Θέλει το αρχικό κεφάλαιο, προκειμένου να αποκτήσει το 45% των μετοχών, να το καταβάλουν ελληνικές τεχνικές εταιρίες!
Τελικά, το μεγάλο σκάνδαλο του αεροδρομίου των Σπάτων έχει πολλά πλοκάμια. Οπως, πλέον, αποδεικνύεται ανοιχτά, ο γερμανικός όμιλος "Χόχτιφ" δεν πρόκειται να βάλει ούτε μία δραχμή από την τσέπη του για να κατασκευάσει το νέο αεροδρόμιο με... αυτοχρηματοδότηση!
Σύμφωνα με τους αποικιοκρατικούς όρους της σύμβασης, που υπογράφηκε μεταξύ της κυβέρνησης και της "Χόχτιφ", ο γερμανικός όμιλος για να αποκτήσει το 45% των μετοχών της Ανώνυμης Εταιρίας, που θα κατασκευάσει, θα διαχειρίζεται και θα εκμεταλλεύεται το νέο αεροδρόμιο, έπρεπε μέχρι τις 14 Γενάρη να καταθέσει στο αρχικό κεφάλαιο γύρω στα 21 δισ. δρχ. Αυτό, όμως, μέχρι αυτή τη στιγμή δεν το έχει κάνει, γιατί, όπως αποκαλύπτεται, προσπαθεί αυτό το αρχικό κεφάλαιο να το εξασφαλίσει από τις ελληνικές τεχνικές εταιρίες, που θέλουν να πάρουν μέρος ως υπεργολάβοι στην κατασκευή του αεροδρομίου!
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, η "Χόχτιφ" έχει καλέσει όλες τις ενδιαφερόμενες ελληνικές τεχνικές εταιρίες να συμμετάσχουν στο μετοχικό κεφάλαιο με 3,5 δισ. δρχ. η καθεμιά, ανεξάρτητα μάλιστα από το ποσοστό των έργων για την κατασκευή του νέου αεροδρομίου που τελικά θα τους ανατεθεί. Αυτό σημαίνει, βέβαια, ότι από τη μια η "Χόχτιφ" δεν πρόκειται να βάλει ούτε δραχμή στο αρχικό κεφάλαιο, αλλά θα ελέγχει το 45% των μετοχών της εταιρίας που θα εκμεταλλεύεται το νέο αεροδρόμιο. Από την άλλη, αφήνει ανοιχτό το "παράθυρο", ώστε να αναθέτει μόνη της όλες τις υπεργολαβίες, κερδίζοντας ανέξοδα αρκετά μεγάλο μέρος από τα συνολικά 350 δισ. δρχ., που υπολογίζεται, σε σημερινές τιμές, ότι θα κοστίσουν οι κατασκευές τις οποίες μπορούν να εκτελέσουν οι ελληνικές εταιρίες ως υπεργολάβοι.
Να σημειώσουμε ότι οι μεγάλες ελληνικές τεχνικές εταιρίες αντιδρούν έντονα σ' αυτήν την εξέλιξη, και για το λόγο αυτό, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, η "Χόχτιφ", που συμμετέχει στην κοινοπραξία για την κατασκευή του μετρό της Αθήνας, έχει στραφεί σε 7 εταιρίες που κατασκευάζουν το έργο αυτό, προκειμένου να ενδώσουν στις απαιτήσεις της και να γίνουν "συνεταίροι" της.
Να προσθέσουμε ότι η "Χόχτιφ" μέχρι το τέλος του μήνα θα πρέπει να καταθέσει εγγυητικές επιστολές τραπεζών, συνολικού ύψους 100 δισ. δρχ. για την καλή εκτέλεση των εργασιών κλπ. Ούτε αυτό, όμως, είναι σίγουρο ότι θα γίνει και δεν αποκλείεται να χρειαστεί νομοθετική ρύθμιση, που θα παρατείνει τις ημερομηνίες έναρξης των εργασιών για την κατασκευή του αεροδρομίου.
Καθοριστικό, όμως, και κρίσιμο ζήτημα είναι η έλλειψη συνολικής χρηματοδότησης για το έργο. Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, που πρόκειται να δανειοδοτήσει το έργο συνολικά με 1 δισ. 70 εκατ. ECU, δεν έχει ακόμη δώσει την οριστική έγκριση. Σύμφωνα με πληροφορίες, το διάστημα από 22 μέχρι 25 Γενάρη πρόκειται να έρθουν στη χώρα μας εμπειρογνώμονες της τράπεζας αυτής στη χώρα μας, προκειμένου να διερευνήσουν αν είναι σωστές οι οικονομικές προβλέψεις για την εκμετάλλευση του έργου. Αξίζει να σημειώσουμε ότι η "Χόχτιφ" υπολογίζει ότι το 2001, πρώτο χρόνο λειτουργίας του νέου αεροδρομίου, η επιβατική κίνηση θα ανέρχεται στα 12,4 εκατομμύρια επιβάτες και τα έσοδα στα 123 εκατ. ECU, ενώ το 2025 η επιβατική κίνηση θα ανέρχεται σε 22,8 εκατ. επιβάτες και τα έσοδα σε 1.5 δισ. ECU, ποσά που από πολλούς κρίνονται ανεδαφικά. Πάντως, η τράπεζα δεν πρόκειται να δώσει την έγκρισή της πριν από τη συνεδρίαση του Συμβουλίου της την 26η Μάρτη, ενώ η ροή δανειοδότησης δεν πρόκειται να αρχίσει πριν το καλοκαίρι.
Για το λόγο αυτό η κυβέρνηση προσπαθεί να εξασφαλίσει χρηματοδότηση 61 δισ. δρχ. για το αεροδρόμιο Σπάτων από το Ταμείο Συνοχής, κόβοντας αντίστοιχα κονδύλια από την κατασκευή της Εγνατίας και της οδού Πάτρας - Αθήνας - Θεσσαλονίκης - Ευζώνων (ΠΑΘΕ). Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όμως, προκειμένου να δώσει την έγκρισή της γι' αυτό, έχει διαμηνύσει ότι τα κονδύλια αυτά πρέπει να καλυφθούν στη συνέχεια από αντίστοιχη αύξηση των διοδίων στις εθνικές οδούς. Για το λόγο αυτό δεν αποκλείεται σύντομα να ανακοινωθεί ο διπλασιασμός των διοδίων!..
Ν. Π.
Ακούγοντας τους γύρω του να μοιρολογούν, ο ηγεμόνας ταράχτηκε και ρώτησε έναν από τους ψύχραιμους παρακοιμώμενούς του: "Ποιοι είναι αυτοί, μωρέ, που σκούζουν έτσι";
- Ο ουδείς, ο κανείς κι ο μηδείς, άρχοντα.
- Και γιατί θρηνούν; Στο κάτω κάτω την εξουσία εγκαταλείπω και όχι τη ζωή.
- Ναι άρχοντα, έτσι είναι, αλλά αυτοί, όπως καταλαβαίνετε, πεθαίνουν πλέον. Από αύριο δηλαδή, επιστρέφουν στην αφάνεια και τη μηδαμινότητά τους. Από αύριο δε θα τους αναγνωρίζει πάλι ούτε ο θυρωρός της πολυκατοικίας τους! Εν πάση περιπτώσει όμως. Ελάτε άρχοντα, δώστε μου τα διάσημα της εξουσίας σας για να τελειώνουμε με το θέμα της παραίτησης...
- Τι λες, μωρέ, είσαι με τα καλά σου;
- Γιατί άρχοντα;
- Διότι, όπως ξέρεις, παράδωσα από καιρό και την πορφύρα και το σκήπτρο. - Σε ποιον;
- Στη γυναίκα μου, κουτορνίθι. Αντε λοιπόν να τα ζητήσεις απ' αυτήν και καλά ξεμπερδέματα μαζί της!
- Εντάξει; ρώτησε ο ασθενής αρχηγός.
- Ναι, πήρα και το σκήπτρο και την πορφύρα, αλλά χρειάζονται και τα άλλα διακριτικά της εξουσίας σας.
- Α, κατάλαβα, είπε ο ασθενής. Λοιπόν, πρώτα - πρώτα πήγαινε ως την τουαλέτα. Εκεί, στο ρολό, θα βρεις κρεμασμένα τα "συμβόλαια με το λαό" που είχα υπογράψει προ ετών. Δεν έχω "χρησιμοποιήσει" όλα τα φύλλα τους. Εχουν περισσέψει μερικά. Ας τα πάρει ο νέος ηγεμόνας και ας ανανεώσει, βάσει αυτών, τη "συμφωνία" για καλύτερες μέρες κλπ.
- Και μετά την τουαλέτα, άρχοντα, πού θα κοιτάξω για να βρω τα άλλα σύμβολα της εξουσίας του οίκου των πρασίνων;
- Να, εδώ στο ντουλαπάκι του κομοδίνου έχω όλα τα άλλα. Μόλις το ανοίξεις θα βρεις και τη "Ζώνη" και τη "Σύγκλιση" και την Υποταγή και το Ξεπούλημα και τη Διγλωσσία και την Κοροϊδία. Είμαστε τώρα εντάξει;
- Απολύτως άρχοντα. Και να είστε βέβαιος και ήσυχος πως πάντα τούτα τα "σύμβολα" θα αποτελέσουν τα... διάσημα και του νέου πράσινου ηγεμόνα!
Τάσος ΑΥΓΕΡΙΝΟΣ