ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 5 Δεκέμβρη 2001
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Και ποιητική «Τρελή ευθεία»

Από τα προχτεσινά εγκαίνια της έκθεσης
Από τα προχτεσινά εγκαίνια της έκθεσης
Ζεστή και ξεχωριστή ήταν η βραδιά της Δευτέρας στην αίθουσα τέχνης «Αγκάθι» (Μηθύμνης 12 και Επτανήσου), όπου εγκαινιάστηκε η έκθεση ζωγραφικής του ποιητή Γιώργου Κακουλίδη. Λίγο πριν τις 8 το βράδυ και ο χώρος είχε ήδη γεμίσει από τους δεκάδες φίλους του που θέλησαν να γνωρίσουν μιαν άλλη καλλιτεχνική πλευρά του, εκείνη του ζωγράφου. Εναν άλλο κώδικα επικοινωνίας, στον οποίο κυριαρχεί το χρώμα και το σχέδιο. Μπορεί η ενασχόληση του Γ. Κακουλίδη με τη ζωγραφική να ξεκινά πολλά χρόνια πριν, όμως η τωρινή έκθεση αποτελεί την πρώτη επίσημη παρουσίασή του στο χώρο αυτό. Ο οικογενειακός του περίγυρος συνέτεινε σ' αυτή τη δεύτερη αγάπη. Ο παππούς του ήταν γνωστός γλύπτης, ενώ ο πατέρας του, ζωγράφος, άφησε μία σημαντική ζωγραφική δημιουργία.

Είκοσι συνολικά έργα μικρών και μεσαίων διαστάσεων συγκέντρωσαν τα βλέμματα των παρευρισκόμενων και η «Τρελή ευθεία», όπως είναι ο γενικός τίτλος της έκθεσης, μας προσκάλεσε σε ένα διάλογο, με «οδηγούς» το κόκκινο και το κίτρινο. Από αυτή τη βραδιά δε θα μπορούσε να λείπει η ποίηση του Γ. Κακουλίδη, αφού ο ίδιος κατέχει μια σημαντική θέση στο χώρο της ποίησης και της πεζογραφίας. Οι ηθοποιοί και φίλοι του: Γιώργος Κοτανίδης, Αλκης Παναγιωτίδης, Μανώλης Σορμαΐνης και Κωνσταντίνος Τζούμας διάβασαν ποιήματά του. Ηταν ποιήματα από το βιβλίο του «Η αλήθεια που δεν υπάρχει», από τον «Πειρασμό της μάχης», καθώς και το τελευταίο του ποίημα «Ωδή σ' ένα τριανταοχτάρι», το οποίο κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις «Εξάντας». Σημειώνουμε ότι η έκθεση έργων του Γ. Κακουλίδη στο «Αγκάθι» θα διαρκέσει έως τις 8 του Δεκέμβρη.

Η προπαγάνδα των Ολυμπιακών Αγώνων

Ενταγμένη στην προπαγανδιστική τακτική της κυβέρνησης - η οποία, μάλλον δεν είναι ευχαριστημένη από το ποσοστό αποδοχής των Ολυμπιακών Αγώνων από τον ελληνικό λαό - είναι η δράση του υπουργείου Πολιτισμού, μέσω της Γενικής Γραμματείας Ολυμπιακών Αγώνων, για την προστασία του αρχειακού υλικού για τους Ολυμπιακούς Αγώνες και την προβολή της ιστορίας τους, η οποία παρουσιάστηκε χτες από τον Ε. Βενιζέλο.

Σε ό,τι αφορά την προστασία του αρχειακού υλικού, μέχρι το τέλος του 2002 και με κόστος που υπολογίζεται στα 140 εκατομμύρια δραχμές, προγραμματίζεται η καταγραφή και οργάνωση των ιστορικών αρχείων του ΣΕΓΑΣ και της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής, με συντήρηση, ταξινόμηση και ψηφιοποίηση του πλούσιου υλικού, το οποίο (ειδικά του ΣΕΓΑΣ) στεγάζεται σήμερα σε ακατάλληλες συνθήκες. Το έργο θα αναλάβει το Ελληνικό Λογοτεχνικό και Ιστορικό Αρχείο. Το υλικό αυτό θα εμπλουτιστεί με τα 48 σημαντικά κειμήλια που απέκτησε μέσω δημοπρασίας το περασμένο Σάββατο το ΥΠΠΟ (καταβάλλοντας 17 εκατομμύρια δραχμές), τα οποία αφορούν το διάστημα 1859 - 1906. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνεται το μεγάλο πρωτότυπο σκίτσο του Σπύρου Λούη που υπογράφει ο Αριστεύς, σπάνια μετάλλια των προολυμπιακών αγώνων του 1870, πλήθος πρωτότυπων εικόνων για το Παναθηναϊκό Στάδιο και την Αθήνα του τέλους του 19ου αι. κ.ά. Τα κειμήλια αυτά θα αξιοποιηθούν σε συνεργασία με την Ιστορική και Εθνολογική Εταιρεία και την Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή.

Στον τομέα της προβολής μέρους της ιστορίας των Ολυμπιακών Αγώνων (δηλαδή σε μέρος του τομέα της προπαγάνδας) θα διοχετευτούν ένα δισεκατομμύριο δραχμές! Το διάστημα που θα προβληθεί, από την αναβίωση των αγώνων, τους πρώτους αγώνες το 1896 και τη μεσοολυμπιάδα του 1906, περιλαμβάνει: ανάδειξη της συμβολής του Δ. Βικέλα στην αναβίωση των αγώνων με διεθνές συνέδριο στη Βέροια και με εκθέσεις (Μάης 2002). Εκθεση κειμηλίων των αγώνων του 1896, ομιλίες για τους εκπροσώπους της ελληνικής αστικής τάξης που συνέβαλαν στην αναβίωση των αγώνων, παραγωγή αντιγράφων της Χάρτας του Ρήγα και του σκίτσου του Σπύρου Λούη και κοπή αναμνηστικού μεταλλίου με βάση το αρχειακό υλικό του 1896, όλα σε συνεργασία με τη με την Ιστορική και Εθνολογική Εταιρεία και μέχρι και το 2004. Συνδιοργάνωση με τον Πανελλήνιο Γυμναστικό Σύλλογο έκθεσης αρχειακού υλικού του. Εκθέσεις και εκδόσεις σε συνεργασία με το ΕΛΙΑ και τέλος, εμπλουτισμός των - απαξιωμένων και εγκαταλειμμένων από την κυβέρνηση - βιβλιοθηκών της χώρας με βιβλία για την ιστορία των αγώνων.

Τέλος, ο υπουργός δεν απέκλεισε την εμπορική εκμετάλλευση των εκδόσεων, των αντιγράφων και των μεταλλίων από τους συνεργαζόμενους φορείς.

Η «βία» με θεατρική μαγεία

Πρεμιέρα, σήμερα, στο «Θέατρο Τέχνης - Κ. Κουν» της οδού Φρυνίχου με το έργο του Γιώργου Σκούρτη «Οι Εκτελεστές», που ανεβαίνουν σε σκηνοθεσία Μίμη Κουγιουμτζή, σκηνικά - κοστούμια Τότας Πρίτσα και μουσική επιμέλεια Ελπίδας Σκούφαλου. Παίζουν: Πασχάλης Τσαρούχας, Χάρης Εμμανουήλ και Δημήτρης Μαύρος.

«Οι Εκτελεστές» είναι το τρίτο έργο μιας τετραλογίας που περιλαμβάνει τα έργα «Νταντάδες», «Μουσικοί», «Εκτελεστές» και «Ηθοποιοί» και πρωτοπαρουσιάστηκαν στο Θέατρο Τέχνης το 1988, μια εποχή «που δεν ήταν έτοιμη να δεχτεί αυτό το έργο», όπως είπε σε συνέντευξη Τύπου ο Μίμης Κουγιουμτζής, ο οποίος είχε σκηνοθετήσει και εκείνη την παράσταση. «Τα φαινόμενα της βίας, των ναρκωτικών και της τρομοκρατίας βρίσκονταν τότε στην αρχή τους. Οι αναφορές στα φαινόμενα αυτά γίνονται με προφητική τραγικότητα και το έργο αποδεικνύεται εξαιρετικά σύγχρονο. Το έργο ξαναπαρουσιάζεται με μία νέα οπτική, όσον αφορά και τα σκηνικά, και τη μουσική και την υποκριτική. Είναι μια σκληρή παράσταση με βία, αλλά και θεατρική μαγεία. Η ποίηση προκύπτει μέσα από τη βιαιότητα των συγκρούσεων των τριών ηρώων».

Για τα πρόσωπα του έργου ο Γιώργος Σκούρτης σημειώνει πως είναι τρία αδέλφια, τρεις «αντιεξουσιαστές, που ο καθένας εκφράζεται με τον δικό του τρόπο. Ο μεσαίος αδελφός είναι ένας λούμπεν διαμαρτυρόμενος, που χτυπάει το σύστημα ληστεύοντας, ο τρίτος διαμαρτύρεται πέφτοντας στην πρέζα, ενώ ο μεγάλος, πολιτικοποιημένος διανοούμενος, είναι αυτός που έχει πλήρη συνείδηση της κατάστασης. Εχει φτάσει στο στάδιο να καταλαβαίνει ότι η πολιτική δράση δεν έχει κανένα νόημα, αφού το σύστημα καταναλώνει πια τις διαμαρτυρίες και τις επαναστάσεις. Τα τρία αδέλφια βρίσκονται σε αδιέξοδο και ο μεγάλος αδελφός είναι αυτός που θα καταστρώσει το σχέδιο της λύτρωσής τους μέσα από το θάνατο».

Ανακαλύφθηκε αρχαίο ναυάγιο

Αρχαίο ναυάγιο (2ος - 3ος αι. μ.Χ) ανακάλυψαν Ελληνες αρχαιολόγοι στον ύφαλο Χασάν, ανατολικά του λιμανιού της Αλεξάνδρειας. Το εύρημα εντοπίστηκε το Νοέμβρη από την αποστολή του Ελληνικού Ινστιτούτου Μελετών Αρχαίας και Μεσαιωνικής Αλεξάνδρειας σε βάθος 14 και απόσταση 800 μέτρων από την ακτή του ελληνικού τετραγώνου Chatby.

Ηδη έχουν ανασυρθεί αμφορείς και σύμφωνα με το διευθυντή του Ινστιτούτου, Χ. Τζάλα, είναι ένα από τα καλύτερα διατηρημένα ναυάγια που βρέθηκαν στην Αλεξάνδρεια. Το ναυάγιο που είναι διασκορπισμένο σε έκταση 35 τ.μ. Το πλοίο μετέφερε κρασί, σε μια εποχή που ο ύφαλος βρισκόταν κοντά στην επιφάνεια της θάλασσας. Η επόμενη αποστολή (Μάης - Ιούνης 2002) θα εστιάσει την προσοχή της σε εκείνο το σημείο.

Από παραδρομή στον Κυριακάτικο Ριζοσπάστη (2/12), το όνομα του καθηγητή αρχιτεκτονικής Δημήτρη Κρανιώτη, που σχεδιάζει την επέκταση του Μουσείου Καπράλου στην Αίγινα, μεταμορφώθηκε σε Γιάννης Καρανιώτης.

Συζήτηση με θέμα «Για ένα καινούριο Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου» διοργανώνει σήμερα στις 7 μμ η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών στην αίθουσα προβολών της (Τοσίτσα 11, Εξάρχεια) με εισηγητή τον θεωρητικό του κινηματογράφου, Διαμάντη Λεβεντάκο.

Ο Σύλλογος Κυκλαδιτών Ηλιούπολης «Οι Κυκλάδες» παρουσιάζουν, σήμερα, στις 6 το απόγευμα, στο Μουσείο Εθνικής Αντίστασης Ηλιούπολης (Σ. Βενιζέλου και Μ. Αντύπα), το βιβλίο «Φυσικό περιβάλλον και Ιστορία της Τήνου» του καθηγητή Γεωλογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών Γεωργίου Κ. Στουρνάρα, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ερίννης - Στρατή Γ. Φιλιππότης.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ