ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 7 Οχτώβρη 2005
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΕΣ ΑΚΡΩΤΗΡΙΟΥ ΘΗΡΑΣ
Ακόμη... «συσκέπτεται» η επιτροπή εμπειρογνωμόνων

Σχεδόν μισό μήνα μετά το τραγικό συμβάν, η επιτροπή του υπουργείου Πολιτισμού δεν έκανε την... «κάθοδό» της στο νησί

Eurokinissi

Μόλις προχτές πήγε στο Ακρωτήρι Θήρας η δικαστική επιτροπή πραγματογνωμόνων για «αυτοψία» στον τόπο της τραγωδίας από την κατάρρευση του στεγάστρου στον αρχαιολογικό χώρο, ενώ, η αντίστοιχη επιτροπή του ΥΠΠΟ θα συνεδρίαζε χτες στην Αθήνα για να... αποφασίσει πότε θα πάει!

Τα παραπάνω απίστευτα δήλωσε ο Π. Τατούλης, μετά από τη συνάντησή του με τον πρωθυπουργό, χτες, 15 μέρες μετά το τραγικό συμβάν, με αποτέλεσμα ένα νεκρό, έξι τραυματίες και μια τεράστια τρύπα πάνω από τις αρχαιότητες.

Συγκεκριμένα ο υφυπουργός δήλωσε χτες ότι: «Γίνονται όλες οι ενέργειες που απαιτούνται (!). Χτες (!!!), επισκέφθηκε το χώρο η δικαστική επιτροπή πραγματογνωμόνων. Σήμερα (δηλαδή χτες) συνεδριάζει, στην Αθήνα, η επιτροπή πραγματογνωμόνων» που σύστησε το ΥΠΠΟ, «με προσωπικότητες μεγάλου επιστημονικού κύρους και θα αποφασίσουν την κάθοδό τους για να δουν τα προβλήματα».

Ερωτώμενος αν κινδυνεύουν τα αρχαία από τον καιρό, ο υφυπουργός απάντησε: «Είναι ένα θέμα που υπηρεσιακοί παράγοντες εξετάζουν από κοντά (σ.σ. η Αρχαιολογική Υπηρεσία). Προσπαθούμε, αφού ξεπεραστεί το πρόβλημα της εισαγγελικής απόφασης, της εισαγγελικής οδηγίας (σ.σ. εννοεί την εισαγγελική απαγόρευση για μη πρόσβαση στο χώρο), να δούμε τι ενέργειες πρέπει να γίνουν για να προστατευτεί από τις πιθανές καιρικές συνθήκες»! Σημειώνουμε ότι την περασμένη βδομάδα η καταρρακτώδης βροχή στο νησί, εισέβαλε και στις αρχαιότητες.

Εξίσου «απολαυστικές» ήταν οι απαντήσεις του υφυπουργού για τα «φαγοπότια» στον οργανισμό «Πάτρα Πολιτιστική Πρωτεύουσα». Ο Π. Τατούλης είπε ότι ο όρος «φαγοπότι» είναι «άποψη» δημοσιογράφου (!), αλλά όταν του «υπενθύμισαν» ότι έγινε μεγάλο θέμα στο κόμμα του, είπε «δε θέλω να αντιδικήσω - το ξέρετε πάρα πολύ καλά - μαζί σας», δηλαδή με τον δημοσιογράφο!

Οταν «στριμώχτηκε», όμως, για τα «φαγοπότια», είπε: «σαφέστατα, δεν υπάρχει απολύτως τίποτα. Ολα είναι σε πλήρη κατάσταση διαφάνειας και αυτό έχει σημασία»! Φυσικά, μήνες πριν τη δημοσιοποίηση από τοπικούς συνδικαλιστές της ΝΔ (ΔΑΚΕ) - για δικούς τους λόγους βέβαια - του κόστους του «τραπεζώματος» στους πρέσβεις της ΕΕ από την «Πολιτιστική Πρωτεύουσα», πολλά άλλα και σημαντικότερα ζητήματα που έθεσε εγγράφως η δημοτική κίνηση «Πάτρα Μπροστά - Ενωμένοι», παραμένουν «αδιαφανή».

Συνέδριο ελληνικής γελοιογραφίας

Μετά από επιτυχή και ιδιαίτερα δραστήρια πορεία, η Λιβαδειά υποδέχεται ξανά τη γελοιογραφία. Στο συνεδριακό κέντρο Κρύας, αύριο (6μ.μ.) και την Κυριακή (9μ.μ.) θα πραγματοποιηθεί το «1ο Συνέδριο για την Ελληνική Γελοιογραφία». Το φιλόδοξο συνέδριο (διοργάνωση δήμου Λεβαδέων), περιλαμβάνει ομιλίες και σχετικές προβολές. Συγκεκριμένα, αύριο θα μιλήσουν οι: Ηλίας Ταμπακέας («Μια σύντομη ιστορία της ελληνικής γελοιογραφίας»). Αθανάσιος Χρήστου («Οι διασταυρούμενες σχέσεις πολιτικής και γελοιογραφίας»). J. Vlahovic (Αναφορά στη γιουγκοσλάβικη γελοιογραφία»). Χρήστος Ξανθάκης («Η χωματερή του Λέανδρου και ο δύσκολος θάνατος της ειρωνείας»). Αγγελική Παπαδοπούλου - Κουμετάκη («Το Λαφύστιο μας δείχνει το δρόμο»). Ελένη Μπενέκου («Ο Ηλίας Κουμετάκης»). Ακολουθεί 15λεπτη ταινία από έκθεση γελοιογραφιών του Η. Κουμετάκη. Γιώργος Γανίτης («Η γελοιογραφία στον επαρχιακό Τύπο»).

Αύριο θα γίνουν ομιλίες και των: Α. Μαστοράκη («Ο πυγμάχος του Πέτρου Ζερβού»). Σπ. Ορνεράκη («Σκίτσο και εκπαίδευση»). Ε. Μούρη («Η γραφή του "γελοίου" σε κίνηση. Ο Reiser, η ομιλήτρια και οι κοινές μας εμπειρίες»). Α. Δημητρά («Σταμάτης Πολενάκης. Ο πατέρας του κινούμενου σχεδίου»). Θα προβληθεί η 1η ελληνική ταινία κινουμένου σχεδίου.

Το πρόγραμμα της Κυριακής περιλαμβάνει: Λ. Ταρλαντέζος («Στέφαν Πάστιτς, Χρήστος Σούρλος, Αντώνης Χατζάρας, Περικλής Δεληολάνης»). Ζ. Κοσμάς («Η γελοιογραφία στη διαμόρφωση άποψης»). Γ. Κουκουλάς («Ο Γιάννης Καλαϊτζής»). Ι. Ανανιάδης («Η σχέση γελοιογραφίας και κινούμενου σχεδίου»). Soloup («Η σχέση γελοιογραφίας και κόμικς»). Α. Παπαδόπουλος («Γ. Ακοκαλίδης, 30 χρόνια γελοιογραφίας»). Δ. Κουλουμπής («Ο ναυαγός στη γελοιογραφία»). Α. Παπαδανιήλ («Καρικατούρα, μια θεωρητική προσέγγιση»). Γ. Ξαγοράρης («Η γελοιογραφία στη διαφήμιση»). Κ. Παπαδημητρίου («Η γελοιογραφία στη φύση»). Γ. Γερούλιας («Η γελοιογραφία στην Τηλεκάρτα»). Το συνέδριο θα ολοκληρωθεί με συζήτηση.

Τιμούν τον Χρήστο Πολυχρονίδη

Δικοί, σύντροφοι, ομότεχνοι, θα μνημονεύσουν μεθαύριο (9/10, 9π.μ.), στο ναό Κοίμησης της Θεοτόκου, στο Χαϊδάρι, τον αγωνιστή της Εθνικής Αντίστασης, συγγραφέα, μέλος της ΚΟ Λογοτεχνών του ΚΚΕ, Χρήστο Πολυχρονίδη. Θυμίζουμε ότι ο 69χρονος Χρήστος Πολυχρονίδης, «έφυγε» στις 26 του περασμένου Αυγούστου, έχοντας όμως προλάβει την έκδοση του τελευταίου, επιτυχημένου κυκλοφοριακά, μυθ-ιστορήματός του «Τραντέλλενοι... και πέρα από το θάνατο» (δύο εκδόσεις).

Με την ευκαιρία του μνημοσύνου του, θα αναφερθούμε στη ζωή και το έργο του Χρήστου Πολυχρονίδη, αντλώντας από ομιλία τού επίσης αγωνιστή και συγγραφέα Νίκου Κυτόπουλου, σε παρουσίαση του μυθιστορήματος «Τραντέλλενοι», στο Χαϊδάρι.

Γόνος Ποντίων προσφύγων, στα χρόνια της Εθνικής Αντίστασης, μαθητής του Δημοτικού, ο Χρήστος Πολυχρονίδης ήταν σύνδεσμος του ΕΛΑΣ. Στα εμφυλιακά χρόνια γλίτωσε το καταναγκαστικό παιδομάζωμα της Φρειδερίκης και μαζί με άλλα παιδιά διωκόμενων αγωνιστών βρέθηκε στο Ραντεμπόιλ της ΓΛΔ, όπου τέλειωσε το ελληνικό Δημοτικό, αλλά και το γερμανικό σχολείο. Σπούδασε σε τεχνική σχολή της Λειψίας και δούλεψε σε εργοστάσιο (1956 - 1970) ως σιδηρουργός. Στα χρόνια 1967 - 1970 φοίτησε σε νυχτερινή σχολή αρχιμαστόρων. Παράλληλα, έγραφε και δημοσίευε στην εφημερίδα του εργοστασίου και στην εφημερίδα της Λειψίας «Λάιπτσιγκερ Φολκ Τσάιτουνγκ» ποιήματα και διηγήματα. Η πολιτεία και η διεύθυνση του εργοστασίου έκριναν ότι πρέπει να αναπτυχθεί και το λογοτεχνικό ταλέντο του.

Ετσι, ο Χρήστος Πολυχρονίδης σπούδασε στο Ινστιτούτο Λογοτεχνίας και έγινε «εργάτης» του πνεύματος, αμειβόμενος από το σοσιαλιστικό κράτος και εισπράττοντας τα συγγραφικά του ποσοστά. Από το 1970 έως το 1979, οπότε επαναπατρίστηκε, δημοσίευσε στη ΓΛΔ, στα γερμανικά, τα βιβλία «Mein berg heissit Ai-Lias» («Το βουνό μου λέγεται Αϊ-Λιάς»), «Die verlorenen Soehne», «Oliver haire ohne frieden», τα οποία πουλούσαν 25.000 - 50.000 αντίτυπα.

Ο Χρ. Πολυχρονίδης, παρά τη συγγραφική φήμη του στη ΓΛΔ, μετά τον επαναπατρισμό του έμεινε στην αφάνεια και βιοποριζόταν ως σιδεράς. Μετά τη συνταξιοδότησή του έγραψε το μυθ-ιστόρημα «Τραντέλλενοι», έργο «απόσταγμα της ζωής του» και των παραδόσεων των Ελλήνων του Πόντου, όπως επισήμανε ο Ν. Κυτόπουλος. «Τραντέλλενοι» για τους Ελληνοπόντιους σημαίνει «τριάντα φορές Ελληνες» και πάνω σ' αυτή τη σημασία «έχτισε» ο συγγραφέας το «ανθρωπιστικό μάθημα ζωής» που δίνει το μυθ-ιστόρημά του. Στο μυθιστόρημα Ελληνες, Τούρκοι, Αρμένιοι, Κούρδοι ζουν σε μια αδελφική γειτονιά στην Καλή Πηγή και στο Αρμενοχώρι του Πόντου. Ο μουσουλμάνος Χασάν και ο χριστιανός γερο-Γαβριήλ μαζί πίνουν τον καφέ τους. Ο Χασάν ειδοποιεί τον Γαβριήλ για τη φωτιά που θα κάψει Ρωμιούς και Αρμένιους. Ετσι οι Τραντέλλενοι, με την παλικαριά τους, αντιστέκονται στις μαζικές εξορίες και ως πατριώτες και ως ουμανιστές υπερασπιστές της ειρηνικής συνύπαρξης και της κοινωνικής προκοπής όλων των καταπιεσμένων λαών.

Αρχή με νέους

Με το διαγωνισμό των νέων δημιουργών και ερμηνευτών ξεκίνησε χτες το Φεστιβάλ Τραγουδιού Θεσσαλονίκης. Οι πρωτοεμφανιζόμενοι καλλιτέχνες διαγωνίζονται με 12 τραγούδια, που επιλέχθηκαν μεταξύ 442 υποψήφιων τραγουδιών από 18μελή επιτροπή. Τα τρία βραβεία που θα απονεμηθούν συνοδεύονται με χρηματικό έπαθλο (20, 10, 5 χιλ. ευρώ, αντίστοιχα), ενώ το πρώτο τραγούδι θα «διαγωνιστεί» και τη δεύτερη βραδιά του Φεστιβάλ (9/10), μαζί με τα 11 τραγούδια καταξιωμένων δημιουργών. Η έναρξη του Φεστιβάλ πλαισιώνεται με παρουσίαση αφιερώματος στα τραγούδια της διοργάνωσης από το 1959 έως το 1997.

Η κηδεία του πρόωρα και άδικα χαμένου, ταλαντούχου και ασυμβίβαστου με τα κατεστημένα λογοτεχνικά «κυκλώματα» ποιητή Ηλία Λάγιου, που υπέκυψε μετά από 20ήμερη πάλη σε εντατική μονάδα του Ναυτικού Νοσοκομείου, τα ξημερώματα της περασμένης Τετάρτης, θα γίνει στο νεκροταφείο Ζωγράφου, αύριο (8/10) στις 11 π.μ.

«To μαγικό ραβδί της ειρήνης» τιτλοφορείται η παράσταση του θιάσου «Πολυθέαμα» που θα απολαύσουν λιλιπούτειοι, αλλά και μεγαλύτεροι, σήμερα (6.30 μμ), στο Πνευματικό Κέντρο Δήμου Βελεστίνου Μαγνησίας. Μια παράσταση ύμνος στην ειρήνη, την αγάπη, την καλοσύνη, που αγγίζουν τις ευαίσθητες των παιδιών. Μουσική - κείμενα - σκηνοθεσία Δημήτρης Τόκας, χορογραφία Ηλέκτρα, σκηνικά Ορέστης. Επίσης, αύριο, το «Πολυθέαμα» στην Αγιά Λάρισας (6.30 μμ), στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου, θα παρουσιάσει το έργο «Χαρούμενη παρέα».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ