ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 28 Φλεβάρη 2003
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Αφιέρωμα στον Αϊζενστάιν

«Απεργία»
«Απεργία»
Ενα «πανόραμα» της δημιουργίας του μεγαλύτερου κινηματογραφιστή του 20ού αιώνα, του Σοβιετικού σκηνοθέτη, Σεργκέι Αϊζενστάιν, ξεκινά σήμερα στον κινηματογράφο «Τριανόν», από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και θα ολοκληρωθεί στις 6/3. Στο ίδιο πρόγραμμα θα προβληθούν και τρεις επίσης σπουδαίες ταινίες, αντιπροσωπευτικές της ρωσικής πρωτοπορίας: «Η μάνα» του Πουντόβκιν, «Ο άνθρωπος με την κινηματογραφική μηχανή» του Βερτόφ και «Η γη» του Ντοβζένκο.

Θα προβληθούν όλες οι μεγάλες ταινίες του Αϊζενστάιν, που εξακολουθούν να αποτελούν σημεία αναφοράς για κάθε κινηματογραφιστή, ανεξάρτητα από την αισθητική «σχολή» που υπηρετεί. Αλλωστε, κάθε μία από τις ταινίες του, πέρα από το επαναστατικό περιεχόμενό τους είναι και ένα βήμα μπροστά στην αισθητική αναζήτηση και τις κινηματογραφικές τεχνικές λύσεις. Σήμερα θα προβληθούν οι ταινίες: «Απεργία» (1924), «Το λιβάδι του Μπετζίν» (1935), «Θωρηκτό Ποτέμκιν» (1925), «Η γενική γραμμή» (1929). Αύριο: «Να ζήσει το Μεξικό», «Ιβάν ο Τρομερός». Κυριακή: «Αλέξανδρος Νιέφσκι», «Οκτώβρης», «Απεργία». Δευτέρα: «Η γενική γραμμή», «Η μάνα» (Πουντόβκιν), «Αλέξανδρος Νιέφσκι». Τετάρτη: «Η γη» (Ντοβζένκο), «Θωρηκτό Ποτέμκιν», «Ιβάν ο Τρομερός». Πέμπτη: «Οκτώβρης», «Να ζήσει το Μεξικό», «Ο άνθρωπος με την κινηματογραφική μηχανή» (Βερτόφ). Αξίζει να σημειωθεί ότι οι ταινίες, «Να ζήσει το Μεξικό» και «Το λιβάδι του Μπετζίν» έμειναν ανολοκλήρωτες από το σκηνοθέτη, αλλά οι σκηνές που έχουν διασωθεί παραπέμπουν σε συγκλονιστικές δημιουργίες. Οι προβολές αρχίζουν στις 7 μ.μ.

ΗΘΟΠΟΙΟΙ ΤΟΥ ΚΘΒΕ
Συνεχίζουν τον αγώνα τους

Αποφασισμένοι να υπερασπιστούν τα δικαιώματά τους, συνεχίζουν τον αγώνα τους οι ηθοποιοί του Κρατικού Θεάτρου Βόρειας Ελλάδας (ΚΘΒΕ) και διεκδικούν υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας που να καλύπτει τις θεσμικές και οικονομικές διεκδικήσεις τους. Από την Τετάρτη ξεκίνησαν νέες στάσεις εργασίας, οι οποίες θα διαρκέσουν έως και την Κυριακή, ενώ για αύριο έχουν εξαγγείλει 24ωρη απεργία.

Στο μεταξύ, ο Οργανισμός Μεσολάβησης (ΟΜΕΔ) απέρριψε την προσφυγή του ΚΘΒΕ εναντίον του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών (ΣΕΗ), με το σκεπτικό ότι αρμόδιο για τη συζήτηση και υπογραφή της Συλλογικής Σύμβασης μπορεί να είναι το επιχειρησιακό Σωματείο του ΚΘΒΕ και όχι το ΣΕΗ. Μια γνωμοδότηση που μοιάζει να επιχειρεί ευθεία παρέμβαση στα συνδικαλιστικά πράγματα. Μήπως υποκρύπτονται κάποιοι στόχοι, αφού επιχειρησιακό σωματείο στο ΚΘΒΕ δεν υπάρχει και αρμόδιο για τις διαπραγματεύσεις και την υπογραφή ΣΣ είναι το ΣΕΗ;

Tη συμπαράστασή τους στον αγώνα των συναδέλφων τους του ΚΘΒΕ, εξέφρασαν οι ηθοποιοί στη διάρκεια της Γενικής Συνέλευσης του ΣΕΗ που πραγματοποιήθηκε στις 24 του μήνα στην Αθήνα. Με σχετικό ψήφισμά τους δηλώνουν ότι ο αγώνας των ηθοποιών του ΚΘΒΕ είναι αγώνας όλου του κλάδου και ξεκαθαρίζουν ότι θα αντισταθούν με όλες τις δυνάμεις τους αν επιχειρηθεί ποινικοποίηση των εργασιακών σχέσεων και αγώνων.

Εικαστικοί «Διάφανοι τόποι»

Αναδρομική έκθεση του ελληνικής καταγωγής Αμερικανού καλλιτέχνη Φίλιπ Τσιάρας παρουσιάζει το Εικαστικό Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Λάρισας. Τίτλος της «Διάφανοι τόποι». Η έκθεση (εγκαινιάζεται αύριο), περιλαμβάνει 125 περίπου έργα ζωγραφικής, γλυπτικής, φωτογραφίες, σχέδια και κατασκευές.

Οπως αναφέρθηκε στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου «ο καλλιτέχνης διακρίνεται για την ευρηματικότητα και δεξιοτεχνία του στη χρήση και αξιοποίηση των υλικών. Κινείται, με αξιοσημείωτη άνεση, ανάμεσα σε κύκλους έργων με διαφορετική θεματολογία και υλικά, όπως οι "Τοπολογίες", οι κατασκευές, τα γλυπτά σε γυαλί και μπρούντζο, τα κεραμικά, οι φωτογραφίες από το "Οικογενειακό άλμπουμ" χωρίς να αλλοιώνεται και να εξασθενεί ο κεντρικός συνδετικός ιστός του έργου».

«Ο καλλιτέχνης αναπλάθει τα πρωταρχικά υλικά του. Τα υποβάλλει σε πρωτότυπη επεξεργασία, αντλώντας στοιχεία από τον κόσμο του ονείρου και του μύθου», σημείωσε η επιμελήτρια της έκθεσης Συραγώ Τσιάρα. Η έκθεση, που θα διαρκέσει έως τις 20/4, αποτελεί συμπαραγωγή του Εικαστικού Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης Λάρισας με το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Θεσσαλονίκης, όπου θα φιλοξενηθεί τον Μάη. Στη διάρκεια της έκθεσης, θα πραγματοποιηθούν τακτικές και ειδικές ξεναγήσεις, καθώς και εκπαιδευτικά προγράμματα.

Η Κούβα της ... Ελλάδας

Αρχίζει σήμερα η προβολή στους κινηματογράφους της ταινίας του Αλέξη Τσάφα, «Χορεύοντας με τον Raidel». Πρόκειται για ντοκιμαντέρ που αναφέρεται στην κουβανική κοινότητα της Αθήνας. Ο σκηνοθέτης χρησιμοποιεί την κάμερα, για να καταγράψει στιγμές συγκίνησης, χαράς, παράπονου, αξιοπρέπειας και αισιοδοξίας, ενώ η ταινία λειτουργεί ως ένα ελεύθερο «βήμα» έκφρασης της κουβανέζικης παροικίας. «Εκεί όπου ο καθημερινός αγώνας για την επιβίωση εναλλάσσεται με την ενστικτώδη έκφραση των συναισθημάτων μέσα από τη μουσική και το χορό», όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στο συνοδευτικό κείμενο της ταινίας.

«Δάσος» της ψυχής

Πρεμιέρα, σήμερα, στο θέατρο «Πορεία», όπου ο θίασος «Δόλιχος» παρουσιάζει «Το Δάσος» του Ντέιβιντ Μάμετ. Ο Δημήτρης Τάρλοου και η Ταμίλα Κουλίεβα αντιμετωπίζουν την «κακοκαιρία» της ψυχής τους. Με πρόσχημα το φυσικό δάσος που τους περιβάλλει, διασχίζουν ένα άλλο σκοτεινό τοπίο, ένα «δάσος» εσωτερικό, σε μια πορεία βύθισης στο υποσυνείδητο. Οι Δημήτρης Τάρλοου και Ταμίλα Κουλίεβα πρωταγωνιστούν στο έργο, σε σκηνοθεσία του Γρηγόρη Καραντινάκη.

Τα αστραπόβροντα, η απειλή της εμφάνισης στοιχειών και άγριων ζώων θα συντονιστούν με την «κακοκαιρία» της ψυχής των προσώπων. Θα αναδυθούν φόβοι παμπάλαιοι που έχουν μπολιάσει τη ζωή και τη σχέση τους. Καμιά ένδειξη πολιτισμού γύρω τους. Η Ρουθ και ο Νικ μοιάζουν ξεχασμένοι πάνω σ' ένα βράχο στην εσχατιά της γης. Η μετάφραση είναι του Δημήτρη Τάρλοου, τα σκηνικά - κοστούμια του Αντώνη Δαγκλίδη, η μουσική - σύνθεση ήχων του Δημήτρη Ιατρόπουλου, οι φωτισμοί του Λευτέρη Παυλόπουλου.

«Για το μωρό» στη Θεσσαλονίκη

Στο πρώην «Βασιλικό Θέατρο», του ΚΘΒΕ, θα παρουσιαστεί (28/2-9/3) το έργο του Εντουαρντ Αλμπυ «Το έργο για το μωρό», από το θέατρο «Εμπρός», σε σκηνοθεσία Τάσου Μπαντή, μετάφραση Ερρίκου Μπελιέ, σκηνικά - κοστούμια Λιλής Κεντάκα. Με εκπληκτική τόλμη, ο Εντουαρντ Αλμπυ στήνει στη σκηνή ένα σύγχρονο «σκοτεινό» αλληγορικό παραμύθι, με τη λογική και την ποίηση του ονείρου. Παίζει, με εξαιρετική χάρη και ευφυία, με διάφορα είδη θεάτρου και οικοδομεί το φαντασιακό κόσμο του έργου. Με τα υλικά του παραμυθιού μιλά, για άλλη μια φορά, για τα ζητήματα που τυραννούν όλη του τη διαδρομή: Tην αγωνία του ανθρώπου να αρθρώσει μια ταυτότητα, να συλλάβει τον κόσμο και το νόημα της ύπαρξής του, τον τρόμο του κενού, την αξία του πόνου, τα ασαφή όρια της πραγματικότητας. Παίζουν: Αννα Μακράκη, Χρήστος Στέργιογλου, Ιωάννα Παγιατάκη και Ιωσήφ Πολυζωίδης.

Εικόνες του 21ου αιώνα

Με την ταινία «Κουζίνα των Ονείρων» (Dream Cuisine) του Li Ying αρχίζει, σήμερα, στο «Ολύμπιον», το 5ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης - Εικόνες του 21ου Αιώνα.

Φέτος καθιερώνεται επίσημο πρόγραμμα Ελληνικού Ντοκιμαντέρ, με Διαγωνιστικό Τμήμα και Πανόραμα. Στο ελληνικό τμήμα θα προβληθούν 60 ντοκιμαντέρ: 17 στο διαγωνιστικό εντός συναγωνισμού, πέντε στο διαγωνιστικό εκτός συναγωνισμού, 17 στο Πανόραμα. Το μικρό αφιέρωμα του 5ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης σε Ελληνες ντοκιμαντερίστες θα καλύψει ένα σημαντικό κενό, αφού το έργο τους δεν έχει προβληθεί σχεδόν καθόλου στις αίθουσες. Θα προβληθούν 11 ταινίες του Νίκου Σμαραγδή, πέντε της Μαρίας Χατζημιχάλη - Παπαλιού και πέντε του Απόστολου Κρυωνά.

Στο διεθνές πρόγραμμα θα προβληθούν 87 ντοκιμαντέρ. Θα πραγματοποιηθούν αφιερώματα στους Μάικλ Μουρ, Νικολά Φιλιμπέρ και Μάργκαρετ Σμίλοου.

Η Ακαδημία Κορφιάτικων Βραβείων αποφάσισε, τιμώντας τη μνήμη του επί τέσσερις φορές τιμηθέντος Δημήτρη Ποταμίτη, από φέτος το Βραβείο Παιδικού Θεάτρου να φέρει το όνομα «Δημήτρης Ποταμίτης - Θέατρο Ερευνας». Επίσης ως ελάχιστο φόρο τιμής η Ακαδημία, αντί στεφάνου, θα καταθέσει το ποσό των 1.000 ευρώ στο Ιδρυμα «Ελπίδα». Η κηδεία του Δ. Ποταμίτη θα γίνει, σήμερα, στις 3.30 μμ, από το Νεκροταφείο Ζωγράφου.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ