ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 24 Απρίλη 2003
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΙΡΑΚ
«Ανακάλυψη» ή ... στάχτη στα μάτια;

Αρχισε η προπαγάνδα των ΗΠΑ για «κατευνασμό» της διεθνούς κοινής γνώμης, η οποία έγινε μάρτυρας στη μεγαλύτερη, ίσως, επιχείρηση αρχαιοκαπηλίας που έγινε ποτέ από τους εισβολείς στο Ιράκ, αλλά και σε οποιαδήποτε άλλη χώρα στο παρελθόν: Το FBI (η ομοσπονδιακή αστυνομία των ΗΠΑ) ανακοίνωσε ότι σε τελωνείο αεροδρομίου των ΗΠΑ «εντοπίστηκε» ένα «τουλάχιστον» κλεμμένο έργο τέχνης από το Αρχαιολογικό Μουσείο της Βαγδάτης.

Ωστόσο, το FBI δεν έδωσε στοιχεία ούτε για το αντικείμενο που κατασχέθηκε, ούτε για το σε ποιο ακριβώς αεροδρόμιο εντοπίστηκε. Ακόμη κι αν η πληροφορία είναι αληθινή, το σίγουρο είναι πως εντάσσεται στην προσπάθεια των ΗΠΑ να αποκτήσουν - με ένα μόνο «ανακαλυφθέν» αρχαίο αντικείμενο - «άλλοθι» για τη λεηλασία εκατοντάδων χιλιάδων θησαυρών (οι πληροφορίες αναφέρουν για 180.000 περίπου αντικείμενα) του Ιράκ, παριστάνοντας μάλιστα τους «προστάτες» της ιρακινής πολιτιστικής κληρονομιάς. Δεν αποκλείεται, βέβαια, στο άμεσο μέλλον να ανακοινωθούν και μερικές άλλες, ίσως εντυπωσιακότερες «ανακαλύψεις» κλεμμένων αρχαίων του Ιράκ, ώστε με μερικά ακόμη αρχαία αφ' ενός να «κουκουλωθεί» το τεράστιο μέγεθος των κλεμμένων και αφ' ετέρου να μην επιστραφούν ποτέ. Προφανώς, ο υποτιθέμενος «συναγερμός» ελέγχου στα αμερικανικά τελωνεία, το μόνο που καταφέρνει να κάνει είναι να επιβεβαιώνει ότι το μεγαλύτερο μέρος αυτού του αρχαιολογικού πλούτου θα καταλήξει στην αρχαιοκαπηλική αγορά των ΗΠΑ.

Επίσης, σίγουρο είναι ότι αυτές οι «ανακαλύψεις» θα αφορούν ήσσονος σημασίας αντικείμενα, τα οποία δεν αποκλείεται και να επιστραφούν στο Ιράκ σε ένδειξη, υποτίθεται, «μεγαλοψυχίας». Τα σημαντικότερα, βέβαια, αντικείμενα θα κοσμήσουν τις προθήκες των μουσείων ή των «συλλεκτών» των ΗΠΑ και της Βρετανίας. Αλλωστε, το επιβεβαιώνει και ο δόκτωρ Νιλ Μπρόντι, εκπρόσωπος του βρετανικού Κέντρου Ερευνών Λαθρεμπορίας Αρχαιοτήτων: «Δε θα βρείτε τίποτα εντυπωσιακό. Μόνο μικρότερα πράγματα, που δε θα τραβήξουν την προσοχή», όπως δήλωσε.

«Εικονική πραγματικότητα» στην Ολυμπία

Δίσκος από τις συλλογές του Μουσείου Ολυμπίας
Δίσκος από τις συλλογές του Μουσείου Ολυμπίας
Στην έγκριση της μελέτης για τη μετατροπή του παλιού μουσείου Ολυμπίας σε Μουσείο Ολυμπιακών Αγώνων, προχώρησε προχθές το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ). Σε έναν εκθεσιακό χώρο 800 τ.μ. θα εκτεθούν 365 αυθεντικά αντικείμενα, τα περισσότερα από την Ολυμπία και τα υπόλοιπα από 29 μουσεία της χώρας.

Τα εκθέματα θα είναι χωρισμένα σε 10 - 12 θεματικές ενότητες, που θα ενημερώνουν για την προϊστορία της άθλησης, το μυθολογικό της υπόβαθρο, την οργάνωση και προετοιμασία των Aγώνων κ.ά. Μια ειδική ενότητα θα ενημερώνει και για άλλες αρχαίες τελετές με αθλητική διάσταση, όπως τα Νέμεα, τα Πύθεια, τα Ισθμια και τα Παναθήναια. Στο υπόγειο του μουσείου, θα στηθεί ένα «πολυθέαμα» με στοιχεία «εικονικής πραγματικότητας», που θα δίνει μια πιο «απτή» προσέγγιση των αρχαίων Oλυμπιακών Aγώνων.

Το ΚΑΣ ενέκρινε και τη διάσωση του Ναού της Αθηνάς στην Καθαία της Κέας, ενός περίπτερου δωρικού οικοδομήματος που χρονολογείται στο 500 π.Χ. Ο ναός βρίσκεται σε κακή κατάσταση και η συντήρησή του δυσκολεύεται και από την πολυμορφία των υλικών που χρησιμοποιήθηκαν για την κατασκευή του. Η μελέτη προβλέπει, μεταξύ άλλων, τη συντήρηση και επανένταξη του αρχαίου υλικού, ενώ θα πραγματοποιηθεί και μερική αποκατάσταση του γωνιακού νοτιανατολικού κίονα με νέο υλικό. Το κιονόκρανο του κίονα θα μεταφερθεί στο μουσείο και θα τοποθετηθεί αντίγραφο. Οι υπόλοιποι κίονες θα συντηρηθούν με το αρχαίο υλικό τους.

Τέλος, το ΚΑΣ ενέκρινε και την προμελέτη της Επιτροπής Συντήρησης Μνημείων της Δωδώνης που αφορά στα νέα δίκτυα ηλεκτροδότησης, υδροδότησης και πυρόσβεσης. Τα παλιά δίκτυα δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις ανάγκες. Η ύδρευση δεν επαρκεί ούτε για τα WC, ενώ η πυρόσβεση «καλύπτεται» με μερικούς πυροσβεστήρες σε όλο τον αρχαιολογικό χώρο.

«Τραβιάτα» στη Λυρική

Ενα εξαίρετο και ιδιαίτερα δημοφιλές λυρικό έργο, η «Τραβιάτα» του Βέρντι, ανεβαίνει από τις 3 Μάη και για οκτώ ακόμα παραστάσεις στην Εθνική Λυρική Σκηνή. Βασισμένη στην «Κυρία με τις καμέλιες» του Αλέξανδρου Δουμά (υιού) η όπερα είναι ένα ιδιαίτερα μελωδικό και διανθισμένο με ωραιότατες άριες έργο. Και ενάμισι αιώνα μετά την πρώτη παρουσίασή του (ή καλύτερα τη δεύτερη, καθώς η πρώτη σημείωσε μεγάλη αποτυχία), αυτό το εξαιρετικό μελόδραμα σε τρεις πράξεις, βρίσκεται στο ρεπερτόριο όλων των λυρικών θεάτρων. Η «Τραβιάτα» παρά την πάροδο των χρόνων εξακολουθεί να συγκινεί το ίδιο, χάρη στην υπέροχη μουσική και τις εκπληκτικές της άριες.

Η «Τραβιάτα» ανεβαίνει σε μουσική διεύθυνση Βασίλη Χριστόπουλου (3, 6, 9, 11, 14/5) και Κωνστάντιας Γουρζή (4,7,10,13/5). Η σκηνοθεσία, τα σκηνικά και τα κοστούμια είναι του Νίκου Πετρόπουλου, η διεύθυνση χορωδίας της Φανής Παλαμίδη και η χορογραφία της Φάουστα Ματσουκέλι. Τους βασικούς ρόλους ερμηνεύουν: της Βιολέτα οι Τζένη Δριβάλα (3, 6, 9, 11, 14/5) και Μάρθα Αράπη (4, 7, 10, 13/5), του Αλφρέντο οι Σέζαρ Γκουτιέρες (3, 6, 9/5), Σταμάτης Μπερής (4, 11, 14/5) και Γιάννης Χριστόπουλος (7, 10, 13/5), του Ζερμόν οι Κύρος Πατσαλίδης (3, 6, 9/5), Λάζαρος Τσελεπίδης (4, 11, 14/5) και Ανδρέας Κουλουμπής (7, 10, 15/5), της Φλόρας οι Λυδία Αγγελοπούλου (3, 6, 9, 11, 14/5) και Μαρία Μαρκέτου (4, 7, 10, 13/5), του Γκαστόν οι Νίκος Στεφάνου (3, 6, 9, 11, 14/5) και Φίλιππος Δελλατόλας (4, 7, 10, 13/5).

Θέατρο
20χρονη θεατρική πορεία

Η 20ήθεατρική περίοδος του ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων, ξεκίνησε φέτος με την παράσταση της Παιδικής Σκηνής του έργου «Το χρυσό κλειδί» του Τολστόι, σε διασκευή Κώστα Τσιάνου, που μάλιστα σημείωσε μεγάλη επιτυχία, καθώς την παρακολούθησαν περίπου 12.000 μικροί και ενήλικες θεατές. Η παράσταση ανέβηκε σε σκηνοθεσία Δημήτρη Γιαννακόπουλου και σκηνικά - κοστούμια Αννας Μαχαιριανάκη.

Στην Κεντρική Σκηνή ανέβηκε (παιζόταν μέχρι την Κυριακή των Βαΐων) το έργο του Μπάμπη Τσικληρόπουλου «Δεν υπάρχει ρόλος για σας», σε σκηνοθεσία Παντελή Παπαδόπουλου, σκηνικά - κοστούμια Τάκη Στεφάνου.

Να σημειώσουμε ότι το Μάη και Ιούνη, το ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων οργανώνει τη 10η Συνάντηση Μαθητικών Θιάσων Ηπείρου, με τη συμμετοχή σχολείων όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης. Τέλος, το καλοκαίρι θα περιοδεύσει με την «Αλκηστη» του Ευριπίδη, ενώ η κεντρική αθηναϊκή παρουσία του θα γίνει στο θέατρο Λυκαβηττού, στις 4 Σεπτέμβρη.

Απεργούν οι αρχαιοφύλακες

Κλειστά θα παραμείνουν τα μουσεία και οι αρχαιολογικοί χώροι στις 26/4 και στις 28/4 λόγω των 24ωρων απεργιών που κήρυξε η Πανελλήνια Ενωση Υπαλλήλων Φυλάξεως Αρχαιοτήτων. Οι αρχαιοφύλακες δηλώνουν ότι εξάντλησαν κάθε περιθώριο επίλυσης των προβλημάτων τους με άλλο τρόπο και σημειώνουν ότι αντιμετωπίζονται σαν «υπάλληλοι δεύτερης κατηγορίας».

Συγκεκριμένα διεκδικούν: άμεση πρόσληψη 1.000 μόνιμων υπαλλήλων και 1.500 με σύμβαση αορίστου χρόνου. Να υλοποιηθεί άμεσα η συλλογική σύμβαση εργασίας του 2002, η καθυστέρηση της οποίας οφείλεται, κατά την Ενωση, στην «κωλυσιεργία» για τη συνυπογραφή από τους οικονομικούς υπουργούς. Καταβολή των δεδουλευμένων τα οποία οφείλονται από τον περασμένο Γενάρη και αναπροσαρμογή της αμοιβής για εργασία πέραν του πενθήμερου.

Να σημειωθεί, πάντως, ότι αν το σύνολο των προσλήψεων που ζητά η Ενωση καλύπτει μόνιμες ανάγκες της υπηρεσίας, τότε ο διαχωρισμός της σχέσης εργασίας που βάζει (μόνιμοι, αορίστου) είναι ανεξήγητος. Το σίγουρο είναι πως η φύλαξη της πολιτιστικής κληρονομιάς αποτελεί μία από τις σοβαρότερες «πληγές» της κυβερνητικής πολιτιστικής πολιτικής.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ