ενα σούρουπο φύγαμε από την ανατολική Θεσσαλία και μέσα από δύσβατους δρομίσκους ανάμεσα από χαμηλόκλαδα καταπράσινα δέντρα, κατευθυνθήκαμε για τη Δυτική Θεσσαλία. Το ίδιο βράδυ, τμήμα του κυβερνητικού στρατού έστησε ενέδρα και μας επιτέθηκαν με πυκνά πυρά. Τα δικά μας ετοιμοπόλεμα τμήματα αμύνθηκαν με σθένος και σε ελάχιστο χρόνο απέκρουσαν την επίθεση και μάλιστα τους καταδίωξαν σε μεγάλη απόσταση. Στην απόκρουση της επίθεσης το τάγμα που συνόδευε τους νεοεπιστρατευμένους με διοικητή το συν. Κόκκινο έδειξε ηρωισμό και απαράμιλλη πολεμική τέχνη.

Τις πρωινές ώρες βλέπαμε φαντασμαγορικό το θέαμα της φάλαγγας των νέων μαχητριών με τις πολύχρωμες ενδυμασίες τους, καθώς ακούραστες ανέβαιναν τους κορδελιαστούς βουνίσιους δρόμους. Τότε έγραψα ένα περιγραφικό χρονικό και σε λίγες μέρες το ακούσαμε από το ραδιοφωνικό σταθμό της Ελεύθερης Ελλάδας».(Βάγιας Παπακόγκου, «Λαϊκών αγώνων αναπαραστάσεις» Εκδόσεις «Βαρβάκη»).

Οι γυναίκες της Καρδίτσας με 25 μέρες μόνο εκπαίδευση πολεμάνε στο Καρπενήσι και διακρίνονται. Από τις γυναίκες της Ανατολικής Θεσσαλίας που πήγαν στο ΔΣΕ καμιά δε λιποτάκτησε.

Οι μαχήτριες συμμετείχαν σε δύσκολες και επικίνδυνες αποστολές ακόμα και σε απομακρυσμένες περιοχές - στην Ηπειρο, στη Δυτική Μακεδονία, στο Σμόλικα και στο Γράμμο, και βγήκαν παλικάρια! Το ποσοστό τους έφτασε σιγά σιγά στο 27-30%. Ανάμεσά τους αμαζόνες του Ιππικού, σαμποτέρ, νοσοκόμες, ασυρματίστριες. Βαρύς ο φόρος του αίματος που πλήρωσαν στο πεδίο της μάχης, στην αιχμαλωσία, στις εκτελέσεις, στις εξορίες και τις φυλακές.


Αλίκη ΞΕΝΟΥ - ΒΕΝΑΡΔΟΥ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ