ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 26 Σεπτέμβρη 2003
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΟΥ ΚΚΕ
Για τις υδραίικες αρχαιότητες

Τα προβλήματα που προκαλούνται στους κατοίκους της Υδρας από το χαρακτηρισμό ολόκληρου του νησιού σαν αρχαιολογικού χώρου, με καθεστώς προστασίας Ζώνης Α`, παραθέτουν, σε Ερώτησή τους προς τον υπουργό Πολιτισμού, οι βουλευτές του ΚΚΕ Σταύρος Σκοπελίτης και Αντώνης Σκυλλάκος.

Συγκεκριμένα, σημειώνουν ότι, λόγω αυτού του καθεστώτος, «δεν είναι δυνατό να επισκευαστούν οι δρόμοι, να διανοιχτούν αντιπυρικές ζώνες στο δάσος και γενικότερα να κατασκευαστούν έργα. Επίσης να σημειωθεί ότι και η κτηνοτροφία έχει σχεδόν εκλείψει, εξαιτίας αυτής της κατάστασης. Για να αντιμετωπιστούν, λοιπόν, τα παραπάνω προβλήματα, η Τοπική Αυτοδιοίκηση, οι φορείς και οι κάτοικοι του νησιού ζητούν να αρθεί ο χαρακτηρισμός σαν αρχαιολογικού χώρου Ζώνης Α` ολόκληρης της Υδρας. Να παραμείνει δε μόνο στους χώρους, που, με τη σύμφωνη γνώμη της αρμόδιας Εφορίας Αρχαιοτήτων, είναι αρχαιολογικοί». Τέλος, ρωτούν τον υπουργό τι μέτρα θα πάρει για να ικανοποιηθεί το αίτημα.

«Φτωχούλης συγγενής» η Λυρική Σκηνή

Στο βωμό της προεκλογικής τακτικής της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ αλλά και των επιλογών της, που χρόνια τώρα ενισχύουν τους «Μαικήνες» του πολιτισμού, θυσιάστηκε η υπόθεση του νέου, σύγχρονου κτιρίου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Οπως και το όραμα δημιουργίας μιας αξιοπρεπούς στέγης για το μοναδικό λυρικό θέατρο του τόπου μας, που θα του έδινε τις δυνατότητες ν' αναπτύξει τις καλλιτεχνικές δραστηριότητές του και την παρουσία του στον πολιτισμό μας.

Η λύση, που ανακοίνωσε χτες ο υπουργός Πολιτισμού, Ε. Βενιζέλος, σε συνέντευξη Τύπου για το κτιριακό πρόβλημα της ΕΛΣ - «οριστική και μακρόχρονη» τη χαρακτήρισε - απέχει πολύ από τις ανάγκες και το ρόλο της Λυρικής. Το νέο και πολυαναμενόμενο κτίριο, για την ανέγερση του οποίου χρόνια και χρόνια δίνονται υποσχέσεις, δε θα είναι τίποτα περισσότερο από το παλιό και ανεπαρκέστατο θέατρο «Ολύμπια», που κι αυτό «θα» αποκτηθεί (ανήκει στο Ταμείο Εργαζομένων της Τράπεζας της Ελλάδας), «θα» ανακατασκευαστεί και «θα» επεκταθεί στο μικρό παρακείμενο χώρο, όπου σήμερα λειτουργεί ένα μικρής χωρητικότητας πάρκινγκ (ιδιοκτησία του Ταμείου Συντάξεως Αυτοκινητιστών). Ολα αυτά βέβαια βρίσκονται στο στάδιο της αρχικής προμελέτης και βέβαια απαιτείται «να κυλήσει πολύ νερό στ' αυλάκι» μέχρι την υλοποίησή τους.

Απαιτείται, όμως, όπως μεταξύ σοβαρού και αστείου είπε ο Ε. Βενιζέλος, και «να στηρίξουμε για να βγει το ΠΑΣΟΚ κυβέρνηση»! Μια κυβέρνηση, βεβαίως, η οποία έχει αποδείξει ποιους και τι ενισχύει όλα της τα χρόνια, και ότι δεσπόζουσα θέση στον πολιτιστικό ορίζοντά της κατέχει το Μέγαρο Μουσικής. Χαρακτηριστικά τα λόγια του υπουργού: «Στο χώρο της μουσικής και του λυρικού θεάτρου πραγματοποιούμε ως χώρα μεγάλη επένδυση με την επέκταση του Μεγάρου Μουσικής, που ως δημόσιος χώρος (!) έχει τεράστιες δυνατότητες». Ετσι, τη στιγμή που η «μεγάλη επένδυση» αφορά στο Μέγαρο Μουσικής, η Λυρική Σκηνή, ως φτωχός συγγενής, εγκαλείται να αποδεχτεί μια απαξιωτική για την ιστορία και το ρόλο της «λύση». «Λύση», που θα αυξήσει (όποτε και αν πραγματοποιηθεί) τη χωρητικότητα της υπάρχουσας αίθουσας της ΕΛΣ στις 900 θέσεις (από 890 που είναι σήμερα), τις διαστάσεις της κεντρικής σκηνής στα 20Χ14μ (14Χ9μ είναι σήμερα) και το μέσο ύψος της αίθουσας στα 14μ (από 10μ). Πριν απ' όλα αυτά τα μεγάλα και σπουδαία (!) και την ανακαίνιση, θα πρέπει και το «Ολύμπια» και το οικόπεδο να αγοραστούν και να γίνουν οι μελέτες.

«Εμείς είμαστε εδώ για να αποφασίζουμε πού θα διατεθεί το δημόσιο χρήμα που βγαίνει από τους κόπους του ελληνικού λαού», ήταν η γλαφυρή ρήση του Ε. Βενιζέλου, στην απόπειρά του ν' ακυρώσει προσπάθειες προσώπων για την απόκτηση αξιοπρεπούς στέγης της ΕΛΣ, κάνοντας λόγο μάλιστα για «αυτόκλητους ρόλους» και «επίδειξη υπερβάλλοντα ζήλου».

Αξίζει να σημειωθεί ότι «το συντονισμό της προσπάθειας» για το κτιριακό θέμα, ανέλαβε «με φαντασία και αποτελεσματικότητα» όπως είπε ο Ε. Βενιζέλος, η συνεργάτριά του Β. Μπελεζίνη, γνωστή από τη «φανταστική» θητεία της στο Ελληνικό Φεστιβάλ!

ΣΥΜΒΑΣΙΟΥΧΟΙ ΥΠΠΟ
Αγωνιστικά απαντούν στην κυβερνητική αδιαλλαξία

Εύστοχο το μήνυμα του πανό στην πρόσφατη συγκέντρωση στην Ακρόπολη
Εύστοχο το μήνυμα του πανό στην πρόσφατη συγκέντρωση στην Ακρόπολη
Οξύνεται η σύγκρουση μεταξύ της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΠΟ και των χιλιάδων συμβασιούχων, μετά και τη χτεσινή δήλωση της γενικής γραμματέα του ΥΠΠΟ, Λ. Μενδώνη, στους απεργούς, ότι το υπουργείο θα υλοποιήσει τις απαράδεκτες διαδικασίες προσλήψεων και θα εφεσιβάλει την απόφαση δικαστηρίου να εφαρμοστεί η κοινοτική οδηγία περί μετατροπής της εργασίας ορισμένου χρόνου σε αορίστου.

Χτες, οι συμβασιούχοι του ΥΠΠΟ πραγματοποίησαν νέα 24ωρη απεργία και συγκέντρωση έξω από το υπουργείο, διεκδικώντας να αποσυρθούν οι Υπουργικές Αποφάσεις για τις, προεκλογικού τύπου, προσλήψεις, οι οποίες απαξιώνουν την πολύχρονη προϋπηρεσία και την αποδεδειγμένη πείρα τους στην προστασία και ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Απαίτησαν και πάλι τη λήξη της εργασιακής τους ομηρίας με την πλήρωση των χιλιάδων οργανικών θέσεων του υπουργείου, μέσω της μονιμοποίησής τους, καθώς και να μην προχωρήσει η πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟ σε έφεση της πρόσφατης δικαστικής απόφασης - μετά από προσφυγή συμβασιούχων του ΥΠΠΟ - σχετικά με την ευρωπαϊκή οδηγία 1999/70.

Στη συνάντηση της αντιπροσωπείας των απεργών με την γγ του ΥΠΠΟ, η τελευταία επανέλαβε ότι οι διαδικασίες προσλήψεων θα προχωρήσουν κανονικά, ενώ, αναφορικά με τη δικαστική απόφαση, το υπουργείο «θα φτάσει μέχρι και τον Αρειο Πάγο»! Κάτι που θα κάνει και για τις ανάλογες δίκες που ακολουθούν.

Η χτεσινή απεργία, όπως και οι προηγούμενες, είχε πανελλαδική επιτυχία. Λ.χ. στη Χίο οι συμβασιούχοι διαδήλωσαν στους δρόμους, απέκλεισαν το Βυζαντινό Μουσείο και απέστειλαν το ψήφισμά τους στους τοπικούς βουλευτές και φορείς. Οι συμβασιούχοι αρνούνται πλέον να ακολουθήσουν την απραξία από τις ηγεσίες των περιφερειακών σωματείων και η απάντησή τους στην κυβερνητική αδιαλλαξία θα δοθεί με την πενθήμερη πανελλαδική απεργία που αρχίζει τη Δευτέρα και θα συνοδευτεί με συγκεντρώσεις σε όλη τη χώρα. Στην Αθήνα, προγραμματίζεται συγκέντρωση στην Ακρόπολη στις 30/9 και στο ΥΠΠΟ στις 2/10.

Γιορτή μεσογειακού ντοκιμαντέρ

«Ο δρόμος προς τη Δύση»
«Ο δρόμος προς τη Δύση»
Αρχίζει, αύριο και θα λήξει την 1η Οκτώβρη, στο Πυθαγόρειο Σάμου, το 6ο Φεστιβάλ Μεσογειακού Ντοκιμαντέρ, ένα μη διαγωνιστικό φεστιβάλ - γιορτή του ντοκιμαντέρ. Μια ευκαιρία συνεύρεσης και διαλόγου, που συνδιοργανώνουν το Σωματείο Ελλήνων Σκηνοθετών και Παραγωγών Κινηματογράφου και το Πνευματικό Ιδρυμα Σάμου «Νικόλαος Δημητρίου». Το πρόγραμμα περιλαμβάνει προβολές 22 ντοκιμαντέρ από Ελλάδα, Κύπρο, Λίβανο, Γαλλία, Ισπανία, Ισραήλ και Τουρκία. Οι προβολές θα πραγματοποιηθούν στο ξενοδοχείο «Δόρυσσα» του Πυθαγορείου.

Το τιμώμενο πρόσωπο του 6ου Φεστιβάλ Μεσογειακού Ντοκιμαντέρ είναι ο Ροβήρος Μανθούλης. Το αφιέρωμα περιλαμβάνει, εκτός από προβολή τριών ντοκιμαντέρ του και συζήτηση του καλλιτέχνη με το κοινό, τη Δευτέρα (12 μ.μ.) στο παραδοσιακό καφενείο «Δόρυσσα». Θέμα της συζήτησης: «Η αλήθεια και ο κινηματογράφος: Μια συζήτηση για την ταυτότητα των λαών, τον κινηματογράφο, η αλήθεια και το ...παρασκήνιό του στην Ελλάδα». Οι ταινίες που θα παρουσιαστούν είναι: «Σικελία, η γη που αιμορραγεί», ένα πορτρέτο του λαού της Σικελίας (Κυριακή, 21.30 μ.μ.). «Οι Τσιγγάνοι - Οι Νέοι Καστιγγιάνοι της Ανδαλουσίας» (Δευτέρα, 21.00). Τα «Μπλουζ του ΝάΤΟΥ», μια ιδιαίτερη μελέτη της περιπέτειας των μπλουζ (Τρίτη, 21.00).

Το φεστιβάλ θα ξεκινήσει αύριο το βράδυ, με το μουσικό ντοκιμαντέρ του Βεντούρα Πνος «Μεγάλο Γκάτο». Ακολουθούν οι ταινίες: Κατερίνας Πατρώνη «Με τα μάτια στραμμένα στη στεριά». «Αν-Καρα» (Αγκυρα) των Αράς Οτζγκούν και Ερσάν Οτσάκ. «Υπάρχουν λιοντάρια στην Ελλάδα» της Ρωσίδας Ιρίνα Μπόικο. Βασίλη Βαφέα «Ενας τζόκεϊ». Γιάννη Λεοντάρη «Εγκώμιο βραδύτητας». Μαθιού Γιαμαλάκη «Δωδεκάμισι λεπτά». Μάι Μάσρι - Τζιλ Καλίλ Τσαμούν «Υποπτα Ονειρα». Πασχάλη Παπαπέτρου «Κώστας Αργυρού». Λουκίας Ρικάκη «Το Αιγαίο μέσα από τα λόγια των ποιητών». Θόδωρου Καλέση «Φρέντυ». Επίσης: Ντοκιμαντέρ του Λάκη Παπαστάθη «Επίσημο Ενδυμα - Επισκέψεις στη Μητρόπολη», Μαρίας Γιαννούλη «Αθηνάς 12.00», Νίκου Αλευρά «Παράσταση». Νιρ Τόιμπ «Μουντιάλ στο Σεφαράμ». Δέσποινας Καρβέλα «Είν' ωραία». Κυριάκου Κατζουράκη «Ο δρόμος προς τη Δύση». Δημήτρη Σοφιανόπουλου «Εβραίοι της Θεσσαλονίκης». Αύρας Γεωργίου «Με την πνοή του Πάνα». Ραχήλ Τσαγγάρη «Making of the Olympic Games». Νίκου Ζωϊτόπουλου «Θέλω να πάω σπίτι». Νεντίμ Χαζάρ «Οι Ελληνες της Τουρκίας».

Αφιέρωμα στον κορυφαίο δημιουργό

Ενα μικρό αφιέρωμα στον μεγάλο δημιουργό του παγκόσμιου κινηματογράφου, στον Τσάρλι Τσάπλιν, παρουσιάζει το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (από σήμερα μέχρι τις 2/10) στο «Ολύμπιον». Θα προβληθούν σε νέες κόπιες τρία αριστουργήματά του, «Τα φώτα της πόλης» (1931), «Μοντέρνοι Καιροί» (1936) και «Ο μεγάλος δικτάτωρ» (1940).

Στα «Φώτα της πόλης» παρουσιάζεται η ιδιοφυΐα του Τσάπλιν σε όλο της το μεγαλείο. Η ταινία «Μοντέρνοι Καιροί» θεωρήθηκε κομμουνιστική προπαγάνδα και απαγορεύτηκε στην Ιταλία και στη Γερμανία. «Ο μεγάλος δικτάτωρ» είναι η πρώτη πλήρως ομιλούσα και ηχητική ταινία του Τσάπλιν, δεκατρία χρόνια μετά την εισαγωγή του ήχου. Πρόκειται για μια γενναία και ανελέητη πολιτική σάτιρα για το φασισμό. Η ταινία απαγορεύτηκε από τους Χίτλερ, Μουσολίνι και Φράνκο, ενώ ήταν υποψήφια για 5 Οσκαρ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ