ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 26 Φλεβάρη 2022 - Κυριακή 27 Φλεβάρη 2022
Σελ. /48
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΦΟΝΙΚΗ ΠΥΡΚΑΓΙΑ ΣΤΟ «EUROFERRY OLYMPIA»
Γνωστός ο ένοχος και οι αιτίες του νέου εφοπλιστικού εγκλήματος

Εως τώρα 6 νεκροί στη νέα ναυτική τραγωδία

Οι πυροσβέστες έχουν αναλάβει το δύσκολο έργο μετά το προδιαγεγραμμένο έγκλημα

Eurokinissi

Οι πυροσβέστες έχουν αναλάβει το δύσκολο έργο μετά το προδιαγεγραμμένο έγκλημα
Με τον εντοπισμό του ενός μετά του άλλου των απανθρακωμένων πτωμάτων (έως την ώρα που γράφονταν αυτές οι γραμμές ήταν 6, ενώ αναζητούνταν άλλοι 5 άνθρωποι), γράφεται αυτές τις ώρες η τελευταία πράξη της τραγωδίας στο επιβατηγό - οχηματαγωγό πλοίο «EUROFERRY OLYMPIA», με σημαία Μάλτας του ομίλου «Γκριμάλντι», που έρχεται να καταγραφεί στη λίστα των προδιαγεγραμμένων εγκλημάτων σε βάρος των ναυτεργατών, επιβατών, συνολικά της ανθρώπινης ζωής.

Το νέο ναυτικό δυστύχημα, που προκλήθηκε όταν ξέσπασε πυρκαγιά στο τρίτο γκαράζ του πλοίου τα ξημερώματα της 18ης Φλεβάρη, αναδίνει τη βρώμικη οσμή του κυνηγητού του κέρδους, στο βωμό του οποίου όλες οι κυβερνήσεις και η ΕΕ θυσιάζουν εργασιακά δικαιώματα, λαϊκές ανάγκες, ακόμα και την ανθρώπινη ζωή. Αυτό φαίνεται και από τον τρόπο που αντιμετωπίστηκε η πυρκαγιά (το πλοίο φλέγονταν 6 μέρες) και από την Κέρκυρα πήγε στον Αστακό, όπου χάθηκαν πάνω από 15 ώρες ερευνών, κάτι που εξόργισε δίκαια τους συγγενείς των εγκλωβισμένων οδηγών και επιβατών.

Ενδιαφέρον έχει και ποιος είναι ο όμιλος «Γκριμάλντι»: Διαθέτει 130 πλοία, επιβατηγά, οχηματαγωγά, φορτηγά (και μεταφοράς κοντέινερς), επτά ιδιόκτητες εταιρείες και είκοσι terminal σε λιμάνια δώδεκα χωρών, ενώ τα συνολικά του έσοδα ανέρχονται σε 3 δισεκατομμύρια. Εχει πάρει τις «Μινωικές Γραμμές», παζαρεύει την «Αττικα Γκρουπ» (η οποία έχει συγχωνεύσει την «Μπλου Σταρ» και HSW), με άλλα λόγια είναι από αυτούς που έχουν τον πρώτο λόγο και στις εσωτερικές θαλάσσιες συγκοινωνίες, την ακτοπλοΐα. Είναι από τους ενδιαφερόμενους για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας και βέβαια έχει χαρακτηριστεί από τον υπουργό Ναυτιλίας Γ. Πλακιωτάκη ως «πολύ σοβαρός επενδυτής».

Για να μην εμποδιστεί η απρόσκοπτη και μεγάλη κερδοφορία των εμβληματικών επενδυτών και στην προκειμένη περίπτωση των εφοπλιστών, συνεχίζεται η δραστική μείωση των οργανικών συνθέσεων (αριθμός και ειδικότητες πληρώματος) όχι μόνο στα πλοία της γραμμής Ελλάδας - Ιταλίας, οι ανεπαρκείς έλεγχοι των ελεγκτικών μηχανισμών, η μετατροπή των Νηογνωμόνων σε Ανώνυμες Εταιρείες για να εκδίδουν πιστοποιητικά αξιοπλοΐας σε πλοία - «ρημαδιό», τα επιβεβαιωμένα προβλήματα στο σχεδιασμό της διαχείρισης και διάσωσης των επιβαινόντων κ.λπ.

Με δυο λόγια, σταδιακά «βγαίνουν από τη μέση» όλα όσα αποτελούν κόστος για τους εφοπλιστές και το κράτος τους, μετατρέποντας τα πλοία σε πλωτές «βόμβες», διαμορφώνοντας το έδαφος για εγκλήματα, όπως του «EUROFERRY OLYMPIA», πριν του «ΝORMAN ATLANTIC» (2014) ή του «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ» (2017), του οποίου οι ναυτεργάτες γλίτωσαν την τελευταία στιγμή όμως βρώμισε ολόκληρο τον Σαρωνικό με μαζούτ, για να μην πούμε για το «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ» (2000) με 82 νεκρούς και πάει λέγοντας.

Ολες οι μέχρι τώρα κυβερνήσεις έχουν «λερώσει τα χέρια τους», θυσιάζοντας ζωές και περιβάλλον στο βωμό της κερδοφορίας των μεγάλων επενδυτών. Και όχι μόνο αυτό, αλλά μετά από κάθε εφοπλιστικό έγκλημα βρίσκουν ευκαιρία να περάσουν και άλλα νομοθετικά μέτρα υπέρ των εφοπλιστών.

Η μια κυβέρνηση παίρνει τη σκυτάλη από την άλλη

Μετά το ναυάγιο του «ΣΑΜΙΝΑ» ενσωματώθηκε από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ στο εθνικό Δίκαιο ο νόμος 3577/92 για την απελευθέρωση των εσωτερικών θαλάσσιων συγκοινωνιών (άρση του καμποτάζ), που εξειδίκευσε τη Συνθήκη του Μάαστριχτ στη θάλασσα. Αυτό που έλεγε τότε η κυβέρνηση ήταν ότι ο ανταγωνισμός θα έφερνε περισσότερα και νέα πλοία στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, που σημαίνει ασφάλεια για την ανθρώπινη ζωή, μείωση των τιμών ναύλων και εισιτηρίων κ.ο.κ.

Το αποτέλεσμα είναι η δημιουργία μεγάλων μονοπωλίων, αποδεκατισμός του ακτοπλοϊκού στόλου, πλοία υποσυντήρητα και υπερήλικα τύπου «ΣΟΥΠΕΡΦΕΡΡΥ ΙΙ», με έτος κατασκευής το 1974.

«Από τα τα 89 πλοία του 2011 φτάσαμε στα 43 το 2019, αριθμός που παρέμεινε ίδιος και το 2020. Ενώ ένα στα τέσσερα πλοία να είναι άνω των 30 ετών», αναφέρεται στη μελέτη του 2021 της εταιρείας συμβούλων επιχειρήσεων «XRTC». Τα εισιτήρια αυξήθηκαν κοντά κατά 500%. Στο όνομα της «απελευθέρωσης» καταργήθηκε η υποχρεωτική δεκάμηνη δρομολόγηση και ναυτολόγηση των πληρωμάτων, ενώ άρχισε το ξήλωμα των οργανικών συνθέσεων.

Το 2013 πια η κυβέρνηση ΝΔ - ΠΑΣΟΚ έφτασε να ψηφίσει τον νόμο 4150/2013, τον οποίο διατήρησε σε πλήρη ισχύ η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Ο νόμος ενεργοποιήθηκε στις 7/7/2013 με 6 καρμπόν Υπουργικές Αποφάσεις του τότε υπουργού Ναυτιλίας, Μ. Βαρβιτσιώτη, για 6 πλοία της γραμμής Πάτρα - Ιταλία, από τα οποία πετάχτηκαν στη στεριά 210 από τους 500 ναυτολογημένους ναυτεργάτες. Οι ειδικότητες που πλήγηκαν περισσότερο ήταν αυτές των γενικών υπηρεσιών (καμαρότοι, μάγειροι κ.λπ.). Τώρα αυτό το καθεστώς και με αφορμή την πανδημία έχει επεκταθεί σε όλες τις ειδικότητες και σε όλα τα πλοία της ακτοπλοΐας.

Η μείωσή τους σημαίνει ένταση της εκμετάλλευσης των ναυτεργατών. Ταυτόχρονα, οι ναυτεργάτες που πετιούνται στη στεριά έχουν συγκεκριμένο πόστο (υποδιαίρεση) στο πλοίο σε κατάσταση κρίσης, που αφορά και τον χειρισμό των σωστικών μέσων του πλοίου. Η μειωμένη οργανική σύνθεση ήταν μία από τις βασικές αιτίες που συνέβαλαν στην πολύνεκρη τραγωδία του επιβατηγού πλοίου «NORMAN ATLANTIC».

Τώρα με την πυρκαγιά στο «EUROFERRY OLYMPIA» από την πρώτη στιγμή το ερώτημα που έθεσαν τα ταξικά ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ, «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ», ΠΕΕΜΑΓΕΝ, είναι «πώς δικαιολογείται η μεταφορά των 239 επιβατών, των 42 οχημάτων, 153 φορτηγών, σε συνδυασμό με τη μειωμένη οργανική σύνθεση των 51 μελών του πλοίου», για να πάρουν την περασμένη Τετάρτη την απάντηση από τον Κ. Βιδάλη, διευθυντή του υπουργείου Ναυτιλίας στη διάρκεια της συνάντησής τους, ότι αυτό θα το «απαντήσει ο εισαγγελέας», σπεύδοντας ταυτόχρονα ο ίδιος να αποδώσει τις ευθύνες στον πλοίαρχο. Δηλαδή στους ναυτεργάτες, που είναι και αυτοί οι οποίοι πληρώνουν κάθε φορά τη «νύφη».

Οι ...«εμβληματικές» πρωτοβουλίες της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ

Δεν υπάρχει επιθεώρηση στο «EUROFERRY OLYMPIA» που να έγινε τουλάχιστον από το 2018 μέχρι και την «μοιραία» μέρα, που να μην έχει καταγραφεί παρατήρηση για πρόβλημα στα συστήματα πυρασφάλειας και πυρόσβεσης. Παρ' όλα αυτά ταξίδευε κανονικά με πιστοποιητικά αξιοπλοΐας από τις αρμόδιες αρχές και τους νηογνώμονες. Ο τελευταίος έλεγχος έγινε στις 16 Φλεβάρη, δύο μέρες πριν αρπάξει φωτιά.

Οι παρατηρήσεις, παράλληλα με τα προβλήματα στα συστήματα πυρασφάλειας, αφορούσαν τις συνθήκες υγιεινής ακόμα και του φαγητού, που χαρακτηρίζονταν απαράδεκτες και επιβεβαίωναν ότι το πλοίο ήταν «υποσυντήρητο». Επιπλέον, στις 15 Οκτώβρη του 2021 σε επιθεώρηση που έγινε στην Ηγουμενίτσα εντοπίστηκε πρόβλημα και στις υδατοστεγείς θύρες του πλοίου, που επίσης έχουν άμεση σχέση με την ασφάλεια του πλοίου. Παρ' όλα αυτά έπαιρνε κανονικά άδεια απόπλου, επιβιβάζοντας εκατοντάδες ανθρώπινες ψυχές.

Οι νηογνώμονες αποτελούν πλέον, μηδενός εξαιρουμένου, ανώνυμες πολυμετοχικές εταιρείες, στις οποίες συμμετέχουν και εφοπλιστές, οι οποίες εμπορεύονται από πλοία μέχρι πιστοποιητικά αξιοπλοΐας!

Αμέτρητα είναι τα ναυάγια πλοίων που βούλιαξαν, έχοντας στα συρτάρια τους πιστοποιητικά αξιοπλοΐας από τους νηογνώμονες. Καραμπινάτες περιπτώσεις είναι το «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ», που ναυάγησε έχοντας στα συρτάρια του πιστοποιητικό αξιοπλοΐας του Ελληνικού Νηογνώμονα. Το κρουαζιερόπλοιο «SEA DIAMOND» που ακόμα ρυπαίνει τη θάλασσα της Σαντορίνης και αγνοούνται 2 επιβάτες, ναυάγησε το 2007 έχοντας πιστοποιητικά αξιοπλοΐας από τον Νορβηγικό Νηογνώμονα. Το «EUROFERRY OLYMPIA» έφερε τα πιστοποιητικά του Ιταλικού Νηογνώμονα (RINA) κ.ο.κ.

Η ιδιωτικοποίηση του Ελληνικού Νηογνώμονα έγινε το 1992 από την τότε κυβέρνηση της ΝΔ και βέβαια προβλεπόταν από Οδηγία της Ευρωπαϊκής Ενωσης για την εξυπηρέτηση των εφοπλιστικών συμφερόντων. Με βάση κοινοτικές Οδηγίες του 2001, άρχισε σταδιακά η αφαίρεση αρμοδιοτήτων από τον Κλάδο Ελέγχου Εμπορικών Πλοίων (ΚΕΕΠ) και μεταφορά αυτών στους νηογνώμονες, με τον ΚΕΕΠ να παρέχει εξουσιοδοτήσεις στους νηογνώμονες να εκτελούν επιθεωρήσεις σε πλοία, χωρίς ωστόσο να απαγορεύεται ο ίδιος ο ΚΕΕΠ να επιθεωρεί πλοία και να εκδίδει πιστοποιητικά.

Ομως στις 23 Νοέμβρη 2017 ήρθε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και με νομοθετική ρύθμιση που έφερε δύο μήνες μετά το ναυάγιο του «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ», προέβλεψε ότι από τις 30 Αυγούστου του 2018 «παύει η έκδοση των προβλεπομένων από την εθνική, ενωσιακή και διεθνή νομοθεσία πιστοποιητικών των ελληνικών αρχών από τον ΚΕΕΠ, τις λιμενικές αρχές καθώς και τα Τοπικά Κλιμάκια Επιθεώρησης Πλοίων και από τις 30/9/2018 θα εκδίδονται από τους εξουσιοδοτημένους οργανισμούς (νηογνώμονες)»!

Το μόνο δικαίωμα που αναγνώρισε στον ΚΕΕΠ είναι να «διαπιστώνει κατά πόσο ο εξουσιοδοτημένος οργανισμός εκπληρώνει πράγματι κατά τρόπο ικανοποιητικό τα καθήκοντα που προβλέπει η αντίστοιχη πρότυπη συμφωνία». Με άλλα λόγια, αντί μετά από τέτοια ναυάγια να αναβαθμιστεί ο ΚΕΕΠ με προσωπικό και μέσα, ήρθε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και κατ' εντολή των εφοπλιστών, να καταργήσει τον μοναδικό κρατικό φορέα ελέγχου των πλοίων και να ιδιωτικοποιήσει τον έλεγχο, δίνοντας τις αρμοδιότητές του στις ιδιωτικές εταιρείες των νηογνωμόνων, με άλλα λόγια στους ίδιους τους εφοπλιστές!

Για την ιστορία αξίζει να αναφερθεί ότι με αφορμή το ναυάγιο του δεξαμενόπλοιου «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ», η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ είχε νομοθετήσει το 2017 την απόσυρση όσων πλοίων αυτής της κατηγορίας ήταν 40 ετών, έως το 2018. Ωστόσο, στις αρχές του Γενάρη του 2019 έσπευσε σε «διόρθωση» και με νεότερη νομοθετική της ρύθμιση να απελευθερώσει το όριο ηλικίας τους, με την προϋπόθεση να έχουν περάσει τις «πρόσθετες διαδικασίες ελέγχου» από τους νηογνώμονες...

Ζήτημα ζωής ο αγώνας για την ικανοποίηση των αιτημάτων των ναυτεργατών

Στο φως των εξελίξεων, ακόμα πιο επίκαιρα αναδεικνύονται τα αιτήματα που έχει αναδείξει το ταξικό ναυτεργατικό κίνημα, για την προστασία της ανθρώπινης ζωής, για ουσιαστικούς ελέγχους των πλοίων με τη συμμετοχή των ναυτεργατικών σωματείων, τη μείωση του ορίου ηλικίας των πλοίων, οργανικές συνθέσεις που να ανταποκρίνονται στις ανάγκες των πλοίων, με ναυτεργάτες με συγκροτημένα εργασιακά δικαιώματα και ικανοποιητικές Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας και ανθρώπινες συνθήκες δουλειάς και ωράρια εργασίας.

Ο λαός μπορεί καλύτερα να δει ότι η μη ικανοποίηση ακόμα και αυτών των ελάχιστων μέχρι σήμερα είναι μία επιπλέον απόδειξη ότι το κίνητρο του κέρδους, η καπιταλιστική ανάπτυξη, στο όνομα της οποίας πίνουν νερό όλα τα αστικά κόμματα και οι κυβερνήσεις τους, δεν μπορεί να συμβαδίσει με την προστασία της ζωής των εργαζομένων, την προστασία ακόμα και του θαλάσσιου περιβάλλοντος.

Να συνειδητοποιήσει ότι οι ανάγκες του για φτηνές, ασφαλείς, τακτικές εσωτερικές θαλάσσιες συγκοινωνίες, με σύγχρονα πλοία, βρίσκονται στην αντίπερα όχθη της κερδοφορίας των επιχειρηματικών ομίλων και της πολιτικής που τη στηρίζει με κάθε τρόπο, και με την οργανωμένη πάλη του να δώσει την κατάλληλη απάντηση και να μην αφήσει ατιμώρητα αυτά τα εγκλήματα.


Α. Ζ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ