ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 15 Ιούνη 2004
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Ακατάλληλον δι' ανηλίκους»

Ακατάλληλη «διά ανηλίκους» στις ΗΠΑ η ταινία του Αμερικανού σκηνοθέτη Μάικλ Μουρ «Φαρενάιτ 9/11», το ντοκιμαντέρ κατά του Αμερικανού Προέδρου Τζορτζ Μπους και κατά του πολέμου στο Ιράκ, το οποίο απέσπασε τον «Χρυσό Φοίνικα» στο πρόσφατο Φεστιβάλ των Καννών!

Η ταινία απαγορεύτηκε για τις ηλικίες κάτω των 17 ετών στις ΗΠΑ, από το γνωστό «μαγαζί» των χολιγουντιανών εταιριών, την Αμερικανική Ενωση Κινηματογράφου (ΜΡΑΑ), η οποία χαρακτήρισε την ταινία ως «R» (Restricted, δηλαδή «περιορισμένη»). Αυτό σημαίνει απαγορεύεται για ηλικίες κάτω των 17 ετών που δε συνοδεύονται από γονέα, ή μεγαλύτερο σε ηλικία.

Σύμφωνα με τις εταιρίες διανομής της ταινίας («Lions Gate Films» και «IFC Films») η ΜΡΑΑ έκρινε πως το ντοκιμαντέρ περιέχει «βίαιες κι ενοχλητικές εικόνες» και πως η προβολή της θα πρέπει να είναι περιορισμένη και λόγω της «ίδιας της της γλώσσας». Η απόφαση είναι «πλήρως αδικαιολόγητη», επισήμανε διαμαρτυρόμενος ο Τομ Ορτενμπεργκ, πρόεδρος της «Lions Gate», ο οποίος τόνισε πως επείγει η προσβολή της απόφασης αυτής, καθώς η ταινία θα πρέπει να αρχίσει να προβάλλεται σε 1.000 αίθουσες στις ΗΠΑ στις 25 Ιουνίου.

«Δυστυχώς, είναι πιθανόν πολλοί έφηβοι 15 και 16 ετών να κληθούν και να στρατολογηθούν για να υπηρετήσουν στο Ιράκ εντός της προσεχούς διετίας. Εάν έχουν την κατάλληλη ηλικία, για να στρατολογηθούν και να κριθούν κατάλληλοι για να πολεμήσουν και να ριψοκινδυνεύσουν τη ζωή τους, αξίζουν βεβαίως να μπορέσουν να δουν τι συμβαίνει στο Ιράκ», τόνισε από την πλευρά του ο Μάικλ Μουρ.

Για την ιστορία, να θυμίσουμε ότι η αμερικανική νεολαία έχει παρακολουθήσει, μέχρι να ενηλικιωθεί, χιλιάδες «φόνους» - με διάφορους τρόπους - μέσω της τηλεόρασης. Επιπλέον, μπορεί να βρει κάθε είδους όπλο πανεύκολα (κάτι που είχε καταγγείλει πάλι ο Μουρ με το προηγούμενο ντοκιμαντέρ του), αλλά είναι προφανές ότι θα είναι επικίνδυνο για το στρατιωτικοβιομηχανικό σύμπλεγμα των ΗΠΑ να μάθουν για το ποιοι είναι οι πραγματικοί τρομοκράτες ολόκληρων λαών, στην προκειμένη περίπτωση, του Ιράκ.

Αρχή Επιδαυρίων με «Τρωάδες»

Εξηντάχρονα γίνονται φέτος τα Επιδαύρια, τα οποία θα εγκαινιαστούν αυτή τη βδομάδα (Παρασκευή - Σάββατο) με την πλέον αντιπολεμική τραγωδία του Ευριπίδη, τις «Τρωάδες», τις οποίες θα παρουσιάσει ο θίασος «Διαδρομή». Την τραγική μοίρα των γυναικών της Τροίας, που μετά την εκπόρθηση της πόλης τους βρίσκονται στο έλεος των νικητών Ελλήνων, παρακολουθεί ο Ευριπίδης στην τραγωδία αυτή. Κορυφαία μορφή η, άλλοτε ευτυχισμένη, βασίλισσα της Τροίας Εκάβη, ακολουθεί τη μοίρα που τη θέλει γερόντισσα πια να αναμετριέται με τον πόλεμο, τις απώλειες αγαπημένων και τις συμφορές της σπαραγμένης χώρας της. Ο κύκλος του αίματος για την Εκάβη κλείνει μόνον όταν η ίδια θρηνήσει κι ύστερα θάψει με τα ίδια της τα χέρια παιδιά και εγγόνια, θυσία στην παραφροσύνη του πολέμου. Τώρα, πια τα γέρικα βήματά της θα πρέπει να βαδίσουν τους δρόμους της προσφυγιάς, μιας νέας «μοίρας» που, τουλάχιστον, θα' θελε να 'ναι στην Αθήνα ή στη Θεσσαλία κι όχι στην πολυμίσητη Σπάρτη. Η μοίρα της Εκάβης είναι ίδια με των άλλων Τρωαδιτισσών, που ως τρόπαια πολέμου πρέπει ν' αποχαιρετήσουν για πάντα τη γενέθλια γη, την πατρίδα τους Τροία που χάνουν.

Εργο καταγγελτικό της παραφροσύνης του πολέμου και παράλληλα βαθιά αντιπολεμικό παρουσιάζεται σε μετάφραση Κ. Χ. Μύρη, σκηνοθεσία Διαγόρα Χρονόπουλου, σκηνικά - κοστούμια Γιάννη Μετζικώφ, μουσική Σταύρου Ξαρχάκου, χορογραφία Νατάσσας Ζούκα, φωτισμούς Νίκου Καβουκίδη, μουσική διδασκαλία Νανάς Θρασυβουλίδου. Παίζουν: Αννα Βαγενά (Εκάβη), Τάνια Τρύπη (Ανδρομάχη), Πέγκυ Τρικαλιώτη (Κασσάνδρα), Γιάννης Βούρος (Ταλθύβιος), Δημήτρης Λιγνάδης (Ποσειδώνας).

Στο Χορό συμμετέχουν: Παναγιώτα Κότσιρα, Μαρούσκα Παναγιωτοπούλου, Νικολέτα Φιλόσογλου, Σταυρούλα Κοντοπούλου, Αγορίτσα Οικονόμου, Μάγδα Πένσου, Σοφία Καραγιάννη, Κατερίνα Παυλάκη, Τάνια Παλαιολόγου, Αρετή Δήμητσα, Ειρήνη Χέλιου, Σταυριάνα Πανδή, Χριστίνα Μαξούρη, Ειρήνη Μουρελάτου.

Μουσείο Σπύρου Βασιλείου

Ενας καινούριος χώρος τέχνης, πολιτισμού, ψυχαγωγίας, μελέτης και εκπαίδευσης, που φιλοδοξεί να γνωρίσει στον επισκέπτη τη ζωή και το έργο του Σπύρου Βασιλείου, ανοίγει τις «πύλες» του στις 16/6 (8μ.μ.). Το σπίτι της οδού Γουέμπστερ 5, κάτω από την Ακρόπολη, όπου έζησε και δημιούργησε ο μπαρμπα - Σπύρος, μετατρέπεται σε μουσείο και ξεκινά τη λειτουργία του με μία τμηματική παρουσίαση της μόνιμης συλλογής του, η οποία περιλαμβάνει αντιπροσωπευτικά έργα του ζωγράφου από τις διάφορες εποχές της καλλιτεχνικής του διαδρομής και τις ποικίλες δραστηριότητές του.

Η έκθεση φιλοδοξεί όχι μόνο να αφηγηθεί τη μακρά και πολύπλευρη καλλιτεχνική του διαδρομή, αλλά και να καταδείξει τη σύνδεσή της με την αγωνία μιας γενιάς Ελλήνων δημιουργών που αποπειράθηκαν να συναντήσουν τους προβληματισμούς των σύγχρονων ευρωπαϊκών καλλιτεχνικών ρευμάτων, εστιάζοντας ουσιαστικά στον τρόπο γραφής και στα διδάγματα της λαϊκής τέχνης. Στον ίδιο χώρο στεγάζεται και το αρχείο του ζωγράφου. Τη βραδιά των εγκαινίων θα μιλήσει ο Αγγελος Δεληβορριάς.

Στο δεύτερο χώρο του μουσείου, τον «Μαντρότοιχο», στο εξοχικό σπίτι των Βασιλείου, στην Ερέτρια, εκτός από έργα του Σπ. Βασιλείου, θα παρουσιαστούν (3/7 - 22/8), ενότητες της δουλιάς των Γιώργου Βακαλό, Μίνας Βαλυράκη, Ζωής Σκιαδαρέση και Αλέκου Φασιανού.

«ΝΕΜΕΣΙΣ» Ιουνίου

Με ολόκληρη την τραγική επιστολή-κραυγή μιας Ιρακινής, λίγο πριν πεθάνει, της Νουρ, η οποία παρακαλούσε τους πνευματικούς ηγέτες της πατρίδας της να μην αφήσουν άλλο τις Ιρακινές να βιάζονται και «να πολτοποιούνται κάτω από τον οδοστρωτήρα» των ιμπεριαλιστών «απελευθερωτών», κυκλοφορεί το τεύχος Ιουνίου του περιοδικού «ΝΕΜΕΣΙΣ».

Στο τεύχος υπάρχουν και άλλα σημαντικά θέματα: «ΗΠΑ: Φαρμακοβιομηχανίες, ψυχοφάρμακα και η φαμίλια Μπους» (το αμερικάνικο υπουργείο Αμυνας και Εθνικής Ασφάλειας καθορίζει θέματα υγείας των πολιτών των ΗΠΑ). «Βιοανήθικη ελεύθερη αγορά». «Ο παράξενος Σεΐχης της Λεύκας» (πρόκειται για το βιογραφικό του Ναζίμ Κιμπρισί, ο οποίος συνόδευε τον Τούρκο πρωθυπουργό στην επίσκεψή του στην Αθήνα). Ακόμη: «Εικόνες από τον πόλεμο» (ο Γιάννης Ε. Διακογιάννης γράφει για τους πραγματικούς τρομοκράτες της Γης). Αφιέρωμα στον Αριστοτέλη.

Στο τεύχος παραχώρησαν συνεντεύξεις οι: Θέμος Αναστασιάδης, Σοφία Σακοράφα, Πέτρος Τατσόπουλος, Αλίκη Τέλλογλου, Διαγόρας Χρονόπουλος.

Μοναδικά εκθέματα

Αριστουργηματικά κειμήλια (συνολικά 41) από τη Μονή της Αγίας Αικατερίνης του Σινά περιλαμβάνει η έκθεση που θα παρουσιάσει από τις 20/7-26/9 το Μουσείο Μπενάκη (Κουμπάρη 1). Πρόκειται για μοναδικά έργα, εικόνες και χειρόγραφα, τα οποία εκτίθενται τώρα στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης. Τα έργα καλύπτουν μια πολύ σημαντική περίοδο για την ιστορία της Μονής, από τον όψιμο 12ο έως τον 15ο αιώνα. Περιλαμβάνουν σπάνια δείγματα της τέχνης της Κωνσταντινούπολης, αλλά και εικόνες που φιλοτεχνήθηκαν με το ιδιαίτερο καλλιτεχνικό ιδίωμα που ανέπτυξαν οι Σταυροφόροι, στη διάρκεια της παρουσίας τους στην ανατολική Μεσόγειο και της επαφής τους με τη βυζαντινή τέχνη.

Η έκθεση θα συνοδευτεί από δίγλωσσο κατάλογο (ελληνικό και αγγλικό), στον οποίο θα περιληφθούν τα λήμματα που συντάχθηκαν για τον κατάλογο του Μητροπολιτικού Μουσείου και ειδικά εισαγωγικά κείμενα.

Τέχνη και αθλητισμός

Στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων συνεχίζεται με επιτυχία η εικαστική έκθεση «Ολυμπιακό Πνεύμα και Σύγχρονη Ελληνική Τέχνη», την οποία οργάνωσαν οι εκδόσεις - γκαλερί «Αδάμ/Πέργαμος», υπό την αιγίδα της ΓΓ Ολυμπιακών Αγώνων. Η έκθεση αυτή δεν αναδείχνει μόνον την έμπνευση που κατά το παρελθόν έχει αντλήσει η ελληνική τέχνη από το ολυμπιακό αθλητικό ιδεώδες, αλλά και ότι η χώρα μας διαθέτει πολλούς και σημαντικούς εικαστικούς καλλιτέχνες. Στην έκθεση αντιπροσωπεύονται 57 σύγχρονοι Ελληνες εικαστικοί με 75 συνολικά έργα (ζωγραφική, γλυπτική, χαρακτική, ψηφιακή φωτογραφία, βίντεο, κατασκευές). Θυμίζουμε ότι η έκθεση αυτή, η οποία συνοδεύεται και με καλαίσθητο λεύκωμα, ήδη παρουσιάστηκε σε Χανιά, Ηράκλειο, Θεσσαλονίκη, Βόλο, Γιάννενα και μετά την Αθήνα θα εκτεθεί στην Πάτρα.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ