ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 26 Νοέμβρη 1998
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Προστασία απειλούμενη, αμφισβητούμενη, πληρωτέα...

Αρχαιολογικοί χώροι και παραδοσιακοί οικισμοί που χάνονται ή αλλοιώνονται στο όνομα της ανάπτυξης, μνημεία που η διαχείρισή τους είναι αντικείμενο διεκδίκησης και συναλλαγής και αρχαιοκαπηλικά προϊόντα, που εξαναγκάζουν την Υπηρεσία να συμμετάσχει σε άλλου τύπου "συναλλαγές". Ολα αυτά, τα οποία εμπεριέχουν μεγάλα προβλήματα του υπουργείου Πολιτισμού, "φωτογραφίστηκαν", προχθές, στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο,σε τρεις περιπτώσεις αντίστοιχα: στην Αστυπάλαια που τείνει να απολέσει τον παραδοσιακό και τον αρχαιολογικό της χαρακτήρα, στη Ροτόντα και την προστασία της και στην αξία του νεολιθικού θησαυρού των 54 χρυσών αντικειμένων μαζί με την αμοιβή του περίεργου και ανώνυμου πληροφοριοδότη που αποκάλυψε τους αρχαιοκάπηλους.

Η Αστυπάλαια είναι γεμάτη αρχαιότητες σχεδόν όλων των περιόδων. Η μεγάλη απειλή βρίσκεται στην ταχύτατη τουριστική ανάπτυξη και στη βίαιη εκμετάλλευση που πλήττει τόσο τα αρχαία όσο και τον παραδοσιακό οικισμό, στον οποίο υψώνονται ανεξέλεγκτα τετραώροφα. Το αίτημα που συζητήθηκε ήταν ο προσδιορισμός Ζωνών Προστασίας,προκειμένου να προληφθεί η "μυκονοποίηση" του νησιού. Παρ' όλα αυτά δεν έγινε αποδεκτή η πρόταση του διευθυντή Βυζαντινών Αρχαιοτήτων, Ισ. Κακούρη, να κηρυχτεί αρχαιολογικός χώρος ολόκληρο το νησί, αφού σύμφωνα με τον Γενικό Διευθυντή Αρχαιοτήτων, Γ. Τζεδάκι, "αυτό θα προκαλούσε μεγάλες αντιδράσεις". Προτιμήθηκε η μέση λύση, δηλαδή ο προσδιορισμός Ζωνών Προστασίας. Οσο για τον οικισμό της Αστυπάλαιας, το ΚΑΣ αποφάσισε η προστασία του που, ως σήμερα ήταν στο ΥΠΕΧΩΔΕ, να περιέλθει στο Υπουργείο Πολιτισμού.

Η προστασία, όμως, της Ροτόντας στη Θεσσαλονίκη είναι τυπικά και όχι ουσιαστικά λυμένη. Μοιάζει να απασχολεί περισσότερο το πώς θα "διατεθεί" το μνημείο σε κοσμικούς ή εκκλησιαστικούς, παρά το πώς θα αποκατασταθεί και θα διασφαλιστεί η ακεραιότητά του. Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, με οριακή πλειοψηφία και θετική εισήγηση της 9ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων, ενέκρινε την πραγματοποίηση στο μνημείο δίμηνης έκθεσης του ΚΕΔΑΚ με θέμα "Το έργο του ΚΕΔΑΚ στο Αγιο Ορος".Οι αντιδράσεις αφορούσαν κατ' αρχήν το περιεχόμενο της έκθεσης, αφού είναι τουλάχιστον αντιφατικό ένας χώρος προστατευόμενος από το ΥΠΠΟ να γίνεται βήμα προβολής φορέα, ο οποίος ουκ ολίγες φορές έχει απασχολήσει την Αρχαιολογική Υπηρεσία για τις αναστηλωτικές και άλλες επεμβάσεις του στα αγιορείτικα μνημεία. Επιπλέον στο μνημείο βρίσκονται σε εξέλιξη εργασίες αναστήλωσης και συντήρησης των ψηφιδωτών.Σύμφωνα με μετρήσεις της Διεύθυνσης Συντήρησης Αρχαιοτήτων, κάθε φορά που το μνημείο χρησιμοποιείται, τα ποσοστά σχετικής υγρασίας ανεβαίνουν και οι επιπτώσεις αποτυπώνονται στα ψηφιδωτά. Επιπλέον οι εκδηλώσεις - κάθε τύπου - καθυστερούν το πρόγραμμα των εργασιών συντήρησης. "Να μείνει η Ροτόντα αρχαιολογικός χώρος, χωρίς εκδηλώσεις, ούτε λειτουργίες",είπε κάποιο μέλος. Αλλά αυτό δε διασφαλίζει τις ισορροπίες.

Στο μεταξύ φαίνεται ότι οι ισορροπίες δεν κρατήθηκαν στο θέμα της εκτίμησης της αξίας του νεολιθικού θησαυρού,από την οποία προέκυψε και η αμοιβή του "πληροφοριοδότη" που κατέδωσε τους αρχαιοκάπηλους. Η εκτίμηση της επιτροπής του ΥΠΠΟ έφτασε τα 600 εκατ. και ο "πληροφοριοδότης" δικαιούται το 1/3, σύμφωνα με απόφαση του ΚΑΣ. Αλλά ο υπουργός ανέπεμψε το θέμα, με σκοπό των επαναπροσδιορισμό της αξίας.Ετσι μία επιτροπή θα αναλάβει να συντάξει μία έκθεση συνεκτιμώντας διάφορα στοιχεία, όπως αρχαιολογική αξία, προέλευση, τιμές στην αγορά κ. ά. Η επιτροπή αποτελείται από τα μέλη του ΚΑΣ: Χ. Μπούρα, Β. Λαμπρινουδάκη, Ι. Τουράτσογλου, Ισ. Κακούρη και τον αρχαιολόγο Γ. Γραμμένο.

Σημειώνουμε, όμως, ότι οι αναλύσεις του "Δημόκριτου" ως προς τη σύσταση του χρυσού και την προέλευσή του δεν έχουν ολοκληρωθεί.

Δ. Μ.

"Μαγικός" μουσικο-θεατρικός Μπρεχτ

Η "Οπερα της Πεντάρας",το κορυφαίο έργο των Μπέρτολτ Μπρεχτ και Κουρτ Βάιλ, που έδωσε στο Μουσικό Θέατρο του 20ού αιώνα μια από τις πιο συναρπαστικές και γόνιμες εκφράσεις του, ανεβαίνει στις 27, 28 και 29 τουΝοέμβρη στην Εθνική Λυρική Σκηνή. Συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Κέντρο Μουσικού Θεάτρου Βόλου και το ΔΗΠΕΘΕ Βόλου, το έργο έκανε πριν λίγες μέρες πρεμιέρα στο Βόλο, όπου και θα εξακολουθήσει να παίζεται από τις 4-20 του Δεκέμβρη.

Ο Πίτσαμ και ο Μακίθ, η Πόλυ, η Τζένη και η Λούσυ θα ζωντανέψουν για τρεις μέρες στη σκηνή του λυρικού μας θεάτρου, αποκαλύπτοντας το συναρπαστικό λόγο των Μπρεχτ - Βάιλ. Οπως τονίστηκε σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου, "Η όπερα της πεντάρας" είναι η πρώτη φορά που ανεβαίνει ολοκληρωμένο μουσικά στην Ελλάδα. "Είναι ένα δύσκολο έργο, που συγκεράζει τη μουσική και το θέατρο" είπε ο καλλιτεχνικός διευθυντής της ΕΛΣ, Π. Κούκος, σημειώνοντας ότι η συνεργασία των τριών οργανισμών έδωσε τα καλύτερα αποτελέσματα. Στο έργο και τους καρπούς αυτής της συνεργασίας αναφέρθηκαν και οι Δ. Μαραγκόπουλος (ΚΜΘΒ), Θ. Μουμουλίδης (ΔΗΠΕΘΕ Βόλου) και ο αρχιμουσικός Συμεών Κόγκαν,που θα διευθύνει την ορχήστρα (συμμετέχουν μέλη της Συμφωνικής Ορχήστρας Βόλου).

Η παράσταση ανεβαίνει σε μετάφραση Σωτηρίας Ματζίρη,σκηνοθεσία Θέμη Μουμουλίδη,σκηνικά - κοστούμια Κώστα Βελινόπουλου και χορογραφίες Αλίκης Καζούρη.Παίζουν: Αλέξανδρος Μυλωνάς, Νίκος Αλεξίου, Κερασία Σαμαρά, Παναγιώτης Αθανασόπουλος, Κατερίνα Γιαμαλή, Ελένη Σταμίδου, Ευαγγελία Μουμούρη, Αλέξανδρος Αθανασίου, Δημήτρης Βογιατζής, Δημήτρης Γεωργαλάς, Γιάννης Κοτσαρίνης, Θοδωρής Μπουζιάκος, Δημήτρης Ντάσιος, Σταμάτης Παγασαίος, Χρήστος Πλαϊνης, Θάνος Δερμάτης κ. ά.

Για ένα παιδί με "χαμόγελο"

Η δημιουργία πέρσι του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Αρχαίας Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους είχε μεγάλη επιτυχία, ενώ η πολιτιστική και παιδαγωγική διάστασή του αιφνιδίασε ευχάριστα. Οι προβολές των 13 ταινιών μεγάλου μήκους και 13 μικρού μήκους του διαγωνιστικού προγράμματος της φετινής διοργάνωσης, που πραγματοποιείται από 29/11-5/12 στον Πύργο, την Αρχαία Ολυμπία και την Αμαλιάδα,θα δώσουν τη δυνατότητα στους θεατές να διαμορφώσουν γνώμη για τις επικρατούσες σύγχρονες τάσεις του κινηματογράφου για Παιδιά και Νέους σ' όλο τον κόσμο.

"Το παιδί με το ερευνητικό του βλέμμα" - είπε σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Δημήτρης Σπύρου - "στον "έξω κόσμο", έναν κόσμο που μόλις αρχίζει να ανακαλύπτει, γίνεται συχνά το μάτι της κάμερας των δημιουργών που θέλουν να κοιτάξουν τον κόσμο σα να τον βλέπουν για πρώτη φορά, για να απαλλαγούν από τα στερεότυπα και τις κοινότοπες απαντήσεις και να έχουν σύμμαχο τη φαντασία και την εκφραστική τόλμη".

Μετά τις περσινές "εξετάσεις" το Φεστιβάλ πέτυχε όπως είπε ο πρόεδρος της οργανωτικής επιτροπής, νομάρχης Ηλείας, Θανάσης Ράλλης "να αγκαλιαστεί από 7.500 θεατές, να αναγνωριστεί από διεθνείς οργανισμούς, να κερδίσει τη βοήθεια της ΓΓ Νέας Γενιάς και τη συμπαράσταση του ΥΠΠΟ, του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και της ΕΡΤ".

Τιμούν την Ελλη Αλεξίου

Στις 30/11 (6μμ), στο "Κέντρο Λόγου και Τέχνης 104" (Θεμιστοκλέους 104) των εκδόσεων Καστανιώτη,η Ομοσπονδία Γυναικών Ελλάδας θα τιμήσει την αξέχαστη συντρόφισσά μας, δασκάλα του λαού, κορυφαία αγωνίστρια και συγγραφέα Ελλη Αλεξίου.Για το έργο και τη ζωή της θα μιλήσει η συγγραφέας Ευγενία Ζήκου.Αποσπάσματα έργων της Αλεξίου θα διαβάσουν οι ηθοποιοί Μπέτυ Βαλάση και Αννα Φόνσου.

Θέατρο - λίμνη

Ούτε τα συστήματα απορροής ομβρίων υδάτων των Ρωμαίων μπόρεσαν να σώσουν την ορχήστρα του Ηρωδείου από την καταιγίδα, με αποτέλεσμα να μετατραπεί σε λίμνη. Βέβαια, όπως είπε ο γενικός γραμματέας του ΥΠΠΟ, Ευγένιος Γιαννακόπουλος, "αυτοί οι αγωγοί είναι κατασκευασμένοι για φυσική ροή υδάτων και είχαμε θεομηνία". Οπως και να 'ναι, το μνημείο πλημμυρίζει σχεδόν κάθε χρόνο. Δήλωσε ωστόσο ο Ευ. Γιαννακόπουλος ότι από τότε που το Ηρώδειο περιήλθε στο ΥΠΠΟ έγιναν στον εξωτερικό χώρο και θα γίνουν και εσωτερικά εργασίες συντήρησης. Στο μεταξύ, μάλλον δε θα γλιτώσει στην επόμενη θεομηνία.

Εγκριση έξι σεναρίων

Επικυρώθηκε από το ΔΣ του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου,η απόφαση του Συμβουλίου Κρίσεων του Οργανισμού,με την οποία εγκρίθηκαν 6 προτάσεις ανάπτυξης παραγωγής από τις 42 που είχαν υποβληθεί στα πλαίσια των χρηματοδοτικών προγραμμάτων του Κέντρου. Το ΔΣ αποφάσισε επίσης να προτείνει στους συντελεστές των προτάσεων να χρηματοδοτηθεί προς το παρόν μόνο η συγγραφή των σεναρίων των ταινιών, ώστε κατά τη φάση της διεύρυνσης των πόρων της παραγωγής τους να έχουν την ευκαιρία να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες που θα προβλέπονται στο νέο κανονισμό του Κέντρου, που βρίσκεται στη φάση του σχεδιασμού.

Από τις προτάσεις που υποβλήθηκαν εγκρίθηκαν οι εξής: Από το πρόγραμμα "Ορίζοντες": "Γεράσιμος Μαλφέτας",σενάριο και σκηνοθεσία Τάκης Τουλιάτος."Αρπαγή από το Σεράι",σενάριο Γ. Καραντινάκης - Γ. Μακρύς - Π. Βάκης,σκηνοθεσία Πέτρος Σεβαστίκογλου."Φως στο σκοτάδι",σενάριο - σκηνοθεσία Στέλιος Χαραλαμπόπουλος."Οι 7 ήλιοι της Αγλαϊας",σενάριο - σκηνοθεσία Βαγγέλης Σερντάρης."Εσπρέσσο",σενάριο Γ. Καραντινάκης - Γ. Μακρύς - Π. Βάκης,σκηνοθεσία Ντίνος Μαυροειδής.Πρόγραμμα "Τομή": "Ορατών και Αοράτων",σενάριο - σκηνοθεσία Αντουανέττα Αγγελίδη.

Οσοι υπέβαλαν προτάσεις θα λάβουν μαζί με την τυπική απάντηση και τις γραπτές εισηγήσεις των μελών του Συμβουλίου Κρίσεων, στις οποίες εκθέτουν τις απόψεις τους και αιτιολογούν την ψήφο τους. Τα σημειώματα θα σταλούν στους ενδιαφερόμενους αμέσως μετά τη λήξη του Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ