Ανάμεσά τους, εκτίθεται (για τρεις μήνες) το περίφημο άγαλμα της «Κυρίας της Ωξέρ», ένα μικρό ασβεστολιθικό γλυπτό, το οποίο βρίσκεται στο Μουσείο του Λούβρου και ταξιδεύει για πρώτη φορά εκτός Γαλλίας. Το γλυπτό βρέθηκε σε μια αποθήκη στο Μουσείο της Ωξέρ, κοντά στο Παρίσι, το 1907, όταν - κατά τύχη - το πρόσεξε ένας επιμελητής του Λούβρου. Χρονολογείται στη Μέση Δαιδαλική περίοδο (γύρω στα 640 π.Χ.) και αποτελεί το καλύτερα διατηρημένο γλυπτό αυτής της περιόδου παγκοσμίως. Οπως αναφέρθηκε στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου: «Οι τελευταίες ανασκαφές στη νεκρόπολη της Ορθής Πέτρας στην αρχαία Ελεύθερνα επιβεβαιώνουν και πάλι την καταγωγή της "Κυρίας της Ωξέρ" από την Κρήτη και πιθανόν από την Ελεύθερνα». Μάλιστα, αυτό το περίφημο γλυπτό θα εκτεθεί πλάι - πλάι με την αποσπασματική κόρη της Ελεύθερνας.
Τις ποικίλης θεματολογίας δημοσιεύσεις και τις εκδόσεις της το 2004, παρουσίασε χτες σε συνέντευξη Τύπου η Ακαδημία Αθηνών. Πρόκειται για 21 επιστημονικά έργα, την παρουσίαση των οποίων επιμερίστηκαν οι ακαδημαϊκοί Β. Πετράκος, Π. Βοκοτόπουλος και Γ. Λάβδας. Συγκεκριμένα εκδόθηκαν:
Παύλου Μυλωνά «Μονή Βατοπεδίου» (τεύχος δεύτερο). Χρύσανθου Χρήστου «Ο μύθος του Προμηθέα και ο ζωγραφικός διάκοσμος της Ακαδημίας Αθηνών». Στο έργο αυτό, ο διακεκριμένος, ομότιμος καθηγητής της Ιστορίας της Τέχνης αναδεικνύει την ουμανιστική σύνθεση της αρχιτεκτονικής του Θ. Χάνσεν και της εικαστικής διακόσμησης της Ακαδημίας από τους Κ. Ράιλ και Χρ. Γκρίπενκερλ. «Λεξικογραφικόν Δελτίον» και «Νεοελληνική Διαλεκτολογία» (η συγγραφή των έργων εκπονήθηκε από το Κέντρο Ερεύνης Νεοελληνικών Διαλέκτων-Ιδιωμάτων). «Οι δύο όψεις της ελληνικής μουσικής κληρονομιάς» (έκδοση του Κέντρου Ερεύνης Ελληνικής Λαογραφίας, στη μνήμη του Σπ. Περιστέρη). Από το ίδιο ερευνητικό κέντρο της Ακαδημίας εκδόθηκαν και τα εξής: «Η ελιά και το λάδι από την αρχαιότητα έως σήμερα», «Η ελιά και το λάδι στο χώρο και το χρόνο», «Λαογραφικά σύμμεικτα του δήμου Φενεού Κορινθίας», «Δημοτικά τραγούδια της Σκύρου» του Σωτήρη Τσιάνη, «Μουσείον Αρτου, Αμφίκλεια».
Από το Κέντρο Ερευνας του Μεσαιωνικού και Νέου Ελληνισμού εκδόθηκαν οι τόμοι: Ενας τόμος που αφορά στο 73χρονο ερευνητικό και εκδοτικό έργο του προαναφερόμενου κέντρου (1930-2003). «Επιστολάριον ήτε επιστολικός χαρακτήρ. Βενετία 1757» του Σπυρίδωνος Μήλια. Από το Κέντρο Ερευνας Ιστορίας του Ελληνικού Δικαίου εκδόθηκε ένας τόμος με την επετηρίδα του και το έργο του Η. Αρναούτογλου «Thusias heneka kai sunoysias». Επίσης εκδόθηκαν: Το «Δελτίον του Κέντρου Ερεύνης της Ιστορίας του Νεώτερου Ελληνισμού» (τόμος τρίτος), «Φιλοσοφία. Επετηρίς του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Φιλοσοφίας», Γεωργίου Μ. Βελένη «Μεσοβυζαντινή ναοδομία στη Θεσσαλονίκη», το συλλογικό «Stucture, presence et fonctions du Kairo chez Proclus», και το συλλογικό «Corpus of the Byzantine wall-plantings of Greece» (Κέντρο Ερευνας Βυζαντινής και Μεταβυζαντινής Τέχνης).
Φέτος συμπληρώνονται 50 χρόνια από την πρώτη εμφάνιση του Θανάση Βέγγου. Μέσα από υλικό αρχείου, σπάνιες μαρτυρίες του ίδιου, φίλων του, συγγενών, συνεργατών, κινηματογραφιστών, παρακολουθούμε την πορεία του λαϊκού ανθρώπου, του εξόριστου αγωνιστή της Μακρονήσου, του ηθοποιού, του παραγωγού, του σκηνοθέτη, την καθιέρωσή του στη συνείδηση του Ελληνα - ενός από τα ελάχιστα πρόσωπα της σύγχρονης νεοελληνικής Ιστορίας που γνωρίζει την πάγκοινη αποδοχή, αναγνώριση, εκτίμηση και συμπάθεια.
Διαγωνισμό ποίησης διοργανώνει το Συμπόσιο Ποίησης, με αφορμή τα 25χρονά του. Η κάθε συμμετοχή δεν πρέπει να ξεπερνά τα τρία ποιήματα, τα οποία πρέπει να είναι δακτυλογραφημένα. Οι ενδιαφερόμενοι πρέπει να στείλουν τη συμμετοχή τους μέχρι τις 30/4/2005, στη διεύθυνση Συμπόσιο Ποίησης, ΤΘ 1142 Πάτρα, ΤΚ 26110, ή στην ηλεκτρονική διεύθυνση skartsis@upatras.gr, slskartsis@yahoo.gr.
Η ανακοίνωση των αποτελεσμάτων θα γίνει στις 2/5/2005, 6 μμ, στο Συνεδριακό Κέντρο του Πανεπιστημίου Πατρών στο Ρίο. Για πληροφορίες: Σωκράτης Σκαρτσής, 2610.276157, 2610.991343.
Το Θέατρο «Αττις» παρουσιάζει για δεύτερη χρονιά μέχρι τις 5/12 την παράσταση - τρίπτυχο έργων του Μπέκετ, το «Νανούρισμα» και το «Οχάιο Ιμπρομπτού» και ένα βασισμένο στο σύνολο του έργου του, τον «Αυτοσχεδιασμό». Και τα τρία έργα παρουσιάζονται σε σκηνοθεσία Θεόδωρου Τερζόπουλου και μετάφραση Αθηνάς Δημητριάδου. Παίζουν: Θεόδωρος Τερζόπουλος, Σοφία Μιχοπούλου (Νανούρισμα), Μελέτης Ηλίας (Οχάιο), Σάββας Στρούμπος (Οχάιο), Τάσος Δήμας (Αυτοσχεδιασμός).
Ο «διαδρομικός διάλογος» που φέρεται να έγινε μεταξύ του υφυπουργού Πολιτισμού, Π. Τατούλη και του σκηνοθέτη και προέδρου του ΔΣ του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, Θόδωρου Αγγελόπουλου, στο πλαίσιο της διοργάνωσης, αναπαράχθηκε έντονα τα τελευταία 24ωρα από τον Τύπο. Ο πρώτος φέρεται να δήλωσε «ουδείς αναντικατάστατος», το οποίο ερμηνεύτηκε ότι αφορούσε στον καλλιτεχνικό διευθυντή του Φεστιβάλ, Μισέλ Δημόπουλο, και ο δεύτερος είπε πως σε τέτοια περίπτωση θα παραιτηθεί κι αυτός και πως θα φτιάξει άλλο φεστιβάλ στην Αθήνα.
Αν έγιναν έτσι ακριβώς τα πράγματα, το θέμα των προσώπων είναι μεν σημαντικό, αλλά στα χάλια που έχει η εθνική κινηματογραφία είναι μάλλον δευτερεύον. Αντίθετα, επικίνδυνο είναι αυτό που είπε ο Π. Τατούλης, ότι «ο κινηματογράφος είναι βιομηχανικό προϊόν και πρέπει να εντάσσεται στη νέα αναπτυξιακή πολιτική της κυβέρνησης». Δηλαδή, ο κινηματογράφος δεν είναι δημιουργία, αλλά ...κονσέρβες τοματοπελτέ.
Αρα: Φεστιβάλ έχουμε πολλά κι ακόμη ένα δεν αλλάζει το τοπίο. Το πραγματικό ερώτημα είναι αν οι δημιουργοί θα αντιταχθούν στην αγοραία αντιμετώπιση της τέχνης τους ή θα «βαφτίσουν» την κρατική απαξίωση «μαγκιά να κάνεις ταινίες χωρίς λεφτά», όπως είπε ο Παντελής Βούλγαρης...
Το θεατρικό έργο «Μέρες Καθαριότητας» του Γεωργίου Μπακόλα έχει παρουσιαστεί στην Ελλάδα: Αθήνα (θέατρο «Θησείο», σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού, 2001) και Λάρισα (2003), καθώς και στο εξωτερικό: Διεθνές Φεστιβάλ Κολωνίας (2002), ESB Dublin Fringe Festival - Δουβλίνο (Players Theatre, 21-26 του Σεπτέμβρη 2004). Το έργο μεταφράστηκε στα αγγλικά με τίτλο «Cleaning Days», παρουσιάστηκε (24-25/11) στο «Θέατρο Τέχνης» του Λονδίνου και προσκλήθηκε να παρουσιαστεί στο Φεστιβάλ Φιλαδέλφειας, στη Νέα Υόρκη, στο Φεστιβάλ Εδιμβούργου, σε Παρίσι, Βερολίνο κ.α.