ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 7 Μάρτη 2023
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΚΟ ΕΥΒΟΙΑΣ ΤΟΥ ΚΚΕ
Με μια όμορφη εκδήλωση τίμησε τον Γιώργη Βαρλάμο

Τον μεγάλο κομμουνιστή ζωγράφο και χαράκτη Γιώργη Βαρλάμο τίμησαν η ΚΟ Εύβοιας του ΚΚΕ, εκπρόσωποι συλλόγων και φορέων, συγγενείς, φίλοι και συγχωριανοί το απόγευμα του Σαββάτου, σε μια εκδήλωση στην Κύμη, μέσα σε κλίμα θλίψης και οργής για το έγκλημα στα Τέμπη.

Στην εκδήλωση, που πραγματοποιήθηκε στην κατάμεστη αίθουσα του ξενοδοχείου «Kymi Palace», παρευρέθηκαν μεταξύ άλλων ο Γιώργος Μαρίνος, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ και βουλευτής Εύβοιας, η Κωνσταντίνα Κώτσιου, καθηγήτρια του Εργαστηρίου Χαρακτικής της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, η Λία Μπλιούμη, διδάσκουσα της ΑΣΚΤ, ο Κώστας Κέκης, δημοτικός σύμβουλος Κύμης - Αλιβερίου με τη «Λαϊκή Συσπείρωση» και εκ νέου υποψήφιος δήμαρχος, και οι δημοτικοί σύμβουλοι Κύμης - Αλιβερίου Δημήτρης Θωμάς, Αρετή Μπάτσα και Παναγιώτης Αναγνώστου.

Στον χώρο της εκδήλωσης εκτέθηκαν έργα του Γιώργη Βαρλάμου από διάφορες περιόδους της καλλιτεχνικής του δημιουργίας, τα οποία φυλάσσονται στο Αρχείο του ΚΚΕ. Επίσης εκτέθηκε μία από τις λίγες προσωπογραφίες με λάδι που φιλοτέχνησε και απεικονίζει συγχωριανό του, του οποίου η οικογένεια τη διέθεσε για την εκδήλωση.

Το αφιέρωμα ξεκίνησε με τον ποιητή και στιχουργό Κώστα Καρτελιά να απαγγέλλει στίχους από το ποίημα του Γιάννη Ρίτσου «Σχήμα της απουσίας», ενώ τηρήθηκε ενός λεπτού σιγή στη μνήμη των νεκρών από τη σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη.

Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με μουσικό αφιέρωμα εμπνευσμένο από το έργο και τη ζωή του Γιώργη Βαρλάμου, με την Ελένη Καρτελιά (φωνή), την Ιρίνα Βαλεντίνοβα (πιάνο) και την Αρετή Κοκκίνου (κιθάρα), ενώ πραγματοποιήθηκε και προβολή οπτικού υλικού επιλεγμένου από συνεντεύξεις του Γιώργη Βαρλάμου, το οποίο συγκεντρώθηκε για τις ανάγκες της εκδήλωσης.

***

«Η σημερινή εκδήλωση έχει για την Κομματική Οργάνωση Εύβοιας του ΚΚΕ ιδιαίτερη σημασία. Κι αυτό γιατί γίνεται στον τόπο καταγωγής του», σημείωσε η Λένα Γεροπαναγιώτη, μέλος του Γραφείου Περιοχής Ανατολικής Στερεάς - Εύβοιας του ΚΚΕ, ανοίγοντας την εκδήλωση. «Γι' αυτό και η πρωτοβουλία να οργανώσουμε αυτήν την εκδήλωση "αγκαλιάστηκε" με ενθουσιασμό όχι μόνο από τα μέλη και τους φίλους του Κόμματος, αλλά και από ανθρώπους που τον γνώρισαν και από ανθρώπους που θεωρούν σημαντικό να προβληθεί ένας τόσο σπουδαίος εικαστικός στον τόπο καταγωγής του και να γίνει γνωστό το έργο του στις νεότερες γενιές».

Ο Σταμάτης Σπύρου, γραμματέας του Προοδευτικού Συλλόγου Ανδρονιάνων - Δένδρων Κύμης, ευχαρίστησε για την πρόσκληση και ανέφερε ότι «το έργο του Γιώργη Βαρλάμου βρίσκεται σε φερέγγυα και ικανά χέρια, που θα το αναδείξουν όπως του αξίζει».

Από εικαστικής αλλά και φιλοσοφικής πλευράς προσέγγισε το έργο, τη ζωή και τη δράση του Γιώργη Βαρλάμου ο Νίκος Τρανός, πρύτανης της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, χαρακτηρίζοντας σημαντική την παρουσία τόσου κόσμου σε μια εκδήλωση για έναν καλλιτέχνη και ευχαριστώντας για την πρόσκληση που του έγινε να συμμετάσχει.

Στη ζωή, στο έργο και την αγωνιστική στάση του Γιώργη Βαρλάμου αναφέρθηκε στην ομιλία της η Εύα Μελά, ζωγράφος, χαράκτρια, μέλος του Τμήματος Πολιτισμού της ΚΕ του ΚΚΕ. «Ο Βαρλάμος έδεσε τη ζωή του με το ΚΚΕ έως το τέλος. Δεν έπαψε ποτέ να αγωνίζεται. Πάντα αυστηρός και πιστός στις αρχές του, τις οποίες ουδέποτε και για κανένα λόγο δεν διαπραγματεύτηκε, αποτελούσε στήριγμα και παράδειγμα για τους συναδέλφους και τους συντρόφους του», είπε μεταξύ άλλων.

«Αστορ» και «Ιντεάλ» εκπέμπουν SOS

Τον περασμένο Νοέμβρη έσκασε ως κεραυνός εν αιθρία ότι τρεις ιστορικοί κινηματογράφοι του κέντρου, «Αελλώ», «Αστορ» και «Ιντεάλ», διατίθενται από τον ΕΦΚΑ (υπ. Εργασίας) προς μακροχρόνια μίσθωση σε επενδυτικές εταιρείες. Στην προκήρυξη δεν τέθηκε καμία δέσμευση για τη διατήρηση χρήσης των κινηματογράφων που στεγάζονται στα εν λόγω ακίνητα προς τους μελλοντικούς ιδιοκτήτες και ο κίνδυνος ήταν ορατός να οδηγηθούν σε αφανισμό οι τρεις αίθουσες, ιστορικά τοπόσημα και χώροι πολιτισμού της Αθήνας.

Τότε ένα μεγάλο κομμάτι του κινηματογραφικού κόσμου αντέδρασε, ενώ το θέμα έφερε στη Βουλή και το ΚΚΕ με σχετική Ερώτηση προς την υπουργό Πολιτισμού.

Κάτω από την κινητοποίηση του καλλιτεχνικού κόσμου, το υπουργείο Περιβάλλοντος με έκθεσή του χαρακτήριζε τα συγκεκριμένα κτίρια «διατηρητέα» και «έργα τέχνης» και πρότεινε στον ΕΦΚΑ, στο ΥΠΠΟΑ και τον δήμο Αθηναίων την έκδοση υπουργικής απόφασης, σύμφωνα με την οποία να χαρακτηριστεί ως διατηρητέα η χρήση κινηματογράφου - θεάτρου στο τμήμα που καταλαμβάνει σήμερα η χρήση αυτή, τόσο για το «Αστορ» όσο και για το «Ιντεάλ».

Οπως μας ενημέρωσαν οι ιδιοκτήτες των κινηματογραφικών αιθουσών «Αστορ» και «Ιντεάλ», όλοι οι ενδιαφερόμενοι οργανισμοί στους οποίους κοινοποιήθηκε η αιτιολογική έκθεση είχαν έναν ολόκληρο μήνα στη διάθεσή τους, ώστε να υποβάλουν ένσταση. Κι εκεί που όλα κυλούσαν κινηματογραφικά «ατάραχα» θα έλεγε κανείς... Την τελευταία μέρα της προθεσμίας υπέβαλε ένσταση ο ΕΦΚΑ. Τι σημαίνει αυτό σε απλά Ελληνικά; Σημαίνει ότι «πάγωσε» η διαδικασία κήρυξης διατηρητέας της χρήσης των κινηματογράφων και ότι οι άμεσα ενδιαφερόμενοι δεν είχαν το χρονικό περιθώριο ώστε να απαντήσουν στις αιτιάσεις της ένστασης της τελευταίας στιγμής...

Ας ρίξουμε μια ματιά στις αιτιολογήσεις του ΕΦΚΑ σχετικά με τους κινηματογράφους «Αστορ» και «Ιντεάλ», αντιγράφοντας από το πρωτότυπο.

Για το μεν «Αστορ»: «Η κήρυξη ως διατηρητέας της χρήσης του κινηματογράφου ΑΣΤΟΡ στον χώρο που καταλαμβάνει, δεδομένου ότι το ακίνητο φέρει ήδη δύο χαρακτηρισμούς (ως διατηρητέο και ως έργο τέχνης), σε συνδυασμό με το υψηλό κόστος και το εύρος των εργασιών που θα απαιτηθούν (στατικές και εκτεταμένες οικοδομικές εργασίες), θα αποτελέσει ΤΡΟΧΟΠΕΔΗ στην εκδήλωση ενδιαφέροντος για την αξιοποίηση του κτιρίου». Για το δε «Ιντεάλ»... Το επιχειρηματικό πλάνο του αναδόχου είναι να διαμορφώσει την κινηματογραφική αίθουσα σε Θέατρο - Συνεδριακό Κέντρο, διότι «συζητώντας για το μέλλον της κινηματογραφικής αίθουσας, το οποίο διαχωρίζεται σαφώς από το μέλλον της κινηματογραφικής παραγωγής, όλοι οι εμπλεκόμενοι συμφωνούν ότι η νέα πραγματικότητα με την κυριαρχία της πλατφόρμας (streaming) (χαμηλό κόστος θέασης, ποικιλία και ποιότητα, άνεση σπιτιού) συνεχώς απομακρύνει το κοινό από την αίθουσα».

Επομένως, κανένα ενδιαφέρον δεν υπάρχει για την κινηματογραφική αίθουσα, για τη διάσωση ιστορικών και πολιτιστικών τοπόσημων της Αθήνας... Μόνο ό,τι εξυπηρετεί τις ενστάσεις και τις προτιμήσεις των επενδυτών και τα επιχειρηματικά τους πλάνα...

Κλείνουμε με το τέλος της Ερώτησης που υπέβαλε το ΚΚΕ στη Βουλή και ρωτάμε για άλλη μια φορά...

Τι μέτρα θα λάβει η κυβέρνηση έτσι ώστε:

- Να μην αλλάξει το καθεστώς χρήσης των κινηματογραφικών αιθουσών και να κριθούν διατηρητέες.

- Να υπάρξει εγγύηση συνέχισης λειτουργίας των κινηματογραφικών αιθουσών υπό όποιο ιδιοκτησιακό καθεστώς.

- Να υπάρξει στήριξη στις χειμερινές κινηματογραφικές αίθουσες, ιδιαιτέρως στη μονή κινηματογραφική αίθουσα που απειλείται με αφανισμό.

«Το Ανάκτορο στην Ανω Τούμπα» με την Ελ. Γερασιμίδου

«Το Ανάκτορο στην Ανω Τούμπα» του Παναγιώτη Μέντη, με την Ελένη Γερασιμίδου, σε σκηνοθεσία Αγγελικής Ξένου, ανεβαίνει για τρίτη σεζόν στο Θέατρο «Από Κοινού» (Ευπατριδών 4, Γκάζι), κάθε Σάββατο στις 9 μ.μ. και Κυριακή στις 8 μ.μ.

Οταν στην ιστορία σου έχουν «γράψει» η μετανάστευση, η φυγή, ο ξεριζωμός, τότε η ευχή, η λαχτάρα, ο αγώνας για ένα λιμάνι, ένα καταφύγιο, ένα κεραμίδι πάνω απ' το κεφάλι σου, γίνονται συνειδητά ή ασυνείδητα το όνειρο και ο στόχος, χωρίς να νοιάζεσαι για το μάταιο ή το σκλάβωμα για την απόκτησή τους.

Στην ιστορία που κρύβει το «Ανάκτορο στην Ανω Τούμπα», τρεις γενιές καταθέτουν τις οικονομίες και τη λαχτάρα να χτιστεί. Πόλεμοι, ανακατατάξεις και ανταλλαγές πληθυσμών θα φέρουν την πρώτη γενιά στις προσφυγικές γειτονιές της Θεσσαλονίκης. Τα σχέδια για μια καλύτερη ζωή θα οδηγήσουν τους απογόνους της στην κατάθεση κόπων και οικονομιών για να στηθεί ένα νοικοκυριό, που θα τους δίνει την ασφάλεια μιας ιδιοκτησίας για τους ίδιους και τα παιδιά τους. Μα οι συνθήκες που φέρνει απροειδοποίητα η ζωή θα φέρνουν πάντα στο προσκήνιο την επανάληψη της φυγής...

Η τελευταία βασίλισσά του, η «Ελληνογερμανίδα» για τους περίοικους, κυρία Αγάπη - που γράφτηκε για την Ελένη Γερασιμίδου - με γέλιο και με κατανόηση ακόμα και μπροστά στα δύσκολα, μας ξεναγεί στο μικρό παλάτι της, ανοίγοντας πόρτες και παράθυρα στην ιστορία μιας πόλης και μια χώρας που, τι παράξενο, τα μυστικά τους κρύβονται μέσα στις κάμαρες και στα ντουλάπια ενός σπιτιού με όλα τα κομφόρ και την ηχώ μιας «μοναξιάς»...

ΣΕΘΕΑ
Να παρθούν πίσω οι απολύσεις

Το Σωματείο Εργαζομένων στο Θέαμα - Ακρόαμα καταγγέλλει την απόλυση 50 τεχνικών και άλλων ειδικοτήτων από το Θέατρο «Ολύμπια», το οποίο από την Παρασκευή 24 Φλεβάρη τελεί υπό κατάληψη.

Οπως αναφέρει σε ανακοίνωσή του: «Είναι τεράστια η ευθύνη του δήμου Αθηναίων και των δύο εργολαβικών εταιρειών που αναλαμβάνουν δουλειές στο θέατρο, που με αφορμή την κατάληψη και την αναστολή των παραστάσεων απέλυσαν τους εργαζόμενους, που εργάζονταν στη συντριπτική πλειοψηφία τους με δελτίο παροχής υπηρεσιών.

Οι ίδιες μάλιστα εργολαβικές εταιρείες είναι που υποχρέωναν τους εργαζόμενους να ανοίξουν μπλοκάκι (με κύρια ευθύνη τον δήμο Αθηναίων) και χθες ανακοίνωσαν την απόλυσή τους».

Το Σωματείο με κινητοποίησή του χθες έξω από το δημαρχείο της Αθήνας απαίτησε «την επαναπρόσληψη όλων των απολυμένων, με Συλλογική Σύμβαση Εργασίας που να κατοχυρώνει τα σύγχρονα δικαιώματα, καθώς και την αποζημίωση όλων των συναδέλφων για όσο διαρκεί η κατάληψη, με ευθύνη του δήμου Αθηναίων και των εργολαβικών εταιρειών» και ζήτησε να συναντηθεί με τη δημοτική αρχή, κάτι που δεν έγινε δεκτό.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ