Οπως αναφέρθηκε στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου, «αν και δεν μπορούμε να μιλάμε για Σχολή της Ντόρντρεχτ, εντούτοις αναπτύσσεται την εποχή εκείνη στην πόλη μεγάλη καλλιτεχνική κίνηση». Στην έκθεση παρουσιάζονται και ορισμένα αριστουργήματα του Μουσείου της Ντόρντρεχτ που υπογράφονται από διάσημους ζωγράφους, «οι οποίοι δεν έχουν άμεση σχέση με την πόλη, αλλά είναι μαζί με τους συναδέλφους τους που εργάστηκαν εκεί, διάσημοι σ' όλον τον κόσμο».
Ξεχωριστή θέση στην έκθεση κατέχουν πολλοί και εξαίρετοι μαθητές του Ρέμπραντ, όπως οι: Φ. Μπολ, Α. ντε Χάλντερ, Ν. Μας, Γ. Λεβέκ κ.ά., ενώ από τους εξαιρετικούς τοπιογράφους και θαλασσογράφους σημειώνουμε τους: Γιαν βαν Χόγεν, Α. Κάιπ, Γ. Σχότελ, Μ. Σχάουμαν Φ. Φλούικ κ.ά. Την έκθεση, που επιμελήθηκε η Αγγέλα Ταμβάκη, πλαισιώνει δίγλωσσος κατάλογος και ημίωρο βίντεο, το οποίο μας εισάγει στο Χρυσό Αιώνα της ολλανδικής ζωγραφικής.
Το φεστιβάλ συνδιοργανώνουν το ΥΠΠΟ, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και η NET, με την υποστήριξη του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και της ET-3. Φέτος θα προβληθούν 100 ντοκιμαντέρ από όλο τον κόσμο, καταχωρημένα στις ενότητες: «Οψεις του Κόσμου», με ταινίες που αφορούν σύγχρονα κοινωνικά ζητήματα. «Καταγραφή της Μνήμης», με ταινίες που καταγράφουν γεγονότα και πρόσωπα που έπαιξαν σημαντικό ρόλο στη σύγχρονη ιστορία. «Πορτρέτα - Ανθρώπινες Διαδρομές», με τον άνθρωπο να προβάλλεται ως κυρίαρχο στοιχείο μιας θεματικής ενότητας όπου η ζωή, η καθημερινότητα, οι πολλαπλές ιστορικές και πολιτισμικές διακυμάνσεις επηρεάζουν καθοριστικά την αφήγηση. «Μικρές Αφηγήσεις», μικρές προσωπικές ιστορίες που ξεχωρίζουν για την ιδιαιτερότητα των θεμάτων και τους τρόπους καταγραφής τους.
Θα υπάρχουν ντοκιμαντέρ για τα παιδιά του «Τρίτου Κόσμου» και των αναπτυσσόμενων χωρών, που θα προβάλλονται αργά το βράδυ και ένα πανόραμα ελληνικών ντοκιμαντέρ πρόσφατης παραγωγής.
Μεταξύ των αφιερωμάτων ξεχωρίζουν εκείνα για το διακεκριμένο σκηνοθέτη Βέρνερ Χέρζογκ, με προβολή ντοκιμαντέρ του και τη βράβευσή του για τη συμβολή του στον παγκόσμιο κινηματογράφο, καθώς και η αναδρομική παρουσίαση του έργου του παγκόσμιας φήμης Αμερικανού φωτογράφου Μπρους Βέμπερ, η απονομή του τιμητικού βραβείου του Φεστιβάλ και η έκθεση έργων του.
Στις παράλληλες εκδηλώσεις περιλαμβάνεται η Διεθνής Αγορά Ντοκιμαντέρ (6-9/3, συνδιοργάνωση με τη NET), που αποτελεί ένα «παζάρι» διανομής για την εμπορική κάλυψη των αναγκών των ευρωπαϊκών τηλεοπτικών δικτύων. Από 6-10/3 θα διοργανωθεί το «Pitching Forum» από το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Ντοκιμαντέρ, σε συνεργασία με το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Είναι μια διεθνής συνάντηση χωρών της Νότιας Ευρώπης (Ιταλία, Ισπανία και Πορτογαλία) και Βαλκανικών χωρών (Σλοβενία, Κροατία, Βοσνία-Ερζεγοβίνη, Γιουγκοσλαβία, Αλβανία, Ρουμανία, ΦYPOM, Βουλγαρία, Τουρκία), με στόχο τη συνεργασία σε επίπεδο παραγωγής. Ελληνες και ξένοι παραγωγοί, θα παρουσιάσουν σχέδια ταινιών σε εκπροσώπους ευρωπαϊκών και ελληνικών τηλεοπτικών σταθμών, με σκοπό την πώληση. Τέλος, θα πραγματοποιηθεί έκθεση φωτογραφίας του Καναδού καλλιτέχνη Ζακ Ντιφρέσν, με το έργο του «Les nouveaux cinemas» και Μαραθώνιος προβολών, με ολονύκτια προβολή των δημοφιλέστερων ντοκιμαντέρ του προγράμματος.
Αναφερόμενος στις «Μεταμορφώσεις της ελληνικότητας» στη ζωγραφική του Γιάννη Μόραλη, ο Αγγελος Δεληβορριάς σημείωνε στον κατάλογο της έκθεσης το 1997 «είναι μια ζωγραφική χορταστική και χυμώδης, που με τη φρεσκάδα της ευφραίνει τις αγωνίες της ψυχής, ενώ με την ευαισθησία της κινητοποιεί τους μηχανισμούς της συναισθηματικής αφύπνισης, ερεθίζοντας ταυτόχρονα με την πνευματικότητά της τις διεργασίες της νοητικής λειτουργίας. Χωρίς καμιά διάθεση υπερβολής θα έλεγα πως προσκαλεί την αισθητική ανάλυση και προκαλεί την τεχνοτροπική ερμηνεία».
Οπως αναφέρεται στο οπισθόφυλλο του βιβλίου, με αδρές γραμμές περιγράφεται «ο σεβασμός προς τους γονείς, η αγάπη προς το σόι, η αφοσίωση προς τα αδέλφια. Οι προαιώνιες ελληνικές αρχές, που ισχύουν μέχρι να εμφανιστεί το πρώτο μικροσυμφέρον». Ο εκδοτικός οίκος επισημαίνει πως στο μυθιστόρημα διαδραματίζονται «οικογενειακές σκηνές που έρχονται από την εποχή των Ατρειδών και που δε θέλουμε να παραδεχτούμε ότι χαρακτηρίζουν και τη σημερινή ελληνική πραγματικότητα. Που καθημερινά περιγράφουν οι εφημερίδες. Που κάθε βράδυ παρακολουθούμε στην τηλεόραση».
Ευχόμαστε η πρώτη λογοτεχνική απόπειρα του Θ. Μπαλοδήμα -ο οποίος παλαιότερα ασχολήθηκε με μεταφράσεις και με επιμέλεια εκδόσεων- να έχει και επιτυχία και συνέχεια.
Ο Σύλλογος Εκδοτών Βιβλιοπωλών Αθηνών με χτεσινή ανακοίνωσή του εκφράζει την έντονη διαμαρτυρία του για την επίθεση που έγινε καταμεσήμερα, από μασκοφόρους, με βόμβα μολότοφ, στο βιβλιοπωλείο «Ελεύθερος Τύπος» (Βαλτετσίου 53) στις 23/2. Ο σύλλογος καταδικάζει τέτοιου είδους ενέργειες «από όπου κι αν προέρχονται».