ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 27 Φλεβάρη 2002
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Χρυσός αιώνας ολλανδικής ζωγραφικής

Εγκαινιάζεται σήμερα στην Εθνική Πινακοθήκη η έκθεση «Ο Χρυσός αιώνας της ολλανδικής ζωγραφικής - Η συλλογή του Μουσείου της Ντόρντρεχτ». Πρόκειται για σημαντικότατη έκθεση - συνέχεια της συνεργασίας των δύο ιδρυμάτων, που άρχισε με την έκθεση «Ελληνες θεοί και ήρωες στον καιρό του Ρούμπενς και του Ρέμπραντ». Η έκθεση περιλαμβάνει 80 έργα και διαρθρώνεται σε έξι θεματικές ενότητες («Η ζωγραφική της ιστορίας», Προσωπογραφία, Τοπιογραφία, Θαλασσογραφία, Ηθογραφία, Νεκρή φύση), που καθρεφτίζουν τη θεματική ιεραρχία της εποχής και τη θεματική εξειδίκευση που αποτελούσε - με ορισμένες εξαιρέσεις - το χαρακτηριστικό των Ολλανδών ζωγράφων του 17ου (Χρυσού) αιώνα.

Οπως αναφέρθηκε στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου, «αν και δεν μπορούμε να μιλάμε για Σχολή της Ντόρντρεχτ, εντούτοις αναπτύσσεται την εποχή εκείνη στην πόλη μεγάλη καλλιτεχνική κίνηση». Στην έκθεση παρουσιάζονται και ορισμένα αριστουργήματα του Μουσείου της Ντόρντρεχτ που υπογράφονται από διάσημους ζωγράφους, «οι οποίοι δεν έχουν άμεση σχέση με την πόλη, αλλά είναι μαζί με τους συναδέλφους τους που εργάστηκαν εκεί, διάσημοι σ' όλον τον κόσμο».

Ξεχωριστή θέση στην έκθεση κατέχουν πολλοί και εξαίρετοι μαθητές του Ρέμπραντ, όπως οι: Φ. Μπολ, Α. ντε Χάλντερ, Ν. Μας, Γ. Λεβέκ κ.ά., ενώ από τους εξαιρετικούς τοπιογράφους και θαλασσογράφους σημειώνουμε τους: Γιαν βαν Χόγεν, Α. Κάιπ, Γ. Σχότελ, Μ. Σχάουμαν Φ. Φλούικ κ.ά. Την έκθεση, που επιμελήθηκε η Αγγέλα Ταμβάκη, πλαισιώνει δίγλωσσος κατάλογος και ημίωρο βίντεο, το οποίο μας εισάγει στο Χρυσό Αιώνα της ολλανδικής ζωγραφικής.

Η γιορτή του ντοκιμαντέρ

Από τις 4-10/3 θα πραγματοποιηθεί το 4ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης - Εικόνες του 21ου Αιώνα, στις αίθουσες «Ολύμπιον» και «Παύλος Ζάννας». Από το 1999 που πρωτοδιοργανώθηκε αγαπήθηκε από το κοινό, αφού, τις προβολές του παρακολουθούν ετησίως, κατά μέσο όρο, 15.000 θεατές. Οι θεατές παρακολουθούν και τις παράλληλες εκδηλώσεις (διαλέξεις για τις Νέες Τεχνολογίες από ξένους και Ελληνες ειδικούς, το τριήμερο «Pitching Forum», που διοργανώνεται σε συνεργασία με το European Documentary Network και επιτροπή 14 εκπροσώπων μεγάλων ευρωπαϊκών καναλιών, το τμήμα Αγοράς και Βιντεοθήκης).

Το φεστιβάλ συνδιοργανώνουν το ΥΠΠΟ, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και η NET, με την υποστήριξη του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και της ET-3. Φέτος θα προβληθούν 100 ντοκιμαντέρ από όλο τον κόσμο, καταχωρημένα στις ενότητες: «Οψεις του Κόσμου», με ταινίες που αφορούν σύγχρονα κοινωνικά ζητήματα. «Καταγραφή της Μνήμης», με ταινίες που καταγράφουν γεγονότα και πρόσωπα που έπαιξαν σημαντικό ρόλο στη σύγχρονη ιστορία. «Πορτρέτα - Ανθρώπινες Διαδρομές», με τον άνθρωπο να προβάλλεται ως κυρίαρχο στοιχείο μιας θεματικής ενότητας όπου η ζωή, η καθημερινότητα, οι πολλαπλές ιστορικές και πολιτισμικές διακυμάνσεις επηρεάζουν καθοριστικά την αφήγηση. «Μικρές Αφηγήσεις», μικρές προσωπικές ιστορίες που ξεχωρίζουν για την ιδιαιτερότητα των θεμάτων και τους τρόπους καταγραφής τους.

Θα υπάρχουν ντοκιμαντέρ για τα παιδιά του «Τρίτου Κόσμου» και των αναπτυσσόμενων χωρών, που θα προβάλλονται αργά το βράδυ και ένα πανόραμα ελληνικών ντοκιμαντέρ πρόσφατης παραγωγής.

Μεταξύ των αφιερωμάτων ξεχωρίζουν εκείνα για το διακεκριμένο σκηνοθέτη Βέρνερ Χέρζογκ, με προβολή ντοκιμαντέρ του και τη βράβευσή του για τη συμβολή του στον παγκόσμιο κινηματογράφο, καθώς και η αναδρομική παρουσίαση του έργου του παγκόσμιας φήμης Αμερικανού φωτογράφου Μπρους Βέμπερ, η απονομή του τιμητικού βραβείου του Φεστιβάλ και η έκθεση έργων του.

Στις παράλληλες εκδηλώσεις περιλαμβάνεται η Διεθνής Αγορά Ντοκιμαντέρ (6-9/3, συνδιοργάνωση με τη NET), που αποτελεί ένα «παζάρι» διανομής για την εμπορική κάλυψη των αναγκών των ευρωπαϊκών τηλεοπτικών δικτύων. Από 6-10/3 θα διοργανωθεί το «Pitching Forum» από το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Ντοκιμαντέρ, σε συνεργασία με το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Είναι μια διεθνής συνάντηση χωρών της Νότιας Ευρώπης (Ιταλία, Ισπανία και Πορτογαλία) και Βαλκανικών χωρών (Σλοβενία, Κροατία, Βοσνία-Ερζεγοβίνη, Γιουγκοσλαβία, Αλβανία, Ρουμανία, ΦYPOM, Βουλγαρία, Τουρκία), με στόχο τη συνεργασία σε επίπεδο παραγωγής. Ελληνες και ξένοι παραγωγοί, θα παρουσιάσουν σχέδια ταινιών σε εκπροσώπους ευρωπαϊκών και ελληνικών τηλεοπτικών σταθμών, με σκοπό την πώληση. Τέλος, θα πραγματοποιηθεί έκθεση φωτογραφίας του Καναδού καλλιτέχνη Ζακ Ντιφρέσν, με το έργο του «Les nouveaux cinemas» και Μαραθώνιος προβολών, με ολονύκτια προβολή των δημοφιλέστερων ντοκιμαντέρ του προγράμματος.

Ανοιξιάτικες αυλαίες
  • Δύο αγαπημένες αδελφές από τη Γαλλία ξεκινούν για το Παλέρμο. Το ταξίδι τους είναι το θέμα του έργου «Τίτα-Λου» της Κατρίν Αν που παρουσιάζει η «Διαδρομή», στο Θέατρο «Κατερίνα Βασιλάκου», σε μετάφραση Νικηφόρου Παπανδρέου και σκηνοθεσία Ιωάννας Μιχαλακοπούλου. Παίζουν: Θωμαΐς Ανδρούτσου, Ελενα Λαρίου. Η Λου είναι εκ γενετής τυφλή. Στο ταξίδι τους, καθοδηγούμενες από μία μαγική πέτρα που τους άφησε ο πατέρας τους, ψάχνουν τον θαυματοποιό Λε Ντου, για να γιατρέψει τις πληγές τους. Σε μια περιπλάνησή τους χάνονται και χωρίζονται. Τότε η Τίτα ερωτεύεται και η παρουσία του αγαπημένου της θα γίνει καθοριστική για τη σχέση τους.
  • Ο θίασος «Ανέμη» σε συνεργασία με το Δημοτικό Θέατρο Ζακύνθου παρουσιάζουν μέχρι τις 15 του Απρίλη, στον «Τεχνοχώρο υπό Σκιάν», «Το νησί των σκλάβων» του Μαριβό, σε μετάφραση Εφης Γιαννοπούλου - Θεόφιλου Τραμπούλη, σκηνοθεσία Μαρίας - Λουίζας Παπαδοπούλου, σκηνικά Αντας Κορφιάτη, μουσική επιμέλεια - σύνθεση ήχων Δημήτρη Ιατρόπουλου, επιμέλεια κίνησης του Φώτη Νικολάου. Παίζουν: Γιάννης Βουλγαράκης, Νίκος Καμόντος, Ολγα Μανέτα, Νίκος Παντελίδης, Δέσποινα Σιδηροπούλου.
  • Θεατρικές εμπειρίες 22 χρόνων περιλαμβάνει η «Βαλίτσα» του Κώστα Ζαχαράκη, που ανοίγει κάθε Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή στο Θέατρο «Χυτήριο», παρουσιάζοντας συγκινήσεις, όνειρα και απογοητεύσεις του καλλιτέχνη. Η παράσταση, σε σκηνοθεσία Κυριάκου Χατζημιχαηλίδη και σκηνικά - κοστούμια Γιάννη Μετζικώφ, συνδυάζει κείμενα, τραγούδια και μουσική, δημιουργώντας μία ατμόσφαιρα καμπαρέ. Ακούγονται τραγούδια των Χολάντερ, Κουρτ Βάιλ, Πέερ Ράντεν, Ντίντριχ, Χατζιδάκι και Θεοδωράκη και κείμενα των Μπέκετ, Δημητριάδη και Νικολακοπούλου. Πιάνο παίζει ο Γιάννης Ζερβίδης.
Εκθεση Γιάννη Μόραλη

Λάδια και ακριλικά σε καμβά, δημιουργίες του κορυφαίου ζωγράφου Γιάννη Μόραλη, θα παρουσιαστούν από την 1η του Μάρτη (8μμ) στην γκαλερί «Ζουμπουλάκη» (πλ. Κολωνακίου 20). Πρόκειται για έργα φιλοτεχνημένα από το 1997 έως το 2001. Παράλληλα στην γκαλερί «Ζουμπουλάκη» της Κριεζώτου 7, σ' όλη τη διάρκεια της έκθεσης θα εκτίθενται τα παλιά και νέα χαρακτικά του καλλιτέχνη και όλες οι εκδόσεις γύρω από το έργο του.

Αναφερόμενος στις «Μεταμορφώσεις της ελληνικότητας» στη ζωγραφική του Γιάννη Μόραλη, ο Αγγελος Δεληβορριάς σημείωνε στον κατάλογο της έκθεσης το 1997 «είναι μια ζωγραφική χορταστική και χυμώδης, που με τη φρεσκάδα της ευφραίνει τις αγωνίες της ψυχής, ενώ με την ευαισθησία της κινητοποιεί τους μηχανισμούς της συναισθηματικής αφύπνισης, ερεθίζοντας ταυτόχρονα με την πνευματικότητά της τις διεργασίες της νοητικής λειτουργίας. Χωρίς καμιά διάθεση υπερβολής θα έλεγα πως προσκαλεί την αισθητική ανάλυση και προκαλεί την τεχνοτροπική ερμηνεία».

Λογοτεχνικό «βάπτισμα»

«Χρυσάνθεμα στο μπαλκόνι» τιτλοφορείται το πρώτο μυθιστόρημα ενός «δικού» μας ανθρώπου. Του αγαπητού, άξιου συντάκτη του «Ριζοσπάστη» και ελπιδοφόρου στη λογοτεχνική γραφή, Θανάση Μπαλοδήμα. Το μυθιστόρημα (εκδόσεις «Περίπλους») παρακολουθεί την πορεία μιας - ας πούμε - αντιπροσωπευτικής «αγίας» οικογένειας από την «αγνή» ελληνική ύπαιθρο. Την πορεία της μέχρι την πρωτεύουσα και προς τα πίσω. Την πορεία της οικογένειας - αλλά και της ελληνικής κοινωνίας - στον αιώνα που μόλις αφήσαμε πίσω. Την Ελλάδα του σήμερα.

Οπως αναφέρεται στο οπισθόφυλλο του βιβλίου, με αδρές γραμμές περιγράφεται «ο σεβασμός προς τους γονείς, η αγάπη προς το σόι, η αφοσίωση προς τα αδέλφια. Οι προαιώνιες ελληνικές αρχές, που ισχύουν μέχρι να εμφανιστεί το πρώτο μικροσυμφέρον». Ο εκδοτικός οίκος επισημαίνει πως στο μυθιστόρημα διαδραματίζονται «οικογενειακές σκηνές που έρχονται από την εποχή των Ατρειδών και που δε θέλουμε να παραδεχτούμε ότι χαρακτηρίζουν και τη σημερινή ελληνική πραγματικότητα. Που καθημερινά περιγράφουν οι εφημερίδες. Που κάθε βράδυ παρακολουθούμε στην τηλεόραση».

Ευχόμαστε η πρώτη λογοτεχνική απόπειρα του Θ. Μπαλοδήμα -ο οποίος παλαιότερα ασχολήθηκε με μεταφράσεις και με επιμέλεια εκδόσεων- να έχει και επιτυχία και συνέχεια.

Ο Σύλλογος Εκδοτών Βιβλιοπωλών Αθηνών με χτεσινή ανακοίνωσή του εκφράζει την έντονη διαμαρτυρία του για την επίθεση που έγινε καταμεσήμερα, από μασκοφόρους, με βόμβα μολότοφ, στο βιβλιοπωλείο «Ελεύθερος Τύπος» (Βαλτετσίου 53) στις 23/2. Ο σύλλογος καταδικάζει τέτοιου είδους ενέργειες «από όπου κι αν προέρχονται».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ