ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 6 Μάη 1997
Σελ. /36
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Το πρώτο ηχηρό ράπισμα...

Η κυβέρνηση του Τ. Μπλερ αρνείται να επιστρέψει τα Μάρμαρα του Παρθενώνα

Το πρώτο ηχηρό ράπισμα δέχτηκε η κυβέρνηση Σημίτη από την κυβέρνηση του "αδελφού" και ψευτοσοσιαλίζοντος Τ. Μπλερ. Το πρώτο ράπισμα αφορά στο αίτημα της Ελλάδας για την επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα. Δεν πρόλαβε να αναλάβει τα καθήκοντά του ο νέος υπουργός Πολιτισμού Κρις Σμιθ και διέψευσε πανηγυρικά όλες τις κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και τους αρμόδιους υπουργούς, που, προπαγανδίζοντας το κόμμα του Τ. Μπλερ, καλλιεργούσαν στην ελληνική κοινή γνώμη τη φρούδα ελπίδα ότι οι Εργατικοί, αν εκλεγούν, θα επιστρέψουν τα Μάρμαρα, επειδή ο προηγούμενος αρχηγός τους Ν. Κίνοκ, για λόγους εσωτερικών και εξωτερικών σκοπιμοτήτων, είχε ψελλίσει κάτι γενικώς και αορίστως περί επιστροφής, του στιλ "αν γίνουμε κυβέρνηση θα δούμε το θέμα".

Εγιναν, λοιπόν, κυβέρνηση οι Εργατικοί και όπως ανέμενε κάθε ...σοβαρός Ελληνας, έστω κι αν ελάχιστα γνωρίζει για την αρπακτική πολιτική της Βρετανίας και για το πολιτικό ποιόν του Εργατικού Κόμματος, ήρθε "κοφτή" η απάντηση του Μπλερ: "Η κυβέρνηση δε δεσμεύεται από προηγούμενες δηλώσεις του Εργατικού Κόμματος της Βρετανίας στο θέμα της επιστροφής των Μαρμάρων". Και ο υπουργός Πολιτισμού Κρις Σμιθ ξεκαθάρισε: "Δεν πρόκειται να τα επιστρέψουμε. Αποφασίσαμε ότι αυτό δε θα ήταν μια εφικτή και λογική άποψη. Δεν πρόκειται να το κάνουμε. Δεν υπάρχει θέμα να χωρίσουμε κατ' αυτόν τον τρόπο τη συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, του οποίου αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της συλλογής του. Δεν πρόκειται να τα επιστρέψουμε. Αν επιστραφούν στην Ελλάδα, και άλλες χώρες θα ζητήσουν την επιστροφή των δικών τους θησαυρών".Εξίσου κυνικός ο υπουργός Εξωτερικών, Ρόμπιν Κουκ,σε συνέντευξη που έδωσε, αδίστακτα προκάλεσε το κοινό αίσθημα των Ελλήνων: "Η Βρετανία έχει στεγάσει με ασφάλεια τα Ελγίνεια και εύχομαι ο ελληνικός λαός να σέβεται τον τρόπο με τον οποίο φροντίζουμε τα Μάρμαρα".Με άλλα λόγια, πρέπει και να τους είμαστε ευγνώμονες που τα έκλεψαν και παρανόμως τα κατακρατούν.

Με σχετική χτεσινή του δήλωση, ο υπουργός Πολιτισμού Ευάγ. Βενιζέλος, τονίζει, μεταξύ άλλων, ότι η επιστροφή των Μαρμάρων "είναι μόνιμος και βασικός στόχος της ελληνικής πολιτιστικής πολιτικής". Αν και ο υπουργός γνωρίζει ότι η Βρετανία, όπως και η Γερμανία και οι ΗΠΑ, αρνούνται πεισματικά να υπογράψουν τη διεθνή σύμβαση - σύσταση της ΟΥΝΕΣΚΟ για επιστροφή των θησαυρών στις χώρες προέλευσής τους, σημειώνει: "Επιθυμία μας είναι - στο πλαίσιο των σχετικών συστάσεων της ΟΥΝΕΣΚΟ - το ζήτημα αυτό να τεθεί σε διμερή βάση. Αυτό έχει ήδη γίνει σε επαφές που είχα κατά καιρούς και με τον Βρετανό ομόλογό μου και με τον Βρετανό πρέσβη στην Αθήνα". Ο υπουργός αναγγέλλει ότι στη νέα βρετανική κυβέρνηση "θα σταλεί σχετική επιστολή, σε συνεννόηση με τη βρετανική επιτροπή για την επιστροφή των Μαρμάρων, η οποία συγκροτείται από σημαντικές προσωπικότητες". Θέλοντας να αμβλύνει τις εντυπώσεις που προκάλεσε η κυνική άρνηση της κυβέρνησης Μπλερ, ο Ε. Βενιζέλος (που θα συναντήσει τον Βρετανό ομόλογό του στις 30/6 στα πλαίσια της Συνόδου των υπουργών Πολιτισμού) αυταπατάται, λέγοντας ότι "η νέα βρετανική κυβέρνηση θα περιμένει να μελετήσει το ζήτημα και να συνομιλήσει με την ελληνική κυβέρνηση πριν διαμορφώσει και αναγγείλει την επίσημη στάση της γύρω από το θέμα". Καταλήγοντας, ο υπουργός υπογράμμισε σωστά: "Η επιστροφή δεν είναι ελληνική αξίωση, αλλά αξίωση του ίδιου του τραυματισμένου μνημείου, που έχει τη δική του ιστορική και πολιτιστική φωνή".

Τέλος, με δήλωσή του, ο Ζυλ Ντασσέν χαρακτηρίζει "βεβιασμένη" την κίνηση Ελλήνων δημοσιογράφων να ζητήσουν απαντήσεις από τους νεοεκλεγμένους υπουργούς και εκφράζει τη στεναχώρια του για την απάντηση. Ο Ζ. Ντασσέν θεωρεί ότι το να ζητά ο Βρετανός υπουργός Εξωτερικών "την ευγνωμοσύνη μας, ασφαλώς, συνεπάγεται ότι τα γλυπτά είναι δικά μας" και τονίζει: "Είμαστε αποφασισμένοι να εντείνουμε τις προσπάθειές μας μέχρι να αποδοθεί δικαιοσύνη".

Το πρώτο ηχηρό ράπισμα...

Η κυβέρνηση του Τ. Μπλερ αρνείται να επιστρέψει τα Μάρμαρα του Παρθενώνα

Το πρώτο ηχηρό ράπισμα δέχτηκε η κυβέρνηση Σημίτη από την κυβέρνηση του "αδελφού" και ψευτοσοσιαλίζοντος Τ. Μπλερ. Το πρώτο ράπισμα αφορά στο αίτημα της Ελλάδας για την επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα. Δεν πρόλαβε να αναλάβει τα καθήκοντά του ο νέος υπουργός Πολιτισμού Κρις Σμιθ και διέψευσε πανηγυρικά όλες τις κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και τους αρμόδιους υπουργούς, που, προπαγανδίζοντας το κόμμα του Τ. Μπλερ, καλλιεργούσαν στην ελληνική κοινή γνώμη τη φρούδα ελπίδα ότι οι Εργατικοί, αν εκλεγούν, θα επιστρέψουν τα Μάρμαρα, επειδή ο προηγούμενος αρχηγός τους Ν. Κίνοκ, για λόγους εσωτερικών και εξωτερικών σκοπιμοτήτων, είχε ψελλίσει κάτι γενικώς και αορίστως περί επιστροφής, του στιλ "αν γίνουμε κυβέρνηση θα δούμε το θέμα".

Εγιναν, λοιπόν, κυβέρνηση οι Εργατικοί και όπως ανέμενε κάθε ...σοβαρός Ελληνας, έστω κι αν ελάχιστα γνωρίζει για την αρπακτική πολιτική της Βρετανίας και για το πολιτικό ποιόν του Εργατικού Κόμματος, ήρθε "κοφτή" η απάντηση του Μπλερ: "Η κυβέρνηση δε δεσμεύεται από προηγούμενες δηλώσεις του Εργατικού Κόμματος της Βρετανίας στο θέμα της επιστροφής των Μαρμάρων". Και ο υπουργός Πολιτισμού Κρις Σμιθ ξεκαθάρισε: "Δεν πρόκειται να τα επιστρέψουμε. Αποφασίσαμε ότι αυτό δε θα ήταν μια εφικτή και λογική άποψη. Δεν πρόκειται να το κάνουμε. Δεν υπάρχει θέμα να χωρίσουμε κατ' αυτόν τον τρόπο τη συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, του οποίου αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της συλλογής του. Δεν πρόκειται να τα επιστρέψουμε. Αν επιστραφούν στην Ελλάδα, και άλλες χώρες θα ζητήσουν την επιστροφή των δικών τους θησαυρών".Εξίσου κυνικός ο υπουργός Εξωτερικών, Ρόμπιν Κουκ,σε συνέντευξη που έδωσε, αδίστακτα προκάλεσε το κοινό αίσθημα των Ελλήνων: "Η Βρετανία έχει στεγάσει με ασφάλεια τα Ελγίνεια και εύχομαι ο ελληνικός λαός να σέβεται τον τρόπο με τον οποίο φροντίζουμε τα Μάρμαρα".Με άλλα λόγια, πρέπει και να τους είμαστε ευγνώμονες που τα έκλεψαν και παρανόμως τα κατακρατούν.

Με σχετική χτεσινή του δήλωση, ο υπουργός Πολιτισμού Ευάγ. Βενιζέλος, τονίζει, μεταξύ άλλων, ότι η επιστροφή των Μαρμάρων "είναι μόνιμος και βασικός στόχος της ελληνικής πολιτιστικής πολιτικής". Αν και ο υπουργός γνωρίζει ότι η Βρετανία, όπως και η Γερμανία και οι ΗΠΑ, αρνούνται πεισματικά να υπογράψουν τη διεθνή σύμβαση - σύσταση της ΟΥΝΕΣΚΟ για επιστροφή των θησαυρών στις χώρες προέλευσής τους, σημειώνει: "Επιθυμία μας είναι - στο πλαίσιο των σχετικών συστάσεων της ΟΥΝΕΣΚΟ - το ζήτημα αυτό να τεθεί σε διμερή βάση. Αυτό έχει ήδη γίνει σε επαφές που είχα κατά καιρούς και με τον Βρετανό ομόλογό μου και με τον Βρετανό πρέσβη στην Αθήνα". Ο υπουργός αναγγέλλει ότι στη νέα βρετανική κυβέρνηση "θα σταλεί σχετική επιστολή, σε συνεννόηση με τη βρετανική επιτροπή για την επιστροφή των Μαρμάρων, η οποία συγκροτείται από σημαντικές προσωπικότητες". Θέλοντας να αμβλύνει τις εντυπώσεις που προκάλεσε η κυνική άρνηση της κυβέρνησης Μπλερ, ο Ε. Βενιζέλος (που θα συναντήσει τον Βρετανό ομόλογό του στις 30/6 στα πλαίσια της Συνόδου των υπουργών Πολιτισμού) αυταπατάται, λέγοντας ότι "η νέα βρετανική κυβέρνηση θα περιμένει να μελετήσει το ζήτημα και να συνομιλήσει με την ελληνική κυβέρνηση πριν διαμορφώσει και αναγγείλει την επίσημη στάση της γύρω από το θέμα". Καταλήγοντας, ο υπουργός υπογράμμισε σωστά: "Η επιστροφή δεν είναι ελληνική αξίωση, αλλά αξίωση του ίδιου του τραυματισμένου μνημείου, που έχει τη δική του ιστορική και πολιτιστική φωνή".

Τέλος, με δήλωσή του, ο Ζυλ Ντασσέν χαρακτηρίζει "βεβιασμένη" την κίνηση Ελλήνων δημοσιογράφων να ζητήσουν απαντήσεις από τους νεοεκλεγμένους υπουργούς και εκφράζει τη στεναχώρια του για την απάντηση. Ο Ζ. Ντασσέν θεωρεί ότι το να ζητά ο Βρετανός υπουργός Εξωτερικών "την ευγνωμοσύνη μας, ασφαλώς, συνεπάγεται ότι τα γλυπτά είναι δικά μας" και τονίζει: "Είμαστε αποφασισμένοι να εντείνουμε τις προσπάθειές μας μέχρι να αποδοθεί δικαιοσύνη".

Τον τιμά η Ουρουγουάη

Με πρωτοβουλία της Πρεσβείας διοργανώνεται, στο Μοντεβίδεο της Ουρουγουάης, "Ελληνική Πολιτιστική Εβδομάδα",από 2 έως 8 του Ιούνη, με σειρά εκδηλώσεων και επίκεντρο τιμητικές εκδηλώσεις στον Ελληνα συγγραφέα Αντώνη Σαμαράκη.Το Πανεπιστήμιο της Δημοκρατίας Ουρουγουάης θα ανακηρύξει τον Αντώνη Σαμαράκη επίτιμο διδάκτορα. Ο συγγραφέας θα μιλήσει επίσης στην Αίθουσα Τελετών της Βουλής της Ουρουγουάης, καθώς και στην Εθνική Ακαδημία Γραμμάτων, αφού προηγουμένως γίνει δεκτός από το Σώμα των Ακαδημαϊκών, σε ειδική τιμητική εκδήλωση. Ο Αντώνης Σαμαράκης θα έχει και συνάντηση με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας της Ουρουγουάης. Στο πρόσωπο του Ελληνα λογοτέχνη, θα τιμηθεί η νεότερη πνευματική προσφορά της Ελλάδας και θα επιβεβαιωθούν, με τον πλέον επίσημο τρόπο, οι φιλελληνικές διαθέσεις της ουρουγουανής ηγεσίας και προσωπικά του Προέδρου της χώρας.

Δάκρυσαν οι σπανιόλικες κιθάρες

Ενας κορυφαίος μουσικός, ο Ισπανός κιθαρίστας και συνθέτης Ναρσίσο Γιέπες,έφυγε από τη ζωή το Σάββατο, χτυπημένος από τον καρκίνο, σε ηλικία 70 χρόνων. Η απαράμιλλη τεχνική του και η εκφραστική του ικανότητα ήταν τα στοιχεία που τον καθιέρωσαν διεθνώς, ενώ το ανανεωτικό του πνεύμα τον οδήγησε στο να σχεδιάσει μόνος του μια δεκάχορδη κιθάρα.

Ο Ν. Γιέπες, παιδί φτωχής αγροτικής οικογένειας, γεννήθηκε το 1927 στο χωριό Λόρκα της νότιας Ισπανίας. Κιθάρα άρχισε να παίζει από τα πέντε του χρόνια, ενώ αργότερα σπούδασε δίπλα σε σπουδαίους μουσικούς, όπως οι Αρσένσιο και Μπαλαγκουέρ. Το ντεμπούτο του το έκανε το 1949 και τη διεθνή του φήμη την κέρδισε στη δεκαετία του '50, κατακτώντας το κοινό της Ευρώπης, της Λατινικής Αμερικής και, τα τελευταία χρόνια, της Ιαπωνίας. Ηχογράφησε αρκετούς δίσκους, οι οποίοι γνώρισαν μεγάλη επιτυχία, με κορυφαία την ερμηνεία του στο "Κονσέρτο του Αρανχουέζ" του Ροντρίγκο.

Διαγωνισμοί στο "Παλλάς"

Τον 11ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Πιάνου πραγματοποιεί η Χορωδία Ορχήστρα Νέων (ΧΟΝ) από τις 5 - 8 του Μάη. Ο διαγωνισμός, που τελεί υπό την αιγίδα του υπουργείου Πολιτισμού, θα γίνει στο "Παλλάς". Στον ίδιο χώρο, η ΧΟΝ διοργανώνει δύο ρεσιτάλ πιάνου με τη συμμετοχή δύο διάσημων Ιταλών δεξιοτεχνών και με ελεύθερη είσοδο για το κοινό. Στις 7/5 (8μμ) θα δώσει ρεσιτάλ πιάνου ο Τζ. Κουλτρέρα, ενώ στις 8/5 θα εμφανιστεί ο Ντ. Πετράλια.Στις 17 Μάη, εξάλλου, η ΧΟΝ θα πραγματοποιήσει στο "Παλλάς" τον 7ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Χορωδιών στις 17 Μάη (5μμ). Για περισσότερες πληροφορίες, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν ν' απευθύνονται στα τηλέφωνα 98.35.767 και 98.20.759.

Τον τιμά η Ουρουγουάη

Με πρωτοβουλία της Πρεσβείας διοργανώνεται, στο Μοντεβίδεο της Ουρουγουάης, "Ελληνική Πολιτιστική Εβδομάδα",από 2 έως 8 του Ιούνη, με σειρά εκδηλώσεων και επίκεντρο τιμητικές εκδηλώσεις στον Ελληνα συγγραφέα Αντώνη Σαμαράκη.Το Πανεπιστήμιο της Δημοκρατίας Ουρουγουάης θα ανακηρύξει τον Αντώνη Σαμαράκη επίτιμο διδάκτορα. Ο συγγραφέας θα μιλήσει επίσης στην Αίθουσα Τελετών της Βουλής της Ουρουγουάης, καθώς και στην Εθνική Ακαδημία Γραμμάτων, αφού προηγουμένως γίνει δεκτός από το Σώμα των Ακαδημαϊκών, σε ειδική τιμητική εκδήλωση. Ο Αντώνης Σαμαράκης θα έχει και συνάντηση με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας της Ουρουγουάης. Στο πρόσωπο του Ελληνα λογοτέχνη, θα τιμηθεί η νεότερη πνευματική προσφορά της Ελλάδας και θα επιβεβαιωθούν, με τον πλέον επίσημο τρόπο, οι φιλελληνικές διαθέσεις της ουρουγουανής ηγεσίας και προσωπικά του Προέδρου της χώρας.

Κινηματογράφος και μουσική

Με μια ταινία που σηματοδοτεί την ιστορία του κινηματογράφου, ανοίγει σήμερα στο Μέγαρο Μουσικής,μια βδομάδα αφιερωμένη στον "Κινηματογράφο και τη μουσική".Πρόκειται για "Το εργαστήρι του Δόκτορος Καλιγκάρι" τουΡόμπερτ Βίνε,που γυρίστηκε το 1919 σε σενάριο των Κρα Μάγιερ και Χανς Γιάνοβιτς.Μια κλασική ταινία του "βωβού" κινηματογράφου, στην οποία ο πιανίστας Γ. Μπάρενζ ανέλαβε - και θα παρουσιάσει ζωντανά - να δημιουργήσει, αυτοσχεδιάζοντας, το "ηχητικό περιβάλλον" του εργαστηρίου. Η προβολή της ταινίας πραγματοποιείται σε συνεργασία με την Ταινιοθήκη της Ελλάδας.

Στις 8 του Μάη (8.30 μμ) και στις 11 του Μάη (11.30 πμ), θα προβληθεί η αμερικανική υπερπαραγωγή του βωβού κινηματογράφου "Ο κλέφτης της Βαγδάτης".Τη μουσική που ντύνει την ταινία θα παίξει "ζωντανά" η Φιλαρμονική Ορχήστρα της Αρμενίας, υπό τη διεύθυνση του Καρλ Ντέιβις.Στις 10 του Μάη (5 μμ), θα φιλοξενηθεί η ταινία του Αμπελ Γκανς "Ναπολέων".Θα παρουσιαστεί σε πρώτη ολοκληρωμένη προβολή στην Ελλάδα - με συνοδεία ορχήστρας - αφού, λόγω της μεγάλης διάρκειάς της (5 ώρες και 17 λεπτά), προβάλλεται σπάνια.

Δάκρυσαν οι σπανιόλικες κιθάρες

Ενας κορυφαίος μουσικός, ο Ισπανός κιθαρίστας και συνθέτης Ναρσίσο Γιέπες,έφυγε από τη ζωή το Σάββατο, χτυπημένος από τον καρκίνο, σε ηλικία 70 χρόνων. Η απαράμιλλη τεχνική του και η εκφραστική του ικανότητα ήταν τα στοιχεία που τον καθιέρωσαν διεθνώς, ενώ το ανανεωτικό του πνεύμα τον οδήγησε στο να σχεδιάσει μόνος του μια δεκάχορδη κιθάρα.

Ο Ν. Γιέπες, παιδί φτωχής αγροτικής οικογένειας, γεννήθηκε το 1927 στο χωριό Λόρκα της νότιας Ισπανίας. Κιθάρα άρχισε να παίζει από τα πέντε του χρόνια, ενώ αργότερα σπούδασε δίπλα σε σπουδαίους μουσικούς, όπως οι Αρσένσιο και Μπαλαγκουέρ. Το ντεμπούτο του το έκανε το 1949 και τη διεθνή του φήμη την κέρδισε στη δεκαετία του '50, κατακτώντας το κοινό της Ευρώπης, της Λατινικής Αμερικής και, τα τελευταία χρόνια, της Ιαπωνίας. Ηχογράφησε αρκετούς δίσκους, οι οποίοι γνώρισαν μεγάλη επιτυχία, με κορυφαία την ερμηνεία του στο "Κονσέρτο του Αρανχουέζ" του Ροντρίγκο.

Για τον άνθρωπο και το περιβάλλον

"Μουσική γιορτή για τον άνθρωπο και το περιβάλλον", είναι ο τίτλος της συναυλίας, που διοργανώνει η Ελληνική Εταιρεία για την Προστασία του Περιβάλλοντος και της Πολιτιστικής μας Κληρονομιάς σε συνεργασία με το Μεσογειακό Σύνδεσμο για τη Σωτηρία των Θαλάσσιων Χελωνών στις 15 Μάη, στο Μέγαρο Μουσικής. Υπό τη διεύθυνση του ελληνικής καταγωγής Ιταλού αρχιμουσικού Αντζελο Καβαλάρο η Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ και η Χορωδία της ΕΡΤ (διευθύνει ο Αντώνης Κοντογεωργίου) θα παρουσιάσουν: Το συμφωνικό σκέρτσο "Ο μαθητευόμενος μάγος" του Πολ Ντούκας, το κοντσέρτο για τρία πιάνα σε φα μείζονα του Μότσαρτ (σε πρώτη εκτέλεση στην Ελλάδα με σολίστ τους Βίνια Τσόπελα, Ναταλία Μιχαηλίδου και Γιάννη Βακαρέλη), το μουσικό παραμύθι του Προκόφιεβ "Ο Πέτρος και ο Λύκος" (με αφηγητή τον Λάκη Λαζόπουλο) και τη "Φαντασία για πιάνο, χορωδία και ορχήστρα του Μπετόβεν (στο πιάνο η Βίνια Τσόπελα). Η συναυλία γίνεται και για την ενημέρωση του κοινού όσον αφορά στο έργο των δύο οργανωτών.

Διαγωνισμοί στο "Παλλάς"

Τον 11ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Πιάνου πραγματοποιεί η Χορωδία Ορχήστρα Νέων (ΧΟΝ) από τις 5 - 8 του Μάη. Ο διαγωνισμός, που τελεί υπό την αιγίδα του υπουργείου Πολιτισμού, θα γίνει στο "Παλλάς". Στον ίδιο χώρο, η ΧΟΝ διοργανώνει δύο ρεσιτάλ πιάνου με τη συμμετοχή δύο διάσημων Ιταλών δεξιοτεχνών και με ελεύθερη είσοδο για το κοινό. Στις 7/5 (8μμ) θα δώσει ρεσιτάλ πιάνου ο Τζ. Κουλτρέρα, ενώ στις 8/5 θα εμφανιστεί ο Ντ. Πετράλια.Στις 17 Μάη, εξάλλου, η ΧΟΝ θα πραγματοποιήσει στο "Παλλάς" τον 7ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Χορωδιών στις 17 Μάη (5μμ). Για περισσότερες πληροφορίες, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν ν' απευθύνονται στα τηλέφωνα 98.35.767 και 98.20.759.

Αρχαίου δράματος συνέχεια

Ο Κύκλος Διαλέξεων για το Αρχαίο Δράμα,που οργανώνει το Αετοπούλειο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Χαλανδρίου,ξεκινά και πάλι αύριο, με τη διάλεξη του λέκτορα του Τομέα Θεατρολογίας και Μουσικολογίας στο Πανεπιστήμιο της Κρήτης, Κώστα Βαλάκα."Τελετουργικές και πολιτικές εικόνες της Αθήνας στην αθηναϊκή τραγωδία", είναι το θέμα το οποίο θα αναπτύξει ο Κώστας Βαλάκας,επιχειρώντας να σκιαγραφήσει τον τρόπο, με τον οποίο παρουσιαζόταν η Αθήνα στην αρχαία τραγωδία. Οπως σημειώνει ο ίδιος, "η παρουσίαση της Αθήνας στις αρχαίες τραγωδίες που διασώθηκαν θεωρείται συνήθως εξιδανικευμένη, σε σχέση με την παρουσίαση άλλων πόλεων. Είναι ίσως αλήθεια ότι, όταν ο μυθολογικός χώρος της δράσης τοποθετείται στην Αττική, η τραγωδία αξιοποιεί στο έπακρο την ικανότητά της να κινείται ανάμεσα στο μύθο και την ιστορία, να λειτουργεί ταυτόχρονα ως έμμεση προπαγάνδα και κριτική στην αθηναϊκή κοινωνία". Η διάλεξη αρχίζει στις 7.30 μμ και η είσοδος είναι ελεύθερη.

Κινηματογράφος και μουσική

Με μια ταινία που σηματοδοτεί την ιστορία του κινηματογράφου, ανοίγει σήμερα στο Μέγαρο Μουσικής,μια βδομάδα αφιερωμένη στον "Κινηματογράφο και τη μουσική".Πρόκειται για "Το εργαστήρι του Δόκτορος Καλιγκάρι" τουΡόμπερτ Βίνε,που γυρίστηκε το 1919 σε σενάριο των Κρα Μάγιερ και Χανς Γιάνοβιτς.Μια κλασική ταινία του "βωβού" κινηματογράφου, στην οποία ο πιανίστας Γ. Μπάρενζ ανέλαβε - και θα παρουσιάσει ζωντανά - να δημιουργήσει, αυτοσχεδιάζοντας, το "ηχητικό περιβάλλον" του εργαστηρίου. Η προβολή της ταινίας πραγματοποιείται σε συνεργασία με την Ταινιοθήκη της Ελλάδας.

Στις 8 του Μάη (8.30 μμ) και στις 11 του Μάη (11.30 πμ), θα προβληθεί η αμερικανική υπερπαραγωγή του βωβού κινηματογράφου "Ο κλέφτης της Βαγδάτης".Τη μουσική που ντύνει την ταινία θα παίξει "ζωντανά" η Φιλαρμονική Ορχήστρα της Αρμενίας, υπό τη διεύθυνση του Καρλ Ντέιβις.Στις 10 του Μάη (5 μμ), θα φιλοξενηθεί η ταινία του Αμπελ Γκανς "Ναπολέων".Θα παρουσιαστεί σε πρώτη ολοκληρωμένη προβολή στην Ελλάδα - με συνοδεία ορχήστρας - αφού, λόγω της μεγάλης διάρκειάς της (5 ώρες και 17 λεπτά), προβάλλεται σπάνια.

Για τον άνθρωπο και το περιβάλλον

"Μουσική γιορτή για τον άνθρωπο και το περιβάλλον", είναι ο τίτλος της συναυλίας, που διοργανώνει η Ελληνική Εταιρεία για την Προστασία του Περιβάλλοντος και της Πολιτιστικής μας Κληρονομιάς σε συνεργασία με το Μεσογειακό Σύνδεσμο για τη Σωτηρία των Θαλάσσιων Χελωνών στις 15 Μάη, στο Μέγαρο Μουσικής. Υπό τη διεύθυνση του ελληνικής καταγωγής Ιταλού αρχιμουσικού Αντζελο Καβαλάρο η Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ και η Χορωδία της ΕΡΤ (διευθύνει ο Αντώνης Κοντογεωργίου) θα παρουσιάσουν: Το συμφωνικό σκέρτσο "Ο μαθητευόμενος μάγος" του Πολ Ντούκας, το κοντσέρτο για τρία πιάνα σε φα μείζονα του Μότσαρτ (σε πρώτη εκτέλεση στην Ελλάδα με σολίστ τους Βίνια Τσόπελα, Ναταλία Μιχαηλίδου και Γιάννη Βακαρέλη), το μουσικό παραμύθι του Προκόφιεβ "Ο Πέτρος και ο Λύκος" (με αφηγητή τον Λάκη Λαζόπουλο) και τη "Φαντασία για πιάνο, χορωδία και ορχήστρα του Μπετόβεν (στο πιάνο η Βίνια Τσόπελα). Η συναυλία γίνεται και για την ενημέρωση του κοινού όσον αφορά στο έργο των δύο οργανωτών.

Αρχαίου δράματος συνέχεια

Ο Κύκλος Διαλέξεων για το Αρχαίο Δράμα,που οργανώνει το Αετοπούλειο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Χαλανδρίου,ξεκινά και πάλι αύριο, με τη διάλεξη του λέκτορα του Τομέα Θεατρολογίας και Μουσικολογίας στο Πανεπιστήμιο της Κρήτης, Κώστα Βαλάκα."Τελετουργικές και πολιτικές εικόνες της Αθήνας στην αθηναϊκή τραγωδία", είναι το θέμα το οποίο θα αναπτύξει ο Κώστας Βαλάκας,επιχειρώντας να σκιαγραφήσει τον τρόπο, με τον οποίο παρουσιαζόταν η Αθήνα στην αρχαία τραγωδία. Οπως σημειώνει ο ίδιος, "η παρουσίαση της Αθήνας στις αρχαίες τραγωδίες που διασώθηκαν θεωρείται συνήθως εξιδανικευμένη, σε σχέση με την παρουσίαση άλλων πόλεων. Είναι ίσως αλήθεια ότι, όταν ο μυθολογικός χώρος της δράσης τοποθετείται στην Αττική, η τραγωδία αξιοποιεί στο έπακρο την ικανότητά της να κινείται ανάμεσα στο μύθο και την ιστορία, να λειτουργεί ταυτόχρονα ως έμμεση προπαγάνδα και κριτική στην αθηναϊκή κοινωνία". Η διάλεξη αρχίζει στις 7.30 μμ και η είσοδος είναι ελεύθερη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ