ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 18 Ιούλη 2012
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ
Τον πάνε «τρένο» στους ιδιώτες

Εντονες οι διεργασίες ταχείας προώθησης της ιδιωτικοποίησής του

Με φουλ ρυθμούς εργάζεται η συγκυβέρνηση ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, ΔΗΜΑΡ για την ανεύρεση ιδιώτη επενδυτή που θα του εκχωρηθεί ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδας (ΟΣΕ) αδιαφορώντας για τις αρνητικές επιπτώσεις που θα έχει η ιδιωτικοποίηση για τους εργαζόμενους στον Οργανισμό, τους χρήστες του τρένου, αλλά κύρια και στην ίδια την παραγωγική βάση της χώρας.

Από την πρώτη μέρα ανάληψης των καθηκόντων του, ο υπουργός Ανάπτυξης και Υποδομών, Κ. Χατζηδάκης, έθεσε ανάμεσα στις προτεραιότητές του την ιδιωτικοποίηση του ΟΣΕ, έχοντας βεβαίως και την... πείρα της «Ολυμπιακής Αεροπορίας». Επισήμως όλες αυτές τις μέρες δεν έχει ανακοινωθεί κάτι σχετικό όμως η διαρρέουσα φημολογία ανέφερε ότι βρισκόμαστε ενώπιον εξελίξεων στον εθνικό σιδηρόδρομο, κάτι που σύμφωνα και με τις κυβερνητικές μνημονιακές δεσμεύσεις πρέπει να γίνει εντός του έτους. Επιπλέον και το κλιμάκιο της τρόικας που πρόσφατα επισκέφτηκε το υπουργείο Υποδομών, ανάμεσα στα άλλα, πίεσε για την ταχύτατη «απαλλαγή» του κράτους από τον ΟΣΕ, αν είναι δυνατόν ακόμη και μέσα στους επόμενους μήνες.

Να υπενθυμίσουμε ότι το αρχικό σχέδιο ιδιωτικοποίησης προέβλεπε την παράδοση του ομίλου ΟΣΕ σε ιδιώτη επενδυτή, «λευκό» από χρέη (αυτά, ύψους περίπου 10 δισ. ευρώ, μεταφέρονται στον κρατικό προϋπολογισμό και στις «πλάτες» των φορολογούμενων) με το σύνολο του δικτύου και της υλικοτεχνικής υποδομής του. Η τεράστια ακίνητη περιουσία του Οργανισμού - η οποία δεν έχει εξ ολοκλήρου αποτιμηθεί - σύμφωνα με το νόμο Ρέππα υποτίθεται ότι περνούσε στα περιουσιακά στοιχεία του Δημοσίου, «δέσμευση» που πλέον θα πρέπει να θεωρείται παρελθόν, τουλάχιστον όσον αφορά τα πιο κερδοφόρα τμήματά της, όπως οι εκτάσεις που προβλέπεται η δημιουργία εμπορευματικών κέντρων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Το βέβαιο είναι ότι κανένας «επενδυτής» δεν αγοράζει χρέη, αυτά πάντοτε περνούν στις πλάτες εκείνων που πληρώνουν μόνιμα τα «σπασμένα», ενώ ταυτόχρονα απαιτούν και «ανταγωνιστικό» επενδυτικό περιβάλλον, με απλά λόγια, δηλαδή, το ουσιαστικό τσάκισμα κάθε εργασιακής, περιβαλλοντικής, φορολογικής ή άλλης υποχρέωσης, ώστε να μετρά σίγουρα κέρδη.

Να σημειώσουμε ότι οι μέχρι τώρα συνέπειες της «εξυγίανσης» του ΟΣΕ που επέφερε ο νόμος Ρέππα, ήταν η ουσιαστική κατάργηση των δρομολογίων για ολόκληρη την Πελοπόννησο - που για την αναβάθμιση του δικτύου της είχε δαπανηθεί πακτωλός χρημάτων -, τη Θεσσαλία και τη βορειοδυτική Μακεδονία, καθώς και την οριστική κατάργηση των διεθνών δρομολογίων του. Τεράστιες είναι οι περικοπές ακόμη στο «ζωντανό» τμήμα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, δρομολόγια εντός της Αττικής και σε κοντινούς προορισμούς (Χαλκίδα - Κιάτο), και όλα αυτά συνοδεύονται παράλληλα με μεγάλες αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων.

  • Χτες βράδυ, μετά το τέλος του άτυπου Συμβουλίου Μεταφορών και Τηλεπικοινωνιών στην Κύπρο, ο Κ. Χατζηδάκης επιβεβαίωσε τη «βούληση από την πλευρά του πρωθυπουργού και της κυβέρνησης να προχωρήσουμε σε αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ».
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΤΗΣ ΚΕ ΤΟΥ ΚΚΕ
Κόντρα στην ιδιωτικοποίηση του ΟΣΕ

Σε ανακοίνωσή του για τον ΟΣΕ, το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ σημειώνει:

«Οι εργαζόμενοι της χώρας μας, ο ελληνικός λαός, έχουν ανάγκη από σύγχρονες, ποιοτικές, φτηνές και ασφαλείς σιδηροδρομικές μεταφορές. Αυτές τις ανάγκες θυσιάζει στο βωμό της κερδοφορίας των μονοπωλίων η πολιτική της "απελευθέρωσης" των σιδηροδρομικών μεταφορών στις χώρες της ΕΕ που προωθεί η συγκυβέρνηση ΝΔ - ΠΑΣΟΚ - ΔΗΜΑΡ.

Πρόκειται για πολιτική που ακολουθείται σε όλα τα κράτη - μέλη της ΕΕ παρά τη διαφορετική δημοσιονομική τους κατάσταση και τη διαφορετική ποιότητα των σιδηροδρομικών δικτύων τους. Η προώθηση της "απελευθέρωσης" οδηγεί σε πρόσθετη επιβάρυνση στα κόμιστρα που καλείται να πληρώσει η λαϊκή οικογένεια και επιδείνωση των εργασιακών σχέσεων και του πραγματικού μισθού των εργαζόμενων του κλάδου. Βασικό στοιχείο αυτής της πολιτικής είναι ο διαχωρισμός του σιδηροδρομικού δικτύου και των υποδομών απ' το μεταφορικό έργο, ώστε να διασφαλιστεί η δυνατότητα εκμετάλλευσης της ενιαίας κρατικής υποδομής από διάφορους ιδιωτικούς ομίλους προς όφελός τους.

Στη χώρα μας, η εναρμόνιση της εθνικής νομοθεσίας με τις κοινοτικές οδηγίες απελευθέρωσης ξεκίνησε από το 1997 με νομοθετικές ρυθμίσεις των κυβερνήσεων της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ. Ετσι, προχώρησε η σταδιακή αναδιάρθρωση του ΟΣΕ, η οποία οδήγησε στο διαχωρισμό της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (εταιρεία εκμετάλλευσης του δικτύου) απ' τις υπόλοιπες εταιρείες του ΟΣΕ, με διαδοχικές νομοθετικές ρυθμίσεις μέχρι το 2008. Υλοποιήθηκε η κατάργηση μεγάλου αριθμού δρομολογίων, η αύξηση της τιμής των εισιτηρίων και η μείωση του προσωπικού του ΟΣΕ.

Πολλά έργα σιδηροδρομικής υποδομής που χρυσοπληρώθηκαν απ' τον ΟΣΕ έμειναν ημιτελή (π.χ. γραμμή Κιάτο - Ρίο - Πάτρα) και άλλα δεν χρησιμοποιήθηκαν (π.χ. σιδηρόδρομος Αγρινίου, σύγχρονο δίκτυο οπτικών ινών), με αποτέλεσμα το ελληνικό δίκτυο να βρίσκεται σε πορεία ουσιαστικής συρρίκνωσης. Γενικότερα, η ανάπτυξη ενός σύγχρονου σιδηροδρομικού δικτύου που να καλύπτει το σύνολο της ηπειρωτικής Ελλάδας δεν αποτέλεσε προτεραιότητα της ελληνικής αστικής πολιτικής. Στη συγκεκριμένη επιλογή επέδρασαν μεταξύ άλλων η δυσκολία άμεσης σύνδεσης με τα κράτη - μέλη της ΕΕ μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 1990, το μικρό μέγεθος ανάπτυξης της βαριάς ελληνικής μεταποιητικής βιομηχανίας και ο προσανατολισμός στα οδικά έργα μεταφοράς από ισχυρά τμήματα της άρχουσας τάξης.

Η συγκυβέρνηση ΝΔ - ΠΑΣΟΚ - ΔΗΜΑΡ που προπαγανδίζει το νοικοκύρεμα του χρέους και αναφέρεται στη ζημιογόνα λειτουργία του ΟΣΕ κρύβει τις αιτίες της σημερινής κατάστασης. Το πραγματικό σκάνδαλο είναι η πολιτική της συγκυβέρνησης που παραχωρεί στο μονοπωλιακό κεφάλαιο για εκμετάλλευση αυτές τις κολοσσιαίες υποδομές, η νόμιμη και παράνομη χρηματοδότηση των μονοπωλιακών ομίλων απ' το ελληνικό δημόσιο.

Η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ επικαλούνται τα εγκλήματά τους για να επιταχύνουν τις εξελίξεις στην ίδια αντιλαϊκή ρότα και για να ολοκληρώσουν το αντιλαϊκό έργο τους.

Θέλουν να ολοκληρώσουν το διαχωρισμό των αρμοδιοτήτων και τα πιο κερδοφόρα τμήματα του ΟΣΕ, όπως την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, τα κέντρα επισκευών, κερδοφόρες περιφερειακές γραμμές, να τα δώσουν στο μεγάλο κεφάλαιο με αποκλειστικό κριτήριο να του εξασφαλίσουν ικανοποιητική κερδοφορία.

Θέλουν να κλείσουν όσες ακόμα περιφερειακές γραμμές με τα δικά τους κριτήρια δεν είναι κερδοφόρες και δεν ενδιαφέρεται το μεγάλο κεφάλαιο για αυτές.

Θέλουν να συνεχίσουν τον περιορισμό των μισθών και των δικαιωμάτων των εργαζόμενων, ώστε να εξασφαλίσουν φτηνό και ευέλικτο εργατικό δυναμικό.

Οδηγούν σε απαξίωση το έμπειρο επιστημονικό και τεχνικό δυναμικό, τμήμα των σύγχρονων υποδομών, ενώ ταυτόχρονα υπονομεύουν την αξιοποίηση εγχώριων παραγωγικών δυνατοτήτων που μπορούν να στηρίξουν την ανάπτυξη ενός σύγχρονου σιδηροδρομικού δικτύου.

Ο ΣΥΡΙΖΑ αφήνει στο απυρόβλητο τις δεσμεύσεις της Ελλάδας ως κράτος - μέλος της ΕΕ για "απελευθέρωση" των σιδηροδρομικών μεταφορών και παραπλανά ότι μπορεί να διασφαλισθεί ο κοινωνικός χαρακτήρας των σιδηροδρομικών μεταφορών μέσα στην ευρωενωσιακή καπιταλιστική αγορά.

Τυχόν υλοποίηση των σχεδίων της ΕΕ και της άρχουσας τάξης θα έχει τα ίδια και χειρότερα αποτελέσματα για τα λαϊκά στρώματα και τους εργαζόμενους στο σιδηρόδρομο. Οι εργαζόμενοι δε χρωστάνε τίποτα. Την κρίση και το χρέος να πληρώσει η πλουτοκρατία. Να απορρίψουν τους ισχυρισμούς της κυβέρνησης και των κεφαλαιοκρατών πως οι επιλογές τους επιβάλλονται λόγω της κρίσης και του χρέους για να μειωθούν τα ελλείμματα που πληρώνει ο ελληνικός λαός.

Το ΚΚΕ στηρίζει:

-- Κάθε προσπάθεια των εργαζομένων στο σιδηρόδρομο που θα έχει καθαρό μέτωπο ενάντια σε κάθε είδους ιδιωτικοποίηση των ελληνικών σιδηροδρόμων.

-- Κάθε προσπάθεια που θα εναντιώνεται στις αποφάσεις και κατευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Ενωσης για απελευθέρωση των σιδηροδρομικών μεταφορών, όπως από τη Συνθήκη του Μάαστριχτ έχει αποφασιστεί.

Καλεί τα συνδικάτα, τις λαϊκές οργανώσεις να καταδικάσουν τα κυβερνητικά σχέδια ιδιωτικοποίησης του ΟΣΕ, να πάρουν πρωτοβουλίες αποκάλυψης και ανάσχεσης των αντιλαϊκών αυτών σχεδίων.

Η κάλυψη των λαϊκών αναγκών για καθολικές, φτηνές, ποιοτικές, ασφαλείς μετακινήσεις και μεταφορές προϋποθέτει οι υποδομές, τα μέσα και η διεξαγωγή των μεταφορών να λειτουργήσουν με κοινωνική ιδιοκτησία, κεντρικό σχεδιασμό και εργατικό έλεγχο στο πλαίσιο της λαϊκής οικονομίας.

Γι' αυτό πρέπει να δυναμώσει ο αγώνας για μια φιλολαϊκή ανάπτυξη με το λαό στην εξουσία, όπου ο ελληνικός σιδηρόδρομος θα είναι λαϊκή περιουσία, ενταγμένος σε έναν κεντρικό κρατικό φορέα μεταφορών και θα λειτουργεί με κριτήριο τις λαϊκές ανάγκες».


Για τους αναγνώστες του «Ριζοσπάστη»

Εάν δεν βρίσκετε τον «ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗ» στο περίπτερο τηλεφωνήστε μας στο 210.3320.816

Συνάντηση με ΟΤΟΕ

Η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ Αλέκα Παπαρήγα θα συναντηθεί με το προεδρείο της ΟΤΟΕ σήμερα Τετάρτη 18 Ιουλίου και ώρα 13:30. Η συνάντηση θα γίνει στην έδρα της ΚΕ, στον Περισσό.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ