Ο Γιώργος Φαρσακίδης από νεαρός στράτευσε τις εικαστικές επιδόσεις του στο ιδεολογικό του «πιστεύω» για έναν καλύτερο κόσμο. Σαν προσφορά στην Εθνική μας Αντίσταση σατιρίζει με τις γελοιογραφίες του τον εισβολέα και τους συνεργάτες του. Πολεμώντας σαν ανταρτοεπονίτης απεικόνισε στιγμιότυπα της ζωής στα βουνά της Χαλκιδικής, στο Σύρμα της Μακρονήσου, τα βασανιστήρια και τους βασανιστές, μα πάντα βλέποντας αυτές τις καταγραφές του περισσότερο σαν μαρτυρίες.
«Στη δεκαετία του '50 κι αργότερα», όπως λέει, «δουλεύοντας σε συνθήκες αντίξοες τα σκηνικά του στρατοπεδικού μας θεάτρου, αντλούσαμε κουράγιο από την αίσθηση της χαράς που θα δίναμε στους ταλαιπωρημένους συντρόφους μας και ένα επιφώνημα θαυμασμού, με το άνοιγμα της αυλαίας, η μόνη και ανεκτίμητη ανταμοιβή μας. Ζωγραφίζαμε, χαράζαμε, τυπώναμε κάρτες, στον Αϊ Στράτη και επί χούντας αργότερα, στη Γυάρο και Λέρο. Να μάθουν οι έξω ότι ζούμε και κρατάμε άπαρτο το αγωνιστικό μας χαράκωμα».
«...κι ενώ η στέρηση αποθέτει στην ψυχή του ανθρώπου βιώματα σκοτεινά», σημειώνεται στο λεύκωμα «Τόποι εξορίας», «συμβαίνει παράλληλα το Είναι μας, λες και σε αυτοάμυνα ν' αποζητάει το φωτεινό και χαρούμενο. Κάποιες στιγμές φυγής λυτρωτικής, σ' έναν κόσμο όπως τον ονειρεύτηκε και το ακριβοπλήρωσε τόσο...». Η έκθεση λειτουργεί: Τρίτη έως Παρασκευή (10 π.μ. - 2 μ.μ. και 6 - 9 μ.μ.). Σάββατο: 6 - 9 μ.μ. Κυριακή: 10 π.μ. - 2 μ.μ. Δευτέρα κλειστά.
Θυμίζουμε (βλ. ένθετο «Ρ» 7/2/2010) ότι το νομοσχέδιο παρουσιάζει αυτό το επικίνδυνο πισωγύρισμα, ως «επιστροφή» στην Εκκλησία όσων «πάρθηκαν» από αυτήν, κατά την περίοδο της ΕΣΣΔ! Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, στην ιδιοκτησία της Εκκλησίας θα περάσουν όχι μόνο αντικείμενα, κτίρια, ναοί και γη ομοσπονδιακής σημασίας, αλλά και τοπικής, κάτι για το οποίο η Εκκλησία πίεζε επιμόνως! Ετσι, αρχιτεκτονικά συγκροτήματα ανεκτίμητης ιστορικής αξίας, ακόμη και συλλογές από τα κρατικά μουσεία της χώρας, πολλά από τα οποία είναι χαρακτηρισμένα ως μνημεία, τόσο από την κρατική νομοθεσία, όσο και από τη διεθνή, καθώς και γη, θα έχουν στο εξής αφεντικό τη Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία (ΡΟΕ), χάνοντας ταυτόχρονα το προηγούμενο καθεστώς κρατικής προστασίας τους. Οι ειδικοί της «αγοράς» προβλέπουν πως, στην περίπτωση εφαρμογής του νόμου, η ΡΟΕ θα μετατραπεί στον πλέον γιγάντιο, μη κρατικό, «συνομιλητή» του κράτους...
Σε επιστολή τους προς τον Ρώσο πρόεδρο, Μεντβέντεφ, 150 εργαζόμενοι σε κρατικά μουσεία του ζητούν να μην προχωρήσει σε αυτή την «απερίσκεπτη» και «ελεγχόμενη νομικά» πρωτοβουλία. Σημειώνουν πως στην πράξη αυτό το νομοσχέδιο θα παραδώσει ουσιαστικά την συντριπτική πλειοψηφία της πολιτιστικής κληρονομιάς του ρωσικού λαού στην Εκκλησία, αφού με τη θρησκεία συνδέεται άμεσα ή έμμεσα η ρωσική τέχνη πολλών αιώνων. Προσθέτουν, ότι η απόσπαση αρχαίων ναών, με τις τοιχογραφίες και τις εικόνες τους, από το μουσειακό και κρατικού χαρακτήρα πολιτιστικό καθεστώς τους και η παράδοσή τους στην Εκκλησία προς χρήση από αυτήν, όχι μόνο θα αποσπάσει ένα σημαντικό κομμάτι αυτής της κληρονομιάς από την κοινωνία, αλλά θα σημάνει και την καταστροφή τους. Κατά του νομοσχεδίου τάχθηκαν και οι διευθυντές των παγκοσμίως γνωστών και μεγάλων μουσείων, του «Ερμιτάζ» και της Πινακοθήκης «Τρετιακόφ».
Επίσης, σε επιστολή τους προς τον επικεφαλής της Ρωσικής εκκλησίας, πατριάρχη Κύριλλο, εργαζόμενοι στον τομέα του πολιτισμού και της επιστήμης, σημειώνουν πως το νομοσχέδιο θα επιφέρει «μη αναστρέψιμες βλάβες στην κληρονομιά της χώρας» και ότι δεν επιτρέπεται να αντιμετωπίζονται τα μνημεία σαν «απλή ιδιοκτησία».
Ο Σύλλογος Φίλων Γραμμάτων και Τεχνών Σερρών παρουσιάζει ένα ρεσιτάλ κιθάρας της Εύας Φάμπα, (12/3, 9 μ.μ.), στη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών. Η Εύα Φάμπα θα ερμηνεύσει έργα των: F. Sor, Eduardo Morales Caso, J. Rodrigo, I. Albeniz, G. Sanz, Νίκου Χαριζάνου, Γιώργου Μαυροειδή, Κυριάκου Τζωρτζινάκη, Μάνου Χατζιδάκι και Δημήτρη Φάμπα. Ακολουθεί, στις 13/3 (10 π.μ.), σεμινάριο / Master class της Εύας Φάμπα, στα γραφεία του συλλόγου, για καθηγητές και σπουδαστές της κιθάρας, καθώς και για κάθε φιλόμουσο και κιθαρίστα, με θέμα την τεχνική της κιθάρας, την ερμηνεία του ρεπερτορίου της και παρουσίαση νέων εκδόσεων έργων για κιθάρα.
Στην αίθουσα της Ταινιοθήκης της Ελλάδας («Λαΐς», Ιερά Οδός και Μ. Αλεξάνδρου) από σήμερα θα προβάλλεται η αλληγορική ταινία του Βασίλη Μαζωμένου «GUILT». (Ωρες προβολών 6 μ.μ., 8.15 μ.μ., 10.30 μ.μ). Διεύθυνση φωτογραφίας: Κατερίνα Μαραγκουδάκη. Μουσική: Γιώργος Ανδρέου. Μοντάζ: Παναγιώτης Φωτίου. Σκηνικά: Αντης Παρτζίλης. Κοστούμια: Στέφανος Αθηαϊνίτης. Παίζουν: Νίκος Αρβανίτης, Κωνσταντίνος Σαρειδάκης, Γιάννης Τσορτέκης, Αρτο Απαρτιάν, Εβελίνα Παπούλια, Κίμωνας Αποστολόπουλος, Στέλλα Φυρογένη, Σοφοκλής Κασκαούνιας, Ντίνος Λύρας, Μάριος Ιωάννου.
Εργα των Ντμίτρι Σοστακόβιτς και Νίκου Αθηναίου ερμηνεύει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, αύριο (8.30μμ), στο Μέγαρο Μουσικής, σε διεύθυνση Νίκου Αθηναίου. Η συναυλία θα ξεκινήσει με την «Ιθάκη», κύκλο τραγουδιών σε ποίηση Κ. Καβάφη, για σοπράνο, βαρύτονο και ορχήστρα, του Ν. Αθηναίου, σε α' παγκόσμια εκτέλεση, με σολίστ τους Κασσάνδρα Δημοπούλου (υψίφωνος) και Τάση Χριστογιαννόπουλο (βαρύτονος). Θα παρουσιαστεί η Συμφωνία αρ. 8 σε ντο ελάσσονα, έργο 65, του Ντμίτρι Σοστακόβιτς, η επονομαζόμενη «Συμφωνία του Στάλινγκραντ», γραμμένη μέσα σε ελάχιστο χρόνο, το 1943, που τιμά τα θύματα στη μάχη του Στάλινγκραντ.
Η δεύτερη ατομική έκθεση έργων του Βρετανού καλλιτέχνη Τίμοθι Σάρσον, με τίτλο «ΝΕΧUS 2» εγκαινιάστηκε χτες στη γκαλερί «Αστρα» (Καρυατίδων 8). Πρόκειται για τη νέα του δουλειά - σχέδια σε χαρτί με κάρβουνο - που αποτελείται από δύο ενότητες.
Ο νομπελίστας Τούρκος συγγραφέας Ορχάν Παμούκ, δίνει διάλεξη (10/3, 7 μμ), στο Μέγαρο Μουσικής, με θέμα «Τι γίνεται στο μυαλό μας όταν διαβάζουμε ένα μυθιστόρημα;» (στα αγγλικά, με ταυτόχρονη μετάφραση). Συγγραφέας οκτώ μυθιστορημάτων, που έχουν προκαλέσει παγκόσμια αίσθηση, ο Ορχάν Παμούκ θα ανιχνεύσει τις περίπλοκες και ανεπαίσθητες διαδρομές που επιλέγει ο αναγνώστης της λογοτεχνίας, για να περιπλανηθεί και να μεταμορφωθεί από τις πληροφορίες και τις αποκαλύψεις της. Είσοδος ελεύθερη με δελτία προτεραιότητας. Η διανομή δελτίων αρχίζει στις 5.30 μ.μ.