ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 23 Μάρτη 1996
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΚΑΤΑΛΥΤΕΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ
Στα σπάργανα ακόμη η ανακύκλωση

Ενώ αρχίζουν ήδη να αντικαθίστανται, το θέμα της διαχείρισης των φθαρμένων καταλυτών βρίσκεται ακόμη στο στάδιο των μελετών

"Με βήματα χελώνας" προχωρά το ΥΠΕΧΩΔΕ και οι συναρμόδιοι φορείς στην εφαρμογή ενός συστήματος διαχείρισης, συλλογής και ανακύκλωσης των φθαρμένων καταλυτών των αυτοκινήτων νέας τεχνολογίας. Αυτή τη στιγμή κανείς δεν υποχρεώνει τον κάτοχο ΙΧ με φθαρμένο καταλύτη να τον αλλάξει, αφού το σύστημα Κάρτας Ελέγχου Καυσαερίων λειτουργεί εντελώς στρεβλά, με αποτέλεσμα τα αυτοκίνητα αυτά να εξακολουθούν να ρυπαίνουν. Επιπλέον ακόμη και αν ο φθαρμένος καταλύτης αντικατασταθεί, δεν υπάρχει κανένα σύστημα διαχείρισης και ανακύκλωσής του και έτσι το πιθανότερο είναι να πεταχτεί μαζί με άλλα απορρίμματα στη χωματερή, θέτοντας σε κίνδυνο το περιβάλλον. Κι όμως δεν είναι άχρηστοι, αφού με την κατάλληλη επεξεργασία μπορούν να ανακτηθούν από αυτούς πολύτιμα μέταλλα...

Δυστυχώς το θέμα της διαχείρισης των φθαρμένων καταλυτών στη χώρα μας εξακολουθεί να βρίσκεται ακόμη στο στάδιο των μελετών. Μία από τις μελέτες αυτές - τα πορίσματα της οποίας παρουσιάστηκαν χτες σε συνέντευξη Τύπου - ανατέθηκε από τον Ενιαίο Σύνδεσμο Δήμων και Κοινοτήτων Νομού Αττικής (ΕΣΔΚΝΑ) στο Τμήμα Χημικών Μηχανικών του ΕΜΠ και στο Εργαστήριο Ετερογενούς Κατάλυσης του Πανεπιστημίου Πατρών.

Σύμφωνα με τη μελέτη, ο ρυθμός των φθαρμένων ή απενεργοποιημένων καταλυτών αυτοκινήτων που θα χρειάζονται αντικατάσταση υπολογίζεται ότι θα φτάνει σε 200.000 το χρόνο το 2000, ενώ αναμένεται να προσεγγίσει τα 225.000 τεμάχια το 2010. Στο συμπέρασμα αυτό καταλήγουν οι επιστήμονες υπό την προϋπόθεση όμως ότι θα λειτουργεί αποτελεσματικά ο θεσμός της Κάρτας Ελέγχου Καυσαερίων, ενώ θα έχει θεσμοθετηθεί πλαίσιο το οποίο θα επιβάλει την αντικατάσταση των φθαρμένων καταλυτών στα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν.

Οι επιστήμονες κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι με βάση τον όγκο των 200.000 καταλυτών που θα χρειάζονται αντικατάσταση το χρόνο, είναι βιώσιμη η κατασκευή μονάδας ανάκτησης των πολύτιμων μετάλλων (ρόδιο, πλατίνα, λευκόχρυσος) που υπάρχουν σ' αυτούς και μάλιστα σε ποσοστό τουλάχιστον 90%.Η μελέτη αξιολόγησε τις κυριότερες μεθόδους ανάκτησης πολύτιμων μετάλλων και ως πιο κατάλληλες κρίθηκαν η μέθοδος έκπλυσης κυανιούχου νατρίου που εφαρμόζεται πρόσφατα στις ΗΠΑ και η πυρομεταλλουργική μέθοδος (που χρησιμοποιείται στην Ευρώπη. Κάθε μια από τις μεθόδους αυτές έχει τα υπέρ και τα κατά, ενώ σύμφωνα με την έρευνα η κατασκευή μονάδας που θα ακολουθεί την πρώτη μέθοδο θα στοιχίσει 400 εκατομ. δρχ. και θα έχει λειτουργικό κόστος 170 εκατομ. δρχ., ενώ αντίστοιχα το κόστος της επένδυσης που θα ακολουθεί τη δεύτερη μέθοδο θα έχει κόστος κατασκευής 500 εκατομ. δρχ. και λειτουργικό κόστος λίγο μεγαλύτερο από αυτό της προηγούμενης.

Σύμφωνα με τη μελέτη η μονάδα που θα κατασκευαστεί θα έχει καθαρό κέρδος μέχρι και 60% με την προϋπόθεση ότι η διακύμανση της τιμής της πρώτης ύλης δε θα ξεπερνά τις 5.000 δρχ. ανά τεμάχιο φθαρμένου καταλύτη. Με δεδομένο μάλιστα ότι η μονάδα θα στηθεί με κρατική επιχορήγηση 40% η απόδοση των ιδίων κεφαλαίων (εξαρτάται και από τις διεθνείς τιμές των πολύτιμων μετάλλων) μπορεί να φτάσει και τα 476%!

Η σύμβουλος του υπουργού ΠΕΧΩΔΕ, Χρ. Τομαζινάκη, ανέφερε ότι έχει ανατεθεί η δεύτερη φάση της μελέτης που θα διερευνήσει το νομοθετικό πλαίσιο της διαχείρισης των φθαρμένων καταλυτών και υποσχέθηκε ότι αυτό θα είναι έτοιμο το πολύ σε έξι μήνες. Με το πλαίσιο αυτό θεωρείται βέβαιο ότι θα επιβάλλεται η αντικατάσταση των φθαρμένων καταλυτών μέσω διαφόρων κινήτρων (φοροαπαλλαγές) ή αντικινήτρων (πρόστιμα).

Τέλος, να σημειώσουμε ότι εντύπωση προκάλεσε η θέση που εξέφρασαν χτες οι επιστήμονες του ΕΜΠ, σύμφωνα με την οποία ένας καταλύτης, έστω και αν λειτουργεί σωστά κατά 15%, εκπέμπει όσους περίπου ρύπους και ένα συμβατικό ΙΧ.

"Βαράτε ταή"

Παλιά στο στρατό υπήρχε το ιππικό, που αργότερα αντικαταστάθηκε με τα τεθωρακισμένα.

Ερχονταν, όμως, στιγμές που οι ίλες ξέμεναν από χορτονομή - είχαν δηλαδή έλλειψη τροφής. Τότε, λοιπόν, τα άλογα και τα μουλάρια άρχιζαν να χτυπούν τις οπλές τους στο έδαφος, "διαδηλώνοντας" μ' αυτό τον ιδιότυπο τρόπο την πείνα τους. Μάλιστα, όπως μου διηγήθηκε κάποιος, στη Μικρασιατική Καταστροφή παραλίγο να βουλιάξει ένα καράβι, καθώς τα πεινασμένα άλογα, τα οποία είχαν φορτωθεί σ' αυτό, άρχισαν να χτυπούν τις οπλές.

Κάποιος όμως επιλοχίας - ημιονηγός προηγήθηκε του Παβλόφ, του διάσημου αυτού επιστήμονα που θεμελίωσε τη θεωρία των ανακλαστικών. Σκέφτηκε, λοιπόν, ότι η μοναδική λύση στην περίπτωση της έλλειψης τροφής για τα πεινασμένα ζώα ήταν να ξεγελάσει τα πεινασμένα ζώα μέχρι να βρεθεί - αν βρισκόταν βέβαια - χορτάρι.

Ετσι, λοιπόν, διέταξε το σαλπιγκτή να "βαρέσει ταή" - ότι, δηλαδή, ήρθε η ώρα για τη χορτονομή. Και, ω του θαύματος, τα πεινασμένα τετράποδα ησύχασαν. Ομως, όταν πέρασε κάμποση ώρα, τα μουλάρια άρχισαν πάλι να χτυπούν τις οπλές τους. Ο ημιονηγός διέταξε και πάλι το σαλπιγκτή να "βαρέσει ταή". Τα μουλάρια ησύχασαν και πάλι.

Αυτό επαναλαμβάνονταν συνέχεια μέχρι που βρισκόταν κάποια λύση μέσα στις κακουχίες των εκστρατειών.

Πώς τη θυμήθηκα αυτή την ιστορία;

Τώρα που η κυβέρνηση θέλει να σφίξει τα ζωνάρια έχει έτοιμο και έναν ημιονηγό που "βαράει ταή" για κάθε θέμα. Και το μόνο που βγαίνει απ' τη σάλπιγγά του είναι "διάλογος", με απώτερο στόχο πώς θα περάσει ανώδυνα το σφίξιμο των λουριών.

Θέλετε συνταξιούχοι αυξήσεις στις συντάξεις; Για ακούστε τον σαλπιγκτή.Το ίδιο και σεις κύριοι μισθωτοί του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Η "ταή" πήγε για κέρδη των μεγαλοκαρχαριών και βολευτείτε με κανένα επιδοματάκι.

Διαμαρτύρεστε καταναλωτές για τους "φουσκωμένους" λογαριασμούς της ΔΕΗ; Ο σαλπιγκτής "βαράει ταή".

Ανεργε του Λαυρίου και του Βόλου που ζητάς μεροκαματάκι, δεν ακούς τη σάλπιγγα για την ταή; Τα αφεντικά, όπως το 'πε κι ο πρωθυπουργός Κ. Σημίτης, βρήκαν καλύτερη ταή στην Αλβανία και τη Βουλγαρία, γιατί εκεί είναι πιο φτηνά τα μεροκάματα.

Ολοι οι σαλπιγκτές βαράνε στον ίδιο ρυθμό: Τους αριθμούς της ευρω- σύγκλισης, που η κυβέρνηση τους έχει κάνει Ευαγγέλιο - μέλι έσταζαν χτες τα λόγια του Παπαντωνίου καθώς τους επαναλάμβανε στη Βουλή.

Και το κακό είναι ότι και πολλοί φορείς ακούνε τη σάλπιγγα για την ταή και γίνονται συνδαιτυμόνες σε αυτές τις επικίνδυνες τράπεζες...

Μόνο που ξέχασαν κάτι βασικό, όπως έλεγε και ο Μπ. Μπρεχτ: Οτι ο άνθρωπος έχει ένα "βασικό ελάττωμα". Οτι, δηλαδή, ξέρει να σκέφτεται και δεν είναι τετράποδο...

Γιώργος ΜΟΥΣΓΑΣ

Σε αδράνεια βρίσκονται εδώ και αρκετό καιρό τα συνεργεία ελέγχου

Σε αδράνεια βρίσκονται εδώ και αρκετό καιρό τα συνεργεία ελέγχου καυσαερίων του ΥΠΕΧΩΔΕ. Πώς αλλιώς θα "δημιουργούνταν" η ανάγκη προμήθειας ηλεκτρονικού συστήματος ελέγχου, προϋπολογισμού 2 περίπου δισ. δρχ.;

Πολλά από τα ΙΧ νέας τεχνολογίας κυκλοφορούν με φθαρμένους καταλύτες.

Πολλά από τα ΙΧ νέας τεχνολογίας κυκλοφορούν με φθαρμένους καταλύτες. Δεν τους υποχρεώνει όμως κανείς να τους αλλάξουν



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ